202. Канєва Тетяна Володимирівна. Облік доходів і видатків спеціального фонду бюджетних установ: Дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / Київський національний торговельно-економічний ун-т. - К., 2002. - 167, [27] арк. , табл. - Бібліогр.: арк. 156-167.
Анотація до роботи:
Канєва Т.В. Облік доходів і видатків спеціального фонду бюджетних установ. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.06.04 – бухгалтерський облік, аналіз і аудит. – Київський національний торговельно-економічний університет, Київ, 2002.
Дисертаційна робота присвячена дослідженню методології та організації обліку доходів і видатків спеціального фонду бюджетних установ – вищих закладів освіти. Дефіцит бюджетних коштів і перехід економіки України до ринкових відносин сприяли розширенню сфери платних послуг бюджетних установ, у тому числі установ системи освіти. У дисертації досліджено стан бюджетних установ – вищих закладів освіти України – в нових умовах господарювання та визначені основні джерела фінансування цих закладів, критично оцінено існуючу методологію та організацію обліку коштів спеціального фонду щодо відповідності їх сучасним вимогам управління і визначено шляхи їх подальшого удосконалення.
Автором обґрунтовано ряд рекомендацій щодо удосконалення методичних прийомів обліку доходів, видатків спеціального фонду, спрямування тимчасово вільних коштів спеціального фонду на погашення заборгованості, що виникла по видатках за загальним фондом та визначення результату виконання кошторису за окремими коштами спеціального фонду.
Запропоновано нову форму меморіального ордеру та внесено рекомендації з удосконалення організації обліку бюджетних установ на основі використання спеціально запропонованих журналів-ордерів.
З метою підвищення оперативності та достовірності обліково-економічної інформації запропоновано здійснити інтегрування обліку всіх видів доходів і видатків спеціального фонду в єдиній системі на основі використання новітніх комп’ютерних технологій. Розроблено пропозиції щодо автоматизації облікових процедур на основі мережі автоматизованого робочого місця фахівців установи. Запропоновані нові форми картки аналітичного обліку та форма відомості, що складаються в автоматизованому порядку і використовуються для складання звітності бюджетних установ за коштами спеціального фонду.
Основні результати дослідження запроваджені в практичній діяльності бюджетних установ – вищих закладів освіти.
Результатом дисертаційного дослідження є методичні рекомендації щодо удосконалення обліку доходів і видатків коштів спеціального фонду бюджетних установ – вищих закладів освіти, спрямовані на підвищення оперативності та якості обліку, що дозволяє забезпечити високу ефективність процесу управління спеціальним фондом бюджетної установи. У дисертації обґрунтовано теоретичні і організаційно-методичні положення стосовно удосконалення методики та організації обліку доходів і видатків спеціального фонду бюджетних установ – вищих закладів освіти. За результатами проведеного дослідження можна зробити такі висновки:
На основі дослідження генезису наукової думки фахівців та узагальнення різних точок зору, що представлені в економічний літературі, визначено теоретичні основи трактування категорії “спеціальний фонд” та показано необхідність його існування в Україні в сучасних економічних умовах.
Нинішній етап розвитку бюджетних установ – вищих закладів освіти – характеризується важливою роллю, що відіграє гуманітарна допомога, питома вага якої неухильно збільшується, тому запропоновано Перелік надходжень бюджетних установ доповнити окремим розділом – “Гуманітарна допомога”. Це дозволить класифікувати гуманітарну допомогу як самостійне джерело надходження до спеціального фонду, що дасть можливість підвищити якість обліку таких коштів з метою накопичення даних для управління, контролю та звітності бюджетних установ.
Організація обліку визначення результату виконання кошторису за спеціальним фондом вимагає детальної інформації про відокремлення джерел надходження коштів спеціального фонду та видатків, що здійснюються за їх рахунок, тому пропонується до чинного Плану рахунків ввести систему субрахунків, які забезпечать одержання достовірної інформації, необхідної для прийняття управлінських рішень.
У зв’язку з тим, що в меморіальному ордері № 5 досить важко відокремити кошти спеціального фонду, за рахунок яких проводилося нарахування заробітної плати і стипендії, то для отримання наочної інформації і для правильного розподілення видатків загального й спеціального фондів та для розподілу їх за окремими коштами спеціального фонду, що зумовлено необхідністю цільового використання бюджетних коштів згідно з затвердженим кошторисом бюджетної установи, розроблено і запропоновано нову форму меморіального ордера № 5.
