Дисертаційне дослідження становить теоретичне обґрунтування і практичні рекомендації з формування механізмів державного управління професійною підготовкою співробітників органів внутрішніх справ. Результати аналізу закономірностей узгодженого розвитку суспільства і системи правоохоронних органів дозволили зробити наступні висновки. 1. Суспільство представляє собою відкриту систему, стійкі взаємодії між елементами якої фіксуються у виді соціальних інститутів. Функціонування інститутів соціального контролю має перебувати в коеволюції з іншими соціальними інститутами і суспільством у цілому з метою збереження цілісності суспільства як відкритої системи. 2. Процеси державного регулювання діяльності соціальних інститутів необхідно доповнити функціями аналізу і прогнозу сумісності кожного інституту з іншими соціальними інститутами і суспільством у цілому, і, за результатами аналізу, вчасно реалізовувати заходи щодо реформування цієї сфери. 3. Політичні інститути, у тому числі держава, виконують функцію керуючої підсистеми суспільства, тому метою їх діяльності є забезпечення стійкого розвитку суспільства. Керуюча підсистема суспільства з метою досягнення необхідного рівня ефективності управління має здійснювати наступний вплив: 1) у суспільстві має існувати баланс фундаментальних цінностей і норм, що визначають реалізацію цих цінностей; 2) якщо суспільство переходить до нерівновагого стану, то вплив керуючої підсистеми має забезпечити кероване повернення до стану, близького до рівноважного. 4. Для інститутів соціального контролю вищевказані принципи означають наступне: інститути соціального контролю повинні активно контролювати тільки ті норми, порушення яких несе пряму загрозу для виживання суспільства взагалі й у певний момент, зокрема; пряме обмеження наслідків соціальної проблеми тільки затримує розвиток системи. 5. У перехідних суспільствах реалізація функції соціального контролю, що здійснюється правоохоронними органами, має свої особливості. Динаміка інститутів соціального контролю визначається, з одного боку, станом суспільства в перехідній фазі, що сприяє появі більшої кількості відхилень у поводженні і збільшенню рівня злочинності, і з іншої сторони станом системи державного управління, її силою і наявністю чітко визначеного сценарію трансформації суспільних відносин. Складність виконання функції соціального контролю в перехідний період полягає в тім, що цілі і цінності, а також норми нового стійкого стану суспільства ще не визначені. Отже, посилення негативних зворотних зв'язків у соціальній системі, що реалізується інститутами соціального контролю, може мати ефект, стримуючий розвиток і процес переходу до нового стану. 6. Виходячи з особливостей перехідного суспільства, для правоохоронних органів з умовою збереження функції забезпечення безпеки громадян, доцільно визначити два основних орієнтири в перехідний період розвитку соціальної системи: 1) орієнтація на загальнолюдські цінності, що визначають реальні, а не формальні права людини; 2) орієнтація на еволюційно заданий процес переходу суспільства до нового стійкого стану і узгодження стратегії свого розвитку з напрямками розвитку інших соціальних інститутів і суспільства в цілому. 7. Вибір демократичного шляху розвитку інститутів соціального контролю в Україні запропоновано реалізувати у взаємодії із соціальними інститутом "освіта", роль якого складається в навчанні і вихованні нового покоління. В процесі формування механізму інтеграції інститутів соціального контролю й освіти на прикладі МВС України були зроблені наступні висновки: 8. В процесі навчання співробітників правоохоронних органів, діяльність яких буде погоджена з процесами суспільного розвитку, основним і найбільш ефективним механізмом є формування соціального замовлення, що відображує характеристики задоволення довгострокової потреби суспільства в безпеці. Соціальне замовлення на навчання співробітника ОВС має формуватися з урахуванням процесу випереджального розвитку (преактивний підхід) і враховувати цілі і цінності суспільства, які будуть актуальні в майбутньому. 9. Визначення соціального замовлення реалізується в кілька етапів, а саме: визначення цілей розвитку суспільства, прогнозування ціннісної структури суспільства і прогнозування рівня і характеру злочинності. 10. Організаційний механізм формування соціального замовлення на співробітників ОВС в Україні складається у розподілі повноважень і відповідальності між Міністерством внутрішніх справ України і Міністерством освіти і науки України в процесі формування соціального замовлення, що підвищить швидкість і ефективність демократичної трансформації українського суспільства за рахунок актуалізації ефекту емерджентності. 11. Використання преактивного підходу до визначення соціального замовлення на співробітника ОВС в Україні, з огляду на трансформацію цілей і цінностей українського суспільства, дало можливість визначити, що адекватною цим умовам системою навчання співробітників ОВС є проблемне навчання. Ця система відповідає характеристикам середньої інтерактивності навчання, демократичному стилю управління і використанню мислення як домінуючого пізнавального процесу. 12. Основні тенденції розвитку злочинності в Україні, у випадку реалізації задекларованих політичною елітою цілей і формування відповідних їм цінностей, становлять: значне зниження рівня злочинності "багатих" і більш повільне зниження рівня злочинності "бідних". Подібні тенденції у розвитку злочинності потребують реанімації програми підготовки "шерифів" як нової форми організації праці дільничних інспекторів міліції. До їх функцій буде входити соціальна адаптація маргіналів і попередження злочинності "м'якими", соціальними методами. 13. У процесі впровадження механізму підготовки кадрів на прикладі Донецького юридичного інституту МВС було визначено, що система освіти студентів, яка відповідає соціально адекватному портрету співробітника ОВС, включає систему проблемного навчання, спрямовану на формування нових, нестандартних моделей поводження в стереотипних ситуаціях, і систему виховання, що концентрується на формуванні особистісних якостей індивіда й актуалізації необхідних потреб. 14. Аналіз еволюції навчальних планів підготовки фахівців ОВС і ступеня їх погодженості з потребами суспільства виявив невідповідність принципів і методів викладання характеристикам соціального замовлення. Цілі демократизації українського суспільства вимагають більшого рівня інтеграції процесу навчання співробітників ОВС із соціальною і духовною сферами життєдіяльності суспільства, реалізованої на фундаментальному, світоглядному рівні. Для цього рекомендується впровадження нових навчальних дисциплін, покликаних сформувати сучасний світогляд студентів у рамках постнеокласичної науки, розвити їх розумові здібності на базі актуалізації роботи правої півкулі головного мозку. Таким чином, організаційний механізм формування соціального замовлення на співробітників ОВС і механізм підготовки кадрів на прикладі Донецького юридичного інституту МВС здатні забезпечити процес коеволюції правоохоронних органів і суспільства за допомогою системи освіти. |