Проведене дослідження підтвердило основні положення загальної та часткових гіпотез і дозволило сформулювати висновки відповідно до поставлених завдань. 1. Концепція використання мистецтва у змісті професійної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання як системи розвитку їхньої творчої індивідуальності є стрункою системою взаємопов’язаних тверджень та доведень стосовно сутності, мети, змісту, напрямів і механізмів здійснення цього процесу, що ґрунтуються на засадах науково-мистецької парадигми освіти, екзистенційного, аксіологічного, креативного, культурологічного, етнопедагогічного, інтегративного та системно-синергетичного підходів і, забезпечуючи рух „від концептів до конструктів”, дозволяють створити наукові основи для обґрунтування, розробки й впровадження організаційно-методичної системи розвитку творчої індивідуальності студентів спеціальності „Професійна освіта (за профілем)” на засадах використання мистецтва. Задаючи логіку розгортання теоретичного та експериментального дослідження методологічних, теоретичних і методичних засад використання мистецтва у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання з метою розвитку їхньої творчої індивідуальності, концепція організує науковий пошук і, спрямовуючи його на послідовне розв’язання дослідницьких завдань, надає йому цілісності й завершеності. 2. Узагальнення наукових підходів до визначення творчої індивідуальності педагога професійного навчання дозволило сформулювати власну її дефініцію як сутнісної інтегративної якості його особистості, що характеризує особливості поєднання його особистісних, професійних та творчих властивостей і рис, які забезпечують його суб’єктність і самобутність як майстра педагогічної дії. Творча індивідуальність виявляється у власному стилі професійно-педагогічної діяльності педагога професійної школи та його стосунків з оточенням, що реалізуються на засадах самоактуалізації, прагнення до творчого зростання й професійного самовдосконалення. Порівняльний аналіз структури творчої індивідуальності, здійснений з позицій різних психологічних, акмеологічних та педагогічних підходів, став основою для розробки її авторської концептуальної моделі, що становить собою складне, п’ятирівневе ієрархічне утворення, в основу якого покладено, як базовий, конституційний рівень, над яким надбудовуються індивідний, особистісний, суб’єктний та інтегральний рівні творчої індивідуальності. Вони цілісно характеризують педагога ПТНЗ як людину і як професіонала та виступають орієнтиром у сходженні його до власної творчої індивідуальності на основі використання педагогіки мистецтва. 3. Розгляд розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання як процесу розгортання його сутнісних сил і творчого потенціалу під впливом внутрішніх (генетичних) і зовнішніх (соціальних) чинників передбачав визначення: 1) його рушійних сил (суперечності: між наявним і очікуваним рівнем сформованості творчої індивідуальності у педагогів професійної школи, між іманентно притаманними та використовуваними можливостями мистецтва у розвитку в них цієї сутнісної інтегративної якості); 2) механізмів (індивідуальний вплив мистецтва на емоційно-почуттєву сферу особистості з метою активізації й гармонізації усіх інших її сфер та перенесення досвіду художньо-творчої діяльності до сфери професійно-педагогічних відносин); 3) етапів („відкриття” власної творчої індивідуальності, пізнання її сильних і слабких сторін, розробки та виконання індивідуальної програми її розвитку засобом мистецтва з орієнтацією на певний ідеал, аналізу і корекції досягнутих результатів). На цій основі було розроблено стратегію використання мистецтва та відомостей у галузі мистецтва у професійній підготовці студентів спеціальності „Професійна освіта (за профілем)”, що полягала у впливі на їх емоції й почуття та поглибленні унікальності кожного з них завдяки залученню до суб’єктивно близького виду педагогічно зорієнтованої художньо-творчої діяльності у той спосіб, який вони вважають для себе найбільш бажаним і зручним. 