Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка


Рогатенюк Елана Володимирівна. Науково-методичні основи розвитку механізму ціноутворення у регіональному рекреаційному комплексі (на прикладі АР Крим). : Дис... канд. наук: 08.10.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Рогатенюк Е.В. Науково-методичні основи розвитку механізму ціноутворення у регіональному рекреаційному комплексі (на прикладі АР Крим). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.10.01 – Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка. – Національна академія природоохоронного та курортного будівництва Міністерства освіти і науки України, Сімферополь, 2006.

Робота присвячена дослідженню особливостей розвитку механізму ринкового ціноутворення у регіональному рекреаційному комплексі, проведена на прикладі АР Крим. У роботі уточнено сутність ринкової ціни й ціноутворення, конкретизовано зміст функцій ціни та її суспільного призначення, визначено роль ціноутворення у перетворені господарського механізму. Встановлено, що основою розвитку механізму регіонального ціноутворення є оновлення, адаптація і вдосконалення складових його функціональної сфери – цілей, факторів і методів ціноутворення, що зумовило необхідність їх систематизації.

Одержали подальший розвиток схеми класифікації рекреаційних потреб і ресурсів; напрямів і видів рекреаційної діяльності. Уточнено зміст і структуру рекреаційного продукту як результату і водночас предмету рекреаційної діяльності. Проведена структуризація елементів регіонального рекреаційного комплексу як функціонально-територіальної системи, що дозволило визначити реальний внесок всіх його складових у створення рекреаційного продукту та утворення його ціни.

Розроблена економетрична модель функціональної сфери механізму ринкового ціноутворення, за результатами аналізу якої обґрунтовані заходи з оновлення і адаптації інформаційного забезпечення рекреаційної діяльності в регіоні; методичні рекомендації щодо проектування рекреаційного статусу територій-таксонів на основі споживчих характеристик рекреаційного продукту, який створюється в їх рамках; методичні рекомендації щодо вдосконалення процесу формування ціни на рекреаційний продукт територій-таксонів.

Основний результат дослідження полягає в розвитку теоретичних положень, обґрунтуванні та розробці організаційно-методичних рекомендацій з оновлення, адаптації і вдосконалення механізму ринкового ціноутворення у регіональному рекреаційному комплексі.

Одержані результати дослідження базуються на наступних висновках і положеннях науково-прикладного характеру:

    1. Еволюцію теорії ціни необхідно розглядати на фоні розвитку постіндустріальної парадигми, головним соціальним орієнтиром якої є людина, розвиток її творчих начал, рівня загальної культури і моральності; загального методу дослідження, складовими якого є формальна логіка, діалектика, системний аналіз, економіко-математичне моделювання; економічної науки, яка пройшла шлях від ойкономії до політекономії багатства, потім політекономії праці і, нарешті, економікс – теорії оптимального функціонування раціональної системи господарювання.

    2. Ціна, як багатозначна за своїм змістом і складом економічна категорія, поєднує в собі основні положення чотирьох базових концепцій: теорії вартості, теорії цінності, теорії ціни рівноваги, теорії ринкової ціни. За результатами систематизації основ ціноутворення згідно базових концепцій виділено ознаки, що дозволяють конкретизувати зміст ринкової ціни: основна сфера економіки; об'єкт ціноутворення; характер категорії ціни; відносини, що втілені в ціні; роль держави в ціноутворенні. Використання даного теоретичного підходу дозволило зробити наступні висновки:

    об'єкту ціноутворення слід надати більш широке і ємніще поняття – «благо», яке включає все, що має корисність, тобто здатність задовольняти потреби суб'єктів соціально-економічної системи; при цьому благо (товари, послуги, роботи чи їх сукупність) може мати раціональну або ірраціональну вартість, тобто бути результатом праці або бути нею опосередкованою;

    як предмет ціноутворення слід сприйняти грошовий вираз комплексу факторів, що визначають, формують і корегують ціну в певний час і за певних умов;

    пріоритетним напрямом державної дії на процес ціноутворення, незалежно від рівнів соціально-економічної системи, повинно стати не визначення рівня цін, а виявлення причин їх відхилень від нормального стану і розробка відповідних заходів.

      1. Ґрунтуючись на додаткових ознаках (стадії суспільного відтворення, моделей управління економікою, діючої системи цін, рівня економічної системи) уточнено зміст функцій ціни, як способу реалізації в реальній дійсності внутрішньої, глибинної її суті, та ролі ціни – конкретних результатів, що одержано від практичного використання функцій. Це знайшло відображення в розширеній схемі класифікації функцій ціни, на основі якої було виявлено особливості їх прояву на регіональному рівні та сформульовано підходи до розподілу повноважень між державою і місцевими органами самоврядування у галузі ціноутворення.

