Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Вальчук Галина Василівна. Мовне втілення концепту "європейська інтеграція": семантико-когнітивний аспект (на матеріалі англомовних документів Євросоюзу та публікацій газети The Times): дисертація канд. філол. наук: 10.02.04 / Київський національний лінгвістичний ун-т. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Вальчук Г.В. Мовне втілення концепту “європейська інтеграція”: семантико-когнітивний аспект (на матеріалі англомовних документів Євросоюзу та публікацій газети The Times). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2003.

Дисертацію присвячено аналізу концепту європейської інтеграції, втіленого вербально в текстах англомовних документів Євросоюзу та публікацій газети The Times. Тексти, що висвітлюють діяльність ЄС як прототип інтеграційного процесу, розглядаються як основа моделювання концептуального простору європейської інтеграції. Встановлено, що конституентами концептуального простору європейської соціально-економічної інтеграції виступають концептуальні макрополя СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЄС, ЄДИНИЙ ВНУТРІШНІЙ РИНОК, ЕКОНОМІЧНО-ГРОШОВИЙ СОЮЗ. У результаті концептуального аналізу отримано стереотип онтологічного образу європейської інтеграції, наділений аксіологічним планом.

Побудовано модель концепту “інтеграція” з опорою на лексикографічні джерела та досліджуваний мовленнєвий матеріал. Розкрито когнітивний зміст концепту європейської інтеграції.

Проаналізовано концептуальні метафори як один з основних засобів образного осмислення концептів і формування оцінності. Проведено порівняльний аналіз онтологічної та аксіологічної насиченості англомовних текстів ділового та публіцистичного стилів, об’єднаних спільністю тематики “європейська інтеграція”.

1. Знання про європейську інтеграцію, виражене за допомогою мовних форм, становить когнітивний аспект текстів англомовних документів ЄС і публікацій газети The Times. Такі тексти, що висвітлюють діяльність Європейського Союзу як прототип інтеграційного процесу, є основою моделювання концептуального простору європейської інтеграції.

2. Основною структурною одиницею концептуального простору європейської інтеграції є концептуальне поле, що корелює з семантичним полем. Семантичне поле “інтеграція” являє собою конструктивне об’єднання лексичних одиниць, які об’єктивують досліджуваний концепт. Сукупність основних і додаткових семантичних ознак та їхніх слів-індикаторів є основою побудови моделі концепту інтеграції в цілому. Її центральними точками є частини/елементи – конституенти цілого, процес єднання, результат єднання. Така модель, втілена в мові та конкретизована, лежить в основі когнітивної характеристики концепту європейської інтеграції.

3. Конституентами концептуального простору європейської соціально-економічної інтеграції є макрополя СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЄС, ЄДИНИЙ ВНУТРІШНІЙ РИНОК та ЕКОНОМІЧНО-ГРОШОВИЙ СОЮЗ. За ступенем інформативної насиченості виділяється макрополе ЕКОНОМІЧНО-ГРОШОВИЙ СОЮЗ.

4. Стереотип онтологічного образу європейської соціально-економічної інтеграції формується за рахунок прототипових конституентів: прототипових актантів Євросоюз як економічний суб’єкт, якому властивий прототиповий атрибут – культурно й мовно різноманітний, та Євро як єдина європейська валюта; прототипових дій актантів, які розкриваються у схематах, що відбивають пріоритетні аспекти діяльності ЄС Першочергові завдання соціально-економічної діяльності, Впровадження реформ, Захист інтересів споживачів, Урегулювання відносин у сфері послуг, Характер процесу введення євро, Ставлення соціуму до євро: підтримка та опозиція.

5. Аксіологічний план сприйняття образу європейської соціально-економічної інтеграції утворюється на основі поєднання узагальнених оцінок з ідеологічними маркерами – НЕ-ПОГАНО/НЕ-ЧУЖІ. Для європейської соціально-економічної інтеграції характерним є домінування стримано позитивного стереотипу.

6. В структуризації цілісного образу європейської соціально-економічної інтеграції значна роль відводиться концептуальним метафорам, які сприяють образному осмисленню концептів та зумовлюють їхню оцінну спрямованість. Найчисленніше представлені за допомогою концептуальних метафор такі концепти: Економіка ЄС, Економічно-грошовий союз, Євро.

7. Текстам двох функціональних стилів – ділового та публіцистичного, – об’єднаних спільністю тематики “європейська інтеграція”, властива неоднорідна онтологічна та аксіологічна насиченість. З позицій онтології такі центральні теми як соціально-економічна діяльність ЄС та єдиний внутрішній ринок значно ширше розкриваються в англомовних документах ЄС; тема економічно-грошового союзу отримує детальніше висвітлення в газетних публікаціях. З позицій аксіології англомовні тексти ділової документації ЄС як тексти типу “МИ ПРО СЕБЕ” відзначаються домінуванням нейтральної та позитивної оцінності; газетним текстам – “МИ ПРО НИХ” – властиві всі типи оцінок, з незначною перевагою негативних.

Публікації автора:

1. Аксіологічний аспект текстів документів та газетних статей (на матеріалі англомовних документів Євросоюзу та публікацій газети The Times) // Науковий вісник Чернівецького ун-ту. – Германська філологія. – Чернівці: “Рута”. – 2000. – Вип.85. – С. 49-59.

2. Концепт “європейська інтеграція” у вербальному втіленні (на матеріалі сучасної англійської мови) // Мовні і концептуальні картини світу. – К.: Київський нац. ун-т ім.Т.Шевченка. – 2000. – С. 63-69.

3. Семантико-когнітивні аспекти текстів з проблематики європейської інтеграції (теоретичне обґрунтування підходу) // Науковий вісник Чернівецького ун-ту. – Германська філологія. – Чернівці: “Рута”. – 2000. – Вип. 98. – С. 147-151.

4. The Conceptual space of the European Union: the creation of the image model // Language Teaching: Classroom, Lab and Beyond. – Conference Papers of the 5th TESOL National Ukraine Conference. – Lviv: Ivan Franko Lviv State University. – 2000. – P. 153-154.

5. Semantic field “Integration”: cognitive aspect // The Way Forward to English Language and ESP Teaching in the Third Millenium. – Conference Papers of the 6th TESOL National Ukraine Conference. – Kyiv: National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnical Institute”. – 2001. – P. 74-75.

6. Semantic space of texts on European integration theme // Exploring EFL Challenges with TESOL Community. – Conference Papers of the 7th TESOL National Ukraine Conference. – Chernihiv; Khmelnitsky:“Univer”. – 2002. – P. 232.