Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Колесник Олександр Сергійович. Мовні засоби відображення міфологічної картини світу: лінгвокогнітивний аспект (на матеріалі давньоанглійського епосу та сучасних британських художніх творів жанру фентезі): дисертація канд. філол. наук: 10.02.04 / Київський національний лінгвістичний ун-т. - К., 2003.



Анотація до роботи:

Колесник О.С. Мовні засоби відображення міфологічної картини світу: лінгвокогнітивний аспект (на матеріалі давньоанглійського епосу та сучасних британських художніх творів жанру фентезі). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Київський національний лінгвістичний університет, Київ, 2003.

У дисертації здійснено лінгвокогнітивний аналіз номінативних одиниць, які вербалізують базові концепти міфологічної концептуальної картини світу у давньоанглійському епосі та сучасних британських творах жанру фентезі. Результати дослідження висвітлюють семантичні, структурні та прагмалінгвістичні аспекти творення та функціонування одиниць вторинної номінації. Дослідження зосереджено на розкритті природи міфопоетичної номінації в ракурсі когнітивної лінгвістики та зіставленні особливостей мовних засобів втілення концептів-міфологем у текстах двох історичних періодів британського соціуму. Окрема увага приділяється механізмам творення міфопоетичних тропів як поверхових засобів відображення базових концептуальних метафор міфологічної картини світу.

Встановлено, що набір концептуальних метафор та задіяних у них концептів-міфологем є подібним у міфологічних концептуальних картинах світу давніх англійців та сучасних британців. Доведено, що одиниці вторинної номінації текстів обох періодів є міфологічно вмотивованими й орієнтованими на максимальну інформативність та образність. Образність зазначених одиниць виникає унаслідок взаємодії логічно сумісних понять, відзначається експліцитним характером і постає лінгвокреативним засобом, що дозволяє проектувати у внутрішній формі номінативних одиниць вірогідні варіанти розгортання стереотипних соціокультурних ситуацій. Встановлені семантичні відповідності та відмінності досліджених одиниць у давньоанглійському епосі та текстах жанру фентезі, виявлені моделі переосмислення семантики їхніх компонентів, виявлені зразки та визначені відмінності їхньої структурної організації.

МККС давніх англійців як динамічний поліфункціональний мегафрейм постає набором системно організованих міфологічних сценаріїв стереотипних національно-культурних ситуацій. Унаслідок домінування ірраціонального асоціативно-образного мислення представників архаїчного соціуму та сакрально-магічного характеру мови, яка втілює міфологічні сценарії та їх компоненти, базові концепти МККС відзначаються метафоричністю та осмислюються у контексті концептуальних метафор. МККС є концептуальною базою для створення ККУС у сучасних британських творах жанру фентезі.

Віртуальний фентезі-світ є уявним і нереальним, однак, унаслідок функціонування в ньому традиційних концептів-міфологем, які визначають структуру давньоанглійської МККС, він є відомим, знайомим, а тому й відносно реальним. Уявний фентезі-світ, що визначається як альтернативний, є зліпком з інформаційної матриці національної міфологічної картини світу, пристосованим до вигаданих географічних, історичних та соціокультурних параметрів нереального світу.

Одиниці вторинної номінації, що втілюють набір базових концептів-міфологем у давньоанглійському епосі й сучасних британських творах жанру фентезі, є екстралінгвістично (міфологічно) вмотивованими. Ці одиниці містять у своїй ВФ мовну і екстралінгвістичну (загальну, міфологічно обумовлену національно-культурну й ситуативно-контекстуальну) інформацію, закодовану за допомогою певної кількості пропозицій. В умовах асоціативно-образного мислення, притаманного міфологічній свідомості, номінація набуває лінгвокреативного характеру. В ході дослідження було встановлено, що в контексті міфопоетичної номінації образність є не стилістичним прийомом, а когнітивним інструментом. Цей моделюючий засіб забезпечує концептуалізацію набутої інформації на рівні асоціацій подібності й асоціацій тотожності, а також дозволяє визначати певні стереотипні соціокультурні ситуації та прогнозовані варіанти їх розгортання у ВФ вторинних номінативних одиниць у вигляді еліптизованого тексту. Моделювання у ВФ номінативних одиниць стереотипних комунікативних ситуацій обумовлює виконання номінативними одиницями креативної функції. Таким чином, міфопоетична образність не ускладнює декодування закладеної у ВФ мовної одиниці схеми стандартної ситуації, а сприяє йому та надає одиницям вторинної номінації (насамперед, їх ядерним компонентам) характеру експліцитних метафор. Специфіка образності цих одиниць викликана переосмисленням логічно сумісних понять із близьких концептуально-семантичних сфер МККС, та сприяє прозорості закладених у їх ВФ сценаріїв.

Номінативні одиниці, що вербалізують базові концепти ККУС, подібно до одиниць давньоанглійського періоду, відзначаються наявністю експліцитно-метафоричного ядерного компонента й водночас проявляють більшу структурну варіативність, яка передбачає номінацію базових концептів за допомогою різнорівневих одиниць.

