Анохіна Тетяна Олександрівна. Невербальні та вербальні засоби екстеріоризації силенціального ефекту в англомовному художньому дискурсі : дис... канд. філол. наук: 10.02.04 / Запорізький національний ун-т. - Запоріжжя, 2006.
Анотація до роботи:
Анохіна Т.О. Невербальні та вербальні засоби екстеріоризації силенціального ефекту в англомовному художньому дискурсі. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2005.
Дисертаційне дослідження присвячено вивченню статусу мовчання як силенціального компонента невербальної комунікації, засобам його екстеріоризації на матеріалі сучасного англомовного художнього дискурсу.
Комунікативне мовчання позначено абсолютною антропоцентричністю, ситуативністю, гетерогенністю психологічних та ментальних витоків. Серед екстеріоризаторів виокремлюються графічні та вербальні знаки відтворення мовчання. Графічними маркерами референта виступають три крапки, тире, редупліковані знаки питання та оклику, а також – їх комбінація з трьома крапками. Невербальне мовчання позначається монолексемними та полілексемними вербалізаторами.
Серед базових номінацій мовчання ключовими є слова silence та pause. Слово silence пріоритетно вживається на позначення людського та персоніфікованого мовчання. Наявність у домені мовчання адґерентних понять свідчить про когнітивні доробки, зареєстровані в мовній картині комунікантів. У парадигмі стилістичних засобів позначення silent pauses виокремлюються образні та експресивні засоби позначення невербального феномена. До образних вербалізаторів мовчання належать метафора, метонімія, епітет, гіпербола та оксюморон. У поверховій структурі діалогічного мовлення виокремлюються синтаксичні стилістичні засоби апосіопези, анаколуфа, еліпса, які інтегровані кодом умовчання.
У домені адґерентних понять невербаліки особливе місце посідає комунікативне мовчання, силенціальний ефект, якому притаманні денотативна ситуативність, гетерогенні психологічні витоки та антропоцентричність. Комунікативне мовчання homo-silence є первинним по відношенню до nature-silence, яке позначено авторською лінгвокреативністю та персоніфікацією.
Мовчання в англомовному художньому дискурсі репрезентується прямими та дескриптивними вербалізаторами. Базовими метазнаками мовчання в англійській мові виступають лексеми pause та silence, колокаційні потенції яких препаруються семантичним дизайном конкретної макросистеми.
Графічні засоби взагалі та пунктуаційні зокрема зобов’язані своєю появою виникненню писемності. Знаки пунктуації еволюціонують, вбирають в себе риси цілих епох, приймають різну форму та десемантизуються. Графічні засоби, членуючи текстові блоки на складові у руслі ритміки мовлення, імплікують емоційний стан персонажів.
Серед невербальних засобів виокремлюється група графіки мовчання – семантизованих метазнаків пунктуації – три крапки, тире, комбінація знаків питання та оклику з трьома крапками, крапка в парцельованій репліці. Невеликому за обсягом корпусу графічних знаків властива потенційна адаптивна сила, яка виявляється в їх поліаспектності, в порізній та сумісній дієвості семантичних функцій.
Комунікативне мовчання вербалізується в англомовному художньому дискурсі експліцитно та імпліцитно монолексемними, різночастиномовними, синтаксичними, фразеологічними словосполученнями та пареміями. Однослівні позначення силенціального ефекту (іменники, прикметники) вказують на стан людини. Номінації-словосполучення вказують на витоки силенціального ефекту, його якісні та кількісні оцінки.
Силенціальний ефект корелює із психічним та ментальним станом, негативними та позитивними емоціями мовців. Це – лінгвістико-дискурсивне явище, яке віддзеркалює мовленнєву поведінку людини.
Англомовному художньому дискурсу притаманні образні засоби позначення мовчання, серед яких – метафора, порівняння, метонімія, епітет, гіпербола, оксюморон. Полілексемні експресивно-емоційні засоби в основному актуалізуються в монологах, в блоках дескрипції персоніфікованих референтів (nature-silence). Апосіопеза, анаколуф, умовчання, еліпс, зевгма – стилістично марковані номінації діалогічного мовчання.
Публікації автора:
Анохіна Т.О. Аналіз паузи у комунікативних ситуаціях // Збірник наукових статей Київського національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Київ: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2002. – Вип.1. – С. 28-30.
