Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


Метешкін Костянтин Олександрович. Методологічні основи автоматизованого навчання фахівців з використанням інтелектуальних інформаційних технологій : Дис... д-ра наук: 05.13.06 - 2006.



Анотація до роботи:

Метешкін К.О. Методологічні основи автоматизованого навчання фахівців з використанням інтелектуальних інформаційних технологій. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.13.06 – автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології, Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського „Харківський авіаційний інститут”, Харків, 2006.

Дисертаційна робота спрямована на рішення наукової проблеми, яка полягає у розв’язані протиріч між можливостями існуючих методів навчання та тенденцій розвитку сучасного суспільства, що потребує системного підходу до автоматизації навчанням фахівців за рахунок моделювання інтелектуальних процесів навчання.

Поставлена проблема зважувалася на основі результатів наукового узагальнення фактів і емпіричних даних.

Аналіз фактів і емпіричних даних дозволяє прийти до висновку про те, що основні труднощі при комплексній автоматизації процесів навчання полягають в розробці математичного забезпечення.

Рішення проблеми, поставленої в дисертаційній роботі, зажадало розробки структурно-логічних моделей процесів навчання за рахунок використання професійних знань викладачів.

Системологічні рішення, а також системний підхід дозволив розробити узагальнену схему методів і процедур формалізації процесів навчання. Сукупність взаємозалежних методів уявлення професійних знань викладачів, а також знань про процеси навчання дозволив класифікувати їх як технологію формалізації.

У дисертаційній роботі у відповідності до структури і логіки технології формалізації розробляються модельні уявлення професійних знань викладача і його професійної діяльності.

Заключна частина дисертаційної роботи присвячена експериментальним дослідженням, результати яких показують переваги навчання на основі інтелектуальних інформаційних технологій.

У цій дисертаційній роботі розроблені методологічні основи автоматизованого навчання фахівців з використанням інтелектуальних інформаційних технологій.

1. Вони складають результати наукового узагальнення емпіричних основ сучасних процесів формування знань, де аналізувалися у взаємозв'язку факти історичного розвитку науково-методологічних основ педагогіки, психології і кібернетики, а також тенденції розвитку засобів автоматизованого навчання.

Результати аналізу й узагальнень дозволили виявити закономірності і тенденції розвитку процесів навчання з погляду можливості і доцільності використання інтелектуальних інформаційних технологій з метою подолання кризових явищ в організації процесів навчання.

2. Удосконалені структурно-логічні моделі автоматизованого навчання за рахунок використання формальних уявлень професійних знань викладачів, що дозволило раціонально інтегрувати елементи традиційних освітніх методик в інноваційну освітню технологію, яка забезпечує індивідуальну комп'ютерну віртуальну взаємодію студента і викладачів.

3. Розроблений системний математичний інструментарій, що дозволяє створювати на основі єдиного підходу моделі професійних знань викладачів і за рахунок цього інтенсифікувати процеси навчання і підвищити ступінь самостійної роботи студентів.

4. Розроблені моделі професійної діяльності і знань викладачів у рамках окремої спеціальності, що послужило основою для створення бази знань навчального призначення, яка є центральним елементом запропонованої інтелектуальної інформаційної технології навчання, і забезпечує активізацію й індивідуалізацію процесів навчання, що сприяє адаптації освітніх процесів до європейських стандартів.

5. Розроблено лінгвістичне і математичне забезпечення автоматизованого навчання, що розширює коло задач інформатизації й автоматизації навчального процесу технічних університетів за рахунок моделювання процесів лексикографування та створення об’єктно-орієнтованих словниково-довідкових засобів і на цій основі створює систему лінгвосемантичної підтримки процесів навчання.

Розроблені в дисертаційній роботі моделі і методи лінгвістичного забезпечення автоматизованого навчання дозволяють реалізувати принцип мобільності Болонської декларації за рахунок створення багатомовних корпусів текстів навчального матеріалу, а також створення на компактних електронних носіях індивідуальних моделей знань викладачів і моделей придбання знань студентами.

6. Розроблена інтелектуальна прикладна технологія для автоматизованого навчання студентів, центральним елементом якої є база знань навчального призначення, а також пов'язана з нею система лінгвосемантичної підтримки процесів навчання.

