МККС давніх англійців як динамічний поліфункціональний мегафрейм постає набором системно організованих міфологічних сценаріїв стереотипних національно-культурних ситуацій. Унаслідок домінування ірраціонального асоціативно-образного мислення представників архаїчного соціуму та сакрально-магічного характеру мови, яка втілює міфологічні сценарії та їх компоненти, базові концепти МККС відзначаються метафоричністю та осмислюються у контексті концептуальних метафор. МККС є концептуальною базою для створення ККУС у сучасних британських творах жанру фентезі. Віртуальний фентезі-світ є уявним і нереальним, однак, унаслідок функціонування в ньому традиційних концептів-міфологем, які визначають структуру давньоанглійської МККС, він є відомим, знайомим, а тому й відносно реальним. Уявний фентезі-світ, що визначається як альтернативний, є зліпком з інформаційної матриці національної міфологічної картини світу, пристосованим до вигаданих географічних, історичних та соціокультурних параметрів нереального світу. Одиниці вторинної номінації, що втілюють набір базових концептів-міфологем у давньоанглійському епосі й сучасних британських творах жанру фентезі, є екстралінгвістично (міфологічно) вмотивованими. Ці одиниці містять у своїй ВФ мовну і екстралінгвістичну (загальну, міфологічно обумовлену національно-культурну й ситуативно-контекстуальну) інформацію, закодовану за допомогою певної кількості пропозицій. В умовах асоціативно-образного мислення, притаманного міфологічній свідомості, номінація набуває лінгвокреативного характеру. В ході дослідження було встановлено, що в контексті міфопоетичної номінації образність є не стилістичним прийомом, а когнітивним інструментом. Цей моделюючий засіб забезпечує концептуалізацію набутої інформації на рівні асоціацій подібності й асоціацій тотожності, а також дозволяє визначати певні стереотипні соціокультурні ситуації та прогнозовані варіанти їх розгортання у ВФ вторинних номінативних одиниць у вигляді еліптизованого тексту. Моделювання у ВФ номінативних одиниць стереотипних комунікативних ситуацій обумовлює виконання номінативними одиницями креативної функції. Таким чином, міфопоетична образність не ускладнює декодування закладеної у ВФ мовної одиниці схеми стандартної ситуації, а сприяє йому та надає одиницям вторинної номінації (насамперед, їх ядерним компонентам) характеру експліцитних метафор. Специфіка образності цих одиниць викликана переосмисленням логічно сумісних понять із близьких концептуально-семантичних сфер МККС, та сприяє прозорості закладених у їх ВФ сценаріїв. Номінативні одиниці, що вербалізують базові концепти ККУС, подібно до одиниць давньоанглійського періоду, відзначаються наявністю експліцитно-метафоричного ядерного компонента й водночас проявляють більшу структурну варіативність, яка передбачає номінацію базових концептів за допомогою різнорівневих одиниць. Номінативні одиниці текстів жанру фентезі загалом відповідають своїм давньоанглійським аналогам за семантикою та образним потенціалом. Однак, вони відрізняються за обсягом, оскільки актуалізують у своєму значенні сукупність сем, детерміновану дією ККУС, яка вбирає окремі компоненти давньоанглійської картини світу й включає елементи сучасної британської ККС та інших національних картин світу. Структурні відмінності досліджених номінативних одиниць, полягають у тому, що в епічних творах давньоанглійського періоду переважають одиниці лексичної номінації, а в сучасних британських творах жанру фентезі – одиниці синтаксичного рівня. Спільні риси та відмінності в семантиці та структурній організації одиниць обох періодів зумовлені їх орієнтацією на максимальну інформативність та образність, визначаються сакрально-магічним підходом представників міфологічного соціуму до мови і мовних знаків, а також зумовлені особливостями будови англійської мови різних періодів. |