Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіко-математичне моделювання


Певтієв Станіслав Іванович. Моделювання маркетингового управління на підприємствах : Дис... канд. наук: 08.03.02 - 2005.



Анотація до роботи:

Певтієв С.І. Моделювання маркетингового управління на підприємствах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.03.02 – Економіко-математичне моделювання. Донецький національний університет, Донецьк, 2005 р.

Дисертацію присвячено дослідженню і науковому рішенню актуального завдання розробки комплексу економіко-математичних моделей і методів маркетингового управління підприємством для підвищення ефективності управлінських рішень в умовах невизначеності поведінки покупців і конкурентів.

Для реалізації основних завдань управління виробництвом на підприємствах запропоновано концепцію моделювання маркетингового управління. Запропоновано комплекс моделей оцінки і прогнозування ринкового попиту продукції, яка випускається підприємством, що дозволяє простежити динамічний процес розвитку мережі збуту продукції на ринку. Запропоновані в роботі моделі координації взаємодії підприємства з конкурентами спрямовані на розробку регулюючих впливів зі збереження конкурентних переваг на ринку. Стохастична однопродуктова модель дозволяє спрогнозувати обсяг реалізації продукції підприємства з урахуванням діяльності конкурентів на ринку.

Розроблена модель прогнозування потенційних можливостей підприємства як чинника його конкурентоспроможності в умовах дії зовнішнього ринкового середовища. Запропоновані моделі оперативного планування основного виробництва, які дозволяють вирішити завдання регулювання виробничого процесу за умови ефективного використовування всіх видів виробничих ресурсів, за умови виконання договірних зобов'язань перед постачальниками.

Проведено аналіз інформаційних систем управління підприємством і обґрунтовано доцільність застосування корпоративної інформаційної системи SAP R3, що дозволяє надати користувачу широкий набір засобів для організації маркетингового управління. Практична реалізація розроблених у дисертації методів і моделей показала ефективність їх вживання як на підприємствах масового і серійного виробництва (ВАТ «Силур»), так і на підприємствах з одиничних і дрібносерійним характером виробництва (ВАТ «Новогорлівській машинобудівний завод»).

У дисертаційній роботі подано наукове рішення актуального завдання розробки комплексу економіко-математичних моделей і методів маркетингового управління промисловим підприємством для підвищення рівня його конкурентоспроможності в умовах невизначеності поведінки покупців і конкурентів. Проведене дослідження дозволяє зробити наступні основні висновки і практичні рекомендації.

1. Сучасний період розвитку ринкових відносин у країні характеризується непідготовленістю підприємств до організації виробництва і збуту продукції в умовах конкуренції. Це вимагає першочергового рішення завдань, пов'язаних зі зміною механізмів управлінням підприємством. Аналіз існуючих методів управління показав, що основним напрямом удосконалення управління на підприємствах в умовах розвитку конкуренції є маркетинг. Аналіз методів і моделей маркетингового управління підприємством показав, що сучасні концепції управління вимагають розробки адекватних методів і моделей інтеграції процесів взаємодії виробників, покупців, постачальників і конкурентів.

2. Для реалізації основних завдань управління виробництвом на підприємствах запропоновано концептуальну модель маркетингового управління, реалізація завдань якої дозволяє в умовах функціонування інформаційної системи управління скоординувати роботу підприємства за випуском конкурентноспроможної продукції з урахуванням вимог покупців і можливостей конкурентів.

3. У дисертації попит на продукцію промислового призначення визначено основною домінантою в процесі дослідження процесів розвитку виробництва. Як показало дослідження, на збільшення попиту на конкретну продукцію у прогнозований період в першу чергу впливають вартісні показники зростання платоспроможності споживачів – як індивідуальних користувачів, так і організацій та підприємств. Запропоновано комплекс моделей оцінки фактичного і потенційного ринкового попиту продукції, яка випускається підприємством, що дозволяє простежити динамічний процес розвитку мережі збуту продукції на ринку. В основу моделі оцінки фактичного попиту покладено принципи горизонтальної координації, а також рефлексивного управління. Організація рефлексивного управління здійснюється на основі маркетингових заходів впливу на споживачів продукції. Стохастична модель оцінки потенційного попиту на продукцію підприємства з урахуванням поведінки конкурентів заснована на застосуванні ігрового підходу та дозволяє підвищити якість рішень щодо формування асортименту продукції підприємства.