7. Розроблені моделі, методи й елементи інтелектуальної інформаційної технології навчання експериментально апробовані і частково доведені до конкретних інженерних методик, алгоритмів і програм, що безпосередньо використовуються для навчання студентів.

Публікації автора:

  1. Метешкин К.А. Теоретические основы построения интеллектуальных систем управления учебным процессом в вузе. – Х.: Экограф, 2000. - 278 с.

2. Метешкин К.А. Кибернетическая педагогика: теоретические основы управления образованием на базе интегрированного интеллекта. – Х.: Международный Славянский университет, 2004. - 400 с.

3. Белова Л.А., Метешкин К.А., Уваров О.В. Логико-математические основы управления учебными процессами вузов. – Х.: Восточно-региональный центр гуманитарно-образовательных инициатив, 2001. - 272 с.

4. Педагогічний експеримент (гіпотези, методи, досвід, рекомендації): Науково-методичні матеріали / К.О. Метешкін, Б.І. Нізієнко, В.М.Шемаев, А.Г. Чміль, Н.В. Кітченко; за редакцією К.О. Метешкіна. – Х.: ХВУ, 2001. - 128 с.

5. Медведєв В.К., Метешкін К.О. Теоретичні основи побудови інформаційних систем для методичної підтримки педагогічних рішень. – Х.: ХУПС, 2005. - 180 с.

6. Метешкин К.А. Формализация деятельности преподавателя высшего учебного заведения // Вестник Херсонского государственного технического университета. - 1999. - Вып. 5. - С. 151 - 153.

7. Метешкин К.А. Категорная модель управления сложными организационно-техническими системами // ИУСЖТ. - 2001. - № 2(29). - С. 18 - 24.

8. Метешкин К.А., Раковская-Башмакова О.С. Задача создания интеллектуальных средств мониторинга образовательных систем // Вісник Міжнародного Слов’янського університету. Харків. Серія „Технічні науки”. - Т.VII. - 2004.- №2. – С 43 – 47.

9. Метешкин К.А., Федорченко Л.А., Кобзистая Н.М. Учебная программа как объект исследования корпусной лингвистики // Радіоелектронні і комп’ютерні системи. – 2004. - № 3(7). – С. 59 – 62.

10. Дубичинский В.В., Метешкин К.А., Федорченко Л.А. Моделирование профессиональных знаний лексикографа // Вісник Міжнародного Слов’янського університету. Харків. Серія „Технічні науки”. Т.VII. - 2004. - №1. – С. 32 – 37.

11. Метешкин К.А., Шраер А.С., Раковская-Башмакова О.С. Иерархия модельных представлений базы знаний учебного назначения // Вісник Міжнародного Слов’янського університету. Харків. Серія „Технічні науки”. Т.6. - 2003. - №2. – С.18 – 22.

12. Раковская Н.Х., Федорченко Л.А., Метешкин К.А. Метод создания электронного сценария обучения в вузе // Вісник Міжнародного Слов’янського університету. Харків. Серія „Технічні науки”. Т. 5. - 2002. - №7. – С.15 – 18.

13. Метешкин К.А. Элементы технологии обучения на основе гибридного интеллекта // Новий колегіум. – 2002. - №3. - С. 33-37.

14. Метешкин К.А. Искусственный интеллект в образовательных системах // Новий колегіум. – 2001. - №5/6. - С. 20-22.

15. Метешкин К.А. Интеллектуальные информационные технологии в организации учебного процесса // Новий колегіум. – 2002. - №1. – С. 24-28.

16. Метешкин К.А., Шаронова Н.В. Лингвистическое обеспечение обучающих систем с интегрированным интеллектом // Новий колегіум. – 2002. - №4/5. - С. 64 – 68.

17. Метешкин К.А., Д.Є. Двухглавов Междисциплинарные отношения военной кибернетики и военной педагогики // Новий колегіум. – 2003. - №2. - С. 40-43.

18. Метешкин К.А. Анализ и обобщение методологических парадигм языкознания // Новий колегіум. – 2005. - №5. - С. 55 – 62.

19. Метешкин К.А., Самойлов А.Н., Федорченко Л.А. Формализация лексикографических призведений // Открытые информационные и компьютерные интегрированные технологии. – Х.: Нац. аерокосмічний ун-т "ХАІ", 2004.- Вып. 22 - С. 166 - 174.

