Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Кіктенко Оксана Володимирівна. Механізми державного регулювання інноваційного розвитку регіону : Дис... канд. наук: 25.00.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Кіктенко О.В. Механізми державного регулювання інноваційного розвитку регіону. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за спеціальністю 25.00.02 – механізми державного управління. – Класичний приватний університет, Запоріжжя, 2008.

Дисертацію присвячено проблемам в науково-теоретичному обґрунтуванню та розробці практичних рекомендацій щодо удосконалення механізмів державного регулювання інноваційного розвитку регіону. Розглянуто теоретичні засади інноваційного розвитку країни на основі аналізу наукових праць українських і зарубіжних учених. Уточнено сутність механізмів державного регулювання інноваційної діяльності. Визначено особливості та принципи інноваційного розвитку країни. Здійснено оцінку стану державного регулювання інноваційної діяльності регіону. Обґрунтовано необхідність державного регулювання економіки країни щодо забезпечення стимулювання інноваційного розвитку регіону. Досліджено заходи активізації фінансового забезпечення інноваційного розвитку регіону. Розроблено рекомендації щодо удосконалення механізмів державного регулювання інноваційного розвитку регіону, які б сприяли загальній економічній рівновазі країни. Запропоновані складові механізмів регулювання інноваційного розвитку регіону, які визначать взаємодію органів державної влади країни.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення актуального наукового завдання щодо удосконалення механізмів державного регулювання інноваційного розвитку регіону на основі визначення теоретичних підходів, напрямів та обґрунтування практичних рекомендацій. Результати дослідження підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, а реалізовані мета й завдання дослідження дають підстави сформулювати висновки й рекомендації.

1. Розглянуто теоретичні засади інноваційного розвитку країни, на основі аналізу наукових праць українських і зарубіжних учених, дають змогу зробити висновки про те, що інноваційний тип суспільного розвитку передбачає інше змістовне навантаження поняття державного регулювання інноваційного розвитку як сукупності заходів впливу держави на інноваційну діяльність та механізмів державного регулювання шляхом взаємодії органів влади, яка спрямована на створення нової моделі соціально-економічного зростання держави. Пріоритетні напрями інноваційного розвитку України охоплюють та характеризують економічні процеси і визначають нові вагомі пріоритети: добробут громадян, умотивована інтелектуалізація виробничої діяльності, упровадження високих інформаційних технологій, екологічна безпека тощо.

2. Визначено, що сутність механізмів державного регулювання інноваційного розвитку країни та термінологічний апарат містить такі базові поняття: інновації, інноваційний процес. Здійснення інноваційних перетворень передбачає застосування ефективних механізмів, спрямованих на перебудову інноваційної діяльності та формування єдиного механізму державного регулювання інноваційного розвитку країни. Сутність механізмів державного регулювання інноваційної діяльності полягає в такому: вдосконалення нормативно–правової бази інноваційної діяльності, у тому числі адаптації національного законодавства до відповідних стандартів СОТ; побудова загальнообов’язкового страхування інноваційних проектів; узгодження нормативно–правових актів щодо наукової та науково–технічної діяльності й відносин інтелектуальної власності; забезпечення достатності та ефективності фінансування освіти та науки, інноваційного бізнесу; посилення кредитного забезпечення впровадження науково–технічних розробок; створення дієвої інноваційної інфраструктури, що відображає сукупність взаємозумовлених та цілеспрямованих засобів і способів досягнення загальної мети – інноваційного розвитку регіону. Серед методів здійснення дослідження були обрані такі, що дали змогу найповніше вивчити теоретичну базу дослідження, надати оцінку виробничій та інноваційній діяльності підприємств регіону.

3. Визначено особливості та принципи, тенденції інноваційного розвитку країни, які потребують застосування нової фінансово-кредитної політики, що мінімізує ризики й максимізує віддачу, проведення ефективних механізмів стимулювання інновацій, розширення до реально можливих меж науковоємних галузей, оптимального залучення до виробництва та послуг малого і середнього бізнесу, дієвого розвитку венчурного підприємництва, залучення ризикового капіталу до фінансування інноваційного бізнесу. До принципів державного регулювання інноваційного розвитку віднесено: програмно–цільовий; принципи комплексності, доповнюваності, зворотності та збалансованості.

