Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


436. Кузьменко Лариса Михайлівна. Методологічні основи управління розвитком економіки регіону: дис... д-ра. екон. наук: 08.02.03 / НАН України; Інститут економіки промисловості. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Кузьменко Л.М. Методологічні основи управління розвитком економіки регіону. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.02.03 – Організація управління, планування і регулювання економіки. – Інститут економіки промисловості НАН України, Донецьк, 2004.

У дисертації досліджено теоретичні проблеми і прикладні аспекти управління економікою регіону. Розглянуто регіон як об’єкт управління і дано оцінку нормативно-правової базі управління регіоном. Визначено сучасні особливості розвитку регіонів, що тісно пов’язані зі зміною економічного курсу і спрямованістю на розвиток реального сектору економіки.

Доведено, що управління сталим розвитком регіону передбачає реорганізацію системи управління, формування структуроутворюючих факторів в економіці регіону, достатнє фінансове забезпечення і покращення інвестиційного клімату. Визначається, що програми у регіоні виконують роль регулятора у формуванні ринкових відносин, мобілізують зусилля для втілення у життя регіональної політики, забезпечують реалізацію політики соціально-економічного розвитку. Запропоновано методологічні підходи до формування основ регіональної промислової політики. Як складова регіональної політики розглядається інформаційна база регіону; пропонується використання зарубіжного досвіду у формуванні інформаційних ресурсів; акцентується увага на вдосконаленні регіональної статистики.

Реформування всієї економічної системи України викликало перебудову і системи регіонального управління, змістом якого стало поєднання інтересів держави і регіонів для забезпечення економічної стабільності. Така особливість визначила нові підході до організації системи управління розвитком регіону.

  1. Регіон розглядається як частина території держави, виділена за сукупністю різних ознак в адміністративну одиницю. У самій країні регіоном є адміністративна область, адміністративний район, визначена територія за колом проблем, які вирішуються. Такі територіальні одиниці є, з одного боку, об’єктом управління, а з іншого – чітко визначеним суб’єктом управління. Законодавчий і нормативно-правовий аспект управління регіоном повинен забезпечувати чітке розмежування компетенцій між різними рівнями регіонального управління, функціонування і розвиток моделі самоврядування та часткового самофінансування територіальних одиниць із наданням максимально можливих прав нижчим територіальним ланкам.

  1. Концептуальна база державної регіональної політики повною мірою не відповідає вимогам забезпечення децентралізації регіонального управління. Важелі централізованого управління мають місце в практиці формування та реалізації регіональної політики. Пропонується до чинної Концепції державної регіональної політики внести зміни та доповнення щодо забезпечення соціальної орієнтації розвитку регіонів, удосконалення заходів регіонального розвитку з одночасним відповідним процесом упорядкування діяльності органів усіх рівнів управління.

У Законі України “Про стимулювання розвитку регіонів” необхідно визначити правові положення щодо механізму врахування національних інтересів (шляхом використання системи державних заходів) при формуванні регіональної політики; створення умов розвитку договірних відносин між центром і регіонами; запровадження моніторингу стимулювання регіонального розвитку; формування умов для розвитку демократичних засад регіонального управління.

  1. Розвиток регіону – це процес зміни економічних, соціальних, екологічних, політичних, духовних сфер, які призводять до якісних перетворень у напрямі поліпшення умов життєдіяльності людини. Він розглядається як багатомірний і багатоаспектний процес, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних цілей. Розвиток передбачає, що регіональна політика повинна трансформуватися із політики згладжування в політику, змістом якої є розширене відтворювання ресурсів.

  2. Важливого значення набувають інноваційні можливості регіону. Для інноваційного розвитку регіонів характерні ті ж тенденції, що і розвитку економічного потенціалу. Регіональний підхід до вирішення інноваційних проблем передбачає доведення макроекономічних реформ до кожного регіону і створення у всіх регіонах передумов для ефективної діяльності виробника.

  3. На розвиток регіону безпосередньо впливає його інфраструктура, основне призначення якої полягає у створенні загальних матеріально-фінансових, організаційно-правових, інформаційних умов для ефективного функціонування суспільного виробництва і життєдіяльності людини. За рівнями управління розрізняють інфраструктуру державного, регіонального управління та місцевого самоврядування. Подібне класифікаційне групування
    потрібне для того, щоб показати наявність на території об’єктів різних форм підпорядкованості.

  4. Пріоритетним у задачах соціально-економічної політики є вирішення проблем розвитку трудових відносин, зайнятості населення і ринку праці. У сучасних умовах структура зайнятості не відповідає наміченому курсу на інноваційний розвиток (у промисловості зайнятість зменшується). Попит на робочу силу у промисловості перевищує її пропозиції.

