На основi теоретичного аналізу наукової літератури з проблеми дослідження виявлено головну суперечнiсть, яка існує у системі сучасної вищої школи: між вимогами до військової професії та існуючими умовами підготовки майбутнього офіцера. Здiйснено порiвняння рiзних за завданнями, змiстом, формами i методами дiяльностi сучасних технологiй навчання та модульно-рейтингової технології в умовах ВВНЗ. Це дало можливiсть розробити і конкретизувати структуру, зміст, шляхи впровадження інноваційної технології навчання та контролю засвоєння знань у навчально-виховний процес військового закладу освіти. Підготовка майбутніх офіцерів до практичного виконання обов’язків за призначенням повинна здійснюватись як цілісний процес формування у них єдності і взаємозв’язку особистих якостей і необхідних знань, умінь I навичок. Головним напрямом у підготовці майбутніх офіцерів-зв’язківців є формування необхiдної кількості знань, умінь та навичок, які трансформуються у готовність до практичного виконання обов’язків за штатною посадою у військах. Ефективність модульно-рейтингової технології навчання та контролю засвоєння знань забезпечується:
урахуванням при її розробці принципів модульного навчання (модульності, декомпозиції змісту на окремі елементи, динамічності, діяльності, гнучкості, усвідомленої перспективи, методичного консультування і паритетності), які узгоджуються із загальнодидактичними принципами; постановкою цілей і орієнтацією навчально-виховного процесу на підвищення якості і рівня професійного навчання; створенням систем принципів і прийомів навчання та самонавчання, способів подання і засвоєння інформації; активізацією пошуково-творчої самостійної діяльності курсантів; впровадженням системи різнорівневого рейтингового контролю. 4. Розроблено iнновацiйну технологію модульного навчання у ВВНЗ з урахуванням його специфiки, яка передбачає: поділ змісту навчального матеріалу на базові та елективні модулі, побудова модулів на основі об’єднання змісту декількох професійно-орієнтованих дисциплін (змістовий модуль); різнорівневий підхід до організації і оцінювання результатів професійної діяльності курсантів; розширення спектру організаційних форм, методів і технологій навчання, формування ініціативи і самостійності курсантів на основі диференціації й індивідуалізації навчання; орієнтація навчального процесу на пошуково-творчі рівні самостійної пізнавальної діяльності курсантів; розробка і застосування системи різнорівневих професійно-орієнтованих завдань і задач, що підвищують рівень дієвості знань курсантів. 5. Для визначення ефективності професійного навчання в умовах експериментальної методики було виділено основні і додаткові критерії та відповідні їм показники: позитивне ставлення до професійної діяльності (на мотиваційному рівні); знання теоретичних основ процесу практичної підготовленості як частини цілісної системи підготовки офіцерів, знання курсантами психологічних основ процесу виконання обов’язків (на орієнтаційному рівні); володіння уміннями та навичками практичної підготовленості як частиною цілісної системи підготовки офіцерів (на операційному рівні); здатність курсантів адекватно сприймати завдання для виконання обов’язків; високо розвинуті почуття успіху у курсантів за своєчасне виконання завдань (на емоційно-оціночному рівні); сформованість умінь у постійному самовихованні та самоосвіті (на вольовому рівні). 6. На основі теоретичного і експериментального досліджень сформульовано рекомендації щодо впровадження модульно-рейтингової технології навчання та контролю засвоєння знань з підготовки майбутніх фахівців військової справи, що також можуть бути реалізовані у навчально-виховному процесі вищої професійної школи: в інноваційній технології організації підготовки курсантів повинно бути використано усі види професійної діяльності військового фахівця, які є інтенсивним стимулом його розвитку; розроблена методика формування готовності до професійної діяльності може бути перенесена в інші галузі педагогічної діяльності; виникає необхідність у створенні навчальних програм, тематичних планів, методичної літератури, які враховували б особливості підготовки курсантів в плані формування готовності до професійної діяльності. 7. Запропонована у дослідженні технологія ефективна і не вимагає додаткових витрат на підготовку майбутніх офіцерів до практичної діяльності за призначенням. Дисертація не претендує на вичерпний розгляд усіх аспектів дослідження даної проблеми. Перспективними є дослідження змiсту і методики психолого-педагогічної підготовки викладачів до реалізації інноваційної технології навчання у ВВНЗ; питань упровадження технології різнорівневого рейтингового контролю в системі підготовки майбутніх офіцерів. |