4. Здатність мистецтва індивідуально впливати на особистість, незалежно від форми взаємодії з ним, і виступати засобом навчання, виховання та розвитку людини упродовж її життя, чинником індивідуалізації й соціалізації особистості, детермінантою її етнічної й культурної ідентифікації, основою гуманізації освіти, компонентом її змісту, елементом соціокультурного та естетико-розвивального середовища тощо репрезентує його невичерпні педагогічні й творчі можливості й забезпечує передумови для об’єднання усіх аспектів реалізації ним педагогічної функції у змісті узагальнюючого поняття “педагогіка мистецтва”. Останнє не є тотожним до поняття “мистецька педагогіка”, оскільки вони суттєво відрізняються за сутністю, метою, змістом, теоретичними засадами й співвідносяться між собою як гуманістична педагогіка на засадах використання мистецтва та педагогіка загальної і професійної мистецької освіти. Обґрунтування змісту педагогіки мистецтва сприяє розв’язанню низки суперечностей у сучасній освіті й надає можливість: 1) однозначно визначити об’єктивно існуючі педагогічні явища, пов’язані з функціонуванням мистецтва в освітньому просторі, уникнувши при цьому термінологічної плутанини; 2) змінити на краще ситуацію, коли опанування мистецтва учнями й студентами розглядається педагогами переважно в контексті мистецької освіти, а професійна підготовка майбутнього педагога професійного навчання не враховує можливостей використання у ній мистецтва з метою розвитку його творчої індивідуальності. У зв’язку з цим у досліджені обгрунтовується положення про те, що, педагогіка мистецтва, володіючи потужним творчим педагогічним потенціалом, може виступати основою розвитку творчої індивідуальності як майбутніх, так і працюючих педагогів різних спеціальностей, в тому числі й педагогів професійної школи. 5. Педагогічна діагностика стану, типології та рівнів розвитку творчої індивідуальності студентів професійно-педагогічних навчальних закладів відбувалась упродовж трьох етапів з позицій типологічного та ідіографічного підходів. Результати педагогічної діагностики сучасного стану використання мистецтва у розвитку творчої індивідуальності студентів спеціальності “Професійна освіта (за профілем)”, здійсненої в ході першого (куррікулярно-діагностичного) етапу констатувального експерименту за допомогою контент-аналізу, засвідчили: 1) зумовленість рівня використання мистецтва у змісті професійної підготовки майбутніх педагогів ПТНЗ профілем їх підготовки; 2) відсутність зв’язку між художнім і творчим потенціалом мистецтва у змісті цих дисциплін, через що спеціальні мистецькі дисципліни мають репродуктивний характер і не здатні забезпечувати творчий розвиток студентів, а інші (передусім, психолого-педагогічні дисципліни), позитивно впливаючи на розвиток творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійного навчання, здійснюють його поза мистецьким контекстом. Виняток становлять навчальні курси „Основи педагогічної майстерності” та „Основи педагогічної творчості”, у змісті яких мистецтво виконує творчо-розвивальну функцію (хоча незначний обсяг годин на їх вивчення не сприяє тривалій педагогічній післядії цього впливу на майбутніх педагогів професійного навчання). Створення п’яти взаємопоглиблюючих типологій творчої індивідуальності студентів професійно-педагогічних навчальних закладів на основі розроблених критеріїв й застосування стандартизованих методик у ході другого (типолого-діагностичного) етапу констатувального експерименту дозволило виробити стратегію, здійснити відбір і структурування змісту та розробити технологію впровадження мистецтва до