4. Оцінка стану державного регулювання інноваційної діяльності регіону показала, що інноваційна політика держави має бути спрямована на зростання обсягів платоспроможності попиту, підвищення обсягу випуску інноваційної продукції. Стан державного регулювання відображає специфіку інноваційного процесу як виду діяльності і являє собою сукупність форм, методів, інструментів та важелів управління розвитком інноваційного процесу. Аналіз кількості підприємств, які впроваджували інновації у промисловості, засвідчує, що в Україні спостерігається тенденція коливань. Так, у 2006 р. порівняно з 2005 р. їх кількість зменшилась на 36,7%, хоча порівняно з 2000 р. – на 18,4%. Позитивним є те, що у промисловості спостерігається тенденція зростання обсягу реалізованої інноваційної продукції. У 2006 році обсяг реалізованої інноваційної продукції промислових підприємств в Україні становив 30,9 млрд грн, що в 2,5 разів більше, ніж у 2000 р. Створення відповідних умов для оптимального розвитку науково–технічного потенціалу національної економіки стає одним з найважливіших принципів створення системи і формування механізму управління інноваційною політикою. Стабілізація економіки неможлива без пожвавлення інноваційно–інвестиційного процесу, оновлення основного капіталу на принципово новій конкурентоспроможній основі.

5. Обґрунтовано необхідність державного регулювання економіки країни для забезпечення стимулювання інноваційного розвитку регіону та ступінь використання потенційних можливостей регіону, які дають змогу з'ясувати перспективи вдосконалення нормативно–правової бази інноваційної діяльності. Економічний потенціал сприятливого інноваційно-інвестиційного клімату в регіоні визначається такими чинниками: вигідним геополітичним розташуванням регіону; відновленими зв’язками з окремими промисловими ринками; відносною політичною стабільністю; високим рівнем освіти та пропозицією висококваліфікованої праці; відносною енергетичною незалежністю. Основними труднощами, які виникають під час реалізації інноваційних процесів у регіоні, вважається відсутність необхідної нормативно–правової та ресурсно–інвестиційної бази, відсутність диференційованої системи мотивації інноваційної діяльності.

6. В умовах інноваційного розвитку особливого значення набувають інвестиційно–правові чинники інноваційної діяльності підприємств. Досліджено заходи з активізації фінансового забезпечення розвитку інноваційного регіону за рахунок створення спеціалізованих інноваційних банків, забезпечення попиту і пропозиції на інноваційному ринку, що є головним чинником стимулювання інноваційної діяльності. Також на основі результатів аналізу визначено, що економічний апарат держави повинен працювати на перспективу – забезпечувати функціонування інноваційної моделі розвитку економіки і промисловості, розробляти гнучкі механізми підтримки інноваційних виробництв, реформувати амортизаційну політику, вживати заходів щодо підвищення рівня самофінансування компаній, активніше інтегруватися в міжнародний інвестиційний ринок тощо. Нормативно-правова база інноваційної діяльності в Україні недосконала й потребує істотних змін і доповнень у таких сферах, як: кадрове і фінансове забезпечення науково–дослідної та інноваційної діяльності, визначення доцільності пільгових банківських ставок при кредитуванні інноваційних підприємств.

7. Розроблено рекомендації щодо вдосконалення механізмів державного регулювання інноваційного розвитку регіону: врегулювати питання взаємодії всіх структур інноваційного процесу; створити умови дієвості механізмів державного регулювання; забезпечити інформаційну прозорість всіх державних структур та результативність контролю з боку держави на всіх рівнях інноваційного процесу; розмежувати функціональні повноваження серед контрольних органів інноваційної діяльності; фінансування потоків повинно чітко контролюватися щодо їх раціонального використання, що дасть змогу удосконалити державну підтримку інноваційної економіки і сприятиме загальній економічній рівновазі країни. Недосконалість проведення державної економічної політики зумовлює потребу в посиленні ролі держави у процесі інноваційного розвитку та формуванні мотивації суб’єктів господарювання до інновацій, яке буде проводитися шляхом створення достатнього рівня фінансування, з урахуванням сучасного стану промисловості.

8. Запропоновано складові механізмів інноваційного розвитку регіону, які визначають, створення регіональних філій Української державної інноваційної компанії, що підпорядковуються Державному агентству з інвестицій та інновації. Доцільність створення таких регіональних філій Української державної інноваційної компанії обґрунтовано тим, що недостатньо уваги приділяється з боку держави проблемам інноваційної діяльності саме на регіональному рівні. Створення таких регіональних філій Української державної інноваційної компанії допоможе підвищити ефективність роботи та створити дієві механізми регулювання інноваційного розвитку регіону. Інноваційний механізм дасть змогу покращити реалізацію та підвищити ефективність інноваційної продукції в державному регулюванні інноваційного ринку.

