У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми, що виявляється у визначенні сутності мови як засобу соціокультурної самоідентифікації особистості. Зважаючи на особливості сучасної соціально-політичної трансформації суспільства у роботі поставлена мета різнобічно підійти до феномена мови як засобу і фактора консолідації українського суспільства. Висновки дисертаційного дослідження можуть бути сформульовані таким чином: 1. Дослідження соціокультурної самоідентифікації особистості як процесу самопізнання й набуття особистістю певної сукупності ознак (цінностей, норм, стереотипів поведінки, традиційних форм діяльності, ментальних характеристик) тієї чи іншої спільноти і особливо оволодіння мовою (мовами) спільноти дозволило дати уявлення про свідоме включення індивіда до певної спільноти, про мовні й соціально-психологічні структури політичної, економічної та духовної солідарності, про шляхи формування партій, громадських рухів, об'єднань за інтересами та соціальним походженням індивідів. 2. Використання в дослідженні системного, структурно-функціонального та соціально-психологічного підходів дозволило розглянути соціокультурну самоідентифікацію особистості як складне соціальне явище, елементом якого є мовна самоідентифікація; визначити сутність і змістову спрямованість функцій мови як засобу самоідентифікації; отримати уявленя про мовну самоідентифікацію як соціальний процес і як форму активності сучасної особи, виявити особливості формування мотивації до мовної самоідентифікації і цільової спрямованості активності особи, визначити соціальні й особистісні, індивідуально-психологічні передумови мовної активності особистості в процесі соціокультурної самоідентифікації. 3. Соціокультурну самоідентифікацію можна визначити як прояв активності особистості в ході діяльності, спрямованої на задоволення її ціннісних, пізнавальних, економічних і духовних потреб шляхом самореференції й саморепрезентації як суб'єкта певного сектора соціокультурного простору. Процес самоідентифікації як спосіб набуття підтримки й збереження ідентичності, тобто відповідності певної системи ознак, що дозволяють зараховувати індивіда до того чи іншого типу людей, до тієї чи іншої соціальної групи, грунтується, з одного боку, на соціальному контролі за реалізацією експектацій (очікувань) оточення, а з іншого - на особистісних базових якостях індивіда, які уможливлюють певний різновид його діяльності, поведінки, стилю життя. 4. Зміст мовної самоідентифікації полягає в поєднанні мовно-рефлексивних процесів і свідомого активного використання особистістю мовних засобів при декларуванні привласнених цінностей, норм, пріоритетних смаків, поведінкових настанов та при отриманні схвалення (підтвердження) своєї ідентичності певним оточенням шляхом реальної чи віртуальної комунікації. 5. В основу класифікації видів самоідентифікації особистості покладено: цілеспрямованість самоідентифікації, просторові характеристики самоідентифікації, засоби самоідентифікації, механізм самоідентифікації. Перелічене в цій класифікації не є вичерпним і в подальшому з ускладненням соціального життя і зростанням людських потреб можливі її уточнення. 6. За сучасних умов лібералізації людських відносин відбуваються сутнісні зміни в соціокультурній самоідентифікації. Вона дедалі більше перетворюється на самоідентифікацію особистості, звільняючи людину від фатальної заданості свого образу і приналежності до тієї чи іншої соціальної групи за походженням чи біологічними ознаками. Соціальна самоідентифікація (групова, корпоративна, колективна) також має тенденцію до звуження, реалізовуючись у межах сім’ї, партнерів по роботі, бізнесу; на другий план відходить самоідентифікація з нацією, державою. Все це відображає складні соціальні процеси адаптації населення до сучасного стану розвитку суспільства, до нової ролі держави стосовно своїх громадян, до виникнення й поширення приватного сектора економіки. 7. На функціонування соціокультурної самоідентифікації громадян України найбільшою мірою впливає існуючий світовий порядок, соціально-політична трансформація й глобалізація, релігія, ідеологія, політика, рівень розвитку громадянського суспільства і правової держави, менталітет нації, світоглядні орієнтації людей та спрямованість їхньої соціальної активності. 8. Факторами оптимізації мовної самоідентифікації особистості в Україні виступають: витворення мовної єдності нації та створення сприятливого соціокультурного простору і залежності підвищення соціального статусу і кар’єрного зростання особи від рівня володіння державною та іноземними мовами; підвищення мовної активності особистості, широка гуманітарна освіченість, ґрунтовна фахова підготовка. |