Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Шимкова Вікторія Євгенівна. Механізми формування туристських потоків на засадах логістики : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Шимкова В.Є. Механізми формування туристських потоків на засадах логістики. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського. – Донецьк, 2009.

У дисертації розроблено теоретичні аспекти, методичні й практичні рекомендації щодо обґрунтування й використання логістичних механізмів формування туристських потоків в сучасних умовах господарювання. Систематизовано теоретичні основи логістичної концепції; охарактеризовано сучасну стадію життєвого циклу українського туристичного продукту; класифіковано туристські потоки на основі узагальнення форм і видів туризму; досліджено логістичні підходи до формування туристських потоків на підприємствах; розроблено ланцюг механізмів формування й обслуговування потоків туристів; проаналізовано сучасні тенденції розвитку туризму в Україні і в Донецькій області; оцінено діючі механізми формування туристських потоків та їх сервісу; діагностовано ефективність діяльності туристичних підприємств на основі оцінки їх фінансового стану й використання інтегральних показників платоспроможності. Для обґрунтування процесно-системного підходу до формування туристських потоків розроблено стратегічні, тактичні й оперативні управлінські механізми, в яких особливе місце відведено якості сервісу; деталізовано етапи розробки стратегії й тактики логістичного управління туристичними підприємствами; обґрунтовано систему ефективного інформаційного забезпечення процесів формування туристських потоків; доведена необхідність створення потужних Інтернет-секторів з реалізації туристичного продукту; проведено оптимізацію формування туристських потоків на засадах логістики і розроблено логістичну модель розвитку туристичного підприємства.

На основі узагальнення теоретичних положень логістики, дослідження вітчизняного й зарубіжного досвіду їх використання в управлінні з урахуванням особливостей туристичної діяльності в роботі обґрунтовано і вирішено науково-практичне завдання щодо вдосконалення механізмів формування туристських потоків на засадах логістики.

  1. В еволюції визначень концепції логістичного управління виділяється чотири періоди її розвитку: дологістичний, класичний, неологістичний та інтегральний, згідно з якими її сутність в туризмі полягає в інтеграції бізнес-процесів в усіх ланках логістичного ланцюга переміщення туристів з синхронізованим у часі й просторі їх забезпеченням за кожним маршрутом. Це дозволило розглядати логістичне управління туристичним підприємством як мистецтво процесно-системного підходу до формування й обслуговування туристських потоків на основі синхронізації руху туристів з їх сервісом. Об’єктом логістичного управління формуванням туристського потоку виступає процес узгодження руху туристів з їх сервісом. Практика туристичної діяльності підтверджує, що логістичні механізми формування туристських потоків потребують врахування життєвого циклу туристичного продукту, сучасна стадія якого в Україні має всі ознаки екстенсивного розвитку.

  2. Класифікація туристських потоків та їх діагностика з метою оптимізації процесів туристичної діяльності підприємств проведена на основі процесно-системного (логістичного) підходу до управління туризмом, а також характерних рис туристів і маршрутів подорожей. В проведеній класифікації виділено 13 груп.

  3. Основою обґрунтування ефективних механізмів формування туристських потоків, які розглядаються як інтегровані системи форм, методів та інструментів їх планування, координації з видами та засобами обслуговування туристів, а також контролю за ходом просування на ринок і реалізації запланованих турів, виступає процесно-системний підхід до використання життєвого циклу туристичного продукту на всіх рівнях управління формуванням туристських потоків (мікро-, мезо-, макрорівень). Такий підхід передбачає синхронізацію у просторі й часі руху туристських і сервісних потоків, яка неможлива без ефективного інформаційного забезпечення механізмів формування цих потоків.

  4. Діагностика тенденцій розвитку туризму в Україні підтвердила зростання його ролі в економіці країни. Збільшення ємності туристських потоків (кількості подорожуючих) забезпечило підвищення частки доходів від туризму у валовому внутрішньому продукті та платежів до державного бюджету. За період 2000-2007 рр. ємність туристських потоків в Україні за кількістю туроднів зросла у 3,3 раза, але в Донецькій області – тільки в 1,5 раза, що потребує особливої уваги до створення нових туристичних дестинацій та підвищення якості обслуговування туристів.

