Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Єгоркіна Тетяна Олексіївна. Мотиваційний механізм управління витратами підприємства : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Єгоркіна Т.О. Мотиваційний механізм управління витратами підприємства. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Туган-Барановського, Донецьк, 2008.

Визначено економічну сутність витрат підприємства. Виділено дефініцію „витрати” як економічну категорію, що представляє собою сукупність необхідних ресурсів для виробництва, обігу та кінцевої реалізації продукту, і відтворюваних у процесі його реалізації. На основі проведеного аналізу запропоновано узагальнену класифікацію витрат за цілями управління ними: з визначення собівартості та фінансових результатів діяльності підприємства; з проведення аналізу та планування витрат; з мотивації робітників підприємства; з контролю за витратами. Виділені такі функції управління витратами: планування, організація, мотивація, контроль, комунікація, прийняття управлінського рішення. Особливістю є акцент на функцію мотивації, яка стимулює результативність діяльності, досягнення цілей та подальший розвиток підприємства.

Визначено категорії: „мотивація” як комплекс матеріальних і моральних стимулів, спрямованих на підвищення зацікавленості як окремого індивідуума, так і колективу в цілому в кінцевих результатах праці в умовах обмеженості ресурсів; „мотиваційний механізм” як динамічні економічні та соціальні відносини між дійовими особами підприємства: адміністрацією та робітниками, що передбачає єднання процесів оптимізації витрат підприємства і підвищення добробуту та морального задоволення робітників, використовуючи відповідні форми, методи, інструменти та важелі. На підставі модифікації логістичної функції побудовані прогностичні моделі залежності доходу підприємства від підвищення витрат на оплату праці з урахуванням мотиваційного механізму. Запропонована методика формування мотиваційного механізму на торговельних підприємствах як інструменту інтеграції економічних інтересів підприємства і робітників в рамках стандартів якості ISO 9004.

У дисертаційній роботі на основі дослідження теорії та практики управління витратами підприємств одержано нове вирішення наукового завдання щодо підвищення ефективності управління витратами підприємства шляхом удосконалення механізму мотивації праці його робітників.

Ось основні висновки та рекомендації, що одержані в результаті дослідження:

  1. Витрати підприємства є необхідною складовою його функціонування. Вони суттєво впливають на результати діяльності суб’єкта господарювання. Їх оптимізація має важливе значення для ефективного функціонування та конкурентоспроможності підприємства. Під витратами слід розуміти економічну категорію, що представляє собою сукупність необхідних ресурсів для виробництва, обігу та кінцевої реалізації продукту, і відтворюваних у процесі його реалізації

  2. За результатами досліджень існуючих підходів щодо класифікації витрат запропоновано узагальнену класифікацію за цілями управління ними: з визначення собівартості та фінансових результатів діяльності підприємства; з проведення аналізу та планування витрат; з мотивації робітників підприємства; з контролю за витратами. Запропонована класифікація витрат буде сприяти зростанню продуктивності праці керівників в прийнятті управлінських рішень, повноті інформаційної забезпеченості кінцевих фінансових результатів.

  3. В дисертації на основі теоретичних досліджень та узагальнень виділено такі функції управління витратами: планування, організація, мотивація, контроль, комунікація, прийняття управлінського рішення. Особливістю визначення сукупності функцій управління витратами є акцент на функцію мотивації, яка стимулює результативність діяльності, досягнення цілей та подальший розвиток підприємства.

Авторське визначення категорії мотивації представлено як комплекс матеріальних і моральних стимулів, спрямованих на підвищення зацікавленості як окремого індивідуума, так і колективу в цілому в кінцевих результатах праці в умовах обмеженості ресурсів.

  1. Завдання політики підприємства в галузі мотивації праці реалізується через мотиваційний механізм. Під мотиваційним механізмом слід розуміти динамічні економічні та соціальні відносини між дійовими особами підприємства: адміністрацією та робітниками, що передбачає єднання процесів оптимізації витрат підприємства і підвищення добробуту та морального задоволення працівників, використовуючи відповідні форми, методи, інструменти та важелі.