їхньої професійної підготовки з метою розвитку творчої індивідуальності, відповідно до особливостей їхнього типу. Порівняльний аналіз кількісних та якісних показників рівнів розвитку творчої індивідуальності в майбутніх і працюючих педагогів професійного навчання, виявлених у ході третього (рівнево-діагностичного) етапу констатувального експерименту на основі обґрунтованих критеріїв, зумовив висновок щодо переважання у групі студентів фрагментарного рівня сформованості цієї сутнісної інтегративної якості (43,5%), а в групі педагогів – ситуативного рівня (33,1%). Такі показники пов’язуються нами з відсутністю необхідної педагогічної уваги до виявлення й розвитку творчої індивідуальності в студентів професійно-педагогічних навчальних закладів, а також з нерозумінням працюючими педагогами ПТНЗ її значення та зв’язку з професійно-педагогічною майстерністю, відсутністю мотивації до підвищення рівня її розвиненості. Узагальнення результатів констатувального експерименту зумовило висновок, що сучасна система професійної підготовки майбутніх педагогів ПТНЗ не повною мірою реалізує закладені у ній можливості щодо розвитку їхньої творчої індивідуальності засобом мистецтва, а тому потребує оновлення на засадах впровадження до неї педагогіки мистецтва. 6. Виявлені в ході дослідження педагогічні умови використання мистецтва у системі розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійного навчання поділялися на зовнішні (розробка і впровадження до процесу професійної підготовки майбутніх педагогів ПТНЗ технології розвитку їхньої творчої індивідуальності на основі використання мистецтва; сприяння їм у створенні власної творчої педагогічно-мистецької лабораторії; забезпечення естетико-розвивального середовища у професійно-педагогічних та вищих навчальних закладах) і внутрішні (мотивація та готовність адміністрації, викладачів і студентів до впровадження педагогіки мистецтва до змісту навчально-виховного процесу професійно-педагогічного закладу освіти, їхня активність і зацікавленість у творчій педагогічно-мистецькій діяльності; наявний в студентів та викладачів художньо-естетичний досвід, рівень їхнього художньо-творчого розвитку, творчий потенціал, смаки, потреби, інтереси; залежність їх від впливу молодіжних субкультур та мистецької моди, ставлення до педагогічно орієнтованої художньо-творчої діяльності тощо). 7. У ході формувальної дослідно-експериментальної роботи доведено, що підвищення ефективності становлення творчої індивідуальності студентів спеціальності „Професійна освіта (за профілем)” уможливлюється на основі перетворення їхньої професійної підготовки на організаційно-методичну систему розвитку в них цієї сутнісної інтегративної якості на основі використання мистецтва. Ця система становить собою упорядковану цілісність, що охоплює елементи, які знаходяться між собою у ієрархічних зв’язках та взаємозалежності й підпорядковуються меті педагогічної підтримки розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійної школи на основі впровадження мистецького компоненту до змісту й організаційних форм навчально-виховного процесу відповідно до технології розвитку їхньої творчої індивідуальності засобом мистецтва. Експериментальна перевірка ефективності досліджуваної організаційно-методичної системи відбувалась у чотири етапи (мотиваційно-ціннісний, орієнтаційно-аналітичний, професіоналізуючий, творчо-реалізуючий). Вони визначались з урахуванням завдань використання мистецтва у розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійного навчання і спрямовувались на формування й гармонізацію складових їхньої творчої індивідуальності. Результатом першого – мотиваційно-ціннісного етапу формувальної дослідно-експериментальної роботи, стало „відкриття” майбутніми педагогами своєї творчої індивідуальності на заняттях з дисциплін