285. Жаворонкова Галина Василівна. Методологічні основи підприємницької діяльності на ринку інформаційних продуктів та послуг: дис... д-ра екон. наук: 08.06.01 / Національний авіаційний ун-т. - К., 2004.
Анотація до роботи:
Жаворонкова Г.В. Методологічні основи підприємницької діяльності на ринку інформаційних продуктів та послуг. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – Економіка, організація і управління підприємствами. – Київський національний авіаційний університет, Київ, 2004.
В дисертації сформовані теоретико-методологічні засади підприємницької діяльності на ринку інформаційних продуктів та послуг. Досліджено стан і тенденції розвитку даного ринку України в цілому і консалтингових послуг зокрема. Виокремлено становлення віртуального ринку, який передбачає всебічне використання мережі Інтернет, проведено класифікацію форм комерційної присутності в ній.
Основна увага приділена консалтингу та організаційно-економічному механізму функціонування консалтингової фірми, її поведінці на ринку. Для цього розроблено комплексну систему вирішення поточних та цільових проблем функціонування консалтингових фірм – від вибору організаційно-правової форми консалтингового бізнесу – до організації технологічного процесу консультування. Передбачено застосування сучасного менеджменту, який орієнтований на інновації, має розвинену функцію маркетингу та визнає інтелектуальний персонал за ключовий ресурс.
Уточнено поняття „дорадництво” і „інформаційно-консалтингове обслуговування” в АПК. Дорадництво це нове суспільне явище, яке має за мету відродити сільське господарство та забезпечити його стабільний прибутковий розвиток на основі формування селянина-власника з новим типом економічного мислення. Запропоновано концепцію становлення та організаційно-ресурсне забезпечення впровадження сільськогосподарських дорадчих служб України.
В дисертаційній роботі проведено дослідження теоретичних, методологічних та науково-практичних аспектів розвитку підприємництва на інформаційному ринку. Результати дисертаційного дослідження дозволили зробити висновки про практичне започаткування на інформаційному ринку нового суб’єктів підприємництва – консалтингових фірм та дорадчих служб. Формування дорадництва в АПК є свідченням вирішення науково-практичної проблеми, що дозволить аграрним товаровиробникам значно підвищити ефективність виробництва, прискорить перехід до ринкових відносин і забезпечить більш високі темпи розвитку галузі, а також сприятиме відродженню сільської місцевості. Основні наукові і прикладні результати, рекомендації з наукового і практичного їхнього використання полягають в наступному.
1. Дані загального аналізу, проведеного в дослідженні, процесу інформатизації сучасного українського суспільства свідчать про його незадовільний стан. Для активізації цього процесу необхідна розробка комплексу заходів на державному рівні з охопленням як зростання інформаційного наповнення економічних процесів, так і телекомунікаційного та комп’ютерного технічного забезпечення. Інформатизація – це інструмент побудови інформаційного суспільства, в умовах якого будь-який індивід для того щоб засвоїти постійно зростаючий обсяг інформації і не відставати від темпів науково-технічного та економічного життя всього суспільства в цілому, повинен мати можливість безперервно оновлювати свої знання. А для цього повинні працювати основні принципи інформатизації, скластися висока інформаційна культура і розгалужений інформаційний ринок.
2. В основі інформаційного підприємництва лежить визначена та досліджена в дисертації організаційно-економічна модель формування та регулювання ринку ІПП, складниками якого є:
економічна стратифікація та дослідження фундаментальної категорії “інформаційний ресурс” та похідних від неї: інформаційна та консалтингова послуга, ринок ІПП та його складові: ринок ІКП, віртуальний ринок;
механізм формування та регулювання ринку ІПП, побудований на засадах принципово нового усвідомлення природи складних соціально-економічних об’єктів, які функціонують у віртуальному просторі на засадах інноваційного розвитку та інтелектуальної економіки.
3. За результатами дослідження з’ясовано, що в інформаційній економіці сфера інформаційних продуктів та послуг стає домінуючою, основні спеціальності займає інтелектуальний персонал, а інформація та знання є тим чинником, від якого залежить конкурентоспроможність підприємства, а інтелектуальний капітал стає основним. Щоб Україна стала державою з інформаційною економікою їй необхідно виконати низку організаційно-правових заходів: зорієнтувати державну інформаційну політику на комплексне забезпечення виробників та користувачів ІПП; закріпити провідну роль держави у розбудові інформаційної індустрії, водночас сприяти розвиткові інформаційного підприємництва; привести законодавчу базу у відповідність з національними і світовими вимогами; забезпечити безперешкодний доступ споживачів усіх рівнів до банків даних на національному та світовому рівнях; розширити міждержавний обмін інформацією; звернути увагу на формування віртуального сегменту інформаційного ринку.
