Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Філософія науки і техніки


Горпенко Ганна Володимирівна. Методологічна роль біоетики в осмисленні коеволюції суспільства та природи : дис... канд. філос. наук: 09.00.09 / Сумський держ. педагогічний ун-т ім. А.С.Макаренка. — Суми, 2007. — 176арк. — Бібліогр.: арк. 161-176.



Анотація до роботи:

Горпенко Г.В. Методологічна роль біоетики в осмисленні коеволюції суспільства та природи. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.09 – філософія науки. – Інститут філософії імені Г.С. Сковороди Національної Академії Наук України. Київ, 2007.

В дисертації досліджено методологічну роль біоетики в осмисленні феномена коеволюції суспільства та природи. Філософсько-методологічне осмислення біоетики виходить із вищих ідеалів коеволюції суспільства та природи як основи людського буття. Коеволюційна настанова виявляється регулятивним методологічним принципом біоетики, що дозволяє розкрити взаємини людства з природою, єдність природничо-наукового і гуманітарного знання. Саме коеволюційний перехід системи „людина–біосфера” до стану динамічно стійкої цілісності, симбіозу і означатиме реальне перетворення біосфери в ноосферу.

В роботі проведений синтез біоетики та синергетики. Синергетика внесла кардинальні зміни у розвиток та примноження наукового знання про світ та природу, у пізнавальні можливості людини. Синергетичний підхід дозволив виявити такі цінні ідеї та уявлення: цілісності; екологічної стійкості; біоетичної свідомості; глобальних наслідків локального втручання людини в природу.

Біоетика пропонує шлях створення суспільства, здатного до спільного розвитку з біосферою, тобто такого, яке може перейти в епоху ноосфери. Об’єктом вивчення стає відповідальна особистість. Чим більше зусиль суспільства буде спрямовано на формування такої особистості, тим більш усвідомленими, ефективними стануть зусилля людей щодо формування біоетичної освіти. Одним з найважливіших компонентів біоетичної освіти є підготовка спеціалістів, здатних вирішувати завдання різного масштабу. Результатом такої освіти може стати біоетичний світогляд, центром якого є ідеї цінності життя, єдності людини і живої природи.

У висновках до дисертаційного дослідження в розширеному вигляді подаються основні наукові здобутки, що виносяться на захист, окреслюються перспективи подальшого наукового пошуку в процесі аналізу феномену біоетики, її методологічної ролі в осмисленні коеволюціїї суспільства та природи.

Історико-філософський аналіз еволюції розвитку біотичного знання з античного часу і до сучасності пояснює передумови виникнення біоетики як певного світогляду, а також основних принципів і правил біоетики. На кожному з етапів становлення біоетики як наукового напрямку її предмет розширюється – від людини до всього живого в цілому.

Квінтесенцією визначень біоетики, на наш погляд, є таке: біоетика – це не лише нове комплексне знання, а й новий метод регуляції та контролю людської діяльності, за допомогою якого можна розумно використовувати досягнення науково-технічного прогресу, сприяти поліпшенню якості життя суспільства на основі принципу коеволюції суспільства та природи. Предметом біоетики є етичні принципи й цінності, що регулюють коеволюцію суспільства та природи як основи людського буття.

Біоетика обґрунтовує уявлення про органічну єдність буття природи і суспільства, їх взаємозалежність, уявлення про необхідність у практичній життєдіяльності суспільства спиратися на знання теоретичних основ функціонування живого. Врахування особливості живого як певного біогенного фундаменту становлення та існування біосфери може визначитись як можливий стан коеволюції суспільства та природи. Таке пізнання живого в сучасній науці здійснюється на філософсько-методологічних основах постнекласичного типу наукової раціональності, сутнісним елементом якого є біоетика.

Філософсько-методологічне осмислення біоетики виходить із вищих ідеалів коеволюції суспільства та природи як основи людського буття. З коеволюційних позицій розглядається концепція сталого розвитку. Така концепція – початковий етап переходу до соціоприродної коеволюції, яка досягається в процесі реалізації ноосферного потенціалу біоетичної культури. При цьому показник сталості соціоприродних систем є основним критерієм її розгортання, а сама біоетична культура – способом реалізації стратегії коеволюційного розвитку суспільства і природи.

Коеволюційна настанова виявляється регулятивним методологічним принципом біоетики, що дозволяє осмислити взаємини людства з природою, єдність природно-наукового і гуманітарного знання. Саме коеволюційний перехід системи „людина–біосфера” до стану динамічно стійкої цілісності, симбіозу і означатиме реальне перетворення біосфери в ноосферу.

