У результаті виконаних досліджень вирішено актуальну науково-технічну задачу розробки і дослідження ефективної автоматизованої системи оперативно-диспетчерського управління кар'єрним автотранспортом. Проведені дослідження дозволяють зробити такі висновки: 1. Установлено, що існуючий рівень оперативно-диспетчерського управління на кар’єрах гірничорудних підприємств не забезпечує стабілізацію виконання функцій виробничої системи в межах припустимих відхилень і не дає змоги найбільш ефективного використання транспорту та екскаваторного комплексу. 2. Удосконалено модель системи автоматизованого регулювання вантажопотоків, яка дозволяє підвищити ефективність регулювання за рахунок розширеного набору функціональних задач і критеріїв, можливості декомпозиції вантажопотоків, пріоритетного вибору критеріїв для визначення маршрутів транспортних засобів та швидкого перепланування вантажопотоків. 3. Удосконалено математичну модель функціонування транспортно-технологічного комплексу за рахунок застосування автоматного опису динаміки процесів з урахуванням комплексу часових і технологічних параметрів, що дозволяє знаходити оптимальні рішення в реальному часі при виборі адрес для порожніх і навантажених транспортних засобів. 4. Розроблено математичну модель задачі автоматизованого управління маневрами кар'єрних транспортних засобів на майданчиках обмеженого розміру, яка враховує територіальні обмеження, що забезпечує в реальному часі вибір гнучкої та безпечної траєкторії маневру і скорочення часу розвантаження. 5. Розроблено удосконалену імітаційну модель транспортно-технологічного комплексу, яка є частиною автоматизованої системи оперативно-диспетчерського управління, враховує поточні управляючі впливи та генерує множину часових і технологічних параметрів, що дозволяє в реальному та прискореному часі проводити дослідження режимів роботи транспортно-технологічного комплексу, знизити ймовірність помилок при плануванні змінних завдань і тим самим підвищити ефективність оперативного управління кар’єрним автотранспортом. 6. Розроблено комплекс критеріїв якості функціонування транспортно-технологічного комплексу кар'єру, застосування яких дозволяє всебічно оцінювати ефективність роботи кар'єрного автотранспорту й оптимізувати вантажопотоки. 7. Розроблено алгоритми й інструментальні засоби моделювання, планування і управління транспортними потоками в кар'єрі. 8. Практичне значення роботи підтверджується впровадженням моделей і інструментальних засобів у процесі удосконалення автоматизованої системи оперативно-диспетчерського управління на ВАТ «Полтавський ГЗК», що дозволило знизити кількість помилок оперативного планування і підвищити стабільність функціонування ТТК при випадкових виходах з ладу техніки (акт впровадження від 01.11.06 р.). Результати дисертаційного дослідження використовуються у навчальному процесі при вивченні дисципліни “Імітаційне моделювання” на кафедрі інформаційних технологій проектування Кременчуцького університету економіки, інформаційних технологій і управління (акт впровадження від 20.10.06 р.). |