20. Метешкин К.А. Предложения по усовершенствованию технологии полунатурных испытаний АСУ // Системи обробки інформації. - Х.: НАНУ, ПАНМ, ХВУ, 2000. - Вип. 2(8) - С. 176 – 180.

21. Метешкин К.А. Моделирование знаний обучаемых в вузе // Системи обробки інформації.– Х.: НАНУ, ПАНМ, ХВУ, 1999. - Вип. 2(6). - С. 141 - 144.

22. Метешкин К.А. Формальная теория построения информационно - методических систем учебного назначения // Збірник наукових праць. – Х.: ХВУ, 2000. - Вип.2(28). - С. 111 - 115.

23. Метешкин К.А. Особенности представления объектов категории иерархическими структурами // Системи обробки інформації. – Х.: ХФВ “Транспорт України”, 2000. - Вип. 4(10). – С. 143 - 146.

24. Метешкин К.А. Процедура расширения формальных теорий // Системи обробки інформації. – Х.: ХФВ “Транспорт України”, 2001. - Вип. 1(11). - С. 175 - 178.

25. Метешкин К.А. Задача создания обучающих систем с гибридным интеллектом // Системи обробки інформації.- Х.: НАНУ, ПАНМ, ХВУ, 2001.- Вип. 4(14).- С. 13 - 18.

26. Метешкин К.А., Низиенко Б.И. Методы представления знаний в интеллектуальных обучающих системах // Інформатика. - К: Наукова думка, 1999. - Вип.7. - С. 13 - 17.

27. Желтухина О.А., Метешкин К.А. Оценивание знаний обучаемых в автоматизированной обучающей системе (АОС) // Открытые информационные и компьютерные интегральные технологии. – Х.: ХАИ, 1998. - Вып.1. - С. 286 - 288.

28. Метешкин К.А., Никольский С.Б. Основные этапы и процедуры построения формальной базовой теории // Системи обробки інформації. - Х.: НАНУ, ПАНМ, ХВУ, 2001. - Вип. 3(13). - С. 10 - 12.

29. Ткаченко В.І., Метешкін К.О., Нізієнко Б.І. Застосування інформаційних технологій для методичного забезпечення підготовки Військ ППО // Збірник наукових праць. - Х.: ХВУ, 2001. - Вип. 4(34). - С.47 - 48.

30. Метешкин К.А., Музычук В.А. Метод формализации процессов управления организационно-техническими системами // Збірник наукових праць. – Х.: ХВУ, 2001. - Вип. 2(32). - С. 22 – 25.

31. Метешкин К.А., Патракеев И.М. Формальная модель обстановки в управляемой сложной системе // Збірник наукових праць. - Х.: ХВУ, 1998. - Вип. 21. – С. 86 – 93.

32. Метешкин К.А., Игнатьев А.М. К вопросу о построении систем распознавания речи и использования их в авиации // Авіаційно-космічна техніка і технологія. – Х.: Нац. аерокосмічний ун-т “ХАІ”, 2001. - Вип.22. - С. 204 - 208.

33. Низиенко Б.Н., Метешкин К.А., Сисков А.В. Методы автоматизации управления подготовкой войск ПВО к боевому применению // Збірник наукових праць. - Х.: ХВУ, 2002. - Вип. 1(39). - С.46 - 50.

34. Метешкин К.А., Чевардин В.Е. Тенденции развития структур организационных систем военного назначения // Системи обробки інформації.– Х.: НАНУ, ПАНМ, ХВУ, 2000. - Вип. 1(7). - С. 85 - 89.

35. Метешкін К.О., Карпенко В.В. Моделювання процесів оцінювання якості наукових робіт // АСУ и приборы автоматики. – Х.: ХДТУРЄ, 2000. – Вып. 111. - С. 45 - 52.

36. Метешкин К.А., Сасин В.А. Моделирование отдельных сторон педагогической деятельности // Информационные системы. – Х.: ХВУ, 1999. – Вып. 1(12). - С. 151 – 157.

37.Метешкин К.А., Довнарь А.И., Раковская-Башмакова О.С. Метод экспериментального исследования междисциплинарных связей учебных дисциплин в высших учебных заведениях // Системи обробки інформації. – Х.: ХВУ, 2004. - Вип. 11(39). – С. 126 – 132.