        1. Базуючись на функціонально-цільовому підході, у складі механізму ринкового ціноутворення, як динамічної системи, виділено:

        первинну сферу (сферу, що забезпечує), яка включає соціально-економічні, організаційно-економічні та організаційно-правові відносини, що характеризують спосіб організації і регулювання відносин у галузі ціноутворення, а також принципи ціноутворення;

        вторинну (функціональну) сферу, яка включає систему цілей суб'єктів, що господарюють у регіоні, комплекс факторів і методів ціноутворення;

        ядро, що включає діючу в суспільстві систему цін;

        функції і роль ціни, що виступають як критерії ефективності функціонування механізму ринкового ціноутворення.

          1. Для визначення концептуальних основ розвитку механізму регіонального ціноутворення, вперше запропоновано підхід до структуризації елементів його функціональної сфери: цілей, факторів і методів ціноутворення. На базі даного підходу розроблено:

          схему класифікації маркетингових цілей рекреаційних за призначенням суб’єктів господарювання, що реалізуються за допомогою ціноутворення; виділено одинадцять цілей, які згруповано в три блоки – цілі, що базуються на прибутку, на об’ємах продаж та на іміджі;

          схему класифікації факторів ціноутворення; виділено десять найбільш важливих факторів, які згруповано в чотири блоки – фактори, що визначають ціну; що формують ціну, що регулюють ціну, що корегують ціну;

          схему класифікації методів ціноутворення, що дозволяє врахувати тип ринку, етапи життєвого циклу продукції, етапи ціноутворення, цілі ціноутворення, ціноутворюючі фактори; виділено чотири групи методів ціноутворення – ринкові, ціннісні, витратні та параметричні.

            1. Ґрунтуючись на синтезі двох дослідницьких позицій «від потреб» і «від ресурсів», розроблено:

            схему класифікації рекреаційних потреб як виразу необхідності (цілеспрямованості) рекреаційної діяльності; виділені власне рекреаційні потреби (курортні та туристські), потреби, що забезпечують їх реалізацію (базові, супутні, організаційно-економічні, потреби в розвитку рекреаційної індустрії);

            схему класифікації рекреаційних ресурсів як виразу можливості (доцільності) рекреаційної діяльності, що відповідає класифікації рекреаційних потреб;

            схему класифікації напрямів і видів рекреаційної діяльності як логічне завершення результатів класифікації рекреаційних потреб і ресурсів;

            схему структуризації елементів регіонального рекреаційного комплексу як форми розвитку регіонального економічного простору, у складі якого були виділені рекреаційні за призначенням суб’єкти господарювання, підприємства, що забезпечують рекреаційну діяльність – підприємства інфраструктури рекреаційного регіону, підприємства ринкової інфраструктури та органи управління регіональним рекреаційним комплексом.

              1. Рекреаційний продукт є результатом та водночас предметом рекреаційної діяльності. Його комплексний і багатофункціональний характер зумовив необхідність систематизації вхідних в його склад послуг – цільових, базових, супутніх і додаткових. У свою чергу, це дозволило конкретизувати зміст рекреаційного продукту, рекреаційного пакету та рекреаційного туру як об'єктів ціноутворення, а також обкреслити сферу діяльності в галузі ціноутворення курортних установ і туристських організацій, туроператорів і турагентів.

              2. Для конкретизації дії механізму ринкового ціноутворення у регіональному рекреаційному комплексі вперше розроблено економетричну модель його функціональної сфери. Використання цієї моделі дало можливість виявити особливості процесу ціноутворення на продукт діяльності курортних установ і туристських організацій, які обумовлені специфікою природно-ресурсного і економічного потенціалу територій їх функціонування. Результати моделювання зумовили доцільність територіальної диференціації заходів щодо вдосконалення механізму ціноутворення на регіональний рекреаційний продукт.

              3. З метою розвитку механізму ціноутворення на регіональний рекреаційний продукт розроблено: 1) заходи з оновлення та адаптації інформаційного забезпечення рекреаційної діяльності у регіоні; 2) методичні рекомендації щодо проектування рекреаційного статусу територій-таксонів на основі споживчих характеристик рекреаційного продукту, якій виробляється в їх рамках; 3) методичні рекомендації щодо вдосконалення процесу формування ціни на рекреаційний продукт територій-таксонів. Результати практичного застосування методичних розробок підтвердили можливість використання ціноутворення як ефективного інструменту управління ринкового типу.

Публікації автора:

Навчальні посібники:

  1. Экономика производственной фирмы: Учеб. пособ. / Авторский коллектив под. ред. д.э.н., проф. Ефремова А.В. – Симферополь: Таврида, 2000. – 600с.

Особистий внесок здобувача: Глава 6. Ціноутворення. С. 232-311.

  1. Рогатенюк Э.В. Ценообразование: Учеб. пособ. – Симферополь: «Крымская академия природоохранного и курортного строительства», 2002. – 185с.

Статті у фахових виданнях:

  1. Рогатенюк Э.В. Особенности применения методов ценообразования в рыночной экономике // Экономика и управление. – 2003. – № 5-6. – С. 30-34.

  2. Рогатенюк Э.В. Функции и роль цены в рыночной экономике // Модели управления в рыночной экономике: Сб. науч. тр. Донецкого национального университета / Общ. ред. и предисл. Ю.Г. Лысенко. Спец. вып. Том 2. – Донецк: ДонНУ, 2003. –– С. 226–236.

