Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Управління проектами та розвиток виробництва


Оберемок Іван Іванович. Методи та засоби проектно-орієнтованого управління у вищих навчальних закладах: дисертація канд. техн. наук: 05.13.22 / Київський національний ун- т будівництва та архітектури МОН України. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Оберемок І.І. Методи та засоби проектно-орієнтованого управління в вищих навчальних закладах. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.13.22 – Управління проектами та розвиток виробництва. – Черкаський державний технологічний університет. - Черкаси, 2003.

Дисертація присвячена вирішенню задачі створення ефективної системи управління вищим навчальним закладом шляхом розробки методів та засобів проектно-орієнтованого управління ВНЗ. Проведено аналіз предметної області ВНЗ. Побудовано проектно-орієнтовану математичну модель інформаційного середовища проектів вищих навчальних закладів, що дозволяє формалізувати процеси переробки інформації в системах управління проектами вищих навчальних закладів. Розроблена нова модель структуризації інформаційного середовища проектів ВНЗ на рівнях задач, технологій, робіт, процедур і функцій, що створює елементно-процедурну основу побудови раціональних схем реалізації дій в проектах ВНЗ. Отримали розвиток методи моделювання складних систем управління за рахунок відображення особливостей інформаційного середовища проектів ВНЗ в елементах і відношеннях імітаційно-інформаційної моделі, що забезпечує побудову раціональної схеми виконання дій в проектах ВНЗ на основі дослідження поведінки імітаційно-інформаційної моделі. Представлені в роботі методи та програмно-інформаційні засоби впроваджені в Черкаському державному технологічному університеті.

        1. Проведений аналіз проблем управління вищими навчальними закладами показав, що, враховуючи ситуацію, яка склалася стосовно навчальних закладів у нашій країні, використання нових підходів для побудови систем управління є актуальним і таким що забезпечить вихід з кризової ситуації, що склалася в системі освіти України. Виконано аналіз основних ризиків в управлінні проектами ВНЗ. Проведений аналіз існуючих ризиків в системі управління вищими навчальними закладами дозволив використати основні методи управління ризиком такі як: резервування коштів, резервування часу.

        2. Для побудови ефективної схеми реалізації процесів управління проектами і операційною діяльністю ВНЗ в функціонально організованих ВНЗ, виділено рівень типових перетворень інформації при вирішенні задач управління проектами і операційною діяльністю ВНЗ. Це рівень системної інформаційної технології управління проектами ВНЗ. Показано, що реалізація системної інформаційної технології потребує розробки нових принципів і методів компонування дій в зміст проектів.

        3. Виділено компоненти інформаційного середовища проектів ВНЗ і дано їх формальне визначення. Сформульовано задачу побудови ефективної технології реалізації інформаційних функцій і процедур при багатопроектному управлінні.

        4. Розроблено математичну модель інформаційного середовища проектів ВНЗ, яка включає формальний опис атрибутів, обмежень і впливів на технологію реалізації цих проектів на рівнях: проектів, робіт, процедур, функцій, ресурсів. Виходячи із запропонованої математичної моделі інформаційного середовища проектів ВНЗ сформульовано задачі побудови ефективної технології, управління ВНЗ. Розроблено метод компонування функціонального наповнення проектів ВНЗ. Показано, що порядок виконання функцій і процедур цілком залежить від технології формування екземплярів інформаційних представлень.

        5. Для оцінки різних можливих схем реалізації дій в системах багатопроектного управління запропоновано критерії ефективності схем реалізації функцій і процедур в проектах ВНЗ. Запропоновано цільову функцію оптимізації схем реалізації функцій і процедур в проектах ВНЗ. Розроблено метод формування раціональної схеми реалізації функцій і процедур в проектах ВНЗ, який базується на використанні методу імітаційно-інформаційного моделювання по відношенню до інформаційного середовища проектів ВНЗ. Розроблені наступні модулі імітаційно-інформаційної моделі: модуль проекту імітаційно-інформаційної моделі (МПРІМ); модуль роботи імітаційно-інформаційної моделі (МРІМ); модуль процедури імітаційно-інформаційної моделі (МПІМ); модуль функції імітаційно-інформаційної моделі (МФІМ); модуль ресурсів ВНЗ (МРС). На основі використання методу Монте–Карло забезпечено необхідну кількісну реалізацію випробовувань в імітаційно-інформаційній моделі, що дозволяє отримати раціональний план виконання дій в проектах ВНЗ.

