Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


Ясенова Ірина Сергіївна. Методи та моделі інформаційної технології управління навчальним навантаженням у вищому навчальному закладі : Дис... канд. наук: 05.13.06 - 2008.



Анотація до роботи:

Ясенова І.С. Методи та моделі інформаційної технології управління навчальним навантаженням у вищому навчальному закладі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеню кандидата технічних наук за спеціальністю 05.13.06 – інформаційні технології. – Київський національний університет будівництва і архітектури. – Київ, 2008.

Дисертація присвячена підвищенню ефективності планування навчання студента в умовах кредитно-модульної системи організації навчального процесу (КМСОНП). Ця мета досягається шляхом розробки та використання методів і моделей інформаційної технології управління навчальним навантаженням студента. Досліджено інформаційний ресурс систем управління навчальним процесом. Визначені причини виникнення незадовільних результатів при плануванні навчання студента. Зроблено висновок про необхідність створення моделей та методів, направлених на усунення визначених причин. Сформульовано задачу планування навчання студента відповідно до умов КМСОНП. Розроблено математичну модель автоматизованого планування навчання студента.

Розроблено метод визначення величини змістовно-логічної взаємозалежності модулів дисциплін. Розроблено метод розрахунку структурно-логічних схем, з метою визначення раціональних часових інтервалів для розміщення модулів дисципліни згідно цільової функції та обмежень математичної моделі автоматизованого планування навчання студента. Автоматизована система планування навчання створена автором впроваджена в Київському національному університеті будівництва і архітектури.

У дисертаційній роботі вирішена актуальна наукова задача розробки методів та моделей інформаційної технології управління навчальним навантаженням студента, з метою забезпечення ефективного науково-обґрунтованого планування навчання студента в умовах КМСОНП.

Основні наукові і практичні результати роботи полягають у наступному:

  1. Розроблено модель ІР СУНП. Отримала подальший розвиток модель формування ІР СУНП в інформаційно-освітньому середовищі ВНЗ. В ході моделювання виявлена залежність ефективного управління навчальним процесом та інформаційного ресурсу. Визначені елементи інформаційно-освітнього середовища ВНЗ, формування яких забезпечує ефективну організацію навчального процесу.

  2. Виявлено та науково обґрунтовано причини виникнення незадовільних результатів при плануванні навчання. За допомогою методу дерева поточної реальності теорії обмежень Ґолдратта було встановлено: причиною виникнення небажаних явищ планування навчання студента є невизначеність змістовно-логічної залежності і, як наслідок, нераціональне їх розміщення.

  3. В ході експерименту по застосуванню методології управління проектами для планування навчання студента було зроблено такі висновки. По-перше, достовірність раніше визначеного факту була підтверджена: невизначеність змістовно-логічної залежності – ключова проблема планування навчання студента. По-друге, необхідно розробити і впровадити засоби планування навчання студента, оскільки використання P3e, що не розраховано на специфіку, параметри і термінологію навчання, має ряд суттєвих недоліків.

  4. Визначено специфіку планування навчання студента відповідно до умов КМСОНП.

  5. Сформульовано задачу планування навчання студента, що полягає у формуванні плану фіксованого обсягу на основі такого раціонального набору модулів, щоб абсолютне відхилення в навантаженні студента було мінімальним і відповідало нормативним обмеженням.

  6. Розроблено математичну модель автоматизованого планування навчання студента ВНЗ відповідно до умов КМСОНП. Введені обмеження на розміщення модулів навчальних дисциплін та такі, що забезпечують дотримання вимог Міністерства освіти і науки України щодо організації навчального процесу.

  7. Розроблено метод визначення величини змістовно-логічної взаємозалежності модулів дисциплін в структурно-логічних схемах підготовки фахівця, оснований на математичній моделі несилової взаємодії.

  8. Розроблено метод розрахунку структурно-логічних схем з метою визначення раціональних часових інтервалів для розміщення модулів дисципліни згідно цільової функції та обмежень математичної моделі автоматизованого планування навчання студента. Метод полягає у визначенні пріоритету модуля в процесі статистичних випробовувань на структурно-логічній схемі підготовки.

  9. Створено автоматизовану систему планування навчання студента (АСПН), що базується на розроблених математичній моделі автоматизованого


планування навчання студента в умовах КМСОНП, методі визначення величини взаємозалежності модулів дисциплін в структурно-логічних схемах підготовки фахівця та методі розрахунку структурно-логічних схем. АСПН дозволяє підвищити ефективність управління навчальним процесом шляхом: проведення автоматизованої діагностики даних структурно-логічного аналізу програми підготовки студентів за спеціальностями з метою відстеження раціональності їх розміщення; проведення автоматизованого розрахунку графіку навчання студентів за спеціальностями з метою дотримання терміну навчання за освітньо-кваліфікаційним рівнем; виконання оптимізації графіку навчання студентів з метою дотримання норм навантаження на студента; формування аналітичних даних по графіку навчання студентів.

