Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Зубко Тетяна Леонідівна. Обгрунтування стратегічних рішень з розвитку підприємств в ринкових умовах : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Зубко Т.Л. Обгрунтування стратегічних рішень з розвитку підприємств в ринкових умовах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності) – Київський національний університет технологій та дизайну Міністерства освіти і науки України, Київ, 2007.

Узагальнено теоретико-методичні основи концептуальних підходів до розробки стратегічних рішень. На основі запропонованої системи показників та критеріїв оцінки розвитку підприємства виконано діагностику економічного стану підприємств легкої промисловості.

Розроблено алгоритм обґрунтування стратегічних рішень процесів та методику їх вибору. Запропоновані методичні підходи до формування стратегії промислового підприємства з урахуванням стану зовнішнього і внутрішнього середовищ, цілей гравців ринку, розрахунку функції корисності.

Запропоновано моделі, які пов’язують стан виробництва з визначальними факторами (виробнича функція) та розглядаються можливості їх застосування для аналізу перспектив розвитку підприємств з використанням положень теорії катастроф.

Удосконалено структурний підхід до визначення економічної стратегії підприємства. Обґрунтовано формування збутової стратегії на основі використання функції корисності. На основі розроблених імітаційних моделей життєвого циклу виробів, запропоновано нові підходи до складання асортиментного набору, структура якого визначається за допомогою еволюційно-симулятивного методу. Основні наукові положення пройшли експериментальну перевірку в умовах діяльності промислових підприємств.

У результаті дисертаційного дослідження запропоновано нові підходи до науково-методичного обгрунтування стратегічних рішень з розвитку підприємств, що має суттєве значення для підприємств легкої промисловості. Відсутність аналогічних рішень для підприємств галузі робить, на наш погляд, результати дослідження пріоритетними. В дисертації отримані такі основні результати:

1. Узагальнено теоретико-методичні основи та концептуальні підходи до розробки стратегічних рішень. Визначено сутність стратегічного управління та стратегії.

2. Обґрунтовано схему прийняття управлінського рішення, яка базується на тому, що найбільш ефективним є такий вибір альтернативи, який при реалізації дає найбільшу користь для досягнення мети роботи організації.

3. Для формування стратегічних альтернатив розвитку підприємства з урахуванням випадковості поведінки складної системи запропонована структурна схема моделі підприємства, яка враховує вплив зовнішнього середовища та перебіг внутрішніх процесів (рис. 1).

4. Визначено, що діяльність підприємства найкраще описує виробнича функція. За її допомогою вивчається динаміка визначальних факторів виробництва та з’ясовується стан підприємства і його можливі «вузькі місця». Запропонована вдосконалена схема побудови виробничої функції (рис. 2), яка включає в себе 10 головних етапів, згрупованих у 7 блоків.

5. Проведено аналіз розвитку підприємств легкої промисловості з точки зору стратегічного управління. Виявлені основні групи причин недоліків в роботі підприємств, які підтверджують той факт, що немає єдиного підходу до формування єдиної методики складання стратегії роботи підприємств.

6. Розроблена методика обґрунтування стратегічних рішень як складових стратегії (рис. 5), яка складається з восьми головних етапів.

7. Для більш повної оцінки стану і взаємодії головних визначальних факторів, як компонентів системи та їх вплив на кінцевий результат обгрунтовано можливості застосування елементів теорії катастроф. Для вибору стратегічних рішень запропоновано використовувати моделі, які відображають залежність стану виробництва від визначальних факторів (виробнича функція) та розглядаються можливості їх застосування відповідно до функцій теорії катастроф.

8. Позиції підприємства на ринку та можливі напрями його подальшої діяльності визначено на основі методів маркетингового прогнозу. З метою визначення стратегічних альтернатив запропоновано застосовувати оцінку міри присутності підприємства на ринку.

9. При формуванні узагальнених стратегічних рішень розвитку підприємств запропоновано поєднувати цілі підприємства з цілями інших учасників ринку на основі сполучення методів теорії ігор зі сценарним підходом (рис. 8).

10. Побудовано імітаційні моделі життєвого циклу виробів, на основі яких розглянуті підходи до складання асортиментної стратегії підприємства.