  5. В Україні централізована система зберігає фінансову залежність регіонів від центру, що значно знижує ініціативу областей, їх відповідальність за розвиток регіону. І незважаючи на те що згідно з Бюджетним кодексом України з 2002 р. діє нова система міжбюджетних відносин, можливості для прийняття необґрунтованих рішень залишаються. За останні три роки знизилася питома вага власних доходів місцевих бюджетів, а кількість суб-
    венцій зросла. Це призводить до послаблення заінтересованості місцевої влади у нарощуванні податкової бази і мобілізації доходів, негативно впливає на економічний розвиток регіонів.

  6. Ядром управління економікою регіону мають стати регіональні програми. Механізм реалізації таких програм відрізняється від пропонованого у минулому. Проте слід використовувати досвід стосовно постановки цілей, визначення способів їх досягнення, системний підхід, концентрування ресурсів для вирішення завдань.

  7. Необхідність здійснення регіональної промислової політики обумовлена вирішенням завдань підвищення ефективності економіки країни у цілому і рівня життя населення її регіонів. Тому промислова політика повинна відігравати важливу роль у реалізації завдань регіональної економічної політики, яка займає провідне місце у регіональному управлінні.

У промисловій політиці на регіональному рівні виділено такі напрями, як економічний, структурний, інвестиційний, соціальний, екологічний, зовнішньоекономічний, конверсії, охорони праці, науково-технічного прогресу. Ця політика базується на певних принципах, дотримання яких дозволяє формувати раціональну структуру промислового виробництва, підвищувати його науково-технічний рівень, удосконалювати організаційні і господарські форми промислового виробництва.

  1. Для ефективного управління регіоном органи управління повинні мати інформацію, за допомогою якої здійснюється їх регулюючий вплив на підвідомчій території. Слід доповнити існуючу систему показників такими, на основі використання яких розробляються напрями розвитку економіки регіону з використанням усіх видів його ресурсів; інвестиційної діяльності; спеціалізації і кооперації підприємств одного регіону з іншими; ринку праці; доходів населення; податків. Необхідно також сформувати показники, які ілюстрували б ефективність рішень місцевих органів управління: використання комунальної власності, розпорядження місцевими фінансами і природними ресурсами, формування бюджету.

  2. Відповідно до потреб державного регіонального управління пропонується з урахуванням досвіду зарубіжної статистики розширити регіональні розділи Статистичного щорічника України. Регіональний розріз щорічника доцільно доповнити показниками обсягу валового внутрішнього продукту, інвестицій в основні фонди, доходи і витрати регіональних бюджетів по статтях, основними показниками діяльності обласних столичних міст і міст із чисельністю більше 200 тис. жителів, обсягу виробництва промислової продукції, сільського господарства, транспорту і зв’язку, будівництва, сфери послуг, екологічного стану.

  3. Перехід української статистики на міжнародну систему національних рахунків збігається з процесами розширення самостійності регіонів. Відповідно до логіки системи національних рахунків головним регіональним індикатором стає валовий регіональний продукт. Саме він дає узагальнюючу характеристику економіки регіону. Такий показник можливо розраховувати виробничим методом: як суму валової доданої вартості, створюваної економічними одиницями – резидентами регіональної економіки.

Публікації автора:

Монографії

  1. Кузьменко Л.М. Управление функционированием и развитием экономики региона. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2004. - 253 с.

  2. Кузьменко Л.М. Финансовое обеспечение функций региона // Государственное управление экономикой в Украине: опыт, проблемы, решения. –Донецк: ИЭП НАН Украины, 1999. - С. 261-273.

  3. Кузьменко Л.М. Информационная система региона // Государственное управление экономикой в Украине: опыт, проблемы, решения. –Донецк: ИЭП НАН Украины, 1999. -
    С. 274-285.

  4. Кузьменко Л.М. Сложившаяся система управления промышленным комплексом // Региональная промышленная политика: концепции формирования и реализации. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2002.- С. 21-38.

  5. Кузьменко Л.М. Региональная бюджетно-налоговая система // Региональная промышленная политика: концепции формирования и реализации. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2002.- С. 64-81.

  6. Кузьменко Л.М. Реорганизация системы управления экономикой региона // Региональная промышленная политика: концепции формирования и реализации. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2002.- С. 96-109.

  7. Кузьменко Л.М. Статистика регионального уровня // Региональная промышленная политика: концепции формирования и реализации. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2002.-
    С. 118-131.

  8. Кузьменко Л.М. Взаимодействие центральных и региональных органов власти по вопросам управления промышленностью // Государственный сектор промышленности в системе экономического регулирования. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2003. - С. 110-122.

