У результаті проведеного дисертаційного дослідження і теоретичного узагальнення, а також при формуванні стратегії розвитку підприємства, що функціонує в сфері транспортних послуг, зроблені наступні висновки і пропозиції: 1. Систематизовано теоретичні основи розвитку організації, відповідно до яких вона за час свого існування проходить конкретні етапи розвитку. Для організацій, що функціонують на даному етапі в Україні, стратегію необхідно розглядати, по-перше, як набір тактичних засобів, що можуть і повинні змінюватися, якщо динаміка зовнішнього або внутрішнього середовища не відповідає попереднім прогнозам (при незмінності кінцевої мети, що, як правило, передбачає подальше зростання), по-друге, стратегію необхідно пов'язувати з таким поняттям як „розвиток”. 2. Концептуально узагальнені і теоретично обґрунтовані визначення „розвиток організації” і „стратегія розвитку організації”, що є основою для формування всіх подальших розробок. Доведено, що стратегічний аспект організаційного розвитку являє собою розгляд стратегічного успіху як результату стабільних і ефективних конкурентних переваг при рівних ринкових та інших зовнішніх умовах, викликаного розходженнями в змісті стратегії підприємства, обумовленими ринковими, ресурсними і соціальними факторами. 3. Проведено аналіз сучасного економічного стану транспорту України і доведено, що основними проблемами в цієї сфері є: невисока конкурентоспроможність вітчизняних перевізників на міжнародному транспортному ринку; знос основних виробничих фондів; низький попит на пасажирські і вантажні перевезення через невисокий рівень доходів населення; неефективна інвестиційна діяльність; брак високопрофесійних фахівців. Обґрунтовано, що перспективними напрямками розвитку сфери транспортних послуг є всебічна підтримка малого підприємництва як однієї з найефективніших структур у реалізації трудомістких послуг. 4. Доведено, що агентський продаж квитків в Україні визначається як основний канал дистрибуції пасажирських перевезень, через який здійснюється продаж 45-75% квитків. Агент-дистриб’ютор, тобто посередник, не займається виробництвом продукту перевізника, але його безпосередня задача полягає у просуванні продукту, і як можна більш ефективніше. Розгалужена мережа філій і виокремлених кас дозволяє максимально використовувати можливості систем оформлення пасажирських перевезень, а також можливості щодо надання додаткових послуг, пов'язаних з діловими поїздками, відрядженнями і відпочинком. 5. Виявлено основні закономірності і проблеми розвитку транспортних агенцій в Україні, діяльність яких, як було встановлено, обумовлена значною мірою факторами світової і національної економіки. Тому незалежно від розмірів таких підприємств рекомендовано ввести практику стратегічного планування і методологію розробки стратегії розвитку. Формування стратегії розвитку підприємства доцільно проводити на основі трьох взаємозалежних компонентів: суспільних потреб (вихідний пункт), внутрішніх можливостей підприємства і сформованої ситуації в галузі. При цьому головним критерієм вибору стратегії є адаптація своїх можливостей до конкретної ринкової ситуації. 6. Розроблена система методичних рекомендацій щодо аналізу зовнішнього і внутрішнього оточення транспортної агенції і запропонована методика формування стратегії розвитку подібних підприємств, яка рекомендована для використання у господарській діяльності. Дана методика й інструментарій стратегічного менеджменту дають можливість організації оцінити своє положення в сьогоденні і раціонально запланувати майбутнє. 7. Виявлено, що відмінність стратегії розвитку агенції від інвестиційного процесу для українських умов полягає в тому, що перша здійснюється в основному за рахунок власних сил і коштів при наявності тимчасово вільних ресурсів. Її мета – це підвищення ефективності використання наявних факторів виробництва послуг і зниження загального ступеня ризику в майбутньому. Процес інвестування ж має на меті збереження цінності в часі й одержання вигоди в майбутньому. Відповідно до цього розроблена методика оцінки ефективності впровадження стратегії на засадах інвестиційного менеджменту. Особливість даної методики полягає в тому, що вона дозволяє оцінити кілька варіантів стратегії розвитку транспортної агенції і вибрати найбільш ефективний (прибутковий) з них. 8. Економічна ефективність запропонованих заходів з урахуванням зміни цінності грошей у часі склала 243,8 тис. грн., причому отриманий прибуток від інвестування вище суми інвестицій у 3,24 рази. |