  2. У роботі обґрунтовано необхідність та доцільність впровадження в діяльність підприємств ефективної системи мотивації праці робітників на основі аналітичних оцінок. Встановлено тісний зв'язок між складовими ефективності діяльності підприємства і мотивацією робітників щодо їх досягнення. Однак, порівняльний аналіз діяльності підприємств промислової та торговельної галузей показав різний рівень впливу мотивації на фінансовий результат. На торговельних підприємствах цей вплив є менш вираженим, що пояснюється специфікою їх діяльності та різним економічним середовищем функціонування підприємств.

Запропонована на торговельних підприємствах методика формування мотиваційного механізму як інструменту інтеграції економічних інтересів підприємства і робітників.

  1. Побудовано економіко-математичну модель прогнозування гармонізації економічних інтересів підприємства і робітників як модифіковану логістичну функцію. Відома стандартна логістична функція вперше була модифікована для сукупності підприємств, що досліджуються. Параметри (за умов найкращої апроксимації) моделі були розроблені автором на основі статистичної вибірки.

  2. Удосконалено систему мотивації праці робітників шляхом використання гнучкого стимулюючого механізму, який сприяє досягненню цілей підприємства та передбачає стимулювання за індивідуальні показники діяльності робітника, його структурного підрозділу та торговельного підприємства в цілому.

8. З метою поліпшення виконання послуг і задоволення вимог споживача, підвищення ефективності та скорочення витрат підприємства автором запропоновано впровадження в діяльність торговельних підприємств системи управління якістю згідно з міжнародними стандартами ISO 9004. Розроблена система мотивації враховує вимоги системи управління якістю.

Публікації автора:

Статті у провідних фахових виданнях:

1. Єгоркіна Т.О. Управлінська інформація і прийняття рішень // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2002. – Вип.13, т.1.–– С.309-314.

2. Єгоркіна Т.О. Деякі аспекти управління витратами підприємств // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2003. – Вип.15, т.1. –– С.207-213.

3. Єгоркіна Т.О. Фінансування витрат підприємства: організація та вдосконалення // Вісник ДонДУЕТ. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2003. – Вип. 4(20) - С.245-254.

4. Єгоркіна Т.О. Дослідження факторів, які впливають на розмір витрат підприємства // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2004. – Вип. 16, т.2. –– С.362-370.

5. Єгоркіна Т.О. Роль функції мотивації в управлінні витратами підприємства // Економіка будівництва і міського господарства. – Макіївка: ДонНАБА. – 2006. – №3, т.2. – С. 159-165.

6. Єгоркіна Т.О. Управління витратами підприємства (організаційно-мотиваційний аспект) // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2006. – Вип.21, т.2. –– С. 240-246.

7. Єгоркіна Т.О. Класифікація витрат за цілями управління ними // Вісник ДонДУЕТ. – Донецьк: ДонДУЕТ. – 2006. – Вип. 4/2(32) – С. 153-161.

8. Єгоркіна Т.О. Організація управління витратами підприємства в сучасних умовах // Вісник соціально-економічних досліджень.– Одеса: ОДЕУ. – 2007. – Вип.27 – С. 119-125.

9. Єгоркіна Т.О. Стан мотивації на підприємствах в сучасних умовах // Торгівля і ринок України. – Донецьк: ДонНУЕТ. – 2007. – Вип.23, т.2. –– С. 61-68.

За матеріалами конференцій:

10. Єгоркіна Т.О. Уніфікація витрат бухгалтерського та податкового обліку // Налогообложение в промышленном регионе: теория, практика и перспективы развития: Материалы VІ-ой межрегион. науч.-пр. конф. – Донецк: ДонГУЭТ. – 2006. - С. 478-481.

11. Єгоркіна Т.О. Удосконалення управління мотивацією робітників торговельних підприємств // Удосконалення управління підприємством: проблеми та шляхи їх вирішення: Матеріали VІI-й міжрегіон. наук.-пр. конф. – Донецьк: ДонНУЕТ імені Михайла Туган-Барановського. – 2007. - С. 52-55.

Інші видання:

12. Фінанси підприємств: Навчальний посібник / Л.О. Омелянович, Н.І. Яркова, О.В. Хістєва та ін.; Під заг. наук. ред. Л.О. Омелянович. – Макіївка: ДонНАБА, 2005. – 280 с.– С.125-143. Особистий внесок автора: Фінансування витрат будівельного підприємства (1,18 друк. арк.).