Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


Шевченко Ігор Васильович. Моделі та інструментальні засоби оперативно-диспетчерського управління кар'єрним автотранспортом : Дис... канд. наук: 05.13.06 - 2007.



Анотація до роботи:

Шевченко І.В. Моделі та інструментальні засоби оперативно-диспетчерського управління кар'єрним автотранспортом. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.13.06 – автоматизовані системи управління і прогресивні інформаційні технології. – Харківський національний університет радіоелектроніки, Харків, 2007.

Дисертація присвячена розробці моделей та інструментальних засобів оперативно-диспетчерського управління транспортно-технологічними комплексами кар'єрів (ТТК) великих гірничодобувних підприємств.

На підставі системного аналізу структури і функціонування ТТК розроблено комплекс математичних та імітаційних моделей вирішення функціональних задач оперативно-диспетчерського управління, що забезпечує швидке планування і динамічну маршрутизацію транспортних засобів кар'єру, а також швидку й адекватну реакцію на зміну режиму роботи транспортного комплексу і виникнення позаштатних ситуацій з метою збереження гомеостазису системи.

Розроблені моделі, алгоритми та інструментальні засоби дозволяють підвищити ефективність оперативно-диспетчерського управління і стабільність функціонування ТТК при раптових зупинках обладнання.

У результаті виконаних досліджень вирішено актуальну науково-технічну задачу розробки і дослідження ефективної автоматизованої системи оперативно-диспетчерського управління кар'єрним автотранспортом. Проведені дослідження дозволяють зробити такі висновки:

1. Установлено, що існуючий рівень оперативно-диспетчерського управління на кар’єрах гірничорудних підприємств не забезпечує стабілізацію виконання функцій виробничої системи в межах припустимих відхилень і не дає змоги найбільш ефективного використання транспорту та екскаваторного комплексу.

2. Удосконалено модель системи автоматизованого регулювання вантажопотоків, яка дозволяє підвищити ефективність регулювання за рахунок розширеного набору функціональних задач і критеріїв, можливості декомпозиції вантажопотоків, пріоритетного вибору критеріїв для визначення маршрутів транспортних засобів та швидкого перепланування вантажопотоків.

3. Удосконалено математичну модель функціонування транспортно-технологічного комплексу за рахунок застосування автоматного опису динаміки процесів з урахуванням комплексу часових і технологічних параметрів, що дозволяє знаходити оптимальні рішення в реальному часі при виборі адрес для порожніх і навантажених транспортних засобів.

4. Розроблено математичну модель задачі автоматизованого управління маневрами кар'єрних транспортних засобів на майданчиках обмеженого розміру, яка враховує територіальні обмеження, що забезпечує в реальному часі вибір гнучкої та безпечної траєкторії маневру і скорочення часу розвантаження.

5. Розроблено удосконалену імітаційну модель транспортно-технологічного комплексу, яка є частиною автоматизованої системи оперативно-диспетчерського управління, враховує поточні управляючі впливи та генерує множину часових і технологічних параметрів, що дозволяє в реальному та прискореному часі проводити дослідження режимів роботи транспортно-технологічного комплексу, знизити ймовірність помилок при плануванні змінних завдань і тим самим підвищити ефективність оперативного управління кар’єрним автотранспортом.

6. Розроблено комплекс критеріїв якості функціонування транспортно-технологічного комплексу кар'єру, застосування яких дозволяє всебічно оцінювати ефективність роботи кар'єрного автотранспорту й оптимізувати вантажопотоки.

7. Розроблено алгоритми й інструментальні засоби моделювання, планування і управління транспортними потоками в кар'єрі.

8. Практичне значення роботи підтверджується впровадженням моделей і інструментальних засобів у процесі удосконалення автоматизованої системи оперативно-диспетчерського управління на ВАТ «Полтавський ГЗК», що дозволило знизити кількість помилок оперативного планування і підвищити стабільність функціонування ТТК при випадкових виходах з ладу техніки (акт впровадження від 01.11.06 р.). Результати дисертаційного дослідження використовуються у навчальному процесі при вивченні дисципліни “Імітаційне моделювання” на кафедрі інформаційних технологій проектування Кременчуцького університету економіки, інформаційних технологій і управління (акт впровадження від 20.10.06 р.).

Публікації автора:

  1. Левыкин В.М., Шевченко И.В. Маршрутизация и контроль движения технологических транспортных средств // Нові технології. Науковий вісник ІЕНТ. - 2004. - № 1-2 (4-5). - С. 182-187.

  2. Левыкин В.М., Шевченко И.В. Имитационная модель функционирования карьерного автотранспорта // Нові технології. Науковий вісник ІЕНТ. - 2004. - № 3 (6). С. 91-97.

  3. Левыкин В.М., Шевченко И.В. Модель автоматизированной системы оперативно-диспетчерского управления карьерным автотранспортом // Нові технології. Науковий вісник КУЕІТУ. - 2005. - № 4 (10). - С. 68-72.

  4. Левыкин В.М., Шевченко И.В. Выбор и совершенствование критериев качества функционирования карьерного автотранспорта // Нові технології. Науковий вісник КУЕІТУ. - 2006. - № 2 (12). - С. 151-158.

  1. Левыкин В.М., Шевченко И.В. Математические модели задач оперативно-диспетчерского управления карьерным автотранспортом // Системні технології. Регіональний міжвузівський збірник наукових праць. - Вип.1 (42). – Дніпропетровськ, 2006. - С. 87-98.

  2. Шевченко И.В., Родькин Д.Й., Касаткина И.В. Принципы автоматического управления маневрами карьерних автосамосвалов в местах разгрузки // Труды V научно-технической конференции «Проблемы автоматизованного электропривода. Теория и практика» / Под ред. В.Б. Клепикова, Л. В. Акимова. – Харьков: Основа, 1997. - с. 254 - 256.

  3. Левыкин В.М., Шевченко И.В. Маршрутизация и контроль функционирования технологических транспортных средств // Матеріали електронної техніки та сучасні інформаційні технології. Тези доповідей на 1 науково-практичній конференції з міжнародною участю: 14-17 квітня 2004 р., Кременчук, Україна. Збірник тез доповідей. - Кременчук, ІЕНТ, 2004. - С. 126-128.

  4. Шевченко И.В. Формирование комплекса задач оперативного управления работой карьерного автотранспорта // Тези доповідей на науково-практичній конференції «Системний аналіз і управління». – Запоріжжя: ГУ «ЗІДМУ», 2005. Т.1. - С. 309-310.

  5. Шевченко И.В. Декомпозиция транспортных потоков в задаче оперативно-диспетчерского управления карьерным транспортом // Матеріали електронної техніки та сучасні інформаційні технології. Тези доповідей на 2 науково-практичній конференції з міжнародною участю: 17-19 травня 2006 р., Кременчук, Україна. Збірник тез доповідей. - Кременчук, КУЕІТУ, 2006. - С. 196-197.