Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології


Яковенко Олександр Євгенович. Моделі та методи контролю знань в автоматизованій системі управління навчальним процесом : дис... канд. техн. наук: 05.13.06 / Одеський національний політехнічний ун-т. - О., 2006.



Анотація до роботи:

Яковенко О.Є. Моделі та методи контролю знань в автоматизованій системі управління навчальним процесом. — Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.13.06 — Автоматизовані системи управління та прогресивні інформаційні технології. — Одеський національний політехнічний університет, Одеса, 2006.

Метою дисертаційної роботи є підвищення якості навчання на основі удосконалення алгоритмічного забезпечення автоматизованої системи управління навчальним процессом (АСУ НП) та використання метода 3D-оцінювання як критерію діагностики знань.

У дисертаційній роботі одержано наукові і практичні результати, які в сукупності вирішують актуальну проблему дослідження, створення та впровадження АСУ НП як програмного інструмента для організації контролю знань і прийняття рішень за результатами проведеного контролю щодо комплексного управління навчальним процесом.

Запропоновано структуру АСУ НП і проведено її комп’ютерну реалізацію, за результатами якої створено математичне, алгоритмічне і програмне забезпечення компонентів системи. Вперше розроблено інформаційну технологію прийняття рішень за умов адаптивного навчання з використанням кількісного оцінювання рівня засвоєння знань студентів як складних об'єктів управління, що відмінна від відомих підходів тим, що оцінка формується в перетвореному 3D-просторі та є мірою відповідності кількісних та якісних властивостей об'єкта оцінювання вимогам, які визначаються в межах завдання навчання.

У дисертаційній роботі одержано наукові і практичні результати, які в сукупності вирішують актуальну проблему дослідження, створення та впровадження АСУ НП АСПР як програмного інструмента, для організації контролю знань і прийняття рішень за результатами проведеного контролю щодо комплексного управління навчальним процесом.

1. Виконано аналіз відомих автоматизованих систем управління навчальним процесом і тенденцій їх розвитку, проведено дослідження методів і засобів, що застосовуються в автоматизованих системах обробки інформації та управління для прийняття рішень. Визначено, що відомі системи контролю знань і комп’ютерні навчальні програми вирішують, як правило, окремі наукові і практичні завдання і не спрямовані на формування комплексної системи інформаційного забезпечення й управління процесом поточного навчання з урахуванням особливостей модульної структури навчальних дисциплін.

2. Вперше розроблено класифікацію методів та засобів навчання за структурою і параметрами, що дає право зробити висновок про необхідність створення подібних програмних комплексів за принципом відкритої архітектури на основі модульного підходу.

3. Досліджено вплив умов і мети конкретного завдання прийняття рішення на якість результату. Запропоновано використання методу 3D-оцінювання знань студента: розроблено узагальнену цілеорієнтовану модель процесу прийняття рішень в умовах адаптивного навчання. Показано, що параметри – елементарна оцінка, отримана студентом за модуль; частка невикористаного часу, відведеного на тест та рівень забування і відновлення знань є достатніми для коректної оцінки результатів навчання. Вперше в системі діагностики навчального процесу час тестування впливає на результат.

4. Проведено моделювання процесу тестування і запропонована методика оцінки знань студента з урахуванням випадковостей за методикою кластерізації послідовності оцінок. Знайдена залежність кількості запитань тесту від рівня засвоєння знань, що дозволило визначити достатню кількість запитань у тестах для об’єктивного оцінювання знань.

5. Запропоновано структуру АСУ НП АСПР і проведено її комп’ютерну реа-

лізацію, за результатами якої створено математичне, алгоритмічне і програмне забезпечення компонентів системи. Вперше розроблено інформаційну технологію прийняття рішень за умов адаптивного навчання з використанням кількісного оці-

нювання рівня засвоєння знань студентів, як складних об'єктів управління, що відмінна від відомих підходів тим, що оцінка формується в перетвореному 3D-просторі та є мірою відповідності кількісних та якісних властивостей об'єкта оцінювання вимогам, які визначаються в межах задачі навчання.

6. Використання розроблених методів аналізу і диференційованого оцінювання рівня засвоєння знань підвищує ефективність процесу навчання, що досягається внаслідок формування комплексної системи управління процесом поточного навчання й інформаційного забезпечення для урахування особливостей модульної структури навчальних дисциплін з адаптацією до індивідуальних властивостей, тих, хто навчається.

7. Вирішено завдання колективного аналізу черг в АСУ НП АСПР, що дозволило представити очікувані потреби системи в технічних засобах.

8. Проведено автоматизований аналіз експериментальних даних результатів управління процесом навчання. Отримані результати впроваджено в навчальний процес Херсонського політехнічного коледжу Одеського національного політехнічного університету на кафедрі „Охорони праці та безпеки життєдіяльності” Одеського національного політехнічного університету у відділі практичного навчання ВАТ ”Херсонський завод карданних валів”, ВАТ „Херсонагропроменерго”, що дозволило підвищити якість підготовки фахівців.