Номінативні одиниці текстів жанру фентезі загалом відповідають своїм давньоанглійським аналогам за семантикою та образним потенціалом. Однак, вони відрізняються за обсягом, оскільки актуалізують у своєму значенні сукупність сем, детерміновану дією ККУС, яка вбирає окремі компоненти давньоанглійської картини світу й включає елементи сучасної британської ККС та інших національних картин світу.

Структурні відмінності досліджених номінативних одиниць, полягають у тому, що в епічних творах давньоанглійського періоду переважають одиниці лексичної номінації, а в сучасних британських творах жанру фентезі – одиниці синтаксичного рівня.

Спільні риси та відмінності в семантиці та структурній організації одиниць обох періодів зумовлені їх орієнтацією на максимальну інформативність та образність, визначаються сакрально-магічним підходом представників міфологічного соціуму до мови і мовних знаків, а також зумовлені особливостями будови англійської мови різних періодів.

Публікації автора:

1. Лінгвокогнітивні особливості функціонування концепту СМЕРТЬ в англосаксонській міфопоетичній картині світу // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. статей. – К.: Видавничий центр КДЛУ. – 2001. – Вип. 6. – С. 108-111.

2. Особливості засобів творення образності в творах жанру фентезі // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. статей. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – 2001. – Вип. 7. – С. 109-111.

3. Концептуальна метафора як засіб структурації міфологічно орієнтованої картини світу (на матеріалі творів жанру фентезі та давньоанглійського епосу) // Проблеми семантики слова, речення та тексту: Зб. наук. статей. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – 2002.– Вип. 8. – С. 146-150.

4. Зіставлення концептуальних метафор міфологічно орієнтованих картин світу (на матеріалі давньоанглійського епосу та сучасних творів жанру фентезі) // Вісник Луганського педагогічного університету. – Луганськ: ЛДПУ. – 2002. – № 9. – С. 66-71.

5. Зіставний аналіз семантики номінацій екстеріорних сил у контексті міфопоетичної картини світу (на матеріалі давньоанглійського епосу та сучасних творів жанру фентезі) // Філологічні науки. – Суми: СДПУ. – 2002. – С. 41-46.

6. Лінгвокогнітивні особливості концепту МАГІЯ в міфологічно орієнтованій картині світу (на матеріалі давньоанглійських епічних творів та творів жанру фентезі) // Вісник Київського лінгвістичного університету. Серія Філологія. – К.: Видавничий центр КНЛУ. – 2002. – Том 5, №1. – С. 158-163.

7. Лінгвокогнітивні особливості організації міфопоетичної картини світу // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. – Серія Філософські науки. – Чернігів: ЧДПУ. – Вип. 14. – 2002. – С. 98-103.

8. Структурні та семантичні характеристики метафоричних позначень короля в давньоанглійському епосі (на матеріалі “Пісні про Беофульфа”) // Матеріали міжнародної наукової конференції “Діахронічне, типологічне і контрастивне дослідження германських, романських і слов’янських мов”. – Донецьк: ДонНУ. – 2001. – С. 118-122.

9. Концепт ЧУДОВИСЬКО/ ВОРОГ у давньоанглійському епосі // Актуальні проблеми менталінгвістики: науковий збірник. – Черкаси: ЧДУ. – 2001. – С. 185-189.

10. Функции номинативных единиц в мифопоэтическом контексте // Филология и культура: Материалы III-й международной научной конференции. – Тамбов: ТГУ. – 2001. – Ч. 3. – C. 37-38.

11. Специфика реализации концепта “Враг” в романе Дж.Р.Толкина “The Hobbit” // Форма, значение и функции единиц языка и речи: материалы докладов международной научной конференции. – Минск: МГЛУ. – 2002. – Ч.2. – С. 163 –165.

12. Frame Representation of the Textual Situation “Manifestation of Loyalty” in “The Song of Beowulf” // Language Teaching: Classroom, Lab and Beyond: Papers of the 5th National TESOL Ukraine Conf. – Lviv: Lviv Ivan Franko State University. – 2000. – p. 131-132.

13. Linguistic Representation of the Basic Anglo-Saxon Mythical Concepts in the “Chronicles of Thomas Covenant the Unbeliever” by S.R. Donaldson // The Way Forward to English Language and ESP Teaching in the 3rd Millenium: Papers of the 6th National TESOL Ukraine Conf. – Kyiv: National Technical University of Ukraine “Kyiv Politechnical Institute”. – 2001. – p. 35-36.

14. The Concept “TREASURE” in the Framework of the Imaginary World in “The Hobbit” by J.R.R. Tolkien // Exploring EFL Challenges With TESOL Community: Papers of the 7th National TESOL Ukraine Conf. – Chernihiv: Chernihiv State Pedagogical University. – 2002. – p. 91-92.