Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка транспорту і зв’язку


Меркт Олена Віталіївна. Методичні засади стратегії розвитку морських торгівельних портів у конкурентному середовищі : Дис... канд. наук: 08.07.04 - 2002.



Анотація до роботи:

Меркт О.В. Методичні засади стратегії розвитку морських торговельних портів у конкурентному середовищі. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.07.04 – економіка транспорту і зв`язку . – Національний авіаційний університет, Київ, 2002.

Дисертація присвячена формуванню методичних засад стратегії розвитку морських торговельних портів України в перехідний період до ринкових відносин.

Розглядаються стратегічні напрямки розвитку світової портової системи у ХХІ столітті. Визначені теоретичні положення формування конкурентного середовища морських торговельних портів, досліджені методичні основи визначення рівня конкурентоздатності морських торговельних портів і запропонований новий підхід до його розрахунку, проведено анкетне обстеження в морських портах та суміжних підприємствах з метою визначення пріоритетності чинників, які впливають на рівень конкурентоздатності портів.

Розроблена і обгрунтована концептуальна схема економіко-організаційного механізму конкурентної стратегії портів, розглянуто місце і роль маркетингу в її реалізації, сформульовані основні напрямки реалізації цього механізму.

Виконане у дисертації теоретичне узагальнення методичних засад стратегії розвитку морських торговельних портів у конкурентному середовищі дозволяє зробити слідуючі висновки:

  1. В останні десятиріччя ХХ століття світове портове господарство притерпіло суттєві зміни, що здійснюють серйозний вплив на вибір і реалізацію стратегії його розвитку у ХХІ столітті.

  2. Прийнята у світовій практиці класифікація етапів еволюційного розвитку портів потребує подальшого уточнення, зокрема виділення портів четвертого покоління, діяльність яких базується на новій концепції конкурентних відносин, яка передбачає новий підхід до визначення і змісту таких економічних понять, як “портова зона”, ”зона економічного впливу порта”, ”портове товариство”.

  3. Для формування стратегії розвитку порту слід спиратися на висновок, що стратегія це засіб для досягнення перспективної мети і стосовно портів інтерпретується як вибір пріоритетного напрямку розвитку, форми організаційного розвитку і форми менеджменту, який включає розвинуту систему маркетингу.

  4. У вітчизняній та іноземній економічній літературі питанням формування і розвитку конкурентного середовища морських торговельних портів приділяється дуже мало уваги. В дисертації обгрунтовується положення, що конкурентне середовище будь-якої організації - це сукупність суб`єктів і сил, що діють на одному і тому ж ринку за межами контролю господарюючого суб`єкта і впливають на реалізацію його ринкових можливостей.

  1. При оцінці рівня конкурентоздатності порту слід спиратися на положення, що конкурентоздатність - це властивість порту як суб`єкта ринку портових послуг, яка характеризує ступінь відповідності ринкового потенціалу порту вимогам і запитам користувачів портових послуг, визначає ринкові позиції порта, перешкоджає перерозподілу ринку на користь конкурентів. Для оцінки рівня конкурентоздатності в роботі пропонується використовувати інтегральний показник, який враховує комплексний потенціал порту в динаміці його розвитку.

  2. На рівень конкурентоздатності порту впливає велика кількість різноманітних чинників. Результати анкетного опитування представників-експертів портів та інших організацій свідчать, що для підвищення рівня конкурентоздатності портів їх керівництву слід змінити акценти у своїй роботі по формуванню стратегії розвитку, приділяючи основну увагу якості портових послуг, головним елементом якої виступають термін проходження вантажів через порт і розвинута інфоструктура.

  3. Економіко-організаційний механізм формування конкурентної стратегії розвитку морських торговельних портів поки що не розроблений, як на теоретичному, так і на практичному рівні. В дисертації обгрунтована концептуальна схема такого механізму, яка включає п`ять блоків: вибір генерального напрямку розвитку порта, вибір організаційних засобів його розвитку, вибір правовідносин до майна порту, вибір фінансових джерел його розвитку та вибір напрямків маркетингової діяльності порту.