суспільно-гуманітарного, спеціального та загальнонаукового циклів й усвідомлення ними можливостей мистецтва в її самовиявленні та саморозвитку. Після проведення орієнтаційно-аналітичного етапу в студентів з’явилося знання сильних і слабких сторін своєї творчої індивідуальності та мотивація на її подальший розвиток. Головним здобутком професіоналізуючого етапу стало формування в майбутніх педагогів професійного навчання компетентності щодо використання різновидів мистецтва у розвитку та саморозвитку творчої індивідуальності, відповідно до індивідуальної програми творчого професійного зростання та гуманістичних цінностей, закладених у мистецтві. У результаті проведення творчо-реалізуючого етапу формувальної дослідно-експериментальної роботи студенти творчо оволоділи виражальними засобами мистецтва з метою самопрезентації, підкреслення, самоактуалізації та саморозвитку власної творчої індивідуальності, а головне – в них сформувалася стійка спрямованість на творчу самореалізацію у професійно-педагогічній діяльності засобами мистецтва. Узагальнення результатів формувальної дослідно-експериментальної роботи, підтверджене за допомогою статистичних методів дослідження, засвідчило значні відмінності у кількісних та якісних показниках рівнів розвитку творчої індивідуальності в студентів контрольної та експериментальної груп. Так, в експериментальній групі домінуючими рівнями стали ситуативний (46,9%) і компетентнісний (29,0%), тоді як у контрольній – залишились фрагментарний (42,7%) і ситуативний (27,5%). В експериментальній групі потенційний рівень остаточно зник, а в контрольній – його показник знизився на 4,1%. Показники креативного й артистичного рівнів творчої індивідуальності в експериментальній групі зросли (креативний – на 10,5%, артистичний – на 4,7%), а в контрольній групі залишилися незмінними упродовж усієї дослідно-експериментальної роботи. На цій основі зроблено висновок щодо педагогічної доцільності розробленої організаційно-методичної системи розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійного навчання засобом мистецтва та ефективності проведеної експериментальної роботи. 8. З метою підвищення результативності впровадження мистецтва до системи розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійної школи розроблено та експериментально апробовано в ході формувальної дослідно-експериментальної роботи комплекс навчально-методичного забезпечення викладання психолого-педагогічних дисциплін, що охоплює 7 навчальних і навчально-методичних посібників (одноосібних і у співавторстві), 1 навчально-методичний комплекс „Мистецтво у розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання” (у 3- х ч.), 1 методичні рекомендації, навчальні плани й програми з 11 базових психолого-педагогічних курсів, навчального курсу „Культура мовлення і основи ораторського мистецтва”, елективного спецкурсу „Педагогіка мистецтва” та елективного варіативного спецпрактикуму „Творчі педагогічно-мистецькі майстерні”. Узагальнення результатів проведеного дослідження дозволяє запропонувати такі рекомендації для професійно-педагогічних навчальних закладів стосовно використання мистецтва у розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійного навчання: відмовитись від застосування вузько фахового підходу у викладанні навчальних дисциплін на користь міждисциплінарного та інтегративного підходів, що впроваджуються у контексті науково-мистецької парадигми освіти; створювати необхідні умови для заохочення викладачів до більш активного використання мистецтва як варіативного компонента змісту освіти у ході розробки елективних спецкурсів і спецпрактикумів для студентів, які будуть цікавими для них і забезпечуватимуть особистісне входження їх до процесу оволодіння майбутньою професією; уникати примусового залучення студентів до творчої педагогічно-мистецької