Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філологічні науки / Германські мови


Христенко Оксана Сергіївна. Німецький молодіжний сленг: лінгвокогнітивний та соціолінгвістичний аспекти.- : Дис... канд. наук: 10.02.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Христенко О.С. Німецький молодіжний сленг: лінгвокогнітивний та соціолінгвістичний аспекти.-Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук за спеціальністю 10.02.04 – германські мови.-Київський національний університет імені Тараса Шевченка.-Київ, 2009.

Дисертацію присвячено вивченню лінгвокогнітивного та соціолінгвістичного аспектів німецького молодіжного сленгу на матеріалах текстів художньої літератури, молодіжної преси, анкетного опитування, реклами, Інтернет-форумів та чатів, лексикографічних видань, художніх фільмів. Наведено визначення молодіжного сленгу, розглянуто його структурну організацію та типологію, проаналізовано основні тенденції і напрямки дослідження німецького молодіжного соціолекту. Визначено основні особливості використання німецького молодіжного сленгу у різних типах дискурсу. Розглянуто основні особливості мовної картини світу молоді, що виявляється у відображенні етнокультурних та соціокультурних концептів за допомогою сленгової лексики, метафоричному та метонімічному переосмисленні найменувань, створенні та переосмисленні фразеологізмів, у процесі запозичення лексики. Встановлено особливості системної організації сленгової лексики. У дослідженні виявлено також основні соціолінгвістичні особливості німецького молодіжного сленгу, досліджено гендерні та регіональні особливості німецького молодіжного сленгу.

Сленг як лінгвістична формація є невід’ємною частиною соціального виміру мови. Проведене дослідження доводить, що німецький молодіжний сленг як різновид сленгу, є нормативно зниженим, емоційно забарвленим, функціонально обмеженим мовним субкодом соціально – вікової групи молоді, в якому відтворено її світогляд та ціннісні орієнтири, що виконує функції ідентифікації, консолідації, прихованого престижу та відмежування від інших груп. Молодіжний сленг сам по собі є складною структурною організацією, що включає до свого складу ще кілька вужчих підсистем, залежно від приналежності представників молоді до певної соціальної чи соціально - професійної групи, регіону тощо. Типологія молодіжного сленгу враховує віковий та соціальний критерії. Відповідно до цих критеріїв ми розрізняємо молодіжний сленг вікових, соціальних, соціально-професійних, неформальних груп молоді.

У дисертації проаналізовано особливості використання німецького молодіжного сленгу у різних типах дискурсу. У рекламному дискурсі, дискурсах друкованих засобів масової інформації, художніх творів, орієнтованих на молоде покоління, насамперед враховуються особливості мовленнєвої поведінки цієї групи, а також вікові, соціальні, психологічні характеристики та ціннісні домінанти молоді. Завдяки врахуванню зазначених особливостей у дискурсі друкованих засобів масової інформації детерміновано тематику і стиль написання статей, побудову аргументації задля досягнення впливу на молодіжну аудиторію. У рекламному дискурсі поєднання молодіжної сленгової лексики, паралінгвістичних засобів, специфічної структури рекламних текстів направлене на підсилення аргументації, на маніпулювання свідомістю потенційних покупців серед представників молоді. У дискурсі художніх творів, для якого є характерною багатозначність тексту, авторське сприйняття світу, використання сленгу допомагає автору наблизити твір до пересічного читача, досягти перлокутивного ефекту та підвищити читабельність твору. Використання сленгу учасниками Інтернет - комунікації сприяє досягненню статусної рівноправності та скороченню дистанції при спілкуванні.

У дисертації на матеріалі даних асоціативного експерименту, компонентного аналізу значення сленгової лексики, аналізу корпусу текстів доведено, що у мовній картині світу німецькою молоді відображаються як етнокультурні, так і соціокультурні типи концептів, які виражають специфіку категоризації світу молоддю і мають своє вербальне вираження у сленговій лексиці. Мовна картина світу молоді виявляється також у процесах метафоричного та метонімічного перенесення найменувань, переосмисленні та створенні молоддю фразеологічних конструкцій, збагачується у процесі запозичення лексики. Молодіжний сленг є невід’ємною частиною лексико-семантичної системи мови, втім, має також і власну системну організацію. Особливістю синтагматичних відношень, які реалізуються у лексико – семантичній підсистемі молодіжного сленгу, є змінюваність значення тієї чи іншої лексеми залежно від її лексичної сполучуваності. Завдяки сполучуваності сленгізмів не лише актуалізується значення тієї чи іншої лексичної одиниці, а й виявляються асоціації молоді, пов’язані з її уявленнями про світ, що є також проявом епідигматичних відношень. Переосмислення вже відомих слів, що є однією з найхарактерніших особливостей молодіжного сленгу, є виявом епідигматичних відношень. Сленгові лексеми, в свою чергу, створюють розгалужені тематичні групи, що є виявом парадигматичних відношень. Проте особливістю парадигматичних відношень молодіжного сленгу є міна архісеми, що призводить до включення лексеми до іншого лексико – семантичного поля.