Публікації автора:

1. Яковенко А.Е. Проектирование автоматизированных систем принятия решений в условиях адаптивного обучения с учетом требований Болонского процесса // Межвузовский журнал "Автоматика. Автоматизация. Электротехнические компле-ксы и системы". — Херсон: ХНТУ. — 2004. — 2 (14) . — С. 159 – 168.

2. Яковенко О.Є. Реалізація інформаційної технології адаптивного навчання // Тр. Одес. политехн. ун-та. Одесса: ОНПУ, 2005. — Спецвыпуск. — С. 28 – 30.

3. Яковенко О.Є., Гогунський В.Д., Тонконогий В.М. Наукові основи контролю знань при реалізації кредитно-модульної системи навчання // Зб. наук. пр. Високі технології в машинобудуванні. — Харків: ХНТУ „ХПІ”, 2005. — Вип. 2 (11).— С. 447 – 450.

4. Яковенко А.Е., Нарожный А.В., Гогунский В.Д. Стратегия принятия решений в условиях адаптивного обучения // Східно – європейський журнал передових технологій. — Харків: Технол. центр, 2005. — № 2/2 (14).— С. 105 – 110.

5. Яковенко О.Є., Гогунський В.Д., Нарожний О.В. Моделювання знань студента та його оцінка в системах адаптивної діагностики. // Информация в научно-исследовательском и учебном процессе: Сб. науч. тр. — Спецвыпуск. — Алчевск: ДонГТУ, 2005. — С. 196 – 200.

6. Носов П.С., Яковенко О.Є, Тонконогий В.М. Використання компонентів мислення експертними системами, як фактору адаптивного впливу в автоматизованих навчальних системах // Тр. Одес. политехн. ун-та. — Одесса: ОНПУ, 2005. — Спецвыпуск. — С. 101– 105.

7. Визначення достатнього числа питань в тестах при автоматизованому контролі знань / К.В. Колеснікова, В.М.Тонконогий, О.Є. Яковенко, Л.В. Джугурян // Тр. Одес. политехн. ун-та. Одесса: ОНПУ, 2005. — Спецвыпуск. — С. 8 – 12.

8. Носов П.С., Нарожний О.В., Яковенко О.Є. Підвищення якості навчання при проектуванні автоматизованих систем ухвалення рішень // Нові технології навчання: Наук. – метод. зб. — К.: Наук. – метод. центр вищої освіти, 2005. — Вип. 41. — С. 89 – 99.

9. Яковенко А.Е., Нарожный А.В., Гогунский В.Д. Методы принятия решений в условиях Болонского процесса // Зб. наук. пр.: у 5 т. Матеріали міжнар. наук. конф. ”Інтелектуальні системи прийняття рішень та прикладні аспекти інформаційних технологій”. — К., 2005. —Т.4. — С. 95 – 97.

10. Яковенко А.Е. Структура автоматизированных систем управления обучением // Материалы XII семинара „Моделир. в прикладных науч. исслед.” — Одесса: ОНПУ, 2005. — С. 36 – 37.

  1. Яковенко О.Є., Бондар В.І., Гогунський В.Д. Інформаційна підтримка управління навчальним процесом в контексті Болонського процесу // Тези доп. НМК „Безпека життєдіяльності”. — Харків: ХНТУ „ХПІ”, 2004.— С. 33 – 34.

  2. Гогунський В.Д., Яковенко О.Є., Хмельницький В.В. Основні напрямки розвитку систем комп’ютерного тестування // Тр. 6-ой МНПК ”Современные информационные и электронные технологии”— Одесса, 2005.— С. 136 – 142.

  3. Яковенко А.Е., Нарожный А.В., Гогунский В.Д. Формализация требований стандартов обучения при реализации автоматизированных систем принятия решений // Матер.VII МНТК ”Системний аналіз та інформаційні технології”. — К.: НТУУ „КПІ”. — С. 227 – 233.

  4. Яковенко А.Е., Гогунский В.Д. Разработка критериев оценки качества и

принятия решений в условиях автоматизированной обучающей системы // Зб. пр. міжнар. семінару з індуктивного моделювання. — К.: Міжнар. науково-навчальний центр інформаційних технологій та систем НАН та МОНУ, 2005. — С. 359 – 364 .

  1. Нарожный А.В., Яковенко А.Е., Гогунский В.Д. Создание программно-инструментальных средств для автоматизированной системы принятия решений в условиях дистанционного обучения // Материалы МНПК ”MicroCAD”. — Харьков: ХНТУ „ХПИ”, 2005. — С. 447 – 452.

  2. Нарожний О.В., Яковенко О.Є., Гогунський В.Д. Проектування структури автоматизованої системи в умовах дистанційного навчання // Материалы 12-ой МНТК „Автоматика–2005”. — Харьков: ХНТУ „ХПИ”, 2005. — Т.1. — С. 157 – 161.

  3. Яковенко А.Е., Нарожный А.В., Крутина С.А. Реализация сетевой адаптивной технологи // Матеріали VIIІ МНТК ”Динаміка наукових досліджень 2005”. —

Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. — Т.50 „Сучасні інформаційні технології”. — С.31 – 34.