  3. Рогатенюк Э.В. Анализ существующих подходов к классификации методов ценообразования // Экономика и управление. – 2004. – № 1. – С. 10-13.

  4. Рогатенюк Э.В. Анализ теоретических подходов к классификации ценообразующих факторов // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. Дніпропетровського національного університету. Вип. 189. Том II. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С. 560-570.

  5. Рогатенюк Э.В. Анализ этапов развития теории рыночной цены // Культура народов Причерноморья. – 2004. – № 51. – С. 136-141.

  6. Рогатенюк Э.В. Виды рыночных цен и признаки их классификации // Экономика и управление. – 2004. – № 4–5. – С. 36-40.

  7. Рогатенюк Э.В. Механизм ценообразования трансформационной экономики // Экономика Крыма. – 2004. – № 12. – С. 21-24.

  8. Рогатенюк Э.В. Расходы, затраты, издержки: сущность и виды // Культура народов Причерноморья. – 2004. – № 55. – Т.3. – С. 31-34.

  9. Рогатенюк Э.В. Особенности государственного регулирования процесса ценообразования в трансформационной экономике // Экономика Крыма. – 2005. – № 13. – С.48-53.

  10. Рогатенюк Э.В. Особенности механизма ценообразования в рекреационно-экономическом комплексе региона // Экономика Крыма. – 2005. – № 14. – С. 73-79.

  11. Рогатенюк Э.В. Рекреационный продукт как объект ценообразования // Культура народов Причерноморья. – 2005. – № 64 – С. 64-70.

  12. Рогатенюк Э.В. Рекреационный продукт как результат деятельности рекреационно-экономического комплекса региона // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. Дніпропетровського національного університету. Вип. 205. Том II. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. – С. 425-437.

  13. Рогатенюк Э.В. Рекреационное проектирование как способ оптимизации программы рекреации // Экономика Крыма. – 2005. – № 15. – С. 87-91.

  14. Ветрова Н.М., Рогатенюк Э.В. Механизм хозяйствования трансформационной экономики: сущность, функции и структура // Економіка. Менеджмент. Підприємництво: Зб. наук. пр. Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Випуск 14 (1) – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2005. – С. 84-90.

Особистий внесок здобувача: структуризація елементів господарського механізму ринкової економіки, визначення в ньому місця та ролі ціноутворення.

Матеріали, тези конференцій:

  1. Рогатенюк Е.В. Особливості цінової стратегії спільних підприємств // Матеріали першої Національної міжвузівської науково-практичної конференції «Сучасні проблеми та перспективи розвитку». – Сімферополь: Таврида, 2000. – С. 188-192.

  2. Рогатенюк Э.В. Факторы ценообразования: общая характеристика // Материалы Всеукраинской межвузовской научно-практической конференции «Региональная экономика и механизмы управления ее развитием». – Симферополь: Таврида, 2001. – С. 227-231.

  3. Рогатенюк Э.В. Системный подход в ценообразовании // Материалы научно-практической конференции «Пути ускорения финансово-экономического развития региона» – Симферополь: «Крымская академия природоохранного и курортного строительства», 2002. – С. 42-43.

  4. Рогатенюк Э.В. Особенности ценообразующих факторов в рекреационной сфере // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции «Управление региональным развитием» – Симферополь: «Крымская академия природоохранного и курортного строительства», 2003. – С. 235-238.

  5. Рогатенюк Э.В. Особенности учета себестоимости в цене // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции «Проблемы и перспективы развития транзитивной экономики». – Симферополь: Таврия-Плюс, 2003. – С. 108-111.

  6. Рогатенюк Э.В. Классификация затрат, образующих себестоимость продукции // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции аспирантов и студентов «Менеджмент предпринимательской деятельности». – Симферополь: Таврический национальный университет им. В.И. Вернадского, 2004. – С. 114-117.

  7. Рогатенюк Э.В. Методы государственного регулирования процесса ценообразования // Материалы первой международной научно-практической конференции «Проблемы экономики и управления в современных условиях» – Симферополь: ДОЛЯ, 2005. – С. 27-30.

  8. Рогатенюк Э.В. Рекреационное время и его составляющие // Материалы Всеукраинской научно-практической конференции «Проблемы экономической устойчивости предприятий санаторно-курортного комплекса». – Симферополь: НАПКС, 2005. – С. 13-14.

  9. Рогатенюк Э.В. Рекреационные ресурсы как выражение обусловленности рекреационно-экономической деятельности // Сборник научных трудов по материалам научно-практической конференции «Современные проблемы и пути их решения в науке, транспорте, производстве и образовании». Том 4. Экономика. – Одесса: Черноморье, 2005. – С. 60-64.

  10. Рогатенюк Э.В. Сущность и этапы рекреационного проектирования // Матеріали Всеукраїнської конференції вчених і фахівців «Проблеми управління підприємництвом в сучасних умовах» – Сімферополь: ЧП «Кильбер», 2005. – Ч.I. – С. 28-30.