Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Портницька Наталія Федорівна. Наслідування як психолоогічний механізм розвитку творчих здібностей у дошкільному віці : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2007.



Анотація до роботи:

Портницька Н.Ф. Наслідування як психологічний механізм розвитку творчих здібностей у дошкільному віці. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07. – педагогічна та вікова психологія. – Центральний інститут післядипломної педагогічної освіти АПН України, Київ, 2007.

У дисертаційному дослідженні розроблено теоретичну модель наслідування як психологічного механізму розвитку творчих здібностей у дошкільному віці. Виділено синкретичний, вибірковий інвенційно-творчий рівні наслідування.

Експериментально доведено, що передумовами виникнення творчості у наслідуванні є перенасичення діяльністю, використання інвенцій (спонтанних відхилень в ході діяльності) та орієнтація дошкільників не лише на дорослих, а на ровесників в процесі задоволення потреби у визнанні.

Наслідування як механізм розвитку творчих здібностей включає три складові: діяльнісну, яка пов’язана з накопиченням операціонального досвіду, соціально-психологічну, що обумовлює творчу чи виконавську спрямованість особистості, та рефлексивно-ціннісну, яка пов’язана із зростанням суб’єктної активності особистості, спрямованої на саморозвиток власних здібностей.

У дисертації представлено результати експериментального дослідження наслідування як механізму розвитку творчих здібностей дошкільників, розкрито його зміст і динаміку та розроблено програму ціннісної підтримки розвитку творчих здібностей у дошкільному віці.

  1. У розробленій нами теоретичній моделі виділяються три рівні розвитку наслідування як механізму розвитку творчих здібностей у дошкільному віці. Синкретичний рівень характеризує спрямованість на покрокове копіювання будь-яких дій з метою накопичення операціонального досвіду. Змістом вибіркового наслідування є відбір та копіювання дій (у тому числі й творчих), доцільних у конкретних умовах діяльності і соціальної взаємодії. При інвенційно-творчому наслідуванні для привнесення нових елементів чи створення нових, відмінних від зразка, продуктів використовуються випадкові відхилення (інвенції), які спонтанно виникають у процесі діяльності.

  2. Експериментально доведено, що виникнення елементів творчості у процесі наслідування, окрім творчо збагаченого середовища, спостерігається в ситуаціях перенасичення одноманітною діяльністю за зовнішньої вимоги продовжувати її виконання. Вихід за межі наслідування відбувається у процесі зростання суб’єктної активності. Передумовами появи творчих дій є наявність у старших дошкільників операціонального досвіду, орієнтація на використання інвенцій та вміння порівнювати й аналізувати одночасно кілька об’єктів наслідування (як дорослих, так і дітей).

  3. Соціально-психологічна складова наслідування як механізму розвитку творчих здібностей пов’язана з особливостями задоволення потреби у визнанні. У наслідувальній діяльності дошкільників виділяються дві форми потреби у визнанні: схвалення і власне визнання. Схвалення базується на оцінці дорослими операціональних та результативних компонентів діяльності і на нього орієнтуються переважно дошкільники з виконавською спрямованістю. Власне визнання орієнтоване на оцінку як дорослих, так і ровесників і пов’язане із закріпленням за дитиною права на привнесення змін в умови і способи здійснення діяльності. Це властиво дітям із творчою спрямованістю.

  4. Конкуренція між дітьми породжує ряд стратегіальних тенденцій досягнення визнання у наслідувальній діяльності, поєднання яких веде або до розвитку спрямованості на репродуктивне наслідування (стратегіальні тенденції копіювання, відмови від діяльності, фіксації на одній діяльності), або до розвитку творчої спрямованості дитини (стратегіальні тенденції творчих домагань, компілятивно-творча, інвенційно-творча).