4. Сьогодні у світовій практиці термін “віртуальний” є ключовим. Вже говорять про виникнення віртуального суспільства або Інтернет-цивілізації. На протязі найближчих 10 років очікується безпрецедентний ріст ринку електронного бізнесу – загальна вартість цінних паперів на світовому ринку очікується 200 трлн. євро. Дослідження віртуального простору варто починати з вивчення ринку Інтернет-ресурсів та Інтернет-послуг. Автор провів класифікацію форм комерційної присутності в Інтернеті, розробив практичні рекомендації як вдосконалити Інтернет-торівлю не тільки товарами а й інформацією.
5. В роботі доведено, що інформаційні продукти та послуги – це інноваційні продукти. Організація інноваційного процесу має дві стадії: комерціалізації продуктів інтелектуальної власності та підприємницької діяльності. Стадія підприємницької діяльності більш досліджена, а комерціалізації вимагає уваги і може бути об’єктом окремого дослідження. Міжнародний досвід показує, що суттєві економічні зрушення в інноваційній діяльності не можливі без активізації інвестування цього процесу. Автор обґрунтував залучення венчурного капіталу, так як саме даний капітал відіграв в розвинених країнах важливу роль в реалізації базових науково-технічних інновацій на інформаційному ринку.
6. Аналіз ринку консалтингових послуг в Україні показав, що потенційний попит на дані послуги є, але говорити про остаточно сформований ринок цих послуг зарано, так як не сформована суспільна думка про реальність віддачі від інвестування цих послуг, не створено інформаційний простір, в якому б популяризувались та рекламувались консалтингові послуги, відсутні довідники консалтингових фірм, не проводяться їх рейтинги. Тому розробка концепції розвитку консалтингового ринку є своєчасним заходом, як вважає автор, який дозволить пришвидшити розвиток та структурувати даний ринок.
7. В роботі доведено переваги організації виконання консалтингових робіт проектним методом. Внаслідок цього головною структурною одиницею управління стає не консультант, а консалтинговий проект, що виконується проектною групою. Розглядаючи консалтингове завдання як проект, керівництво консалтингової фірми бере на себе управління процесом планування, організацію та контроль окремих консалтингових проектів в умовах обмежених наявних ресурсів і необхідності їх погодження в часі. В дослідженні виконано розподіл функцій управління консалтинговою фірмою згідно ієрархії управлінської піраміди.
8. Консалтингова діяльність обов’язково повинна давати позитивні результати як якісного характеру (нова організація праці, новий стиль проведення нарад, нові схеми розподілу праці і співробітництва, нові методи управління тощо) так і у конкретних цифрах (підвищення ритмічності виробництва, зменшення частки браку, зниження собівартості продукції тощо). Практично немає єдиної методики розрахунку економічної ефективності та результативності консультування. Роботу консультанта можна вважати успішною, якщо рекомендації виявилися прийнятими, консультантам вдалося стимулювати нові ідеї, витрати на консультантів не перевищили запланованих і компанія готова знову звернутися до послуг даної фірми.
9. Розроблено в роботі систему вирішення поточних та цільових проблем функціонування консалтингових фірм – від вибору організаційно-правової форми консалтингового бізнесу – до управління технологічним процесом консультування. Ряд положень та результатів дослідження може бути покладено в основу менеджменту консалтингової фірми, який орієнтується на пріоритетну роль людини в організації, розглядає її як людський капітал, та покликаний об’єднати зусилля персоналу для реалізації задач згідно стратегії фірми; технології “управління знаннями”, які вже сьогодні здатні дати 20% підвищення продуктивності праці консалтингової фірми; інноваційної діяльності консалтингової фірми, яка є синтезом технологічних, організаційних та соціокультурних знахідок фірми, що формують її імідж на ринку та які важко скопіювати, а відтак вони створюють інтелектуальний капітал, який забезпечує більш цінні в стратегічному плані переваги над конкурентами; програми лояльності основних клієнтів, які дозволять отримати довгострокові конкурентні переваги консалтингової фірми; стратегії досягнення потрібної компетенції персоналу в організації, тобто персонал повинен мати належну освіту, професійну підготовку, кваліфікацію і досвід, тому заходи сертифікації персоналу та розрахунок рейтингу консалтингових фірм допоможуть значно підняти якість послуг та підвищити конкурентоспроможність українських консалтингових фірм.
