Проведене дослідження дозволило зробити ряд нових теоретичних висновків і обґрунтувати практичні заходи з удосконалення управління господарською діяльністю автомобілебудівного підприємства в умовах жорсткої конкуренції та невизначеності зовнішнього середовища. Відповідно до загальної мети і конкретних задач основні результати полягають у такому: 1. В умовах розбудови національної економіки та інтеграції до міжнародного розподілу праці важливою є розробка методів подальшого вдосконалення організації управління спільним підприємством, що засновано на взаємодії традиційних та нових методів господарювання з метою підвищення ефективності управління господарською діяльністю. 2. У дисертації запропоновано використовувати системний підхід для аналізу функцій управління і вибору методів, які реалізують функціонування окремих елементів та системи в цілому. Такий підхід підтвердив ефективність поліпшення результатів виробничо-господарської діяльності. Його переваги ще й у тому, що апробація методів управління на першому етапі дала позитивні результати при використанні всієї сукупності методів гнучкості підходу й тісного зв’язку між ними. 3. На основі досліджень сучасних проблем функціонування спільного підприємства обґрунтовано визначення стратегії розвитку, удосконалено управління маркетинговою, фінансовою та виробничою діяльністю, запропоновано проведення комплексу заходів щодо реорганізації структури підприємства, передбачення майбутніх обсягів виробництва, оцінки ефективності діяльності спільного підприємства тощо. 4. Виробничо-господарська діяльність спільного підприємства з виробництва автомобілів включає три основних види: маркетинг, виробництво і фінанси. Ураховуючи, що в даний час найбільш проблематичним є збут продукції, маркетинг і його дослідження є особливо актуальними. Вони являють собою систематичне збирання, обробку й аналіз усіх аспектів процесу маркетингу: самого продукту, ринку цього продукту, каналів розповсюдження, методів і засобів збуту, мережі ціноутворення, заходи зі стимулювання збуту продукції. 5. Суттєвий вплив на збут продукції робить її конкурентоспроможною на ринку. Конкурентоспроможність визначається сукупністю властивостей даної продукції, які входять до складу її якості і важливі для споживача, визначають його витрати щодо купівлі, споживання й утилізації продукції. В дисертації запропоновано загальну схему оцінки конкурентоспроможності продукції та наведено методи її обчислення. Результати оцінки конкурентоспроможності використовуються для розробки висновків, а також для вибору засобів оптимального підвищення конкурентоспроможності та вирішення проблем збуту продукції. 6. Вельми важливим в умовах нестабільності зовнішнього середовища є вивчення й аналіз стану автомобільного ринку України, виявлення його тенденцій і закономірностей розвитку, розробка заходів із визначення нових ніш і сегментів. У дисертації наведено методику розрахунку ємності сегмента ринку і наведено поваріантні приклади його розрахунку. За останні роки виявлено тенденцію збільшення обсягів купівлі нових автомобілів замість тих, які були у вжитку, привезених із-за кордону, а також тенденція постійного зростання кількості автомобілів на 1000 чол. в Україні. 7. Наведено особливості оцінки фінансового стану спільного підприємства, яке має пільги з виплати податків і розподілу прибутку. Аналіз господарської діяльності СП свідчить, що збитки від нестабільної роботи підприємства склали значну величину (17348 тис. грн.). Прибуток, отриманий СП, у більшій частині було направлено у фонд розвитку підприємства (62,72%) і на створення СП (19,71%). Дані розрахункового балансу свідчать, що платіжні кошти перевищують строкові зобов’язання СП. Методичною особливістю фінансового стану СП є те, що навіть при неритмічній роботі компанії та наявності значних збитків воно має достатню фінансову стійкість і є платоспроможним підприємством. 8. Розробка політики поведінки на ринку включає: створення і розповсюдження позитивної інформації про товари і послуги, аналіз стану виробничого апарату; створення каналів розподілу товарів і організацію післяпродажного обслуговування споживачів, поліпшення якості й сервісного обслуговування автомобілів. Ефективність збутової політики визначається методом порівняння повних витрат на реалізацію продукції підприємством при виборі різних посередників, тобто сюди входять витрати на транспортування, складування (при відповідних умовах договору реалізації), зберігання, знижки посередникам, витрати на організацію виставок, проведення акцій. 9. Одним із методів підвищення ефективності роботи підприємства є залучення інвестицій і сучасних технологій із-за кордону. Але для їх залучення необхідні об’єктивні розрахунки економічних показників. Автором розроблено методику розрахунку показників економічної ефективності створення і діяльності спільного підприємства, яка містить визначення прибутку, середньої рентабельності, умов валютної окупності, інтегрального ефекту з економіки в цілому, госпрозрахункового інтегрального ефекту кожного учасника СП. 10. Криза економіки і нестабільність зовнішнього середовища негативно впливають на ефективність роботи всіх суб’єктів господарської діяльності. Однак спільне підприємство має досить реальні можливості не тільки зберігати, але й укріпляти свої позиції за рахунок розширення зовнішньоекономічної діяльності, створення своїх представництв у зарубіжних країнах, організації великовузлового складання автомобілів за кордоном. |