11. Запропоновано формувати економічну стратегію підприємства на основі структурного підходу та обґрунтовувати збутову стратегію за допомогою функції корисності. Удосконалено концептуальну схему управління реалізацією стратегії розвитку підприємства, як сукупності стратегічних рішень.

12. Для вибору стратегічних рішень застосовано еволюційно-симулятивний метод, який дозволяє вибрати найбільш привабливі проекти виробництва та надає можливість оцінити їх.

13. Проведена експериментальна перевірка основних методичних положень на прикладі даних КВТВП «Київ». Розглянуто альтернативні варіанти та запропоновано проект стратегічного рішення. Як результат, дисконтовані надходження від проекту в 1.11 разу більші, ніж залучені інвестиції при терміні окупності запропонованих заходів близько трьох років.

14. Основні положення методики відпрацьовано на прикладі КВТВП ”Київ” (нині ”Перша взуттєва фабрика ”Київ”). Результати досліджень пройшли виробничу перевірку та прийняті до використання підприємствами ”Перша взуттєва фабрика ”Київ”, ”Elite-Stile”, ”Zenkis”, ЗАТ ВТШФ ”ДАНА”, корпорацією ”Український шовк”, ВАТ ”Лубенський коноплезавод”. Матеріали дисертації використовуються у навчальному процесі Київського національного університету технологій та дизайну.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

1. Зубко Т.Л., Бокій В.І. Обгрунтування вибору стратегічних альтернатив роботи підприємства // Вісник КНУТД . - 2001. - №2. - с. 126 -127. (Особисто здобувачем запропоновано схему вибору стратегічних альтернатив підприємства 0,15 обл.друк.арк.).

2. Зубко Т.Л. Деякі концептуальні підходи до стратегічного управління підприємством в ринкових умовах // Вісник технологічного університету Поділля. - 2002. - №5. - с. 131 - 135. (0,25 обл.друк.арк.).

3. Зубко Т.Л. Основні підходи до формування стратегічних альтернатив // УДАТОХ, Міжнародна науково-методична конференція присвячена 35-річчю академії 24.10.2002р. "Стратегічні напрямки розвитку підприємств харчових виробництв і торгівлі". - с. 401 - 403. (0,173 обл.друк.арк.).

4. Зубко Т.Л. Методика вибору стратегії в умовах невизначеності зовнішньої ситуації // Вісник КНУТД . - 2003. - №4. - с. 104 -110. (0,32 обл.друк.арк.).

5. Зубко Т.Л. Вибір стратегії в умовах непевності зовнішньої ситуації за допомогою теорії катастроф // Вісник КНУТД. - 2005. - №4 (24). - с. 32 - 35. (0,22 обл.друк.арк.).

6. Зубко Т.Л. Вибір фірмою стратегії діяльності методом адитивної згортки // Вісник КНУТД. - 2005. - №5 (25). 72-74 с. (0,138 обл.друк.арк.).

7. Зубко Т.Л. Обгрунтування стратегічних рішень на основі економетричної моделі розвитку фірми // Економіка: проблеми теорії та практики: збірник наукових праць. Випуск 208, том 2 с. 570-576. 2005р. (0,325 обл.друк.арк.).

8. Зубко Т.Л. Обґрунтування товарної стратегії фірми на основі аналізу життєвого циклу виробів // Економічні науки. Серія ”Економіка та менеджмент”. Збірник наукових праць, випуск 3 (10), с. 19 - 31. Луцьк, - 2006 р. (0,4 обл.друк.арк.).

9. Зубко Т.Л. Деякі підходи до організації ефективної діяльності системи в ринкових умовах // Тези доповіді в збірнику ”Актуальные проблемы и перспективы развития экономики Украины” (0,1 обл.друк.арк.).

В інших виданнях:

10. Зубко Т.Л. Анализ рисков в малом предпринимательстве // Вестник ВТИЛП. -2002. -№ 3. - с. 44 - 48. (0,37 обл.друк.арк.).

11. Зубко Т.Л. Маркетинговий прогноз // Всеукраїнський громадсько-політичний і теоретичний журнал товариства "Знання" України Трибуна. - 2002. - №5-6. - с. 30 - 31. (0,257 обл.друк.арк.).