10. Закономірним наслідком розвитку інформаційного підприємництва стало виділення із загальної теорії маркетингу – маркетингу інформаційних продуктів та послуг, який називають інформаційним маркетингом. Визначено принципи інформаційного маркетингу консалтингових послуг, що спрямований на підвищення конкурентоспроможності консалтингових фірм на засадах стратегічного маркетингового планування, управління якістю консалтингових послуг, широкого використання маркетингових комунікацій та віртуального маркетингу, інформаційне моделювання як інструмент дослідження зовнішнього та внутрішнього середовища консалтингової фірми.
11. Стрімкий розвиток інформаційних технологій, які в більшості випадків пропонують принципово нові ІПП, вимагає розробки цінової стратегії. Удосконалення методології ціноутворення інформаційно-консалтингових послуг дозволяє визначати ціну окремо на: власне консалтингові послуги, надання інформації та об’єкти інтелектуальної власності. З метою формування цілісного підходу до оцінки вартості інформації слід враховувати явище асиметрії інформації. За основу формування ціни об’єктів інтелектуальної власності в Україні взято витратний підхід, це обумовлено нерозвинутим ринком та відсутністю інформації по раніше укладених угодах. Розробку цінової стратегії консалтингової фірми необхідно розглядати не як разовий акт, а як постійну політику фірми.
12. Розроблені автором теоретичні положення, моделі та організаційно-економічні механізми дозволили отримати практично-корисні результати для подальшого розвитку інформаційно-консультаційного обслуговування АПК та формування мережі дорадчих служб, а також удосконалення процесів економічного відтворення на основі інформації. У тому числі: сформульовані пропозиції щодо стратегії широкого використання консалтингового бізнесу та принципово нових методів організації виробничих відносин на засадах дорадництва; запропоновані рекомендації з ресурсного забезпечення дорадчих служб, зокрема, фінансового, кадрового та інформаційного.
Низку положень та результатів дослідження покладено в основу: удосконалення підходу до правового забезпечення функціонування інформаційного ринку та пропозиції об’єднання правових актів, що регулюють інформаційну діяльність, в єдиний комплексний правовий блок – інформаційне право; аналізу діяльності консалтингових фірм та розробки консалтингових проектів, а також використання консалтингового методу при вирішенні проблем іншими організаціями.
Проблеми ефективного функціонування АПК в умовах нових форм власності та господарювання: Кол. монографія у 2-х томах. Т.1. / За ред. П.Т. Саблука, В.Я. Амбросова, Г.Є. Мазнєва. -К.: ІАЕ, 2001. – 831с. (Особ. внесок автора: “Моделювання економічного розвитку сільського господарства: інформаційний аспект”. - С.99-101.).
Ринкова трансформація економіки АПК: Кол. монографія в 4-х томах. Т.2. / За ред. П.Т. Саблука, В.Я. Амбросова, Г.Є. Мазнєва. - К.: ІАЕ, 2002.- 754с. (Особ. внесок автора: “Організаційно-управлінські основи створення та функціонування консалтингових фірм в АПК .“ – С.294-298.).
Жаворонкова Г.В., Журило С.В. Проектування інформаційних систем: Метод. посібник.–Умань: УДАУ, 2003. – 44с. (Особ. внесок автора: ідея праці та розробка тем 1, 2, 3, 6).
Публікації в наукових фахових виданнях:
Жаворонкова Г.В. Журило С.В., Кундеревич В.Н.Економічна ефективність методології розробки інформаційної системи // Аграрний вісник Причорномор’я. Економічні науки, 1999.- №2.- С.290-292. (Особ. внесок автора: ідея праці та запропоновано визначати економічну ефективність на чотирьох рівнях).
Білошкурська З.П., Жаворонкова Г.В., Журило С.В. Правове забезпечення інформаційної діяльності в АПК // Аграрний вісник Причорномор’я. Економічні науки, 1999. - №2. – С.287-289. (Особ. внесок автора: ідея праці та аналіз діючих законів, пропозиції по вдосконаленню правового забезпечення).
Жаворонкова Г.В., Мазур Ю.П., Кримковський Р.Б.Інформаційне забезпечення інвестиційної діяльності // Весник ХПУ. Технический прогресс и эффективность производства. – Вип. 122.- Харьков, 2000.- С. 120-132. (Особ. внесок автора: ідея праці та проектування баз даних для інвестиційної діяльності).
