Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Технічні науки / Експлуатація та ремонт засобів транспорту


Шаша Ігор Костянтинович. Наукові основи забезпечення безпеки на автомобільному транспорті України : Дис... д-ра наук: 05.22.20 - 2007.



Анотація до роботи:

Шаша І. К. Наукові основи забезпечення безпеки на автомобільному транспорті України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.22.20 – експлуатація та ремонт засобів транспорту. – Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Харків, 2007.

Дано теоретичне узагальнення наукових положень та комплексу методів, за допомогою яких забезпечується більш ефективне забезпечення безпеки дорожнього руху. Запропоновано математичну модель залежності кількості дорожньо-транспортних пригод від основних факторів, що впливають на цей процес. Отримано узагальнений підсумковий коефіцієнт безпеки, що враховує вплив дорожніх, технічних та соціально-економічних факторів на рівень аварійності в країні.

Обґрунтована нова методологія діагностування технічного стану транспортних засобів при проведенні державного технічного огляду. Розроблено нову систему державного технічного огляду транспортних засобів з урахуванням фактичного технічного стану та пробігу і застосуванням сучасного вітчизняного контрольно-діагностичного устаткування. Рекомендовано впровадження мережі пересувних діагностичних станцій як засобу контролю технічного стану механізованих методів обліку дорожніх та транспортних умов експлуатації автомобілів.

1. Доведено, що діюча програма забезпечення безпеки на автомобільному транспорті України недосконала, орієнтована під екзогенно задану мету зростання пасажиро-кілометрів та тонно-кілометрів, є безкомпромісною, розімкнутою, без зворотного зв’язку з об’єктом управління. Відсутня концепція програми та державне фінансування її заходів, не визначено конкретні цілі та їх кількісні показники.

2. Розроблено наукові основи системи забезпечення безпеки на автомобільному транспорті України, що є складовою частиною проекту Державної концепції підвищення безпеки дорожнього руху. Наукові результати, що отримано, дозволять суттєво, на 40–50 % знизити рівень аварійності в країні, зменшити кількість загиблих та поранених внаслідок дорожньо-транспортних пригод, забезпечити конституційне право громадян на безпечне для життя та здоров’я навколишнє середовище. Запропоновану систему забезпечення безпеки на автомобільному транспорті України представлено як просту, корпоративну, орієнтовану за інтересами систему мінімального класу.

3. Розроблено пропозиції щодо удосконалення діючої системи аналізу аварійності. Інтегральним показником стану безпеки дорожнього руху в країні, що характеризує надійність системи «людина-автомобіль-дорога», доцільно прийняти відношення кількості загиблих на 1000 транспортних засобів (Швеція-0,15; Німеччина-0,23; Україна-0,79).

4. На основі даних експертного опитування працівників ДАІ різних областей України встановлено, що всі фактори, від яких залежить рівень аварійність в країні, доцільно умовно поділити на три групи: дорожні, технічні та соціально-економічні. Отримано узагальнений підсумковий коефіцієнт безпеки , (для Швеції 0,9, для Росії4,2) що враховує вплив цих груп факторів.

5. Ґрунтуючись на даних дисертаційного дослідження внесено відповідні зміни до статей Адміністративного кодексу України, що визначають відповідальність за порушення Правил дорожнього руху. Розроблено пропозиції щодо внесення змін до Законів України «Про дорожній рух» та «Закону про міліцію», які визначать правові та організаційні аспекти діяльності органів та установ, що забезпечують безпеку дорожнього руху.

6. Розроблено пропозиції щодо суттєвого удосконалення діючої системи підготовки водіїв транспортних засобів категорії „В”, зокрема збільшення вдвічі (64 години) кількості годин практичної їзди. Упроваджено нову робочу програму та тематичний план контраварійної автомобільної підготовки працівників ОВС, що дозволило суттєво знизити рівень аварійності (до 12 % за 2004 рік), а також забезпечити особисту безпеку особового складу.

7. Визначено основні заходи щодо забезпечення післяаварійної безпеки як внаслідок ДТП, так і при виконанні робіт по ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного, природного, екологічного та конфліктного характеру підрозділами МВС ти МНС. Урахування фактору часу надання допомоги та відповідне матеріально-технічне забезпечення служби невідкладної допомоги дозволить поступово досягти рівня 5–6 загиблих на 100 травмованих. Розроблено рекомендації щодо залучення інвестицій у проекти щодо удосконалення організації та підвищенню безпеки дорожнього руху.