        6. На основі використання математичної моделі інформаційного середовища проектів ВНЗ розроблено структуру інформаційної бази системи управління вищим навчальним закладом. Виділено п'ять рівнів відображення інформації та 4 групи таблиць інформаційної бази.

        7. Представлено програмну реалізацію системи управління проектами ВНЗ. Подано структурну схему програмної системи, дано перелік модулів системи, їх структуру та функції.

        8. Розроблено алгоритм проведення експертизи з формування списків проектів, робіт, процедур та функцій. Наведено приклади використання розроблених методів і засобів для управління проектами ВНЗ.

        9. Новими науковими результатами роботи є:

        проектно-орієнтована математична модель інформаційного середовища проектів вищих навчальних закладів, що дозволяє формалізувати процеси переробки інформації в системах управління проектами вищих навчальних закладів.

        модель структуризації інформаційного середовища проектів ВНЗ на рівнях задач, технологій, робіт, процедур і функцій, що створює елементно-процедурну основу побудови раціональних схем реалізації дій в проектах ВНЗ.

        методи моделювання складних систем управління за рахунок відображення особливостей інформаційного середовища проектів ВНЗ в елементах і відношеннях імітаційно-інформаційної моделі, що забезпечує побудову раціональної схеми виконання дій в проектах ВНЗ на основі дослідження поведінки імітаційно-інформаційної моделі;

        експертні методи, адаптовані до задачі наповнення інформаційної бази системи управління проектами ВНЗ.

        10. Практичне значення даної роботи полягає в тому, що через узагальнення відомих результатів і наукових положень, отриманих автором, закладено сучасні методологічні основи підвищення ефективності управління вищими навчальними закладами на базі створення та використання методів та засобів управління проектами ВНЗ.

Публікації автора:

  1. Тесля Ю.М., Мисник Л.Д., Оберемок І.І., Тесля Є.Ю. Системний підхід до побудови інформаційної технології автоматизованого навчання у вищому навчальному закладі // Вісник ЧІТІ. – Черкаси: “Графія України”, 1999.- №4. – С.50-54.

  1. Оберемок И.И., Тесля Ю.Н. Система задач и структура матричной информационной технологии управления высшим учебным заведением // Вісник ЧІТІ. – Черкаси: “Графія України”, 1999.- №2. – С.8-12.

  2. Математична модель системи управління проектами вищого навчального закладу // Теорія і практика перебудови економіки. Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції: Черкаси – Черкаси: ЧДТУ, 2001. – С.116-118.

  3. Данченко О.Б., Оберемок І.І. Експертний метод формування списків проектів, робіт, процедур та функцій у системі управління проектами вищого навчального закладу // Вісник ЧДТУ. – Черкаси: “Графія України”, 2001.- №4. – С.113-116.

  4. Реорганізація системи управління вищими закладами освіти за допомогою інформаційної технології управління проектами // Третя Всеукраїнська конференція молодих науковців “Інформаційні технології в науці, освіті і техніці” (ІТОНТ-2002). – Черкаси, 2002. – С.185-187.

  5. Управління проектами “Абітурієнт” та “Дистанційне навчання” в Черкаському державному технологічному університеті // Тринадцята наукова сесія Наукового товариства ім. Шевченка у Черкасах: Збірник тез доповідей на засіданнях секцій і комісій Осередку НТШ у Черкасах. – Черкаси, 2002. – С.72-73.

  6. Тесля Ю.М., Оберемок І.І., Катаєва Є.Ю., Аль-Шукрі Фатхі Мохаммед Ахмед. Застосування моделі інформаційної взаємодії для прийняття рішень у проектах // Вісник ЧДТУ. – Черкаси: “Графія України”, 2002.- №2. – С.154-158.

  7. Лега Ю.Г., Тесля Ю.М., Оберемок І.І. Математична модель і алгоритм структуризації інформаційного середовища проектів навчання // Управління проектами та розвиток виробництва. – Луганськ: ВАТ “Політпринт”, 2002. №4- С.145-149.

  8. Оберемок І.І. Математична модель системи управління проектами вищого навчального закладу // Радиоэлектроника и информатика. – Харьков: УВВПЦ ХНУРЕ,2002. №3 – С.123-125.