Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка, організація і управління підприємствами


Вдовенко Лариса Олександрівна. Мотивація підприемницької діяльності в аграрній сфері економіки : Дис... канд. наук: 08.06.01 - 2002.



Анотація до роботи:

Вдовенко Л.О. Мотивація підприємницької діяльності в аграрному секторі економіки. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.01 – економіка, організація і управління підприємствами. - Інститут аграрної економіки УААН, Київ, 2002.

Визначено теоретичні узагальнення щодо суті підприємництва і мотивів підприємницької діяльності в аграрній сфері економіки. Проведений аналіз ефективності різних організаційно-правових структур та виявлено чинники, що впливають на прибутковість як основний мотиваційний фактор в умовах пореформеного розвитку аграрних підприємств.

Обґрунтовано необхідність створення сприятливого підприємницького середовища та розроблено перспективну мотиваційну модель підприємницької діяльності в аграрній сфері з виділенням зовнішнього і внутрішнього середовища у підприємницькій сфері; розроблено механізм оцінки рівня знань сучасних менеджерів за бальною системою.

Пропонуються напрямки удосконалення правового забезпечення розвитку підприємницької діяльності та матеріального стимулювання праці менеджерів.

У дисертації теоретично узагальнені і вирішені завдання щодо удосконалення мотивації підприємницької діяльності організаційно-правових структур. Результати досліджень, викладених у дисертації, дозволяють зробити наступні основні висновки.

1. Підприємництво як важливий мотиваційний фактор соціально-економічного розвитку реалізується через виробничо-господарську діяльність організаційних структур. Світовий досвід та практика діяльності підприємств свідчать, що розвиток підприємництва закладає мотиваційні основи стабілізації аграрного сектора економіки. Мотиваційний зміст підприємницької діяльності полягає в тому, що у боротьбі за споживача підприємець змушений постійно дбати про підвищення конкурентоспро-можності підприємства і продукції. Важливими передумовами здійснення підприємницької діяльності виступають матеріальне стимулювання праці як власників-менеджерів так і найманих працівників і формування підприємницького середовища.

2. У процесі запровадження ринкових відносин і формування підприємницьких структур важливого значення набуває удосконалення системи мотиваційних чинників як сукупності історичних, економічних, соціальних, правових відносин, особливого виду господарської діяльності та створення відповідних умов для успішного функціонування галузі. При цьому необхідно враховувати особливості аграрного сектора економіки. Проблеми, які виникають в процесі виробничої діяльності підприємств, найбільш ефективно вирішують менеджери на рівні корпоративного підприємства і власник-менеджер на рівні приватного підприємства.

Усвідомлення інтересу як єдності об’єктивного і суб’єктивного грунтується на певній структурі мотивації підприємницької діяльності і пов’язана з сукупністю соціально-психологічних чинників. Формування дієвих мотивів підприємницької діяльності передбачає – пошук оптимальних господарських рішень, маневрування і позитивного викорис-тання виробничо-комерційних ситуацій, вміння знайти на ринку власну нішу і закріпитись на ньому.

3. Вихідним моментом мотивації підприємницької діяльності виступає матеріальний інтерес, праця заради отримання певних благ. Дія цього мотиву пов’язана з відносинами власності. Ефективна дія мотиву реалізується за умови існування зв’язку між власністю і трудовими відно-синами, між доходом і трудовим внеском. За інших умов матеріальні інтереси власників та найманих працівників можуть увійти у суперечність.

4. В підприємницькій діяльності корпоративних структур виникають суперечності, пов’язані з протиставленням індивідуальних потреб і суспільних інтересів, зокрема, проблема колективного прийняття рішень і конкурентних відносин між індивідуальними виробниками. Дослідженнями встановлено, що функціонування підприємницьких структур корпоратив-ного і кооперативного типів характеризується внутрішньоорганізаційними конфліктами, які послаблюють їх конкурентоспроможність. Підприєм-ницький потенціал в найбільшій мірі реалізується в умовах безпосереднього поєднання власності і менеджменту, що є характерним для одноособових приватних господарських формувань.

5. Мотивація підприємницької діяльності в аграрному секторі економіки зумовлюється характером нових виробничих відносин, зумовлених трансформацією форм власності. Підприємець, переслідуючи мету отримання прибутку, забезпечує економічне зростання шляхом ефективного використання факторів виробництва на основі поєднання власності і підприємницького хисту.

6. Підприємницьку діяльність в більшості господарств здійснюють наймані менеджери, тому важливим мотиваційним чинником їхньої діяльності є рівень заробітної плати. При встановленні посадового окладу менеджерів (керівників, спеціалістів) враховують особисті якості, рівень кваліфікації, складність роботи тощо. Для цього необхідно проводити атестацію, яка дасть можливість оцінювати здібності і можливості менеджерів (керівників і спеціалістів) за результатами їх особистого внеску в діяльність підприємства, що сприятиме глибшому обґрунтуванню кадрових рішень. Атестація стимулюватиме підвищення кваліфікаційно-професійного рівня управлінського персоналу та відповідальності за досягнення високих показників соціально-економічного розвитку підприємства.

7. Розроблена професійно-кваліфікаційна модель підприємця-менеджера максимально визначає певні характеристики, яким повинен відповідати сучасний підприємець, що здійснює вагомий вплив на успішну діяльність підприємницької структури і є мотивом до підвищення професійно-кваліфікаційного рівня управлінців.

8. Досить важливим в процесі забезпечення ефективної підприєм-ницької діяльності є врахування впливу зовнішнього і внутрішнього середовища як складових організаційної моделі мотивації підприємницької діяльності. Тому визначені мотиваційні фактори впливу на ефективність підприємницьких структур (удосконалення забезпечення виконавчої дисципліни, удосконалення матеріального стимулювання, сприяння надход-женням інвестицій в сільське господарство, наявність необхідних інформа-ційних послуг) потребують безпосередньої уваги держави, що є гарантом створення сприятливого підприємницького середовища.

Публікації автора:

1. Прибутковість новостворених господарств – основний мотив підприємницької діяльності в аграрній сфері // Економіка АПК. – 2001.- №6.- С. 69-71.

2. Пріоритетність приватної форми власності // Збірник наукових праць Уманської державної аграрної академії. - Умань, 2001.- Вип. 52.- С. 193-197.

3. Мотивація підприємницької діяльності фермерських господарств // Збірник наукових праць Уманської державної аграрної академії. – Умань, 2001. - Вип.53.- С.211-215.

4. Мотиви поведінки підприємців // Економіка АПК. - 2002.- №6.- С. 111-115.

5. Матеріальне стимулювання працівників в підприємницьких структурах // Агроінком.- 2002. - № 4 -7.- С.45-47.

6. Проблеми фермерства в регіоні // Збірник наукових праць Харківського державного технічного університету “Проблеми ефективного функціонування АПК в умовах нових реформ власності та господарювання”: Кол. монографія у двох томах. Т.1 – К.: ІАЕ, 2001.- С. 723-724.

7. Матеріальна заінтересованість працівників – стимул підвищення ефективності виробництва // Вісник Харківського державного аграрного університету. - 2001.- №9.- С. 142-145.

8. Малий бізнес і проблеми екології навколишнього середовища // Вісник аграрної науки Причорномор’я. Спеціальний випуск 3 (12). Том 1. Миколаїв, 2001.- С.266-273.