Шлях до ноосфери лежить, зокрема, через підвищення ролі інтелектуального начала, поступову перевагу духовних факторів над матеріальними. Ноосферне людство на основі більш широкого філософського категоріального апарату: „біоетична особистість”, „біоетична свідомість”, „біоетичний світогляд”, „біоетична освіта”, „ноосферна людина”, „ноосферне людство”, „ноосферна свідомість”, „ноосферне мислення” – дає можливість проходження суспільством і державою таких етапів, основою яких є збереження біосфери, забезпечення можливостей для її природної еволюції і стійкості.

Коеволюційна парадигма дозволяє скорегувати і розширити розуміння деяких аспектів біоетичного світогляду на основі таких принципів: гармонія людини з природою, збереження розмаїтості природи, людини і культури, діалогічність розвитку, ненасильство і пошук компромісу. Таким чином, концепція коеволюції суспільства та природи вносить істотний вклад у становлення біоетики.

Застосування основних принципів біоетики має значення для розвитку біоетичної освіти. Методологічні ідеї біоетичної освіти: органічна взаємодія біологічного та соціогуманітарного знання; ціннісне регулювання розвитку біоетичних знань; коеволюція біоетичної особистості та довкілля.

Біоетична освіта виконує превентивну функцію – підготовки людини до життя в епоху криз. А поняття „відповідальність”, на наш погляд, є одним із похідних понять біоетики, яке є визначальним, робить людину суддею свого вибору і зобов’язує захищати майбутнє людства. Так, біоетична особистість прагне не тільки на словах, а й на ділі прийняти на себе відповідальність за своє життя, життя оточуючих людей та усіх живих істот.

Біоетичний світогляд із цих причин набуває етичного наповнення, яке справляє вирішальний вплив на всі можливі сфери людської діяльності, на відчуття повноцінної відповідальності людини перед життям та всесвітом. Одним із проявів даної світоглядної проблеми виступає ідея моральної цінності коеволюції. Сутність згаданої ідеї полягає у розширенні світу цінностей людини настільки, щоб природа стала загальним благом, а не лише власністю. Ноосферне мислення поєднує в собі зовнішнє осмислення необхідності коеволюції суспільства та природи з внутрішніми, органічно прийнятими ціннісно-аксіологічними регулятивами цього процесу.

Публікації автора:

  1. Горпенко Г.В. Біоетика в синергетичному діалозі природничих та соціально-гуманітарних наук // Філософські науки: Збірник наукових праць. – СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2003. – С. 237-243.

  2. Горпенко Г.В. Біоетика в синергетичному контексті // Міжнародні синергетичні читання пам’яті І. Пригожина. – К.: Знання, 2003. – С. 30.

  3. Горпенко Г.В. Біоетика: ретроспективний погляд // Філософські науки: Збірник наукових праць. – СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2004. – С. 149-155.

  4. Горпенко Г.В. Біоетика в системі освіти та науки // Філософські науки: Збірник наукових праць. – СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2004. – С. 237-243.

  5. Горпенко Г.В. Становлення біоетики. Освітня програма // Міжнародна наукова конференція „Наука. Синергетика. Освіта”. – СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2005. – С. 58-64.

  6. Горпенко Г.В. Біоетика в синергетичному вимірі / Матеріали IІІ Міжнародного симпозіуму з біоетики. – К.: Сфера. – 2004. – С. 59-60.

  7. Горпенко Г.В. Сучасне світорозуміння та біоетика ХХІ століття // Дні науки: за підсумками науково-дослідної роботи. – СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2004. – С. 20.

  8. Горпенко Г.В. Біоетика у синергетичному світосприйнятті / Синергетичне світобачення: наукові і педагогічні аспекти: Монографія. – Суми, 2005. – С. 93-105.

  9. Горпенко Г.В. Біоетика в антропологічному та соціологічному вимірах // Дні науки: за підсумками науково-дослідної роботи СумДПУ ім. А.С. Макаренка. – 2005. – С. 98-99.

  10. Горпенко Г.В. Принципы биоэтики в контексте современных реалий глобализации // Розвиток ідей біоетики у європейському контексті. Матеріали IV Міжнародного симпозіуму з біоетики. – К.: Сфера. – 2006. – С. 37.

  1. Горпенко Г.В. Проблема біоетичної освіти в умовах сталого розвитку суспільства // Всеукраїнська наукова конференція „Ідеї, реалії і перспективи освітніх інновацій”. – Суми: „Університетська книга”, 2006. – С. 106.