  4. В умовах жорсткої конкуренції маркетинг виступає в якості важливішого важеля підвищення конкурентоздатності порту. В роботі обгрунтовуються основні напрямки портового маркетингу (дослідницька, інформаційна та рекламно-пропагандистська діяльність) та розкривається їх зміст стосовно специфіки роботи портів.

  5. Для ефективної реалізації розробленого економіко-організаційного механізму формування конкурентної стратегії керівництво повинно поставити під особливий контроль чинники, які впливають на рівень конкурентоздатності порту. В роботі обгрунтована класифікація цих чинників і визначена їх пріоритетність.

Публікації автора:

  1. Шатуха Е.В.(Меркт Е.В.) Информационные технологии в развитии взаимодействия портов с клиентурой // Новые информационные технологии в учебных заведениях Украины. - Одесса: ОГМУ. – 1997. – С. 113-114.

  2. Шатуха Е. В.(Меркт Е. В.) Методические подходы к определению уровня конкурентоспособности портов// Розвиток методів управління і господарювання на морському транспорті: Зб.наук. праць. – Вип. 3. – Одеса: ОДМУ, 1998. – С. 36-44.

  3. Меркт Е. В. Стратегические приоритеты развития мировой портовой системы // Розвиток методів управління і господарювання на транспорті: Зб.наук. праць. – Вип. 7. – Одеса: ОДМУ, 2000. – С. 17-25.

  4. Меркт Е. В. Факторы повышения конкурентоспособности порта// Розвиток методів управління і господарювання на транспорті: Зб.наук. праць. – Вип. 8. – Одеса: ОДМУ, 2001. – С. 74-85.

  5. Чекаловец В. И., Меркт Е. В. Методические основы формирования концепции портовой зоны и портового сообщества на морском транспорте// Транспортный комплекс Украины: экономика, организация, развитие: Сб. научн. трудов. – Вып. 9-10. – К.: ИКТП-Центр, 2001. – С. 220-231.

  6. Чекаловець В. І., Меркт О. В. Формування стратегії розвитку морських торговельних портів у конкурентному середовищі// Стратегія економічного розвитку України: Зб.наук. праць. – Вип. 4. – К.: КНЕУ, 2001. – С.134-140.

  7. Меркт Е. Чекаловец В. Портовый маркетинг и конкуренция// Порты Украины. – 2001. – № 3 (29). – С. 22-23.

  8. Колодин А. Л., Меркт Е. В. Особенности формирования конкурентной среды в сфере портовых услуг Украины// Економіка транспортного комплексу: Зб.наук. праць. – Харків: ХДАДТУ. – 2001. – Вып. 4. – С.83- 94.

  9. Меркт Е. В. Методологические подходы к оценке конкурентоспособности порта// Розвиток методів управління і господарювання на транспорті: Зб.наук. праць. – Вип. 9. – Одеса: ОДМУ, 2001. – С. 23-33.

  10. Чекаловец В. И. , Меркт Е. В., Колодин А. Л. Теоретические предпосылки формирования конкурентной среды морских торговых портов// Розвиток методів управління і господарювання на транспорті: Зб.наук. праць. – Вип.10. – Одеса: ОДМУ, 2001. – С. 87-101.

  11. Меркт Е.В. Конкурентоспособность порта: экономические аспекты стратегии развития: Учебное пособие. – Одесса: ОГМУ, 2001. – 31с.

  12. Меркт О.В., Пустовіт О.Г., Ярова Н.В. Основні передумови формування портів четвертого покоління// Розвиток методів управління та господарювання на транспорті: Зб.наук. праць. – Вип.11.– Одеса: ОДМУ, 2001. – С.39-50.