8. Вперше окреслено принципи, що визначають специфіку діагностування за критеріями безпеки, розроблено методологію нормування технічного стану засобів транспорту за критеріями безпеки, що забезпечує формування системи вимог до їх технічного стану. Встановлено, що всім вимогам щодо безпеки засобів транспорту необхідне присвоєння статусу обов’язкових та забезпечення діагностування всіх складових частин, від технічного стану яких безпосередньо залежить експлуатаційна безпека. Упровадження обов’язкового діагностування в процес проведення Державних технічних оглядів забезпечить стійке щорічне зниження рівня аварійності внаслідок технічних причин на 10–12 %.

9. Обґрунтовано тактичні та стратегічні напрямки упровадження діагностування засобів транспорту за критеріями безпеки, які дозволять збільшити пробіг без несправностей, що безпосередньо впливають на безпеку дорожнього руху, до 10–12 тис. км. Періодичність проведення Державних технічних оглядів визначається залежно від типу автомобілів, середньорічного пробігу, строку та умов експлуатації.

10. Виконані дослідження довели, що для оперативної перевірки технічного стану легкових автомобілів органами технічного нагляду ДАІ та суб’єктами господарювання усіх форм власності, атестованими Міністерством транспорту та зв’язку України, необхідно використання пересувних діагностичних станцій (ПДС). Перевірку гальмівних систем на ПДС рекомендовано виконувати на швидкісному інерційному стенді з біговими барабанами, що розроблено Проблемною науково-дослідною лабораторією по діагностиці та прогнозуванню технічного стану автомобілів ХНАДУ. При перевірці необхідне обов’язкове урахування конструктивних особливостей автомобіля, його маси та величини коефіцієнта ковзання колеса, що змінюється у широкій межі від 0 до 1.

11. В вищих навчальних закладах 1–4 рівнів акредитації необхідно ввести нову спеціальність для бакалаврів та спеціалістів по діагностиці автомобілів, зосередивши особливу увагу на вивченні конструктивних особливостей вітчизняних та іноземних автомобілів та володінні різними методами діагностування їх технічного стану.

12. Результати проведених наукових досліджень, а також досвід більшості розвинутих країн світу щодо впровадженню діагностування в процес державних технічних оглядів, дозволяють розраховувати на зниження соціально-економічного збитку від ДТП та від шкідливого впливу автомобільного транспорту на навколишнє середовище в Україні до 5,3 млрд грн. на рік, або 2 % ВВП.

Публікації автора:

1. Шаша І. К., Власенко І. В., Бортничук П. М. Ефективність екологічного моніторингу при забрудненні атмосферного повітря // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2001. – Випуск 16. – С. 376 – 380.

Автору належить аналіз екологічної проблеми в світі, розрахунок частки токсичних речовин в відпрацьованих газах та характеристика небезпеки шкідливих речовин.

2. Шаша І. К., Власенко І. В., Бортничук П. М.Управління й оцінка ризику працівників органів внутрішніх справ // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2002. Випуск 18. – С. 264 – 268.

Автору належить обґрунтування параметрів ризику виникнення травм, класифікація джерел та факторів ризику

3. Шаша І. К. Ретроспективний аналіз діяльності органів та установ, що забезпечують безпеку дорожнього руху // Автомобильный транспорт. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ. – 2003. Випуск 13. – С. 38 – 42.

4. Шаша І. К. Моделювання викидів шкідливих речовин відпрацьованих газів автомобілів // Проблемы пожарной безопасности. – Харьков: Фолио. – 2003. Выпуск 14. – С. 213 – 216.

5. Шаша И. К. Анализ причин аварийности и разработка основных направлений по обеспечению безопасности дорожного движения в Украине // Вестник Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ. – 2003. Выпуск 23. – С. 48 – 52.

6. Шаша І. К. Деякі питання зниження токсичності і забезпечення безпеки дорожнього руху на автомобільному транспорті // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2003. Випуск 22. – С. 67 – 71.

7. Шаша І. К. Стан, розвиток і перспективи нормування екологічних показників транспортних засобів // Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2004. Випуск 25. – С. 397 – 400.

8. Шаша И. К., Фесенко Г. И. Использование метода экспертного опроса при анализе дорожно-транспортных происшествий // Научно-технический сборник Харьковской Национальной академии городского хозяйства. Серия: Технические науки и архитектура. К.:Техника. – 2004. Выпуск 55. – С. 182 – 190.

Автору належить постановка задачі, аналіз процесу формування груп експертів та висновки.