4. Стохастична оптимізаційна однопродуктова модель дозволяє спрогнозувати обсяг реалізації продукції і прибутку підприємства з урахуванням діяльності конкурентів на ринку. Модель ґрунтується на використанні моделі Стакельберга-Неша-Курно, дозволяє враховувати взаємодію з конкурентами, і пропонується для фактичного використовування на частині ринку незалежній від конкуренції, а також у ситуації з насиченим ринком. Така координація взаємодії підприємства з конкурентами спрямована на розробку регулюючих дій за збереженням конкурентних переваг на ринку.

5. Для підвищення ринкових позицій підприємства визначено фактори підвищення конкурентоспроможності підприємства, основу яких складає технічне, технологічне й інформаційне забезпечення виробництва конкурентоспроможної продукції. У дисертації запропоновано модель прогнозування потенційних можливостей підприємства як фактора його конкурентоспроможності в умовах впливу зовнішнього ринкового середовища.

6. Формування оптимальних планів виробництва на промислових підприємствах на поточний період у дисертації пропонується здійснювати з використанням запропонованих моделей і , заснованих на обліку виробничих можливостей підприємства і ринкової кон'юнктури та націлених на підвищення якості планування і збалансованості всіх видів ресурсів підприємства.

7. Регулювання виробничого процесу на промисловому підприємстві у дисертації пропонується на основі реалізації економіко-математичної моделі за умови ефективного використання всіх видів виробничих ресурсів, а також з виконанням договірних зобов'язань перед постачальниками. Модель оперативного вбудовування замовлень у виробничий процес спрямована на збалансованість виробництва при випуску конкурентоспроможної продукції з урахуванням досягнення оптимальних фінансових результатів виробничо-господарської діяльності підприємства.

8. Проведений аналіз інформаційних систем і сучасних технологій управління підприємством дозволив обґрунтувати доцільність вживання корпоративної інформаційної системи SAP R3, яка дозволяє надати користувачу широкий набір засобів для організації маркетингового управління. Розроблено підхід до оцінки достовірності інформаційного забезпечення маркетингових досліджень на основі вірогідної поведінки чинників ринкового середовища.

9. На основі розроблених моделей запропоновано підходи до організації підготовки й ухвалення управлінських рішень в управлінні маркетингом на підприємстві в умовах функціонування інформаційних систем управління. Практична реалізація розробленого в дисертації комплексу моделей показала їх адекватність та ефективність вживання як на підприємствах масового і серійного виробництва на прикладі ВАТ «Силур» з економічним ефектом 155 тис. грн, так і на підприємствах з одиничним і дрібносерійним характером виробництва на прикладі ВАТ «Новогорлівській машинобудівний завод».

Публікації автора:

у наукових фахових виданнях:

1. Прокопенко Р.В., Певтиев С.И., Рожко И.В. Управление крупным предприятием с помощью информационных систем // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины: Сб. науч. тр. / Ин-т экономики пром-сти НАН Украины. – Т. 2. – Донецк, 2002. – С. 240-248 (особистий внесок здобувача: проведено аналіз існуючих інформаційних систем управління та визначено переваги застосування інформаційної системи R3 SAP для ТОВ «Силур»).

2. Певтиев С.И., Брагин В.П. Подходы к моделированию задач принятия решений на предприятиях // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины: Сб. науч. тр. / Ин-т экономики пром-сти НАН Украины. – Донецк, 2003. – С. 289-294 (особистий внесок здобувача: запропоновано математичну модель прийняття рішень з планування виробництва підприємства).

