Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Тюнін Володимир Леонідович. Несприятливі ефекти при роботі з комп'ютером: електрофізіологічні кореляти і можливості немедикаментозної корекції : Дис... канд. наук: 03.00.13 - 2005.



Анотація до роботи:

Тюнін В.Л. Несприятливі ефекти при роботі з комп'ютером: електрофізіологічні кореляти і можливості немедикаментозної корекції. – Рукопис.

Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата біологічних наук за фахом 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. Таврійський національний університет ім. В.І.Вернадського, Сімферополь, 2005.

Дисертація присвячена вивченню нейро- та психофізіологічних ефектів напруженої монотонної роботи з персональним комп'ютером (ПК). В 108 добровольців віку 18-25 років реєстрували поточну ЕЕГ, а також викликані та пов'язані з подіями ЕЕГ-потенціали, проводили психологічне тестування. Виявлено, що навіть одногодинна напружена робота із ПК приводить до несприятливих змін психофізіологічного статусу, що супроводжується зменшенням співвідношення альфа- і тета-ритмів і збільшенням – бета- і альфа-ритмів ЕЕГ у центральних відведеннях, й ці зміни зберігаються у контрольної групи впродовж години. Для корекції несприятливих ефектів в одній з експериментальних груп застосовували візуальну кольорову стимуляцію за допомогою колірних таблиць С.-А. Мадяра, в другій – сеанси біологічного зворотного зв'язку за характеристиками ЕЕГ. В обох випадках виявлено нормалізацію спектра ЕЕГ, збільшення амплітуд умовної негативної хвилі й потенціалу Р300. Зазначені заходи можуть бути рекомендовані для зняття несприятливих ефектів напруженої роботи на ПК.

У дисертації наведено дані, які показують що напружена монотонна робота із застосуванням персонального комп’ютера (ПК) протягом тривалого часу (однієї години та більше) веде до розвитку несприятливих змін функціонування центральної нервової системи, що відбиваються в модифікації патерну ЕЕГ-потенціалів, кардіоритму та показників психологічного тестування. Запропоновано і випробувано нове рішення заходів по зняттю несприятливих ефектів напруженої роботи із ПК. Показано, що візуальна колірна стимуляція з використанням колірних таблиць (КТ) С.-А. Мадяра та сеанси біологічного зворотного зв’язку за характеристиками ЕЕГ (ЕЕГ-ЗЗ), спрямовані на збільшення співвідношення альфа- й тета-ритмів і проведені після виконання напруженої роботи на ПК, дозволяють досягти більш швидкого відновлення оптимального стану центральної нервової системи.

Головні наукові і практичні висновки роботи є такими:

  1. Аналіз даних літератури та результати власних досліджень свідчать що робота із застосуванням ПК є помітним чинником ризику для здоров’я користувача. Однак порушення психофізіологічного стану при цьому не є наслідком якихось органічних уражень окремих структур мозку, а є «збоями» у системі регуляції. Оптимальними для корекції зазначених порушень мають бути, насамперед, не фармакологічні препарати, а функціональні немедікаментозні методи.

  2. Напружена монотонна робота із застосуванням ПК протягом однієї години веде до розвитку несприятливих змін функціонування центральної нервової системи, які відбиваються в модифікації патерну ЕЕГ-потенціалів. У випробуваних після роботи з ПК виявлено зменшення співвідношення потужності альфа- й тета-ритмів, збільшення співвідношення бета1- й альфа-ритмів ЕЕГ у центральних відведеннях, падіння показників психологічного стану «самопочуття», «активність», «настрій», індексу напруги вегетативного тонусу (згідно з даними аналізу кардіоритму).

  3. Проведення після роботи з ПК візуальної колірстимуляції за допомогою КТ С.-А. Мадяра протягом 15 хв. дозволяє досягти значуще більшої величини співвідношення альфа - й тета-ритмів, та меншої – бета1- й альфа-ритмів ЕЕГ, більшої амплітуди умовної негативної хвилі (УНХ) при виконанні сенсо-моторної реакції з попередженням у порівнянні з контрольною групою.

  4. Проведення після роботи з ПК сеансів ЕЕГ-ЗЗ, спрямованих на збільшення співвідношення альфа- й тета-ритмів у центральних відведеннях правої півкулі, також приводять до сприятливої перебудови патерну ЕЕГ. У післядії такого тренінгу виявлено значущий приріст потужності альфа-ритму, зниження потужності бета2-ритму, а також збільшення співвідношення потужності альфа- й тета-ритмів ЕЕГ обох півкуль. У післядії сеансу ЕЕГ-ЗЗ виявлено значуще зростання амплітуди пов’язаних із подіями ЕЕГ-потенціалів (УНХ і потенціалу Р300), що також свідчить про наближення до оптимального балансу процесів збудження та гальмування в ЦНС.

