Сокол Любов Михайлівна. Моральний вибір як умова становлення самосвідомості особистості підлітка : дис... канд. психол. наук: 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2006. — 267арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 176-193.
Анотація до роботи:
Сокол Л.М. Моральний вибір як умова становлення самосвідомості особистості підлітка. - Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 - педагогічна та вікова психологія. Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, Київ, 2006.
У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та нове практичне вирішення проблеми дослідження процесу морального вибору підлітків, представлено матеріали вивчення динаміки морального вибору на різних вікових етапах, сформульоване поняття «готовність до морального вибору», виявлено критерії та рівні розвитку готовності особистості підлітка до морального вибору. Результатами дослідження підтверджено, що в процесі генезису морального вибору (ситуативний, самостійний і особистісний етапи) відбувається якісна зміна його типології. У підлітків визначені різні рівні готовності до морального вибору, які відповідають виконавському, демонстративному й самостійному прийняттю морального рішення. Доведена ефективність розробленої програми соціально-психологічного тренінгу з розвитку моральної самосвідомості особистості підлітка (готовності до морального вибору).
У дисертації здійснено теоретичне узагальнення та нове практичне вирішення проблеми дослідження процесу морального вибору підлітків, виявлено специфіку, джерела та типологію цього процесу, визначено критерії, рівні та показники готовності підлітка до здійснення морального вибору, обґрунтовано модель ґенези готовності до здійснення морального вибору, створено та експериментально апробовано програму соціально-психологічного тренінгу розвитку готовності підлітка до морального вибору.
За результатами проведеного психологічного дослідження можна констатувати наступне:
Період підлітковості виступає важливим етапом становлення моральної самосвідомості особистості, що визначається складними перетвореннями у її когнітивному, емоційно-ціннісному та поведінковому компонентах. На якісно новому рівні підлітками здійснюється рефлексія моральних понять та якостей особистості, з’являється здатність до децентрації, відбувається формування стійких моральних почуттів, ускладнюється система морально-етичних цінностей та почуттів відповідальності, емпатії, актуалізується емоційно-ціннісне ставлення до іншого та самого себе; активізується прагнення до осмислення власних моральних дій, вчинків, виборів та їх саморегуляції.
Моральний вибір являє собою усвідомлене, осмислене, дієве надання переваг в альтернативних умовах (доброго-злого) загальнолюдським моральним цінностям з лінією поведінки, коли особистість вільно і відповідально приймає довільне рішення,завершуючи його добрим вчинком.
Моральний вибір як складний процес, ґенеза якого пов’язана з динамікою розвитку моральних якостей особистості, її вмінням аналізувати та проектувати події життя, здатністю до децентрації, ціннісним ставленням до іншого, емпатією, навичками саморегуляції, на особистісному рівні трансформується у готовність підлітка до здійснення морального вибору. Остання визначається рівнем розвитку моральної самосвідомості особистості, що пов’язана з набуттям нею складного комплексу морально-етичних якостей, які дають їй можливість самостійно, відповідально та ініціативно самовизначитися в ситуації наявності декількох моральних альтернатив.
Особливості становлення готовності особистості підлітка до здійснення морального вибору визначаються наступним: когнітивний компонент готовності включає в себе розуміння підлітками моральних понять, моральну рефлексію та саморефлексію, у них існує розмежованість у рівнях здатності розуміти зміст моральних понять: або даються узагальнені, диференційовані визначення, або нечіткі та неадекватні, здійснюється порівняння і використовуються в життєвих ситуаціях. Розвиток емоційно-ціннісної сфери особистості є одним з рушійних компонентів готовності до морального вибору особистості. Основними психологічними показниками емоційно-ціннісної готовності підлітків до здійснення морального вибору виступають: узгодженість цінностей-цілей та цінностей-засобів, осмислення власних ціннісних пріоритетів, виявлення емпатії, відповідальності, незалежності від соціальних очікувань оточуючих, емоційно-ціннісне ставлення до інших. Саморегуляційний компонент готовності до морального вибору включає в себе здатність особистості до прогнозування підлітками дій, вчинків, поведінки в ситуації морального вибору, наповненість моральних дій особистісним сенсом, сформованість принципів моральної поведінки.
Ґенеза готовності особистості підлітка до здійснення морального вибору визначається трьома етапами: ситуативним, самостійним та особистісним. Відповідно до цих етапів виявлені такі типи морального вибору: виконавський, демонстративний та самостійний.
Реалізована нами програма соціально-психологічного тренінгу з розвитку готовності підлітків до здійснення морального вибору базується на таких положеннях особистісно зорієнтованого виховання, як безумовне ціннісне ставлення до іншого, розуміння, визнання педагогом особистості підлітка. Результатом її впровадження стало підвищення рівня готовності підлітків до здійснення морального вибору.