Анохіна Т.О. Пауза як поліфункціональний феномен полікодового тексту // Мовні і концептуальні картини світу: Зб. наук. праць. – Київ: Логос, 2002. – Вип. №7. – С. 10-15.
Анохіна Т.О. Смислове навантаження паузи у семантичному просторі англійського мовлення // Вісник Сумського держ. ун-ту. Філологічні науки. – Суми: СумДУ, 2002. – Вип. №4(37). – С. 5-8.
Анохіна Т.О. Інтеграція вербальних та невербальних знаків (на матеріалі англійської мови) // Матеріали Всеукр. наук. конф. “Другі Каразінські читання: Два століття Харківської лінгвістичної школи”. – Харків: ХНУ ім. В. Каразіна, 2003. – С. 14-15.
Анохіна Т.О. Пауза як сіленціальний знак комунікації // Вісник Сумського держ.ун-ту. Філологічні науки. – Суми: СумДУ, 2003. – Вип. №4(50). – С. 5-8.
Анохіна Т.О. До питання про валідність термінів “сайлентологія”, “силентика” // Збірник наукових статей Київського національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. – Київ: НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2003. – Вип. 5. – С. 12-14.
Анохіна Т.О. Графічні позначення мовчання в англомовній художній прозі (ХП) // Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур: Матеріали другої міжвузівськ.наук.конф. молодих учених / Відп. ред.: В.Д. Каліущенко – Донецьк: ДонНУ, 2004. – С. 19-21.
Анохіна Т.О. Кореляція феноменів “Пауза” та “Мовчання” на матеріалі англомовного художнього дискурсу (ХД) // Філологічні студії. – Луцьк: Планета, 2004. – №2(26). – С. 4-8.
Анохіна Т.О. Лексико-стилістичні позначення мовчання // Філологічні студії. – Луцьк: Планета, 2004. – №4(28). – С. 20-24.
Анохіна Т.О. Квантитативні особливості сіленціального ефекту в художньому дискурсі // Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. – Харків: Константа, 2004. – С. 41-44.
Анохіна Т.О. Статус сіленціального ефекту як рефлекторного процесу в англомовному художньому дискурсі // “Сучасні проблеми та перспективи дослідження романських і германських мов і літератур”: Матеріали ІІІ міжвузівської конференції молодих учених / Відп. ред.: В.Д. Каліущенко. – Донецьк: ДонНУ, 2005. – С. 31-33.
Анохіна Т.О. Комплементарність вербального та невербального позначення мовчання в англомовному художньому дискурсі // Нова філологія. – Запоріжжя: ЗНУ, 2005. – №1(21). – С. 111-114.
Анохіна Т.О. Семантична конгруентність слів на позначення тиші // Вісник Житомирського держ. ун-ту ім. Івана Франка. – Житомир: ЖДУ імені Івана Франка, 2005. – 23. – С. 102-103.
Анохіна Т.О. Когнітивні аспекти лексико-графічної екстеріоризації феномена мовчання в англомовному художньому дискурсі // Лінгвістичні особливості англомовного дискурсу: Матеріали Всеукр. студ. наук. конф. – Горлівка: ГДПІІМ, 2005. – С. 107-114.
Анохіна Т.О. Засоби екстеріоризації мовчання в англійській мові // Проблеми зіставної семантики. – Київ: КНЛУ, 2005. – Вип. 7. – С. 96-99.
Анохіна Т.О. Функціональна таксономія номінацій мовчання (на матеріалі англомовного художнього дискурсу) // Studia Germanica et Romanica: Іноземні мови. Зарубіжна література. Методика викладання: науковий журнал. – Донецьк: ДонНУ, 2005. – Т. 2, №1(4). – С. 5-14.
Анохіна Т.О. Функціональне навантаження комунікативного мовчання // Актуальні проблеми перекладознавства та методики навчання перекладу. – Харків: Константа, 2005. – С. 24-25.
Анохіна Т.О. Соціо-лінгвістичні параметри сіленціального ефекту в англомовному дискурсі // Каразінські читання: Людина. Мова. Комунікація // Матеріали V Всеукраїнської наукової конференції – Харків: Константа, 2005. – С. 4-5.