діяльності, шукати ефективні способи їх мотивації до неї. Проведене дисертаційне дослідження не претендує на вичерпне висвітлення проблеми впровадження мистецтва до системи розвитку творчої індивідуальності майбутніх педагогів професійного навчання. Подальшого вивчення потребують питання обґрунтування теоретичних та методичних засад створення в професійно-педагогічних навчальних закладах естетико-розвивального середовища, організації самостійної роботи студентів з опанування педагогіки мистецтва з метою розвитку їхньої творчої індивідуальності тощо. Дослідження означених проблем стане предметом наших наступних наукових розвідок. Основні положення і результати дослідження висвітлено в таких публікаціях: Монографії Отич О.М. Мистецтво у розвитку індивідуальності педагога: історичний і методологічний аспекти: монографія / О.М. Отич; [за наук. ред. І.А. Зязюна]. – Чернівці: Зелена Буковина, 2008. – 440 с. Отич О.М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичний і методичний аспекти: монографія / О.М. Отич; [за наук. ред. І.А. Зязюна]. – Чернівці: Зелена Буковина, 2009. – 752 с. Отич О.М. Танцювальне мистецтво у розвитку особистості / О.М. Отич // Мистецтво у розвитку особистості: монографія / [за ред., передмова та післямова Н.Г. Ничкало]. – Чернівці: Зелена Буковина, 2006. – С. 104-120. (авт. – 0,9 др. арк.) Отич О.М. Мистецтво у розвитку професійної майстерності педагога ПТНЗ / О.М. Отич // Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: монографія. – К.; Глухів: РВВ ГДПУ, 2005. – С. 214-223. (авт. – 1,0 др. арк.)
Навчальні та навчально-методичні посібники, навчально-методичні комплекси Отич О.М. Мистецтво у змісті професійної підготовки майбутнього педагога професійного навчання: [навч.-метод. посіб.] / Олена Отич; [наук. ред. Н.Г. Ничкало]. – Полтава: ІнтерГрафіка, 2005. – 200 с. Отич О.М. Мистецтво у розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: комплекс навч.-метод. забезпечення викладання психолого-педагогічних дисциплін: у 3-х ч. / Олена Отич. – Полтава: ІнтерГрафіка, 2006. – Ч. І.: Навч. плани та програми з дисциплін психолого-педагогічного циклу. – 168 с.; Ч.2: Лекції з педагогіки. – 152 с.; Ч.3: Матеріали комплексного, підсумкового та проміжного контролю знань студ. з психол.-пед. дисциплін. – 115 с. Отич О.М. Народний танець /О.М. Отич // Українське мистецтво у полікультурному просторі: навч. посіб. /за ред. О.П. Рудницької. – К.: ЕксОб, 2000. – С. 141-169. (авт. – 1,3 др. арк.) Отич О.М. Психологія і педагогіка: навч.-метод. посіб. /В.Я. Галаган, О.М. Отич. – К.: КУЕТТ, 2007. – 117 с. (авт. – 4,0 др. арк.). Отич О.М. Психологія управління: навч.-метод. посіб. / В.Я. Галаган, В.Ф. Орлов, О.М. Отич. – К.: КУЕТТ, 2005. – 112 с. (авт. – 4,0 др. арк.) Отич О.М. Психологія управління: навч. посіб. / В.Я. Галаган, В.Ф. Орлов, О.М. Отич. – К.: КУЕТТ, 2006. – 237 с. (авт. – 4,0 др. арк.) Конфліктологія: конспект лекцій для підготов. магістрів усіх форм навч. / [В.Я. Галаган, В.Ф. Орлов, О.М. Отич]. – К.: ДЕТУТ, 2008. – 291, [1] с. (авт. – 6,0 др. арк.). Отич О.М. Психологія конфлікту: навч.-метод. посіб. / О.О. Фурса, О.М. Отич, В.Ф. Орлов. – К.: МІХМД, 2008. – 284 с. (авт. – 10,0 др. арк.).
Методичні рекомендації Конфліктологія: метод. рек. / укл. О.М. Отич. – К.: КУЕТТ, 2005. – 37,[1] с.