Розроблена автором АСПН впроваджена в Київському національному університеті будівництва і архітектури.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях, затверджених ВАК України:

  1. Тесля Ю.М., Ясенова І.С., Климиша О.М., Тесля Н.Ю. Технологія автоматизованого розрахунку штатної кількості професорсько-викладацького складу кафедр та навчального навантаження будівельного університету /
    Ю.М. Тесля, І.С. Ясенова, О.М. Климиша, Н.Ю. Тесля // Вісник Черкаського державного технологічного університету. – 2007. – № 1-2. – С. 135–141.

Автором особисто розроблено структуру подання інформації для розрахунку навчального навантаження у відповідності з навчальними планами спеціальностей та уточнено функції автоматизованої технології розрахунку навчального навантаження.

  1. Ясенова І.С. Математична модель технології формування навчального плану відповідно до кредитно-модульної системи організації навчального процесу / І.С. Ясенова // Автоматизированные системы управления и приборы автоматики. – 2007. – Выпуск 139. – С. 68–73.

  2. Ясенова І.С., Тесля Н.Ю. Технологія застосування методів управління проектами для планування навчального процесу ВНЗ / І.С. Ясенова, Н.Ю. Тесля // Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2008. – № 2/2 (32). – С. 30–33.

Автором особисто розроблено технологію застосування методів управління проектами для планування навчального процесу ВНЗ.

  1. Ясенова І.С. Інформаційний ресурс системи управління навчальним процесом у вищому навчальному закладі / І.С. Ясенова // Системи обробки інформації. – 2008. – № 2 (69). – С. 171–173.

  2. Тесля Ю.М., Ясенова І.С. Технологія формування інформаційного ресурсу систем управління навчальним процесом на базі моделей несилової взаємодії / Ю.М. Тесля, І.С. Ясенова // Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2008. – № 3/3 (33). – C. 76–78.

Автором особисто розроблено технологію застосування методів управління проектами для планування навчального процесу ВНЗ.

Друковані матеріали наукових конференцій:

  1. Ясенова І.С. Автоматизована система керування навчальним навантаженням / І.С. Ясенова // Наук. конф. молодих вчених, аспірантів і студентів КНУБА, 17-19 жовтня 2006 р.: тези доп. – К.: КНУБА, 2006. – С. 107–108.

  2. Тесля Ю.М., Ясенова І.С. Автоматизована система управління навчальним навантаженням / Ю.М. Тесля, І.С. Ясенова // Інформаційні технології в економіці, менеджменті і бізнесі : XII Міжнар. наук.-практ. конф., 23-24 листопада 2006 р. : зб. наук. праць. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2007. – С. 156–157.

  3. Тесля Н.Ю., Ясенова І.С. Доцільність використання засобів управління проектами в управлінні навчальним процесом / Н.Ю. Тесля, І.С. Ясенова // Управління проектами у розвитку суспільства : IV Міжнар. конф., 24-25 травня 2007 р.: тези доп. – К.: КНУБА, 2007. – С. 147–148.

  4. Ясенова І.С. Аспекти побудови структурно-логічної схеми дисциплін засобами Primavera Project Planner Enterprise (P3e) / І.С. Ясенова // Современные информационные технологи в экономике и управлении предпирятиями, программами и проектами : V Междунар. науч.-практ. конф., 10-16 сентября 2007 г.: тезисы докл. – Х.: Национальный аэрокосмический университет
    им. Н.Е. Жуковського «Харьковский авиационный институт», 2007. – С. 184–185.

  5. Тесля Ю.М., Ясенова І.С., Тесля Н.Ю. Використання проектного підходу до розрахунку і оптимізації навчальних планів / Ю.М. Тесля, І.С. Ясенова,
    Н.Ю. Тесля // Вища технічна освіта: проблеми та перспективи розвитку в контексті Болонського процесу : VІІІ Міжнар. наук.-метод. конф., 21-22 вересня 2007 р.: тези доп. – К.: ВПК «Політехніка», 2007. – С. 170–172.

  6. Ясенова І.С. Автоматизоване управління навчальним процесом у ВНЗ / І.С. Ясенова // ПОЛІТ-2008 : VІІІ Міжнар. наук. конф. студентів та молодих учених, 10-11 квітня 2008 р. : зб. тез. – К.: НАУ, 2008. – С. 22.