  5. Наслідування як механізм розвитку творчих здібностей включає три складові: діяльнісну, соціально-психологічну і рефлексивно-ціннісну. Закріплення творчої спрямованості і саморозвиток творчих здібностей регулюється рефлексивно-ціннісною складовою: відбувається усвідомлене розмежування інвенцій і наслідувальних дій, цілеспрямоване експериментування з матеріалами та готовими виробами для отримання творчого результату, здатність до використання інвенцій вже на початкових етапах продуктивно-творчої діяльності, перенесення творчих та інвенційних дій в інші ситуації і відстоювання власного способу виконання діяльності.

  6. Усвідомлення власних умінь і можливостей їх розвитку створює передумови для надання ціннісної підтримки розвитку творчих здібностей через узгодження сфер досягнень і поцінувань. У результаті впровадження розробленої нами програми відбулися такі зміни: зросла кількість усвідомлених творчих умінь, дій та операцій, кількість референтних осіб, від яких очікується визнання досягнень. Було доведено можливість переорієнтації наслідування з репродуктивної на творчу діяльність шляхом цілеспрямованих розвивальних впливів.

Проведене дослідження не може вирішити всіх аспектів багатопланової проблеми механізмів розвитку творчих здібностей у дошкільному віці. Перспективи дослідження вбачаються у подальшому ґрунтовному аналізі умов та механізмів розвитку творчих здібностей шляхом наслідування при переході від дошкільного до молодшого шкільного віку, вікової динаміки впливу наслідування на розвиток творчих здібностей обдарованих дошкільників, а також у вивченні умов та принципів демонстрації дорослими визнання успіхів дитини.

Публікації автора:

  1. Портницька Н.Ф. Особливості наслідувальної діяльності та її вплив на розвиток обдарованості в дитинстві // Збірник наукових праць ВГІ НАОУ (за матеріалами конференції „Українські еліти та їх роль у державотворенні” (18-19 травня 2000 р.). – № 1’2 (14). – К., 2000. – С. 284-288.

  2. Портницька Н.Ф. Наслідування в розвитку творчих здібностей дошкільників // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологія: Збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2002. – Випуск 17. – С. 178-182.

  3. Портницька Н.Ф. Динаміка наслідування в процесі розвитку творчих здібностей дошкільників // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологія: Збірник наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. – Вип. 2 (26). – С. 212-219.

  4. Портницька Н.Ф. Особливості рефлексії здібностей у дошкільному віці // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2005. – Вип. 6 (30). – Ч. 1. – С. 239-247.

  5. Портницька Н.Ф. Експериментальне дослідження особливостей наслідування в процесі продуктивної творчої діяльності дошкільників // Педагогіка та психологія професійної освіти: Науково-методичний журнал. – Львів, 2005. – № 6. – С. 156-163.

  6. Портницька Н.Ф. Перехід до соціальної регуляції наслідування як умова розвитку творчих здібностей у продуктивній діяльності дошкільників // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2006. – Вип. 10 (34). – С. 171-175.

  7. Портницька Н.Ф. Наслідування як фактор розвитку обдарованості // Актуальні проблеми психології: Том 6. Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога (Зб. наукових праць) / За заг. ред. С.Д. Максименка. – К.: ”BONA MENTE”, 2002. – Том 6. – Вип. 3. (1 частина) – С. 166-171.

  8. Портницька Н.Ф. Психологічні особливості наслідування у дитячому віці // Вісник Житомирського педуніверситету. – Житомир, 2001. – № 8. – С. 93-96.

  9. Портницька Н.Ф. Вивчення особливостей наслідування дошкільників у продуктивній творчій діяльності // Гуманізація взаємин вчителя та учнів – необхідна умовах особистісної освіти / Матеріали міжрегіональної науково-практичної конференції. – Київ-Житомир, 2004. – С. 189-194.

  10. Портницька Н.Ф. Деякі особливості розвитку наслідування у дошкільному віці в умовах мінімальної регламентації діяльності // Актуальні проблеми діяльності психологічної служби системи освіти / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми, 2006. – С. 88-91.