Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Гарачук Юлія Олександрівна. Методичні основи оцінки динамічної конкурентоспроможності підприємств автосервісу : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Гарачук Ю.О. Методичні основи оцінки динамічної конкурентоспроможності підприємств автосервісу. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (автомобільний транспорт і дорожнє будівництво). – Національний транспортний університет. – Київ, 2009.

У роботі встановлено, що ефективна діяльність підприємства можлива лише за умови забезпечення високого рівня конкурентоспроможності. З цією метою необхідно розробити заходи щодо управління конкурентоспроможністю автосервісних підприємств через оцінку рівня їх конкурентоспроможності та зведення її до еталонних норм. У дисертаційному дослідженні обґрунтовано методичний підхід до оцінювання рівня конкурентоспроможності підприємств автосервісу, що має ґрунтуватися на врахуванні умов макро- та мікросередовища через фактори, які є визначальними для споживачів послуг з технічного обслуговування та ремонту, а саме: якість послуг, ціну на послуги, часу, що витрачається на отримання послуги та питомого приросту обсягу послуг підприємства. Як математичний апарат запропоновано використовувати методи багатовимірного шкалування за алгоритмом Торгерсона, який дозволяє переводити багатовимірний простір факторів конкурентоспроможності у площину конкурентоспроможності, та візуалізувати динаміку рівня конкурентоспроможності підприємств автосервісу. За тенденцією динаміки рівня конкурентоспроможності та очікуваними змінами на ринку послуг з технічного обслуговування та ремонту і сфер, що на нього впливають (автомобілебудування, нефтегазовій, фінансові послуги) запропоновано альтернативи управлінських заходів щодо підвищення рівня конкурентоспроможності.

Результати проведеного дослідження дозволяють сформулювати такі висновки:

  1. Сфера послуг в Україні характеризувалась бурхливим зростанням і була визначальною в економіці через значний внесок у валовий внутрішній продукт та формування нових робочих місць. Збільшення кількості підприємств посилювало конкуренцію на ринку послуг з технічного обслуговування та ремонту, проте не перенапружувало ситуацію на ринку через специфіку діяльності автосервісних підприємств, зокрема спеціалізацію. Однак підвищення вимог клієнтів та необхідність надання постійної цінності для споживачів зумовлюють досить високу конкуренцію на автосервісні послуги.

  2. На основі проведення маркетингового дослідження ринку автосервісних послуг України та анкетування споживачів послуг з технічного обслуговування та ремонту автомобілів виокремлено базові фактори вибору місця обслуговування власниками транспортних засобів, зокрема такі: якість послуг, ціна на послуги та час на отримання послуги. Для об’єктивного визначення якості послуг у комплексі впроваджено інтегральний показник якості, який включає складові процесу надання послуги: запасні частини і матеріали, персонал та обладнання, коефіцієнт оцінки якості обслуговування клієнтами підприємств, що надають послуги з технічного обслуговування та ремонту автомобілів. Через постійне зростання вимог клієнтів до технічних послуг виникає потреба враховувати спроможність автосервісної організації до самоудосконалення за умови динамічних змін на ринку. Тому в дисертаційній роботі запропоновано оцінювати відношення приросту обсягу послуг підприємства до приросту обсягів послуг на ринку замість оцінювання позитивних змін фінансового результату діяльності порівняно з фінансовим результатом попереднього періоду.

  3. Особливість функціонування ринку автосервісних послуг вимагає під час сегментації брати до уваги такий фактор, як спеціалізація підприємства, оскільки автосервісні підприємства, що надають різні види послуг або обслуговують різні марки автомобілів, не можуть вважатися конкурентами, оскільки діють на різних сегментах ринку та мають різне географічно-територіальне розташування, а отже, платоспроможність залежно від місця проживання значно змінюється. З урахуванням цього відносну оцінку конкурентоспроможності за моделлю багатовимірного шкалування слід обмежити станціям, які діють в одному регіоні та надають аналогічні послуги, тобто обслуговують автомобілі одних і тих же марок та надають однаковий спектр послуг.

  4. Дослідження типів вияву економічної сутності динамічних процесів показали, що спочатку в динамічних системах спостерігається монотонне й асимптотичне зведення до динамічної рівноваги. У разі різкої зміни впливу випадкових непрогнозованих факторів зовнішнього середовища призводить до загасаючих коливань і виникнення циклічності, біфуркацій і, врешті-решт, до аперіодичної непередбачуваної поведінки – хаосу. Процеси, які відбуваються в сфері технічного обслуговування та ремонту в Україні на нинішньому етапі розвитку автосервісу, можна вважати такими, що перебувають у зоні динамічної рівноваги. А тому моделювання такої ситуації не викликає особливих ускладнень навіть за використання статистичних методів. Серед статистичних методів, що вирізняються особливою наочністю, для побудови моделі оцінювання динамічної конкурентоспроможності обрано метод багатовимірного шкалування, який розроблено та застосовано на практиці для дослідження складних явищ і процесів, що не підлягають безпосередньому опису або моделюванню. Цей метод дає змогу ущільнення детальної інформації (вихідних факторів), що характеризує явище. При цьому синтезовані збільшені показники зберігають інформацію про явище. За методом багатовимірного шкалування досліджувані об’єкти переводяться у деякий теоретичний простір, що адекватно відображує реальність та об’єднує фактори, зв’язок між якими в реальності не можна визначити.