Статті у фахових науково-педагогічних виданнях, затверджених ВАК України Отич О.М. Взаємодія мистецтв у професійній підготовці вчителя / Олена Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2001. – [Bип. ІІІ.] – С. 487 – 496. Отич О.М. Реалізація дидактичної функції українського фольклору у навчальному процесі професійно-художніх закладів освіти / О.М. Отич // Професійно-художня освіта України: зб. наук. пр. / [редкол.: І.А. Зязюн (голова), В.О. Радкевич, Р.Т. Шмагало та ін.] – К.; Черкаси, 2002. – Bип. І. – С. 137 – 140. Отич О.М. Психологічні засади мистецької освіти / О.М. Отич // Педагогічні науки: зб. наук. пр. СумДПУ ім. А.С. Макаренка. – Суми, 2003. – С. 430 – 438. Отич О.М. Мистецтво у змісті професійно-педагогічної освіти / Олена Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2003. – [Bип. ІV.] – С. 489 – 499. Отич О.М. Мистецтво у розвитку професійно значущих якостей особистості майбутнього інженера-педагога / О.М. Отич // Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. пр. – К., 2003. – Вип. 2 – С. 70 – 80. Отич О.М. Мистецтво у змісті неперервної професійної освіти / О.М. Отич // Професійно-художня освіта України: зб. наук. пр. / [редкол.: І.А. Зязюн (голова), В.О. Радкевич, Р.Т. Шмагало та ін.] – К.; Черкаси, 2003. – Вип. ІІ. – С. 149 – 156. Отич О.М. Мистецька освіта як складова системи неперервної професійної освіти /О.М. Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2003. – [Bип. V.] – С. 165 – 175. Отич О.М. Художньо-естетичний розвиток особистості у системі професійної освіти / Олена Отич // Педагогіка і психологія проф. освіти – 2004. – № 3. – С. 89 – 98. Отич О.М. Теоретичні основи художньо-естетичного розвитку особистості у системі професійної освіти / Олена Отич // Неперервна проф. освіта: теорія і практика. – 2004. – Вип. 3/4. – С. 119 – 125. Отич О.М. Особливості реалізації принципів мистецької освіти у системі професійної підготовки фахівців / О.М. Отич // Наук. часоп. Нац. пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова. Сер. 14. Теорія і методика мистецької освіти: зб. наук. праць. – К., 2004. – Вип. 1 (6). – С. 48 – 54. Отич О.М. Мистецтво як чинник гуманізації професійної підготовки майбутнього інженера-педагога / О.М. Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2004. – [Bип. VІ.] – С. 243 – 251. Отич О.М. Мистецтво у змісті спеціальної підготовки майбутнього педагога професійного навчання / О.М. Отич // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Сер.: Пед. науки: зб. наук. пр. – Чернігів, 2005. – Вип. 29. – С. 96 – 102. Отич О.М. Мистецтво у розвитку культури мовлення та ораторської майстерності майбутніх педагогів професійного навчання / О.М. Отич // Педагогічний процес: теорія і практика: зб. наук. пр. – К., 2005. – Вип. 1. – С. 123 – 134. Отич О.М. Особливості художньо-естетичного розвитку особистості у системі професійної освіти / О. Отич // Професійно-художня освіта України: зб. наук. пр. / [редкол.: І.А. Зязюн (голова), В.О. Радкевич, Р.Т. Шмагало та ін.] – К.; Черкаси, 2005. – Вип. ІІІ. – С. 25 – 34. Отич О.М. Мистецтво у змісті науково-дослідної роботи студентів професійно-педагогічних коледжів / О.М. Отич // Педагогічні науки: зб. наук. пр. СумДПУ ім. А.С. Макаренка. – Суми, 2005. – Ч.І. – С. 238 – 246. Отич О.М. Мистецтво у змісті викладання психологічних дисциплін / О.М. Отич // Вісн. Глухів. держ. пед. ун-ту: зб. наук. праць. – Глухів, 2005. – Вип. 6. – С. 18 – 23. Отич О.М. Українське народне мистецтво у формуванні ідеалу особистості майбутнього педагога / О.М. Отич // Педагогіка і психологія проф. освіти – 2005. – № 5. – С. 55 – 64. Отич О.М. Мистецтво у розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання / О.М. Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2005. – [Bип. VІІ.] – С. 183 – 191. Отич О.М. Художньо-естетичний розвиток особистості в системі професійної освіти: теорія і практика / О.М. Отич // Наукові записки Ніжин. держ. пед. ун-ту імені Миколи Гоголя. Психол.-пед. науки – 2005. – № 1. – С. 63 – 67. Отич О.М. Дидактика творчості як складова педагогіки / О.М. Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2006. – [Bип. VІІІ.] – С. 153 – 161. Отич О.М. Хореографічне мистецтво у розвитку творчої індивідуальності особистості / О.М. Отич // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Сер. Пед. науки: зб. наук. пр. – Чернігів, 2006. – Вип. 38. – С. 228 – 232. Отич О.