  5. Ефективність виявлених перебудов патерну ЕЕГ-потенціалів залежить від особливостей особистості випробуваних. Найбільш вразливими до несприятливих впливів роботи з ПК є випробувані з високим рівнем тривожності та підвищеним прагненням до уникнення невдач. Однак ефективність візуальної колір-стимуляції та сеансів ЕЕГ-ЗЗ вище саме в таких індивідів.

  6. Оскільки візуальна колір-стимуляція із використанням КТ С.-А. Мадьяра й проведення сеансів ЕЕГ-ЗЗ дають змогу досягти більш швидкого відновлення оптимального стану ЦНС, такі заходи можуть бути рекомендовані для зняття несприятливих ефектів напруженої роботи на комп’ютері.

Публікації автора:

1. Сидякин В.Г, Сташков А.М., Тюнин В.Л. Психофизиологический подход к проблемам обучения и здоровья учащихся.– Севастополь, Рибэст, 2002. – 288 с. Автором виконано формування проблеми, цілі і задач досліджень, взята участь у проведенні експериментальних досліджень, аналіз літературного й експериментального матеріалу, статистична обробка одержаних результатів, узагальнення результатів і висновки.

2. Сидякін В.Г., Тюнін В.Л., Хомякова О.В. Системний аналіз основних властивостей особистості учнів у творчій діяльності вчителя // Збірник наукових праць „Творча особливість вчителя: проблеми теорії і практики”. – Київ, 2001. – Вип. 6. – С. 270-278. Автором виконано експериментальне дослідження, аналіз літературного й експериментального матеріалу, статистична обробка одержаних результатів, узагальнення результатів та висновки.

3. Тюнин В.Л., Павленко В.Б. Анализ неблагоприятных воздействий напряженной работы на компьютере на функциональный статус человека // Ученые записки ТНУ. – 2004. – Т. 17 (56), № 1. – С. 82-88. Автором виконано аналіз літературного матеріалу та висновки.

4. Тюнин В.Л., Мадьяр С.-А., Ковалевская Е.Е., Павленко В.Б. Коррекция неблагоприятных влияний напряженной работы на компьютере с помощью цветовых таблиц С.-А. Мадьяра // Ученые записки ТНУ. – 2005. – Т. 18 (57), № 1. – С. 138-145. Автором виконано експериментальне дослідження, аналіз літературного і експериментального матеріалу, статистична обробка одержаних результатів, узагальнення результатів та висновки.

5. Тюнин В.Л., Павленко В.Б. Коррекция неблагоприятных эффектов напряженной работы на компьютере с помощью электроэнцефалографической обратной связи // Труды Крымского государственного медицинского университета им. С.И. Георгиевского. – 2004. – т. 140 , часть 3 . – С. 174-178.

Автором виконано експериментальне дослідження, аналіз літературного й експериментального матеріалу, статистична обробка одержаних результатів, узагальнення результатів і висновки.

6. Сидякин В.Г., Сташков А.М., Янова Н.П., Кириллова А.В., Архангельская Е.В., Ефимова В.М., Тюнин В.Л. Инновационные подходы к проблемам обучения и здоровья учащихся // Материалы VI международной конференции «Актуальные вопросы развития инновационной деятельности». – Симферополь, 2002. С. 187-189.

7. Сидякин В.Г., Сташков А.М., Тюнин В.Л. Социальный и психологический анализ свойств личности учащихся старших классов // Материалы X международного симпозиума «Нетрадиционное растениеводство, эниология, экология и здоровье». Алушта, 2001. – С. 912-913.

8. Тюнин В.Л., Хомякова О.В. Психофизиологический анализ состояния организма учащихся и студентов в модельных экспериментах при работе на компьютере // Материалы XI международного симпозиума «Нетрадиционное растениеводство, эниология, экология и здоровье». Алушта-Симферополь, 2002. – С. 775-777.

9. Сидякин В.Г., Тюнин В.Л., Хомякова О.В., Трибрат А.Г. Комплексное исследование системных функций организма учащихся старших классов средней школы // Материалы XII международного симпозиума «Нетрадиционное растениеводство, эниология, экология и здоровье». Алушта-Симферополь, 2003. – С. 853-855.

10. Тюнин В.Л., Павленко В.Б. Влияние напряженной работы на компьютере на психофизиологический статус человека и возможные способы его коррекции // Biomedical and biosocial anthropology. – 2004. – № 2. – С. 67 (материалы Международного симпозиума по интегративной антропологии, Винница, 2004).

11. Tiunin V.L., Madyar S.A., Pavlenko V.B. Correction of influence of intensive computer work using visual color stimulation and EEG biofeedback // Biophotons and coherent systems in biology, biophysics and biotechnology (abstract book 3th Alexander Gurwitsch Conference) – 2004. – P. 65.