38. Метешкин К.А., Жадан А.И., Федорченко Л.А. Задача и метод экспертизы лексикографических средств етешкин // Вестник Харьковского Национального автомобильно-дорожного университета. – Х.: ХНАДУ, 2004. - Вып. 25. – С.13 – 17.

39. Белова Л.А., Уваров О.В., Метешкин К.А. Кибернетическая педагогика - миф или реальность? // Проблеми інженерно-педагогічної освіти.– Х.: УІПА, 2002. - Вип. 3. - С. 5 - 9.

40. Уваров О.В., Метешкин К.А. Этапы развития кибернетической педагогики // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Х.: УІПА, 2003. - Вип. 4.- С. 7 - 13.

41.Раковская Н.Х., Метешкин К.А. Возможности кибернетической педагогики в транснациональном образовании // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Х.: УІПА, 2004. - Вип. 6. - С. 50 - 55.

42. Метешкин К.А. Анализ структури дидактических язиков науки // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Х.: УІПА, 2005. - Вип. 9. - С. 174 - 183.

43. Метешкін К.О., Чевардін В.Є. Оцінювання результатів дидактичних експериментів // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Х.: ХВУ, 2001. - Вип. ІХ. - С. 108 - 112.

44. Метешкін К.О., Чопенко А.С. Структура і форми представлення в ЄОМ моделі професійних знань викладача // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Х.: ХВУ, 2003. - Вип. №2 (17). - С. 186 - 192.

45. Метешкін К.О., Чопенко А.С. Роль оцінювання в сучасних освітніх системах // Наукові записки Харківського військового університету. Соціальна філософія, педагогіка, психологія. – Х.: ХВУ, 2002. - Вип. ХV. - С. 124 - 129.

46. Метешкин К.А. Формализация когнитивных процессов // Матеріали конференції. “Харківська вища школа: методичні пошуки на рубежі століть”: – Х.: Вид. центр ХНУ, 2001. - С. 54 - 55.

47. Юзьков І.О., Метешкін К.О. Об’єктно-концептуальне моделювання професійної діяльності викладача // Матеріали VІІ науково-практичної конференції “Соціально-економічні проблеми регіонального розвитку”. – Павлоград: ЗПІЕУ, 2005. – С. 89-92

48. Метешкин К.А. Представление метазнаний категорными моделями // Материалы межвузовской науч.- метод. конф. “Экспертные оценки элементов учебного процесса”. - Харьков: Нар. Укр. академія, 2000 г. - С. 45-47.

49. Метешкин К.А. Экспертное оценивание эмпирической основы современной педагогики // Программа І-й межвуз. науч.-метод. конфер. “Экспертные оценки элементов учебного процесса”. – Х.: Нар. укр. акад., 1999. - С. 2.

50. Метешкин К.А. Использование гибридного интеллекта в учебном процессе высших учебных заведениях // Программа ІІІ-й межвуз. науч.-метод. конфер. «Экспертные оценки элементов учебного процесса». - Х.: Нар. укр. акад., 2001. - С. 3.

51. Метешкин К.А. Моделирование коллективного разума вуза: гипотеза, проблема, прагматическая ценность // Программа и материалы IV межвуз. науч.-метод. конф. “Экспертные оценки элементов учебного процесса”. - Х.: Нар. укр. акад. – 2002, С. 22 - 25.

52. Метешкин К.А., Шраер А.С. Структура и модельные представления учебной базы знаний // Программа и материалы V межвуз. науч.-метод. конфер. “Экспертные оценки элементов учебного процесса”. - Х.: Нар. укр. акад., 2003. - С.16-18.

53. Метешкин К.А. Принципы построения методических систем учебного назначения / Материалы 3-й конференции “Применение персональных компьютеров в научных исследованиях и учебном процессе”. – Х.: ХГУ, 1998. – С. 41.

54. Дубичинский В.В., Метешкин К.А. Место и роль современной лексикографии в методологии наук // Программа международной научной конференции “Современные проблемы лексикографии”.– Гродно: Гродненский государственный ун-т, 2005. - С. 3.

55. Метешкин К.А., Игнатьев А.М., Шевченко О.В. Задача исследования коммуникаций в процессе выработки групповых решений на командном пункте // Материалы Международной научно-технической конференции. Информационные технологии в авиации. – Х.: Харьковский институт ВВС имени И. Кожедуба, 2003. - CD-R.