М. Теорія і практика художньо-естетичного розвитку майбутнього фахівця у системі професійної освіти / О.М. Отич // зб. наук. пр. Бердянськ. держ. пед. ун-ту. Пед. науки. – Бердянськ, 2006. – № 2. – С. 72 – 80. Отич О.М. Мистецтво у професійному розвитку особистості / О.М. Отич // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. пр. / [редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін.]. – К.; Вінниця, 2006. – Bип. 11. – С. 331 – 337. Отич О.М. Мистецтво у формуванні національно-культурної ідентичності особистості / О.М. Отич // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Сер. Пед. науки: зб. наук. пр. – Чернігів, 2007. – Вип. 45. – С. 188 – 192. Отич О.М. Розвиток творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання засобами мистецтва / О.М. Отич // Професійно-художня освіта України: зб. наук. праць / [редкол.: І.А. Зязюн, (голова) В.О. Радкевич, Н.М. Чепурна та ін.]. – К.; Черкаси, 2007. – Вип. ІV. – С. 32 – 37. Отич О.М. Мистецько-педагогічні ідеї українських освітніх та культурних діячів ХІХ – початку ХХ століття / О.М. Отич // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Сер. Пед. науки: зб. наук. пр. – Чернігів, 2007. – Bип. 47. – С. 101 – 106. Отич О.М. Образотворче мистецтво у розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання / О.М. Отич // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту ім. Т.Г. Шевченка. Сер. Пед. науки: зб. наук. пр. – Чернігів, 2007. – Bип. 53. – С. 68 – 71.
Отич О.М. Педагогіка мистецтва: сутність та місце в системі наук про освіту / Олена Отич // Мистецтво та освіта. – 2008. – № 2. (48). – С. 13–17. Отич О.М. Мистецтво у розвитку педагогічної майстерності вчителя: історичний аспект / О.М. Отич // Вісн. Глухів. держ. пед. ун-ту: зб. наук. пр. Сер. Пед. науки. – Глухів, – 2008. – Вип. 11. – С. 64–70. Отич О.М. Мистецька педагогіка і педагогіка мистецтва в контексті порівняльних досліджень /О.М. Отич // Професійна освіта: педагогіка і психологія: пол.-укр. журн., укр.-пол. [щорічник] / за ред. Т. Левовицького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. – Ченстохова; К., 2008. – [Bип. X.] – С. 401 – 408. Отич О.М. Естетичний сенс індивідуальності / О.М. Отич // Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент: зб. наук. пр. – Вип. 3. – К., 2008. – С. 40–52. Отич О.М. Педагогіка мистецтва у розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійної школи / О.М. Отич // Наук. часопис Нац. пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова. Сер. 14. Теорія і методика мистецької освіти: зб. наук. пр. /Гуманістичні орієнтири мистецької освіти: матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (22–24 квітня 2009, м. Київ). – К., 2009. – вип. 7 (12). – С. 40–44.
Статті у збірниках наукових праць та матеріалів конференцій Отич О.М. Слухання музики в системі виховної діяльності В.О. Сухомлинського / О.М. Отич // Теорія і практика сучасного естетичного виховання у контексті педагогічної спадщини Василя Сухомлинського: зб. наук. пр. – Полтава, – 1998. – С. 65-70. Отич О.М. Мистецтво у розвитку особистості професіонала / О.М. Отич // Педагогіка і психологія професійної освіти: результати досліджень і перспективи: зб. наук. пр. / за ред. І. А. Зязюна, Н.Г. Ничкало. – К., 2003. – С. 189 – 196. Отич О.М. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього викладача ПТНЗ засобами мистецтва / О.М. Отич // Мистецька освіта в контексті європейської інтеграції: зб. наук. пр. СумДПУ ім. А.С. Макаренка. –Суми; К., 2005. – С. 240– 249. Отич О.М. Обґрунтування змісту мистецького компонента професійної підготовки майбутнього педагога ПТНЗ / Олена Отич // Теоретичні та методичні засади неперервної мистецької освіти: зб. матеріалів наук.-методол. семінару – Чернівці, 2005. – С. 24–27. Отич О.