У дослідженні визначено особливості використання молодіжного сленгу представниками певних соціальних та соціально – професійних груп. Досліджено склад молодіжного сленгу серед представників найбільших формальних груп молоді – школярів та студентів. Більша частина сленгової лексики у зазначених групах відображає актуальні для даної соціально-вікової групи реалії. З віком мова молодих людей стає більш стандартизованою, на що значною мірою впливає зміна ціннісних орієнтирів.

Для комунікативної поведінки представників німецької молоді різних статей в цілому характерні гендерні відмінності. За результатами асоціативного експерименту підтверджена наявність серед респондентів гендерних стереотипів, що вербалізуються засобами сленгової лексики. У ході опитування було встановлено, що юнаки більш активно використовують сленгову лексику, їх сленговий вокабуляр є більш чисельним і різноманітним. Склад сленгової лексики хлопців відрізняється від такої у дівчат, про що, зокрема, свідчить значна кількість лексем зі споживацькою орієнтацією щодо дівчат. Натомість дівчата у більшій мірі ніж хлопці використовують стандартизовану лексику. Рівень знань сленгової лексики серед респондентів обох статей, принаймні на пасивному рівні, суттєво не відрізнявся.

У дисертації доведено, що для німецького молодіжного сленгу є характерною регіональна варіативність. У роботі наведені приклади регіональних варіантів сленгової лексики за визначенням самих респондентів, проаналізовано регіонально-зумовлені розширення та звуження значень сленгізмів. Суттєву частку у територіальних варіантах сленгової лексики становлять топонімічні номінації. На сучасному етапі спостерігається тенденція щодо зменшення різниці у територіальних варіантах молодіжного сленгу, чому сприяє насамперед активне використання у молодіжних колах сучасних засобів комунікації.

Перспективними у розгляді лінгвістичних субстандартів молоді залишаються комплексні дослідження з урахуванням ситуативного аспекту їх використання, подальші лінгвістичні розробки щодо когнітивних механізмів використання молодіжного сленгу, а також більш детальні дослідження регіональних та гендерних аспектів використання німецького молодіжного сленгу.

Публікації автора:

  1. Христенко О.С. Дискурсні сфери функціонування німецького молодіжного сленгу/ О.С. Христенко// Вісник СумДУ. - 2006. - №3.- С.110-114.- (Філологічні науки).

  2. Христенко О.С.Дискурс та його типологія/ О.С.Христенко// Філологічні науки: щорічн. зб. наук. праць.- Суми: Вид-во СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006.-С.262-268.

  3. Христенко О.С.Фактори впливу на становлення та розвиток молодіжної лексики/ О.С.Христенко// Східнослов’янська філологія: зб. наук. праць.- Горлівка: Вид-во ГДПУ, 2006.- вип.11. Мовознавство. -Ч.ІІ. -С.123 -128.

  4. Христенко О.С. Молодіжний дискурс та його ціннісні домінанти/ О.С.Христенко// Семантика мови і тексту:матеріали ІХ міжнародної науково-практичної конференції,(26-28 вересня 2006р.).-Івано-Франківськ: ЦІТ, 2006.-С.432-434.

  5. Христенко О.С. Німецький молодіжний сленг та його лексикографічне оформлення/ О.С.Христенко// Мовні і концептуальні картини світу: зб. наук. праць.-К.: Вид.-полігр. центр «Київський університет», 2007.-вип.22.-Ч.ІІ.- С.150-155.

  6. Христенко О.С. Особливості мовної картини світу німецької молоді/ О.С.Христенко// Наука і сучасність: зб. наук. праць.-К.: Вид-во НПУ ім. М.Драгоманова, 2007.-Т.60.-С. 246-255.-(Педагогіка і філологія).

  7. Христенко О.С. Метафоричне та метонімічне переосмислення найменувань у молодіжному слензі/ О.С.Христенко// Мовні і концептуальні картини світу: зб. наук. праць.-К.: Вид.-полігр. центр «Київський університет», 2007.-вип.23.-Ч.ІІІ.-С. 126 - 131.

  8. Христенко О.С.Молодіжний сленг у лексико-семантичній системі німецької мови/ О.С.Христенко// Сучасні проблеми лінгвістичних досліджень і методика викладання іноземних мов у вищій школі: зб. наук. праць.-Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2007.-Ч.І.-С. 186-189.

  9. Христенко О.С.Регіональні особливості сучасного німецького молодіжного сленгу/ О.С.Христенко// Науковий вісник Волинського національного університету ім. Лесі Українки.-2008.-№2.-С.120-124.

  10. Христенко О.С.Гендерні особливості сучасного молодіжного сленгу/ О.С.Христенко// Вісник Луганського національного університету ім. Тараса Шевченка.- 2008. - №10 (149).-С.149-155.-(Філологічні науки).

  11. Христенко О.С.Німецький молодіжний сленг як вияв субкультури молоді/ О.С.Христенко// Мовні і концептуальні картини світу: зб. наук. праць.-К.: Вид.-полігр. центр «Київський університет», 2008.-вип.24.-Ч.ІІІ.-С.329-335.