  5. Згідно з результатами моделювання було виявлено, що значний рівень конкурентоспроможності та потенціал до її зростання мають підприємства з меншими втратами продуктивного часу клієнтами та більшим питомим приростом обсягу послуг. Управління конкурентоспроможністю підприємства відбувається за рахунок акцентування на адаптивності (надання клієнтам відповідної до вимог нової продукції) за малого інноваційного потенціалу.

  6. Ефективність розроблених методичних положень підтверджується практикою їх застосування на ВАТ «АТП «Атлант» та АТЗТ СП «Алеко-Сервіс». Завдяки впровадженню заходів, обраних за результатами оцінювання конкурентоспроможності підприємства на ринку автопослуг, було забезпечено зростання вхідного потоку замовлень і фінансового результату діяльності підприємства.

Публікації автора:

Надруковані у наукових фахових виданнях:

  1. Козак Л.С., Гарачук Ю.О. Оцінка якості послуг// Управління проектами, системний аналіз і логістика / наук. журн. – К.: НТУ, 2006. – Вип. 3. – С. 240– 243.

  2. Козак Л.С., Гарачук Ю.О. Проблема оцінки конкурентоспроможності автосервісних підприємств в ринкових умовах // Вісн. нац. трансп. ун-ту. – К.: НТУ, 2006. – Вип. 11. – С. 68 – 71.

  3. Полонський В.Г., Гарачук Ю.О. Оптимізація цін на запасні частини та аксесуари на автосервісних підприємствах України // Вісн. нац. трансп. ун-ту: В 2 ч. Ч.2. – К.: НТУ, 2006. – Вип. 13. – С. 14 – 17.

  4. Полонський В.Г., Гарачук Ю.О. Забезпечення ефективності управління оборотними фондами на автосервісному підприємстві // Управління проектами, системний аналіз і логістика: Науковий журнал. Вип. 4. - К.: НТУ, 2007. –С. 277 – 281.

  5. Гарачук Ю.О. Формування моделі оцінки динамічної конкурентоспроможності автосервісних підприємств // Вісн. нац. трансп. ун-ту: В 2 ч. Ч.1. – К.: НТУ, 2007. – Вип. 14. – С.318 – 321.

  6. Гарачук Ю.О. Формування ціни на послуги автосервісного підприємства // Управління проектами, системний аналіз і логістика / наук. журн. – К.: НТУ, 2007. – Вип. 4. – С. 258 – 261.

  7. Гарачук Ю.О. Підвищення ефективност діяльності підприємства за рахунок управління конкурентоспроможністю // Актуальні проблеми економіки (80). 2008. №2 – С. 60 – 65.


Тези доповідей на конференціях:

  1. Гарачук Ю.О. Методичні основи оцінки конкурентоспроможності автосервісних підприємств // 62-га наук. конф. професорсько-викладацького складу, аспірантів, студентів та структурних підрозділів університету: Тези доп. – К.: НТУ, 2006. – C. 208.

  2. Гарачук Ю.О., Гарачук О.В. Застосування методів багатофакторного шкалування до визначення динамічної конкурентоспроможності // 11 Міжнар. наук. конф. ім. академіка М. Кравчука (18 – 20 травня 2006 р.). – К.: НТУУ «КПІ», 2006. – С. 693.

  3. Гарачук Ю.О. Конкурентоспроможність підприємства як фактор забезпечення його стійкого функціонування // Економічна організація та економічна освіта: взаємообумовленість стратегій розвитку: Зб. за матеріалами Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 100-річчю від дня народження Бухала Сергія Максимовича, доктора економічних наук, професора, 7 - 8 лют. 2007 р. / Відп. за вип. А.П.Наливайко. – К.: КНЕУ, 2007. – С. 239 – 241.

  4. Гарачук Ю.О., Гарачук О.В. Дослідження українського ринку послуг з технічного обслуговування та ремонту автомобілів // 63-тя наук.-практ. конф. професорсько-викладацького складу, асп., студ. та структурних підрозд. ун-ту: Тези доп. – К.: НТУ, 2007. – C. 247 – 248.

  5. Козак Л.С., Гарачук Ю.О. Оцінка динамічної конкурентоспроможності підприємств технічного сервісу // Концептуальні засади формування менеджменту в Україні: Матеріали ІІ всеукр. наук. - практ. конф., м. Київ, МАУП, 16 – 17 листоп. 2007 р. / Уклад. О.В. Баєва, Н.І. Фетісова, М.І. Філіппов. – К.: МАУП, 2007. – С. 345 – 349.

  6. Козак Л.С., Гарачук Ю.О. Управління конкурентоспроможністю як засіб забезпечення ефективної діяльності підприємства // 64-та наук.-практ. конф. професорсько-викладацького складу, асп., студ. та структурних підрозд. ун-ту: Тези доповідей. – К.: НТУ, 2008. – C. 211.