М. Методологічні та методичні питання організації і проведення наукових досліджень з проблем мистецької освіти / Олена Отич // Педагогічна освіта і освіта дорослих: європейський вимір: зб. наук. пр. /за ред. І.А. Зязюна, Н.Г. Ничкало. – К.; Хмельницький, 2008. – С. 122–129. Отич О.М. Педагогіка мистецтва як теорія і практика становлення творчої індивідуальності вчителя / Олена Отич // Філософія педагогічної майстерності: зб. наук. пр. /Інститут пед. освіти і освіти дорослих АПН України; Вінниц. держ. пед. ун-т імені Михайла Коцюбинського / [редкол.: Н.Г. Ничкало (голова) та ін.]. – К.; Вінниця, 2008. – С. 331–338. Отич О.М. Мистецтво у гармонійному розвитку професіонала / О.М. Отич // Творчість у контексті розвитку людини: матеріали Міжнар. наук. конф. – К., 2003. – С. 33-35. Отич О.М. Мистецтво у змісті професійної підготовки інженера-педагога / О.М. Отич // Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (15-16 жовт. 2003 р., м. Хмельницький) /Технологічний ун-т “Поділля”. – Хмельницький, 2003. – С. 96–106. Отич О.М. Мистецька освіта: ретроспективний аналіз та сучасні тенденції розвитку в Україні / Олена Отич // Мистецька освіта в контексті європейської інтеграції: Теоретичні та методичні засади розвитку: тези доп. Міжнар. наук. конф. /Сум. держ. пед. ун-т ім. А.С. Макаренка. – К.; Суми, 2004. – С. 22-24. Отич О.М. Мистецтво у розвитку особистості / О.М. Отич // Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі: зб. матеріалів Міжнар. конгресу. – ІV Слов’янські пед. читання. / Черкас. Нац. ун-т імені Богдана Хмельницького. – Черкаси, 2005. – С. 187–189. Отич О.М. Розвиток творчої індивідуальності студентів технічних університетів у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін / Олена Отич // Проблеми та перспективи розвитку транспортних систем: техніка, технологія, економіка і управління: тези доп. Третьої наук.-практ. конф. Сер. Економіка і управління /КУЕТТ. – К., 2005. – С. 112–113. Отич О.М. Художньо-естетичний розвиток майбутнього фахівця у системі професійної освіти / О.М. Отич // Теоретичні та методичні засади неперервної мистецької освіти: зб. матеріалів наук.-методол. семінару – Чернівці, 2007. – С. 27–29. Отич О.М. Різновиди мистецтва у розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійної школи / О.М. Отич // Професійно-мистецька школа у системі національної освіти: зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (1–3 жовт. 2008., смт. Мала Білозерка Запоріз. обл.) / [редкол.: І.А. Зязюн, Н.Г. Ничкало, О.М. Отич та ін.]; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України. – Чернівці, 2008. – С. 75–79. Отич О.М. Індивідуальність як філософська та наукова категорія / О.М. Отич // Теоретичні та методичні засади неперервної мистецької освіти: зб. матеріалів наук.-методол. семінару / [за ред. І. А. Зязюна.]. – Чернівці, 2008. – С. 40–43. Отич О.М. Мистецтво як засіб європейського та національного виховання / О.М. Отич // Традиція і культура. Минуле, теперішнє та майбутнє: когерентність в історії: матеріали Міжнар. наук. конф. – (12–13 грудня 2008 р., м. Київ) – К., 2008. – Ч. 3. – С. 23–24. Отич О.М. Особливості реалізації принципу культуровідповідності у професійно-педагогічній освіті / О.М. Отич // Проблеми освіти у Польщі та в Україні в контексті процесів глобалізації та євроінтеграції: зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. (22–24. квітня 2009 р., м. Житомир) – К. –Житомир / [за ред. В.Г. Кременя, Т. Левовицького, С. Сисоєвої]. – К., 2009. – С. 557–565. Отич О.М. Естетика педагогічної діяльності викладача професійного закладу освіти / О.М. Отич // Психолого-педагогічні засади розвитку соборності особистості: матеріали наук.-практ. конф. (12 лютого 2009 р., м. Київ) / [ред. В.І. Панченко; Ін-т пед. освіти і освіти дорослих АПН України]. – К., 2009. – С. 23–24.
|