Жаворонкова Г.В., Мазур Ю.П., Рибак С.М. Входження України у Всесвітню систему інформації: можливості і перспективи для АПК // Прометей: регіональний збірник наук. праць з економіки. - Донецьк: Юго-Восток, 2000.- Вип. 3.- С. 76-80. (Особ. внесок автора: ідея праці та аналіз інформаційної діяльності в сільському господарстві).
Жаворонкова Г.В. Інформаційні технології в аграрній освіті // Вісник РДТУ. - Рівне, 2001. - С. 371-377.
Жаворонкова Г.В. Використання інформаційних технологій в оплаті праці в сільському господарстві // Вісник технологічного університету Поділля, 2001. - №2. – Ч.3. Економічні науки. – С. 100-103.
Жаворонкова Г.В. Інформаційні технології у формуванні фахівця нового типу для аграрного сектора економіки України // Вісник ХДАУ. Серія “Економіка АПК і природокористування”, 2001. - №9. – С. 118-121.
Жаворонкова Г.В., Гайович О.М. Особливості податкового обліку в умовах реформування та його інформатизація на підприємстві // Финансы, учет, банки: Сб. науч. трудов. – Донецк: ДонНУ, 2001. – С. 285-288. (Особ. внесок автора: ідея праці та інформатизація податкового обліку).
Жаворонкова Г.В. Інформаційні технології в інвестиційній діяльності // Формування ринкових відносин в Україні: Зб. наук. праць. Вип.13. - К., 2001.- С.181-186.
Жаворонкова Г.В., Мазур Ю.П. Міжнародний досвід консультування в аграрному виробництві // Зб. наук. праць УДАА.- К.: Знання, 2001. - Вип. 52.- С.338 - 342. (Особ. внесок автора: ідея праці та організація дорадчих служб розвинутих країн).
Жаворонкова Г.В., Мазур Ю.П. Інформаційні ресурси консалтингової діяльності в АПК // Зб. наук. праць УДАА.- Умань.-Вип. 53.- 2001.-С.290-295. (Особ. внесок автора: ідея праці та доступ до інформаційних ресурсів через Інтернет).
Жаворонкова Г.В., Саковська О.М. Інформаційні технології для ефективного використання трудових ресурсів сільського адміністративного району // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Социально-трудовые отношения в современных экономических условиях: Сб. науч. трудов. Т.2. / НАН Украины. Ин-т экономики. – Донецк, 2001. – С. 299-304. (Особ. внесок автора: ідея праці та формування реєстру населення).
Жаворонкова Г.В.Ліцензування та сертифікація консалтингових послуг // Науковий вісник НАУ.- К.:, 2002.- Вип.52.- С. 229-231.
Жаворонкова Г.В.Інвестиційно-інноваційна діяльність на інформа-ційному ринку // Формування ринкових відносин: Зб. наук. праць. Вип. 17.- Ч.2.- К., 2002.- С.147-152.
Жаворонкова Г.В.Управління якістю інформаційно-консалтингових послуг: Зб. наук. праць УДАА.- Умань, 2002.- Вип. 55.- С. 270-284.
Жаворонкова Г.В. Особливості маркетингу інформаційно-консультаційних послуг // Зб. наук. праць ЛНАУ. Економічні науки. - Луганськ: Элтон-2, 2002.- №14(26).- С. 205-209.
Жаворонкова Г.В., Бортник Т.І.Мотивація праці на інформаційному ринку // Регіональні перспективи, 2002.- №3-4.- С.229-231. (Особ. внесок автора: ідея праці та мотивація праці персоналу в інформаційних компаніях).
Жаворонкова Г.В., Колесник А.Д.Освітній аспект інформаційно-консультаційної діяльності для обслуговування сільськогосподарських товаровиробників // Вісник РДТУ. Економіка: Зб. наук. праць. - Рівне, 2002.- Вип. 2(15).- С. 18-25. (Особ. внесок автора: ідея праці та організація надання освітніх послуг).
Жаворонкова Г.В.Надання послуг консалтинговими фірмами з розробки інвестиційних проектів та бізнес-планів в АПК // Формування ринкової економіки: Зб. наук. праць. - К.: КНЕУ, 2003.- С. 123-126.
Жаворонкова Г.В.Консалтинг як складова інформаційного підприємництва // Українська наука: минуле, сучасне, майбутнє: Зб. наук. праць. – Тернопіль: Підручники & Посібники, 2003. – Вип. 7. – С. 100-105.
Жаворонкова Г.В. Становлення ринку консалтингових послуг в Україні // Вісник УДУВГ. Економіка: Зб. наук. праць. – Рівне, 2003. – Вип. 1(20). – С.43-49.
