Анотація до роботи:
Джулай Г.А. Музична ментальність: соціально-філософський аналіз. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Південноукраїнський державний педагогічний університет (м.Одеса) ім. К.Д.Ушинського, Одеса, 2003. Дисертаційне дослідження присвячене соціально-філософському аналізу музичної ментальності як соціокультурного феномену. Визначається сутність понять “ментальність”, “музична ментальність”, характеризується структура і зміст музичної ментальності. Відзначається, що структура музичної ментальності включає в себе різні музичні і загальнокультурні пласти духовності певного народу, нації, соціальної групи, окремої особистості, однак універсальну значущість в ній мають такі основні компоненти, як музичне сприймання, музичне мислення і музичні стереотипи. Значна увага приділена характеристиці музичної ментальності як обєкту соціально-філософського дослідження. Розкриваються різні точки зору на сутність музичної ментальності. Стверджується думка, що музична ментальність зумовлюється, передусім, соціальними умовами життя суспільства і відображає у собі ті зміни, які відбуваються в них, впливаючи при цьому на ці процеси силою художніх засобів. Крім того, музична ментальність детермінується світоглядськими та ідеологічними принципами, характерними для певного народу, нації, соціальної групи в ту чи іншу історичну епоху. Акцентується увага на тому, що музична ментальність формується і розвивається в процесі музично-історичної практики і є продуктом еволюції музичної діяльності, яка відбувається у межах естетичної свідомості. Стверджується думка, що однією з важливих особливостей музичної ментальності є її інтегруюча сутність – здатність поєднувати у собі найсуттєвіші риси культури певного народу, нації, соціальної групи у певний період їх розвитку. |