Запропоновано нову методику відображення в обліку операцій зі спрямування спеціальних коштів на видатки загального фонду та їх подальшого відшкодування для точного визначення результату виконання кошторису бюджетної установи за загальним і спеціальним фондами наприкінці року. Проведені дослідження довели, що вона є більш прийнятна для застосування в практичній діяльності бюджетних установ тому, що спрощує бухгалтерські проведення таких операцій і повною мірою відповідає принципам бюджетного асигнування.
У сучасних умовах діяльності бюджетних установ суттєвим моментом є визначення результатів виконання кошторису за окремими видами коштів спеціального фонду. Тому пропонується ввести додаткові рядки до рядка “Результат виконання кошторису за спеціальним фондом” у формі № 1 “Баланс”, що будуть розшифровувати загальний результат за окремими коштами спеціального фонду . Це дасть змогу дати точну оцінку визначення у зазначеній формі звітності результату виконання кошторису за певними коштами спеціального фонду бюджетної установи.
Проведений аналіз нормативної бази і спеціальної літератури свідчить, що відсутні методичні рекомендації та правила складання книги “Журнал – головна” у бюджетних установах . Автором розкрито порядок визначення позиції “Сума оборотів за меморіальним ордером” по кожному меморіальному ордеру, правила її переносу та запису до книги “Журнал – головна” і порядок складання книги “Журнал – головна”. Такі рекомендації необхідні для практичного використання при складанні вищезазначених регістрів у бюджетних установах.
З метою уніфікації облікових регістрів у бюджетних установах та максимального наближення їх до форм регістрів по народному господарству в цілому запропоновано застосування журнально-ордерної форми бухгалтерського обліку в бюджетних установах, з детальною характеристикою форм і порядку складання журналів-ордерів за кожним окремим рахунком. Рекомендовані для бюджетних установ журнали-ордери мають певні особливості складання, які полягають, на відміну від загальноприйнятих журналів-ордерів у галузях національної економіки, в обов’язковому обліку за кодами економічної класифікації видатків та в наявності інших записів, при відображенні операцій з оприбуткування необоротних активів та малоцінних і швидкозношуваних предметів у бюджетних установах, що дозволить проводити автоматизацію облікових робіт у бюджетних установах із застосуванням діючих комп’ютерних програм.
Відповідно до загальної концепції управління спеціальним фондом у бюджетних установах розроблено рекомендації щодо комплексної автоматизації обліково-аналітичних робіт із використанням моделі завдань обліку в системі розподільної обробки даних, яка включає локальні бази даних, що дозволить у мережі АРМ фахівців контролювати надходження та цільове і правильне використання коштів спеціального фонду відповідно до затвердженого кошторису бюджетних установ.
Для ведення оперативного контролю за наявністю і рухом коштів спеціального фонду запропоновано в автоматизованому режимі складання розробленої автором форми відомості місячної звітності про надходження і використання коштів спеціального фонду бюджетної установи, що прискорить та підвищить ефективність складання оперативної звітності за зазначеними коштами.
Викладені вище результати дисертаційного дослідження дозволяють певним чином доповнити теоретичні засади бухгалтерського обліку спеціального фонду у бюджетних установах – вищих закладах освіти, а їх застосування в обліковій практиці установ забезпечить повне та своєчасне відображення доходів і видатків за окремими коштами спеціального фонду та точне визначення результату виконання кошторису за коштами даного фонду, що, у свою чергу, підвищує якість облікових робіт у бюджетних установах.
Викладені рекомендації та методики були апробовані в бюджетних установах – вищих закладах освіти України – і отримали позитивну оцінку.
Публікації автора:
Публікації у наукових фахових виданнях:
Канєва Т.В., Горностаєва В.М. Облік позабюджетної діяльності бюджетних установ // Фондовий ринок .-1999. – № 27.- С. 28-29.
Канєва Т.В. Удосконалення обліку результату виконання кошторису по спеціальному фонду в бюджетних установах // Перспективи розвитку інвестиційних процесів в Україні: Вісн. Харків. нац. ун-ту ім. В.Н. Каразіна.- Харків, 2001. – № 521 .- С. 354-360.
Канєва Т.В. Спеціальний фонд як джерело фінансування бюджетних установ // Вісник КНТЕУ. – 2002.- № 1.- С. 65-69.
Канєва Т.В., Вовк В.О. Особливості формування спеціального фонду кошторису бюджетних установ // Економіка і підприємництво: стан та перспективи: Зб. наук. праць. – К.: КНТЕУ, 2001. – С.193-198.
Канєва Т.В. Облік госпрозрахункової діяльності бюджетних установ // Облік, аналіз та контроль у системі управління економікою підприємства: Тези доповідей на міжнар. наук.-метод. конф. 25-26 листопада 1997 р. – К.: КДТЕУ, 1997.- С. 38-40.