  9. Кузьменко Л.М. Оценка эффективности управления государственным сектором промышленности // Государственный сектор промышленности в системе экономического регулирования. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 2003. - С. 157-168.

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Кузьменко Л.М. Региональная статистика: современные условия, проблемы, решения // Современные проблемы управления экономикой. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1994. – С. 48-51.

  2. Кузьменко Л.М., Камышанская В.А. Обеспечение статистической информацией местных органов управления // Проблемы управления государственным сектором экономики. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1996. – С. 51-61.

Особистий внесок: запропоновано формування інформаційної системи регіону, визначено її складові, що становлять підцілі різних рівнів.

  1. Кузьменко Л.М., Кузнецова Г.А. Роль налогов в формировании доходов государства // Економіка промисловості. – 1997. – №1. – С. 192-195.

Особистий внесок: визначено роль податків у формуванні державного бюджету.

  1. Кузьменко Л.М. Пропозиції щодо концепції розвитку регіональної статистики // Схід. – 1998. – № 1-2. – С. 18-22.

  2. Червова Л.Г., Кузьменко Л.М. Подходы к формированию экономических основ региональной промышленной политики // Экономика промышленности. – 1998. – № 1. – С. 42-52.

Особистий внесок: відзначається підґрунтя, яке дозволяє в Україні формувати основи регіональної промислової політики.

  1. Кузьменко Л.М. Теоретические подходы к формированию региональной промышленной политики // Управление экономикой переходного периода. - Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1998. – С. 44-53.

  2. Кузьменко Л.М. Перерозподіл фінансових ресурсів між бюджетами різних рівнів // Управление экономикой переходного периода. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1999. – С.43-50.

  3. Чумаченко М.Г., Кузьменко Л.М. Розвиток регіональної статистики в КНР // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Застосування статистичних методів (регіональний аспект). – Львів: ІРД НАН України. – 1999. – Вип. X. – С.70-81.

Особистий внесок: здійснено аналіз щорічника КНР за 1997 р. з метою визначення місця регіональної статистики у ньому.

  1. Кузьменко Л.М. Потенциал региона на этапе трансформационных преобразований // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1999. – Т.1 – С.19-25.

  2. Кузьменко Л.М. Регіональні аспекти соціально-економічних проблем інтеграції України в Європейський Союз // Торгівля і ринок. Тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. Вип. 8. – Т. 1. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 1999. – С.51-57.

  1. Кузьменко Л.М. Досвід країн Європейського Союзу в регіональній політиці України // Вісник Тернопільської академії народного господарства. – 2000. – № 15. – Ч. 1. – С.94-98.

  2. Чумаченко М.Г., Кузьменко Л.М. Про концепцію регіональної промислової політики // Управление экономикой переходного периода. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С.5-22.

Особистий внесок: запропоновано перелік першочергових завдань, що необхідні для реалізації регіональної промислової політики.

  1. Кузьменко Л.М. Організаційне управління промисловістю регіону // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – Т.1. – С. 37-51.

  2. Кузьменко Л.М. Особенности управления промышленностью в регионе // Экономика промышленности. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2000. – С. 116-134.

  3. Кузьменко Л.М. Совершенствование управления промышленностью в регионе как фактор повышения эффективности его функционирования // Организационно-хозяйственный механизм развития экономики Донбасса: сер. “Экономика”. – Т.II. – Вып. 3. – Донецк: ДонГАУ. – 2001. – С. 26-31.

  4. Кузьменко Л.М. О взаимоотношениях в регионе по управлению предприятиями госсектора // Управление экономикой переходного периода. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2001. – С. 15-20.

  5. Кузьменко Л.М. Предприятия в регионе – особенности функционирования и управления // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2001. – Т.2. – С.237-243.

  6. Кузьменко Л.М. Цілі та методи управління розвитком регіону // Схід. – 2001. –
    №4. – С.17-19.

  7. Червова Л.Г., Кузьменко Л.М., Васильченко Е.Р., Камышанская М.А. Анализ эффективности управления государственным сектором промышленности // Управление экономикой переходного периода. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2002. – С. 3-34.

Особистий внесок: відзначено особливості управління державними підприємствами на регіональному рівні.

  1. Кузьменко Л.М. О взаимоотношениях в регионе по управлению предприятиями госсектора // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2002. – Т.1. – С.10-15.

  2. Кузьменко Л.М. Взаимодействие центральных и региональных органов власти в сфере управления промышленностью // Управление экономикой переходного периода. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2003. – С. 23-36.