Процес експериментального дослідження показав, що існує ряд питань, які представляють значний інтерес для подальшого вивчення, а саме: відмінності розвитку готовності до морального вибору представників різної статі, взаємозв’язок між готовністю до морального вибору та особистісним зростанням, наступність між моральним вибором підлітків та життєвим вибором у юнацтві. Визначені нами питання стануть завданням наших подальших наукових пошуків.
РЕЗУЛЬТАТИ ДОСЛІДЖЕННЯ ВІДОБРАЖЕНО У ТАКИХ ПУБЛІКАЦІЯХ АВТОРА:
Сокол Л.М. Специфіка готовності особистості підлітка до здійснення морального вибору // Проблеми загальної та педагогічної психології. – Зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка, Т.VIII, вип. 7. - К., 2006. – С.312-316.
Кулагіна Л.М. Психологічні характеристики типів морального вибору підлітків // Психологія. Зб. наук. праць НПУ імені М.П.Драгоманова. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003. – Випуск 22. – C.116-119.
Кулагіна Л.М. Психологічний аспект готовності особистості підлітка до морального вибору // Психологія. Зб. наук. праць НПУ імені М.П.Драгоманова. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2004. – Випуск 24. - C.112-120.
Булах І.С.,Кулагіна Л.М. Психологічна характеристика особистісних виборів цінностей у підлітків // Психологія. Зб. наук. праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 1998. – Випуск 2 - C.44-50. (У статті авторськими є результати експериментального дослідження цінностей підлітків.)
Кулагіна Л.М. Чинники конфліктів у дезадаптованих підлітків // Конфлікти в педагогічних системах. Збірник доповідей науково-практичної конференції 20-21 травня. – Вінниця, 1997. – С.164-166.
Булах І.С., Кулагіна Л.М. Соціально-психологічні аспекти самореалізації творчих здібностей обдарованих підлітків // Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога: Матеріали доповідей та повідомлень на Міжнар. наук.-прак. конф. - К.: Гнозис, 1998. – С.312-317. (У статті авторськими є ідеї та результати експериментального дослідження.)
Булах І.С., Кулагіна Л.М. Особливості соціального вибору ціннісних орієнтацій у підлітків // Ціннісні орієнтації в громадянському становленні особистості. Науково-методичний збірник. – Дрогобич: видавнича фірма «Відродження», 1998. – С.46-51. (У статті авторськими є результати експериментального дослідження.)
Кулагіна Л.М. Аналіз символічних показників механізмів психологічного захисту дезадаптованих підлітків // Молодь, освіта, наука, культура і національна свідомість: Зб. матеріалів Між нар. студ. науково-практ. конф. – К.: Епроп. унів. фінан., інформ. систем, менеджменту і бізнесу, 1999. – С. 237-240.
Кулагіна Л.М. Вплив кіномистецтва на формування образу “Я” підлітків // Психологія самосвідомості: історія, сучасний стан та перспективи дослідження. - К.: Вид-цтво “Любіть Україну”, 1999. – С.50-52.
Кулагіна Л.М. Сучасне і перспективи становлення особистості підлітка як представника майбутньої еліти // Українська еліта та її роль в державотворенні. Зб. наук. праць ВГІ НАОУ. №1-2 (14). - К., 2000. – С.258-262.
Кулагіна Л.М. Моральний вибір як показник ступеня розвитку моральної самосвідомості підлітка // Морально-духовний розвиток особистості в сучасних умовах (теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді). – Зб. наук. праць. К.: Пед. думка, 2000. – С.133-139.
Кулагіна Л.М. Стрес і формування ціннісних пріоритетів сучасних підлітків // Наука і освіта. Матеріали Між нар. Конгресу «Стреси в повсякденному житті дітей». – Одеса, 2000. - С.30-32.
Кулагіна Л.М. Управління і ситуації морального вибору особистості підлітка // Соціально-психологічні проблеми вдосконалення управлінської діяльності. Наукові праці МАУП. – К.: МАУП, 2002. – С.112-116.
Кулагіна Л.М. Вивчення психологічних особливостей готовності особистості підлітка до морального вибору // Зб. праць аспірантів та молодих вчених. К.: НАУ, 2003. - С.221-227.
Кулагіна Л.М. Вплив особистості психолога на прийняття управлінських рішень // Наукові праці МАУП. – К.: Персонал, 2002. – С.34-41.
Кулагіна Л.М. Психологічні характеристики типів морального вибору підлітків // Звітно-наукова конференція молодих вчених НПУ імені М.П.Драгоманова 20-21 травня 2003. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2003. – C.58-72.
Кулагіна Л.М. Формування готовності підлітків до здійснення морального вибору // Звітно-наукова конференція молодих вчених НПУ імені М.П.Драгоманова 10-12 лютого 2004. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2004. – C.135-141.
Кулагіна Л.М. Дослідження соціально-психологічних чинників розвитку потенціалу особистості (на прикладі діяльності ВНЗ) // Управління розвитком: Зб. наукових статей / Харківський держ. економічний ун-т. - 2005. - № 2. – C.172-173.