Жаворонкова Г.В., Кисіль А.І. Формування продовольчого ринку у віртуальному просторі // Регіональні перспективи, 2003. - №4-5,- С. 50-51. (Особ. внесок автора: ідея праці та аналіз переваг і недоліків віртуального простору для продовольчого ринку).
Жаворонкова Г.В., Климик Г.В., Середа Г.С. Основні аспекти інвестування сталого розвитку АПК // Формування ринкових відносин: Зб. наук. праць. Вип. 1(32).- К., 2004.- С.110-114. (Особ. внесок автора: ідея праці та інформаційне забезпечення інвестиційних проектів).
Публікації в наукових збірниках:
Жаворонкова Г.В. Інформатизація банківської системи // Банківська система України: теорія і практика становлення: Зб. наук. праць: В 2 т. – Т.1. – Суми: ВВП “Мрія – 1” ЛТД, Ініціатива. - 1999. – С. 298–305.
Жаворонкова Г.В. Інформаційно-консультаційна система як засіб впровадження моделі стабілізації та розвитку галузей АПК Черкаської області: Зб. наук. праць, - Умань : УСГА, 1999. – С.424 – 427.
Жаворонкова Г.В. Консультування як нова форма інформаційної діяльності // Інформаційні ресурси та їх використання в аграрному виробництві: Зб. наук. праць, №2–К.:ІАЕ УААН, 2000-С.124–127.
Жаворонкова Г.В. Роль маркетингових досліджень у формуванні інформаційного ринку // Інформаційні ресурси та їх використання в АПВ: Зб. наук. праць, №3.- К.: ІАЕ, 2000.- С. 436-441.
Жаворонкова Г.В. Автоматизація обліку заробітної плати в сільському господарстві // Оплата праці: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Луцьк: ВДУ, 2000. – С. 389-392.
Жаворонкова Г.В. Використання Інтернету в бізнесі // Комп'ютерне моделювання та інформаційні технології в науці, економіці та освіті: Зб. наук. праць. - Кривий Ріг: І.В.І., 2002.- С. 245-249.
Жаворонкова Г.В., Жаворонков В.О. Інформаційне забезпечення громади як нова послуга місцевого самоврядування // Актуальні проблеми державного управління: Зб. наук. праць. – Д.: ДРІДУ УАДУ, 2002. – Вип.. 2(8). – С. 175-182. (Особ. внесок автора: ідея праці та надання інформаційно-консалтингових послуг).
Жаворонкова Г.В. Підприємницька діяльність консалтингових підрозділів в АПК //Науковий вісник ЛДАВМ.- Львів, 2003.–Том 5.–С. 16-20.
Матеріали конференцій:
Жаворонкова Г.В. Принципові положення системи інформаційного забезпечення сільського господарства // Підсумки наукової роботи за 1991-1995 роки: Тези доповідей наук. конф. – Умань: УСГА, 1996. – С. 271-272.
Жаворонкова Г.В. Информатизация аграрного образования как средство внедрения инновационной политики в Украине // Наука и образование на пороге ІІІ-го тысячелетия: тезисы докладов в 2-х книгах. Кн.1.- Минск, 2000,- С.311 - 312.
Жаворонкова Г.В. Державна програма інформатизації в галузі екології // Людина та навколишнє середовище – проблеми безперервної екологічної освіти у вузах: Зб. наук. праць наук.-метод. конф. - Одеса: ОДАХ, 2000.–С.59.
Жаворонкова Г.В. Інформатизація аграрної освіти // Наукове проектування інноваційних та альтернативних систем вищої освіти: Зб. матер. до Всеукр. наук.-практ. конф. - Тернопіль, 2000.- С. 123-128.
Жаворонкова Г.В. Віртуальний маркетинг в бізнесі // Економіка України: сучасні проблеми капіталотворення та напрями інтеграції в світове господарство: Зб. доповідей Всеукр. наук.-практ. конф. - Умань: УДПУ, 2002.- С.31-34.
Жаворонкова Г.В.Управління інтелектуальним капіталом консалтингової фірми // Наука і молодь: Зб. наук. праць міжн. наук. конф. – К.: НАУ, 2003. – С. 437-441.
Жаворонкова Г.В. Стратегическое управление консалтинговой фирмой // Теория и практика управления предприятием: Матер. ХІ межд. наук.-практ. конф. – Минск, 2003. – С. 119-120.
43-66. Публікації за темою дисертації: наукові статті, матеріали конференцій, методичні матеріали.