Проведене в межах дисертаційної роботи дослідження підтвердило покладену в його основу гіпотезу, що науково обґрунтовані організаційно-правові механізми протидії проявам тероризму на залізничному транспорті України, на етапі реформування галузі, є ефективним засобом реального впливу на успішне вирішення завдань, пов’язаних із процесом інтеграції в світове співтовариство, відкритістю кордонів та використанням вигідного географічного розташування й транзитного потенціалу транспортної системи держави між Європою та Азією, що сприятиме зміцненню національної безпеки в цілому. Узагальнення результатів дослідження дозволяє сформулювати низку висновків і рекомендацій, що мають теоретичне й практичне значення. 1. У теоретичному плані тероризм є багатовимірним і багаторівневим явищем, що набуває різних форм і видів злочинів. Тому доцільним є розгляд тероризму у якості типологічної категорії, сукупного поняття, що об’єднує злочини, реалізація яких призводить до широкого спектру наслідків: публічної демонстрації терору, досягнення певних соціальних змін у власних інтересах, паралічу протидії з боку владних структур і громадськості. Розв’язання проблеми треба шукати у багатосторонньому партнерстві державних структур, неурядових організацій з громадськими інститутами суспільства, в тому числі й міжнародного масштабу. 2. Тероризм – це явище із складною структурою, що має свої причини, динаміку, визначені тенденції і закономірності, і яке, передусім, стосується соціальної сфери, а тому потребує розгляду через проникнення у внутрішні зв’язки – передумови, в яких активізується та поширюється. Розуміння цього феномену можливе лише на основі застосування системного підходу, за допомогою якого можна досліджувати всі його взаємозв’язки з іншими соціально-політичними та соціально-правовими, в тому числі спорідненими явищами, як цілісної системи, що має чимало структурних елементів, які постійно взаємодіють і органічно пов’язані між собою. 3. Проблема оптимізації системи протидії та запобігання тероризму в умовах поширення глобалізаційних та євроінтеграційних процесів, складної геополітичної ситуації, побудови демократичного суспільства має декілька найважливіших політико-правових аспектів, які нерозривно пов’язані один з одним – всі їх можна звести до політичного, який переломлюється через організаційний та правовий. Організаційно-правовий механізм державного управління – це сукупність управлінських ланок, що розміщені у суворій супідлеглості і забезпечують взаємозв’язок між управлінською та керованою системами на основі комплексу прийомів, засобів та способів юридичного впливу. Відповідно, удосконалення організаційно-правового механізму протидії та запобігання тероризму на залізничному транспорті сприятиме створенню організаційно-правової основи для чітких взаємозв’язків вертикальної підпорядкованості, розподілу повноважень і відповідальності в системі управління контролем безпеки руху. 4. Залізничний транспорт як об’єкт державного управління та терористичної діяльності має тісний взаємозв’язок з іншими видами транспорту та відіграє провідну роль у перевізних процесах транспортної системи України. В той же час, підприємства та засоби Укрзалізниці є об’єктами терористичних актів: як знищення, захоплення, так і перевезення у великих обсягах вибухових та пожежно-небезпечних речовин і матеріалів в межах транспортної системи України та сусідніх держав, що обумовлює особливості взаємодії залізничного транспорту як об’єкту державного управління й залізничного транспорту як об’єкту терористичної діяльності. 5. Серед існуючих шляхів боротьби з тероризмом на залізничному транспорті Російської Федерації на адаптацію у вітчизняну практику заслуговують наступні: впровадження відомчої системи заходів протидії на об’єктах залізниць; забезпечення необхідної готовності органів управління, персоналу до дій із попередження і припинення злочинів терористичного характеру на об’єктах залізниць; надання відповідно до встановленого урядом порядку матеріально-технічних і фінансових засобів, транспортних засобів і засобів зв’язку, медичного обладнання тощо, виходячи з реальних потреб. 6. Оптимізація організаційно-правових механізмів протидії та запобігання тероризму на залізничному транспорті України потребує: вдосконалення існуючої системи управління безпекою руху шляхом: створення єдиної системи управління, контролю та нагляду за забезпеченням транспортної безпеки на всіх видах транспорту; розробки Концепції транспортної безпеки, Комплексної цільової програми по боротьбі з тероризмом на 2006 – 2015 роки, Антитерористичної програми винагород, удосконалення нормативно-правової бази, а саме: внесення змін до законодавства з питань запобігання та протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом і фінансування тероризму; створення системи ліцензування на предмет відповідності вимогам захисту від погроз диверсійно-терористичного характеру; доопрацювання єдиних митних правил, методик та прийомів, які сприятимуть виявленню ознак та фактів провезення на транспорті вибухових речовин; запровадження наступних антитерористичних технічних заходів: на залізничних вокзалах використання транспортного телебачення та спецтерміналів по виявленню вибухових речовин, хімічнонебезпечних речовин, зброї та боєприпасів у пасажирів; введення на основних шляхах прямування потягів (а при необхідності на всій мережі залізниць) системи транспортного телебачення; впровадження “спецзамків” (криміналістична ідентифікація) по запиранню деяких купе потягів для перевезення VIP персон, таємних документів, військової варти з озброєнням та боєприпасами і в критих вагонах для зберігання та перевезення, зброї, боєприпасів, озброєної варти, вибухових та хімічнонебезпечних речовин, тощо. Запровадження розробленої методики оцінки зниження втрат на залізничному транспорті України від можливих терористичних актів при дії комплексу антитерористичних заходів надає можливість: оцінити ефективність існуючої системи безпеки та системи, що пропонується; здійснити вибір раціонального (оптимального) варіанту системи запобігання та попередження тероризму на залізниці в сучасних умовах; прорахувати економічний ефект від можливих втрат матеріальних та людських цінностей.
Перспективу подальшого дослідження вбачаємо у вивченні умов впровадження у практику державного управління запропонованого організаційно-правового механізму та розробки складових економічно-фінансового, мотиваційного механізмів з протидії та запобігання тероризму на залізничному транспорті. |