9. Шаша І. К. До питання застосування методу зіставляння при розробці методики аналізу даних аварійності // Науково-технічний вісник „Безпека дорожнього руху України”. – К.:ООО „Школа”. – 2004. – №.1 – 2 (17). С. 12 – 17.

10. Шаша І. К. До питання створення системи моніторингу екологічної безпеки транспортних засобів в Україні // Східно-Європейський журнал передових технологій. – №3 (9). 2004. – С. 85 – 87.

11. Шаша И. К. Основные положения концепции обеспечения безопасности дорожного движения в Украине // Автомобильный транспорт. М., 2004. – № 7. С. 49 – 51.

12. Шаша И. К., Фесенко Г. И. Анализ и меры предупреждения дорожно-транспортных происшествий с участием неисправных автомобилей // Вестник Харьковского национального автомобильно-дорожного университета. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ. – 2004. Выпуск 25. – С. 95 – 98.

Автору належить постановка задачі, обробка статистичних даних аварійності та оцінка їх достовірності та висновки.

13. Шаша И. К., Шаша Л. И. Методы оценки социально-экономического ущерба от ДТП // Автомобильный транспорт. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ. – 2004. Выпуск 14. – С. 39 – 43.

Автору належить постановка задачі, аналіз публікацій та обґрунтування методу оцінки матеріального збитку від дорожньо-транспортних пригод.

14. Шаша І. К. Розробка моделі для оцінки гальмівних властивостей автомобіля на основі теорії нечіткої логіки // Східно-Європейський журнал передових технологій. – №5 (11). 2004. – С. 85 – 87.

15. Шаша І. К. Основні положення концепції забезпечення безпеки дорожнього руху в Україні // Автомобильный транспорт. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ. – 2004. Выпуск 15. – С. 78 – 82.

16. Шаша І. К. Основні напрямки використання математичних методів для оцінки експлуатаційних якостей автомобіля при аналізі дорожньо – транспортних пригод // Науково-технічний вісник „Безпека дорожнього руху України”. – К.:ООО „Школа”. – 2005. – №.1 (20). С. 155 – 162.

17. Шаша И. К., Шаша Л. И. Анализ мероприятий по повышению безопасности дорожного движения и рекомендации по их финансированию // Автомобильный транспорт. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ. – 2005. Выпуск 16. – С. 50 – 52.

Автору належить аналіз факторів, на основі яких приймаються рішення о упровадженні заходів по підвищенню безпеки дорожнього руху та висновки.

18. Шаша И. К., Фесенко Г. И. Единые теоретические подходы к оценке безопасности транспортных средств // Научно-технический сборник Харьковской Национальной академии городского хозяйства. Серия: Технические науки и архитектура. К.: Техника. – 2005. Выпуск 63. – С. 300 – 306.

Автору належить постановка задачі, обґрунтування схеми вимірювання ризиків на автомобільному транспорті, розробка схеми рішення задачі, висновки.

19. Шаша І. К. До питання удосконалення методики розрахунку впливу дорожніх умов на рівень безпеки дорожнього руху в Україні // Східно-Європейський журнал передових технологій. – №5/2 (17). 2005. – С.148 – 150.

20. Шаша И. К. Повышение безопасности дорожного движения в Украине путем оптимизации периодичности диагностирования транспортных средств // Вестник Национального технического университета «ХПИ». Сборник научных трудов. Тематический выпуск «Транспортное машиностроение». – Харьков: НТУ ХПИ, № 37, 2005. – С. 151 – 158.

21. Шаша И. К. Требования к качеству подготовки водителей механических транспортных средств // Автомобильный транспорт. Сб. научных трудов. – Харьков: ХНАДУ, вып. 17, 2005. – С. 92 – 95.

22. Шаша І. К., Сазонов О. Г., Лемешко О. М. Розробка методики оцінки економічної ефективності використання сучасних автомобільних тренажерів Вісник Національного університету внутрішніх справ. – 2005. Випуск 31. – С. 440 – 444.

Автору належить постановка задачі, аналіз публікацій щодо ефективності використання вітчизняних та закордонних конструкцій тренажерів, висновки.

23. Шаша И. К. Разработка концепции и методологии принятия управляющих решений в интересо-ориентированных системах, с учетом техногенной безопасности объекта // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – №1/2 (19). 2006. – С. 42 – 44.

24. Шаша И. К. Моделирование процессов движения транспортных машин в различных условиях эксплуатации // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – №3/2 (21). 2006. – С.29 – 31.

25. Шаша И. К. Оценка влияния плавности хода транспортных машин на безопасность дорожного движения // Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – №4/2 (22). 2006. – С.13 – 14.