  5. Оцінка діючих механізмів формування туристських потоків дозволила виявити їх недосконалість, найперше, це – недостатня синхронізація руху туристів з їх обслуговуванням. Відставання якості українського туристичного продукту від світового рівня гальмує розвиток туризму і перехід туристичного продукту до інтенсивної стадії життєвого циклу. Забезпечення синхронізації руху туристів з їх сервісом потребує логістичного управління, яке передбачає узгодження всіх потокових процесів. До головних показників оцінки ефективності механізмів формування та забезпечення руху туристських потоків віднесено кількість обслугованих туристів і тривалість їх подорожей, тобто показники ємності туристських потоків, управління якими потребує логістизації.

  6. Комплексний аналіз ефективності туристичної діяльності підприємств на основі ранжування факторів впливу на ємність туристських потоків та якість їх обслуговування дозволяє вказати на необхідність завершення екстенсивної стадії життєвого циклу туристичного продукту і переходу до інтенсивної, бо за сучасних умов спостерігається падіння рентабельності та коефіцієнтів операційного левериджу, хоча більшість (70%) досліджених підприємств у 2007 р. були платоспроможними. Обґрунтування ефективних механізмів формування туристських потоків потребує логістизації всіх процесів туристичної діяльності.

  7. Обґрунтування стратегії й тактики логістичного управління туристичними підприємствами дозволило розробити ієрархію механізмів управління туристичними підприємствами, спрямовану на забезпечення синергетичних зв’язків, які разом з якістю туристичного продукту визначають конкурентоспроможність українського туризму. В основу обґрунтування таких механізмів покладено підвищення якості туристичного сервісу, яке виступає пріоритетною умовою забезпечення переходу життєвого циклу туристичного продукту до інтенсивної стадії розвитку. Велике значення при цьому мають методи туристоцентристського (персоніфікованого) обслуговування мандрівників.

  8. Система ефективного інформаційного забезпечення процесів формування туристських потоків на підприємствах заснована на використанні механізмів комплексної автоматизації управління бізнес-процесами, спрямованої на скорочення тривалості створення й підвищення якості обслуговування потоків туристів з використанням мережі Internet. Але установлено, що в українському туризмі відсутні сучасні грід-технології, які є найбільш ефективними для механізмів формування туристських і сервісних потоків. Тому актуальним є створення української грід-інфраструктури, спрямованої на розробку потужних Інтернет-секторів з реалізації туристичного продукту, яка в ринкових умовах є основою формування туристських потоків.

  9. Ефективність туристичної діяльності українських підприємств і якість туристичного продукту, як показало дослідження, знаходяться на низькому рівні, що гальмує перехід до інтенсивної стадії життєвого циклу українського туристичного продукту. З метою оптимізації туристичної діяльності розроблено логістичну модель розвитку туристичних підприємств, яка враховує вплив змін внутрішнього й зовнішнього середовища та завдання підвищення ефективності механізмів формування туристських потоків, що проявляється в отриманні ефекту синергізму. Доведено, що теоретичною основою моделювання системи механізмів формування туристських потоків виступає логістика, а узагальнюючим показником її ефективності – конкурентоспроможність підприємств.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

1. Дядечко Л.П. Процесно-системний підхід до формування туристичних потоків / Л.П. Дядечко, В.Є. Шимкова // Вісник ДІТБ (серія «Економіка, організація і управління підприємствами» (в туристичній сфері)): наук. журн. – Донецьк: ДІТБ, 2006. – № 10. – С. 205-210.

Особистий внесок: охарактеризовано рівні логістичних систем, обґрунтовано процесно-системний підхід до формування туристських потоків (0,20 друк.арк).

2. Дядечко Л.П. Особливості фінансового забезпечення туристичних підприємств на засадах логістики / Л.П. Дядечко, В.Є. Шимкова // Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонДУЕТ, 2006. – Т. 2, Вип. 21. –– С. 234-240.

Особистий внесок: розроблено схему фінансово-господарської взаємодії суб’єктів туристичної діяльності, алгоритм управління фінансовими потоками й досліджено практику фінансового забезпечення туристичних підприємств (0,20 друк.арк).

3. Шимкова В.Є. Інформатизація управління туристичними потоками на основі логістики / В.Є. Шимкова // Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2007. – Т. 2, Вип. 23. – С. 136-143.

4. Шимкова В.Є. Логістичне управління потоковими процесами в туристичному бізнесі / В.Є. Шимкова // Вісник ДІТБ (серія «Економіка, організація і управління підприємствами» (в туристичній сфері)): наук. журн. – Донецьк: ДІТБ, 2007. – № 11. – С. 70-75.

5. Шимкова В.Є. Логістичний підхід до управління розвитком туризму в Донецькому регіоні / В.Є. Шимкова // Управління економікою рекреаційних територій, галузей і підприємств: зб. наук. пр. – Донецьк: «Юго-Восток, Лтд», 2008. – С. 137-147.

