Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Бойчук Ірина Ігорівна. Мистецький ідеал як чинник професійного становлення майбутніх учителів музики : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.



Анотація до роботи:

Бойчук І.І. "Мистецький ідеал як чинник професійного становлення майбутніх учителів музики". – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології імені Г.С. Костюка АПН України. – Київ, 2009.

Дисертацію присвячено дослідженню особливостей формування та розвитку мистецького ідеалу в процесі професійного становлення майбутніх учителів музики. Проаналізовано особистісні та соціальні чинники, які регулюють уявлення майбутніх учителів музики про професійну діяльність. У роботі визначено структуру мистецького ідеалу. Теоретично обґрунтовано й експериментально доведено: мистецький ідеал є складником професійної ідентичності майбутніх учителів музики, постаючи єдністю соціальних, психологічних і вікових особливостей. Експериментально доведено, що рефлексія мистецького ідеалу сприяє професійному становленню майбутніх учителів музики.

Проаналізовано психологічні прояви структури мистецького ідеалу: ідеал-взірець, ідеал-мрія, ідеал-мета; зазначена трискладова структура доповнена найвищим ступенем – особистісний ідеал. Визначено, що кожен із типів мистецького ідеалу базується на ідеалі-взірці, й реалізується як його прийняття і застосування (ідеал-мета), як його вдосконалення (ідеал-мрія) та створення нового взірця (особистісний ідеал).

Тип мистецького ідеалу визначає форми його реалізації у музично-педагогічній діяльності. Провідними формами реалізації мистецького ідеалу є композиторська, навчальна, концертна та педагогічна діяльність.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, результати якого підтверджують висунуті гіпотези, а також формулюються результати аналізу предмету дослідження, окреслюються практичні рекомендації. Запропоновано шляхи подальшого вивчення проблеми. Зокрема, конкретизуються наступні здобутки дослідження:

1. Процес професійного становлення майбутніх учителів музики містить низку складників: готовність до музично-педагогічної діяльності, компонентами якої є особистісна, професійна та психологічна готовність, фахове самовизначення, професійна ідентичність.

2. Основою професійного становлення є мистецький ідеал, який виконує функцію етичного й естетичного регулятора поведінки особистості. Структуру мистецького ідеалу формують ідеал-взірець, ідеал-мета, ідеал-мрія й особистісний ідеал. Кожен з типів мистецького ідеалу базується на ідеалі-взірці і може реалізуватись у процесі музично-педагогічної діяльності як а) його прийняття та застосування (ідеал-мета), б) вдосконалення (ідеал-мрія) та в) створення нового взірця (особистісний ідеал).

3. Тип мистецького ідеалу визначає форми його реалізації у професійному становленні особистості. Вибір форми професійної діяльності (композиторської, навчальної, концертної та педагогічної) зумовлюється балансом ціннісних орієнтацій музикантів. Переважання особистісного ідеалу проявляється й у існуванні балансу між базовими й інструментальними цінностями. Особистий ідеал найповніше реалізується в композиторській діяльності. Ідеал-мета характеризується перевагою базових цінностей над інструментальними й реалізується в концертній і педагогічній діяльностях. Ідеал-мрія пов'язаний із переважанням інструментальних цінностей над базовими. З ним корелює нестійкість, а то й конфліктність професійної ідентичності. Ідеал-взірець супроводжує значний перекіс у бік інструментальних цінностей. Цей тип ідеалу найповніше втілюється в педагогічній і навчальній діяльностях.

4. Особистісна рефлексія сприяє реалізації мистецького ідеалу майбутніх учителів музики. Залежно від виду особистісної рефлексії, майбутні учителі музики можуть переживати стійку, нестійку та конфліктну професійну ідентичності. Розроблена й апробована програма усвідомлення мистецького ідеалу, спрямована на подолання розриву між ідеалізованим уявленнями про мистецький ідеал і досвідом музично-педагогічної діяльності, позитивно позначилася на формах професійного становлення майбутніх учителів музики.

Перспектива подальших досліджень визначається можливістю застосування розроблених методів задля сприяння формуванню мистецького ідеалу та підвищення ефективності професійної підготовки. Поряд з цим характеристики мистецького ідеалу можуть бути основою спецкурсів із дослідження професійного становлення особистості майбутніх учителів музики.

Публікації автора:

Основні положення дисертації опубліковані у виданнях, що входять до переліку ВАК України:

1. Бойчук І.І. Дослідження особливостей формування та розвитку мистецького ідеалу в майбутніх учителів музики / І.І. Бойчук // Актуальні проблеми психології: Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія / За ред. С.Д. Максименка. – К.: Інформаційно-аналітичне агентство, 2008. – Том Х, Вип. 9. – С.73-81.

2. Бойчук І.І. Психологічні передумови формування готовності майбутніх учителів музики до професійної діяльності / І.І. Бойчук // Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології / За ред. С.Д. Максименка. – К., 2008. – Том Х. – Ч. 5. – С.62-70.

3. Бойчук І.І. Психологічні особливості творчості майбутніх учителів музики / І.І.Бойчук // Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д. Максименка - Житомир: Вид. – ЖДУ ім. І. Франка, 2008. - Т.7, Вип.16. – С.11-14.

4. Бойчук І.І. Професійна ідентифікація як чинник особистісної самореалізації майбутніх учителів музики / І.І.Бойчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: [зб. наук. праць]. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2008. – Вип. 23 (47). – С.260-266.

5. Бойчук І.І. Психологічні чинники професійного становлення особистості майбутніх учителів музики / І.І.Бойчук // Наукові праці МАУП. 2009.- Вип. 2(21). – С. 120-125.

Також результати дослідження опубліковано в матеріалах конференції та семінарів:

6. Бойчук І.І. Психологічні механізми впливу музики на особистість / І.І.Бойчук // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції ["Трансформація особистості в умовах соціально-політичних та економічних змін"] (Чернівці, 17-18 травня) / МОН України, Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича. – Чернівці: Рута, 2007. – С. 8-11.

7. Бойчук І.І. Психологічні особливості формування у студентів здібностей до сприймання та аналізу музичного твору / І.І. Бойчук // Науковий вісник Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича. Педагогіка і психологія. – Чернівці: Рута, 2003. – Вип. 175. – С.60-64.

Анотації