3. Лепа С.Н., Певтиев С.И. Механизм исследования конкурентных преимуществ предприятия // Экономика промышленности: Сб. науч. тр. / Ин-т экономики пром-сти НАН Украины. – Донецк, 2003. – С. 291-300 (особистий внесок здобувача: запропоновано методи оцінки конкурентоспроможності продукції).

4. Певтиев С.И. Методы оценки конкурентоспособности промышленной продукции // Вісник Донецького університету економіки та права: Зб. наук. пр. – Донецьк: ДонУЕП, 2004. – № 2. – С. 28-33.

5. Лепа Н.Н., Певтиев С.И. Модели прогнозирования рыночного спроса на продукцию промышленного предприятия // Проблемы повышения эффективности функционирования предприятий различных форм собственности: Сб. науч. тр. / Ин-т экономики пром-сти НАН Украины.– Т. 2. – Донецк, 2004. – С. 396-407. (особистий внесок здобувача: запропоновано підхід до моделювання процесів визначення попиту на основі ігрових моделей).

6. Певтиев С.И. Факторы повышения конкурентоспособности промышленных предприятий // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины: Сб. науч. тр. / Ин-т экономики пром-сти НАН Украины. – Донецк, 2004. – С. 210-217.

7. Певтиев С.И. Модели оценки взаимодействия предприятия с конкурентами на рынке // Новое в экономической кибернетике: Сб. науч. ст. / Донецкий нац. ун-т // Модели формирования портфеля заказов на предприятиях и в организациях. – Донецк: ДонНУ, 2005. – № 2 – С. 84-92.

за материалами конференцій:

8. Певтиев С.И. Факторы повышения эффективности управления промышленным предприятием // Актуальные проблемы экономики, финансов, управления и права периода трансформации: Материалы областной научно-практической конференции (23 ноября 2002 г.). В 3 ч. Ч. 2. – Донецк: ДИЭХП, 2002. – С. 408-411.

9. Певтиев С.И., Ткаченко Н.С., Карасев Д.М. Маркетинговый подход к формированию состава инновационных проектов // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Україна наукова 2003», – Т. 22. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 38-40 (особистий внесок здобувача: визначено напрямки застосування маркетингу в розвитку підприємств).

10. Швындин И.Е., Карасев Д.М., Певтиев С.И. Моделирование планирования производства в условиях ориентации на конечного потребителя / Тези доповідей. VIII Всеукраїнська науково-методична конференція «Проблеми економічної кібернетики» присвячена 35-річчю кафедри економічної кібернетики Донецького національного університету 6-8 жовтня 2003р. м. Алушта. – Донецьк: ТОВ "Юго-Восток, Лтд", 2003. – С. 63-65 (особистий внесок здобувача: запропоновано підходи до моделювання задач планування виробництва з урахуванням поведінки споживачів).

11. Карасев Д.М., Певтиев С.И. Механизм прогнозирования рынка продукции // Збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасні проблеми управління» (27-28 листопада 2003 р.). – Ч.2. – К.: ІОЦ «Політехніка», 2003. – С. 202-204 (особистий внесок здобувача: визначено фактори, що впливають на розвиток ринку продукції).

12. Певтиев С.И. Моделирование процессов подготовки и принятия решений при планировании производства // Проблемы развития предприятий и новых структур в современных условиях: Тезисы докладов и сообщений Всеукраинской научно-практической конференции (Донецк, 20-21 мая 2004 г.) / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк, 2004. – С. 389-391.

13. Певтиев С.И. Моделирование процессов исследования рынка // Материалы Международной научно-практической конференции «Образование и наука без границ». – Т. 6. Экономика. – Белгород: Роснаучкнига; Днепропетровск: Наука и образование, 2004. – С. 60-62.

14. Лепа Н.Н. Певтиев С.И. Выбор модели системы принятия решений // Материалы научно-практической конференции «Развитие экономики в трансформационный период: глобальные и национальные аспекты». – Днепропетровск: Наука и образование, 2005. – С. 32-35 (особистий внесок здобувача: розроблено модель прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності на основі теорії ігор).