6. Шимкова В.Є. Оцінка діяльності туристичних підприємств на основі АВС-аналізу / В.Є. Шимкова // Торгівля і ринок України: темат. зб. наук. пр. – Донецьк: ДонНУЕТ, 2008. – Т.1, Вип. 25. –– С. 176-181.

7. Шимкова В.Є. Роль кластеризації в розвитку туристичного бізнесу в регіонах / В.Є. Шимкова // Культура народов Причорноморья: научн. журн. – Симферополь: Крым, 2008. – № 137. – С. 127-130.

8. Івченко Л.О. Оцінка якості діяльності туристичних підприємств на основі кваліметричного аналізу / Л.О. Івченко, І.Б. Левіт, В.Є. Шимкова // Вісник ДІТБ (серія «Економіка, організація і управління підприємствами» (в туристичній сфері)): наук. журн. – Донецьк: ДІТБ, 2008. – № 12. – С. 129-135.

Особистий внесок: розроблено дерево властивостей туристичного підприємства, розраховано узагальнюючий показник оцінки якості туристичної діяльності підприємств (0,14 друк.арк).

9. Шимкова В.Є. Механізми управління життєвим циклом туристичного продукту / В.Є. Шимкова // Збірник наукових праць Донецького державного університету управління (серія «Економіка»): наук. журн. – Донецьк: ДонДУУ, 2008. – Т.9, Вип. 112. – С. 203-209.

Опубліковано за матеріалами конференцій

10. Шимкова В.Є. Формування системи інфраструктури розваг як складової туристичного бізнесу / В.Є. Шимкова // Розвиток сфери розваг – основа сучасної концепції підвищення ефективності туристичного бізнесу: матеріали VI Міжнар. наук.-практ. конф. (Святогірськ, 29 верес. – 1 жовт. 2006 р.). – Донецьк: ДІТБ, 2006. – С. 122-124.

11. Шимкова В.Є. Привабливість туристичних дестинацій – чинник впливу на розвиток туризму / В.Є. Шимкова // Облік, контроль і аналіз в управлінні підприємницькою діяльністю: матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф. (Черкаси, 11-13 квіт. 2007 р.). – Черкаси: ЧДТУ, 2007. – С. 311-313.

12. Шимкова В.Є. Логістизація інтеграційних процесів у сфері туризму на мікро- та мезорівнях / В.Є. Шимкова // Управління підприємством: проблеми та шляхи їх вирішення: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Ялта, 4-6 жовт. 2007 р.). – Донецьк: ДонДУЕТ, 2007.– Т. 1. – С. 215-217.

13. Шимкова В.Є. Кластерний підхід до організації туристичного бізнесу в Донецькому регіоні / В.Є. Шимкова // Туризм, курорты, гостиничный, ресторанный бизнес и наука: материалы V Республ. научн.-практ. конф. (Симферополь, 9 декаб. 2007 г.). – Симферополь: ТНУ им. В.И. Вернадского, 2007. – С. 78-80.

14. Шимкова В.Є. Роль макрологістичної системи у формуванні туристичних потоків / В.Є. Шимкова // Національні економіки в глобальному економічному просторі: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 16-17 квіт. 2008 р.). – К.: Університет економіки та права «КРОК», 2008. – С.157-160.

15. Шимкова В.Є. Сучасний стан розвитку туризму в Донецькій області / В.Є. Шимкова // Стан і перспективи розвитку туризму у світі та Україні напередодні чемпіонату Європи з футболу «Євро-2012»: матеріали VII Всеукр. наук.-практ. конф. (Святогірськ, 26-28 верес. 2008 р.). – Донецьк, 2008. – С. 84-86.

16. Шимкова В.Є. Моделювання розвитку туристичного підприємства як мікрологістичної системи / В.Є. Шимкова // Проблеми сталого розвитку: економічне зростання та соціалізація: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Донецьк, 30-31 жовт. 2008 р.). – Донецьк: ДонНУЕТ, 2008. – С. 233-235.

Інші видання

17. Шимкова В.Є. Розробка стратегії логістичного управління туристичними підприємствами / В.Є. Шимкова // Вісник Львівського державного інституту новітніх технологій та управління імені В’ячеслава Чорновола. Актуальні проблеми ринкової економіки (серія «Економічні науки»). – Львів: ЛДІНТУ, 2008. – № 4. – С. 107-113.