9. Здійснення інноваційних перетворень в Україні передбачає застосування ефективних механізмів, спрямованих на системну перебудову інноваційної діяльності та формування єдиного механізму державного регулювання інноваційного розвитку країни. Запропоновано такі практичні рекомендації органам державної влади, щодо регулювання інноваційної сфери економіки України: створення регіональних філій Української державної інноваційної компанії та Агенцій регіонального розвитку; формування регіонального реєстру професійних установ, які займаються інноваційною діяльністю; введення мереж галузевих консультаційних центрів з питань реалізації інноваційних проектів.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях:

  1. Кіктенко О.В. Фінансування механізму інноваційного розвитку Запорізького регіону // Державне регулювання економічного розвитку регіону та підприємств: Зб. наук. пр. – Д.: Вид-во ДонДУУ, 2004. – Т. V. – Вип. 42. – С. 184-190.

  2. Кіктенко О.В. Налагодження системи управління інноваційної діяльності та її регулювання // Держава та регіони. – Серія: Державне управління. – 2005. – № 2. – С. 94-98.

  3. Кіктенко О.В. Механізми державного регулювання інноваційного розвитку національної економіки України // Економіка та держава. – 2006. – № 11. – С. 53-57.

  4. Кіктенко О.В. Підтримка та стимулювання інноваційної діяльності на різних рівнях державного управління // Державне регулювання економічного розвитку регіону та підприємств: Зб. наук. пр. – Д.: Вид-во ДонДУУ, 2006. – Т. VII. – Вип. 71. – С. 19-25.

  5. Кіктенко О.В. Інституціональне регулювання інноваційної діяльності // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2006. – № 4. – С. 82-88.

  6. Кіктенко О.В. Формування передумов реалізації переваг інноваційної діяльності // Економіка та держава. – 2007. – № 3. – С. 67-70.

  7. Кіктенко О.В. Зарубіжний досвід інвестиційно-інноваційної діяльності // Теорія та практика державного управління: Зб. наук. пр. – Х.: Вид-во ХарРІНАДУ „Магістр”, 2007. – Вип. 2 (17). – С. 159-164.

  8. Кіктенко О.В. Реалізація динамічного інноваційного процесу // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2007. – № 2. – С. 44-48.

Статті в інших наукових виданнях, матеріали конференцій, тези доповідей:

  1. Кіктенко О.В. Стимулювання інноваційної діяльності підприємства // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 6 . – С. 126-132.

  2. Кіктенко О.В. Державне управління інноваційною діяльністю // Дні науки: Зб. тез доповідей: В 3 т. / ГУ “ЗІДМУ”, 28-29 жовтня 2004; Ред. кол. В.М. Огаренко та ін. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2004. – Т. 1. – С. 27-28.

  3. Кіктенко О.В. Посилення інноваційної активності на підприємстві // Управління стратегічними змінами на підприємстві: концептуальні засади, методологія та практика: Міжнар. наук.-практ. конф., 27-28 жовтня 2005р. – К.: КНТЕУ, 2005. – С. 20-21.

  4. Кіктенко О.В. Удосконалення механізмів сприяння регіонального розвитку інноваційної діяльності // Дні науки: Зб. тез доповідей: В 3-х т. ГУ „ЗІДМУ”, 5-6 жовтня 2006 р.; Ред. кол. В.М. Огаренко та ін. – Запоріжжя: ГУ „ЗІДМУ”, 2006. – С. 128-129.

  1. Кіктенко О.В. Фінансове забезпечення інноваційного бізнесу на регіональному рівні // Проблеми трансформації системи державного управління в умовах політичної реформи в Україні: Матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. участю, 31 травня 2006 р., Київ; За заг. ред. О.Ю. Оболенського, В.М. Князєва. – К.: Вид-во НАДУ, 2006. – Т. 2. – C. 332-334.

  2. Кіктенко О.В. Совершенствование механизмов формирования инновационной привлекательности региона // Теорія і практика економіки та підприємництва: IV міжнародна науково-практична конференція, 10-12 травня 2007 р. – Алушта: Вид–во ТНУ, 2007. – С. 259-260.

  3. Кіктенко О.В. Перспективний розвиток інноваційної діяльності Запорізького регіону // Стратегія реформування системи державного управління на засадах демократичного врядування: Матеріали наук.-практ. конф. за міжнар. участю, 31 травня 2007 р., Київ За заг. ред. О.Ю. Оболенського, В.М. Князєва. – К.: Вид-во НАДУ, 2007. – Т. 3. – С. 307-310.