923. Черевко Олександр Володимирович. Механізми зниження рівня тіньової економічної діяльності (на прикладі підприємств та організацій Черкаської області): дис... канд. екон. наук: 08.06.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. - Л., 2004.
Анотація до роботи:
Черевко О. В. Механізми зниження рівня тіньової економічної діяльності (на прикладі підприємств та організацій Черкаської області). – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами / Інститут регіональних досліджень НАН України. – Львів, 2004.
У дисертації досліджено процеси розвитку та форми прояву тіньових економічних операцій між суб’єктами господарювання. Доведено, що тіньова економічна діяльність функціонує паралельно офіційній економіці і набуває високих темпів розвитку, коли система державного управління не вирішує основних соціальних проблем або в країні сформувалась екстремальна ситуація. Дослідження показали, що практично в усіх країнах із перехідною економікою спостерігались високі темпи зростання тіньової економічної діяльності. Проведений аналіз темпів розвитку та форм прояву тіньової економічної діяльності в різних галузях української економіки показав, що найбільші темпи її розвитку набули в тих галузях, які мають швидкі темпи обертання грошових ресурсів, нечітку законодавчу базу та можуть забезпечувати високу прибутковість.
У роботі проаналізовано існуючі та методичні підходи до аналізу і оцінки впливу тіньової економічної діяльності на розвиток національної економіки, які практично апробовано в процесі досліджень тенденцій і специфіки прояву тіньової економіки в Черкаській області.
Обґрунтовано такі напрями вдосконалення системи управління процесами зниження рівня тіньової економічної діяльності: створення координаційного центру з питань боротьби з тіньовою діяльністю, корупцією та організованою економічною злочинністю, єдиного інформаційного центру, у функції якого має входити збір, систематизація та опрацювання всіх видів інформації про тіньові економічні операції, удосконалення методології аналізу та оцінки фактичного стану тіньової діяльності в країні, регіонах. Основну увагу приділено методичним підходам до розроблення запобіжних заходів, спрямованих на зниження рівня тіньової економічної діяльності.
Проведені дослідження дозволяють зробити такі висновки та рекомендації в напрямах реалізації політики детінізації вітчизняної економіки.
У світовій системі господарювання на теперішній час спостерігаються процеси наростання тіньової економічної діяльності. При цьому випереджуючими темпами тіньова економічна діяльність поширюється у відносно нових галузях економіки та тих сферах господарської діяльності, які забезпечують швидкий рух обертання грошово-фінансових ресурсів і високий рівень доходів.
Висвітлені в дисертації концептуальні положення рекомендують розглядати тіньову економічну діяльність як таку, що існує одночасно і паралельно з офіційною економікою, але при цьому її результати використовуються обмеженим колом осіб у власних інтересах. Будь-яка форма тіньової економічної діяльності порушує чинне законодавство держави.
Дослідження показали, що в економічній теорії і практиці використовуються різні методи кількісного виміру рівня тіньової економіки, більшість з яких має опосередкований характер і не забезпечує прийнятної достовірності результатів досліджень. У дисертації запропоновано використовувати комплексний підхід, застосовуючи декілька відомих методів і знижуючи тим самим ризик від можливості отримання недостовірних результатів. Вибір сукупності методів зумовлюється метою та специфічними особливостями суб’єктів дослідження. Рівень тіньової економічної діяльності підприємств доцільно оцінювати на основі поєднання прямих і непрямих методів визначення різниці між фінансовими результатами, представленими офіційною документацією і визначеною контрольними перевірками на основі виявлення тіньових грошових потоків.
Проведені дослідження процесів розвитку тіньової економічної діяльності на підприємствах Черкаської області дозволили визначити такі тенденції та особливості розвитку:
наявність великих обсягів грошової маси, що обертається поза офіційними банківськими та кредитними установами, опосередковано можна вважати фінансовим ресурсом для розвитку тіньових економічно-фінансових операцій;
найбільш типовими злочинами економічного характеру виявлено такі як: розкрадання державного та колективного майна, шахрайство з фінансовими ресурсами, включаючи виготовлення та збут підроблених грошей, цінних паперів, порушення правил валютної виручки, незаконна торговельна діяльність.
Дослідження показали, що успіх у боротьбі з тіньовою економічною діяльністю вимагає координації дій не тільки правоохоронних органів, а й владних структур, підприємницьких суб’єктів господарювання, які функціонують в офіційній економіці, громадських організацій та населення в цілому. При цьому саме держава повинна взяти на себе функції координатора та активізатора у протистоянні процесам розвитку тіньової економічної діяльності, створюючи одночасно сприятливі умови для ефективного функціонування суб’єктів офіційної економіки.
Важливим концептуальним положенням у протистоянні держави розвиткові тіньової економічної діяльності слід вважати перехід від боротьби з наслідками до розроблення програм, проектів та заходів запобіжного характеру, суть яких полягає у прогнозуванні можливості прояву нових для вітчизняної економіки видів тіньових економічних операцій та завчасне ухвалення законодавчих актів, спрямованих на ліквідацію їх негативного впливу на розвиток економіки.
Публікації автора:
Черевко О. В. Мотиваційні механізми зниження тіньової діяльності у сфері підприємництва // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Фінансова політика приватизованих підприємств і механізми її реалізації (Збірник наукових праць) / НАН України. Інститут регіональних досліджень; Редкол.: Відп. ред. акад. НАН України М. І. Долішній. – Львів, 2003. – Вип. 4 (XLII). – С. 289–298. – 0,6 д. а.
Черевко О. В. Перспективи розвитку нормативно-правової бази детінізації економіки України // Соціально-економічні дослідження в перехідний період (Збірник наукових праць) / НАН України. Інститут регіональних досліджень; Редкол.: Відп. ред. акад. НАН України М. І. Долішній. – Львів, 2004. – Вип. І (XLV). – С. 54–60. – 0,5 д. а.
Черевко О. В. Гроші поза банками. Як залучити їх в офіційну економіку? // Вісник НБУ. – 2000. – № 12. – С. 10-11. – 0, 3. д. а.
Черевко О. В., Романів Є. М. Механізми запобігання розвиткові тіньової економічної діяльності у сфері фінансово-грошових відносин // Вісник НБУ. – 2004. – № 3. – С. 20–23. – 0,6 д. а. (у т. ч. 0,4 д. а. особисто автора – структуризація тіньових потоків)
Черевко О. В. Детінізація економіки (аналіз, оцінка та механізм зниження рівня тіньової економіки). – К.: Видавничий Дім “Корпорація”, 2004. – 94 с. – 4,3 д. а.
Принципи формування і механізми реалізації фінансової політики приватизованих підприємств: Монографія / Інститут регіональних досліджень НАН України; За наук. ред. д-ра екон. наук, проф.. М. А. Козоріз. – Львів: ЛБІ НБУ, 2004. – 20,92 д. а. (особисто авторові належить підрозділ 4.4 “Механізми забезпечення прозорості руху грошових потоків”. – 1. д.а.).
Розробка і реалізація регіональних програм сприяння розвиткові малого підприємництва: Методичні рекомендації. – Львів: ІРД НАНУ, 2002. – 3,02 д. а. (особисто авторові належить 0,5 д. а. – обґрунтування системи показників).