  3. Кузьменко Л.М. Соціальні аспекти регіональної політики в Україні // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Социальная политика и человеческое развитие. – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 2003. – С. 77-81.

  4. Кузьменко Л.М., Дорофєєва Г.А. Аналіз регіональних особливостей державного сектора промисловості України // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Регіональна політика: досвід Європейського Союзу та його адаптація до умов України - Львів: ІРД НАН України. – 2003. – Вип. 5 (XLIII). – Ч.I. – С.271-280.

Особистий внесок: на підставі аналізу виявлено галузеву спеціалізацію регіонів та здійснено їх групування.

  1. Кузьменко Л.М. Инфраструктурный комплекс региона в реформируемой экономике // Економіка промисловості. – 2003. – №3. – С.44-50.

Матеріали наукових конференцій

  1. Кузьменко Л.М. Соціально-економічні аспекти регіональної політики в Україні // Третя міжнар. наук. конф. “Проблеми економічної інтеграції України в Європейський Союз: регіональні і соціально-економічні аспекти” (4-16 вер. 1998 р.). – Ялта-Форос: ТАНГ. –
    1998. – С. 307-309.

  2. Кузьменко Л.М. Формування інвестиційного клімату в регіоні: передумови, джерела // Матеріали четвертої міжнар. наук. конф. “Проблеми економічної інтеграції України в Європейський Союз: інвестиційні аспекти” (13-15 вер. 1999 р.). – Ялта-Форос: ТАНГ. – С.98-100.

  3. Кузьменко Л.М. Местные финансы в Концепции программы “Донецкая область-2010” // Регион. науч.-практ. конф. “Стратегия управления социально-экономическим развитием региона на период до 2010 года (Донецкая область)” (28-30 сент. 1999 г.). – Донецк: ИЭП НАН Украины. – 1999. – С.13-18.

  4. Кузьменко Л.М. Регіональна політика в умовах кризової економіки // Матеріали доповідей V Міжнародного конгресу українських економістів “Україна в XXI столітті: концепції та моделі економічного розвитку” (22-26 трав. 2000 р.). – Львів: ІРД. – 2000. – Ч. II. – С.148-153.

  5. Кузьменко Л.М. Про регіональну бюджетно-податкову систему // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. “Фінансові важелі економічного зростання України на сучасному етапі” (26-27 жовт. 2000 р.). – Чернівці: БДФЕІ. – 2000. – С.145-148.

  6. Кузьменко Л.М. Політика пріоритетів у розвитку промислових регіонів України // Матеріали міжнар. конф. “Глобалізація економіки: нові можливості чи загроза людству?” (21-22 бер. 2001 р.). – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2001. – Т.1. – С.124-127.

  7. Кузьменко Л.М. Региональная промышленная политика Украины: проблемы и решения // Материалы междунар. науч.-практ. конф. “Региональная экономика: современное состояние и перспективы развития” (2002 г.). – Воронеж: ВЭПИ. – 2002. – С.64-66.

  8. Кузьменко Л.М. Социальный потенциал региона как индикатор его развития // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. “Прикладна соціальна політика: проблеми використання та розповсюдження” (29-30 жовт. 2002 р.). – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2002. – С.81-85.

Інші видання

  1. Состояние системы управления промышленностью в регионах и пути ее совершенствования / Н.Г Чумаченко, Б.М. Биренберг, Л.Г. Червова, Л.М. Кузьменко, С.В. Баранов. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 1999. – 60 с.

Особистий внесок: проаналізовано ефективність управління промисловістю в регіоні і запропоновано шляхи її підвищення.

  1. Чумаченко М.Г., Кузьменко Л.М. Особливості регіональної статистики в КНР. – Донецьк: ІЕП НАН України, 1997. – 52 с.

Особистий внесок: здійснено порівняльний аналіз регіональних статистичних показників України та КНР.

  1. Чумаченко Н.Г., Червова Л.Г., Биренберг Б.М., Кузьменко Л.М. Экономические основы формирования и развития промышленного комплекса региона. – Донецк: ИЭП НАН Украины, 1999. – 32 с.

Особистий внесок: визначено теоретичні підходи до формування економічної політики розвитку промислового комплексу регіонів.

  1. Кузьменко Л.М., Ращупкина В.Н. Особенности определения экономической целесообразности реструктуризации металлургических предприятий // Економіка, менеджмент, підприємництво. – Луганськ: СУНУ. – 2002. - №8. – С.37-42.

Особистий внесок: запропоновано методичний підхід оцінки ефективності реструктуризації промислових підприємств.

  1. Кузьменко Л.М. Функціонування підприємств держсектору в регіоні // Вісник АЕНУ. – 2002. - №1. – С.116-119.