Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Бухгалтерський облік, аналіз та аудит


Ніколенко Лариса Анатоліївна. Облік і аналіз витрат по наданню послуг зв'язку (на прикладі підприємств Укртелекому) : дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / Київський національний економічний ун-т ім. Вадима Гетьмана. — К., 2006. — 223арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 181-193.



Анотація до роботи:

Ніколенко Л.А. Облік і аналіз витрат по наданню послуг зв’язку (на прикладі підприємств Укртелекому) – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.06.04. – Бухгалтерський облік, аналіз та аудит. – Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана. –Київ, 2006.

Дисертація присвячена комплексному дослідженню теоретичних положень та розробці практичних рекомендацій щодо вдосконалення методики обліку і аналізу витрат по наданню послуг зв’язку та встановленню тарифів на ці послуги з урахуванням особливостей телекомунікаційної галузі України в ринкових умовах господарювання.

Проаналізовано тенденції розвитку та основні проблеми й особливості галузі зв’язку, їх вплив на формування тарифної політики телекомунікаційних підприємств. Висвітлено механізм формування тарифів на послуги зв’язку, сутність, класифікацію та характеристику діючих тарифів, визначені основні проблеми тарифоуворення та подані пропозиції, спрямовані на їх вдосконалення. Обґрунтовано та запропоновано методику обліку розподілу витрат на підприємствах зв’язку залежно від обсягу наданих послуг, що суттєво впливає на формування собівартості наданих послуг як основи для встановлення тарифів.

Розроблено модель проведення аналізу тарифів на послуги зв’язку, яка грунтується на визначенні «оптимального тарифного плану».

Здійснено поглиблений аналіз витрат за такими класифікаційними ознаками, як постійні та змінні витрати, що дасть змогу підприємствам зв’язку визначати обсяги виробництва при яких покриваються як змінні так і постійні витрати, а також визначати критичну точку беззбитковості або поріг рентабельності.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукового завдання щодо методики обліку та аналізу витрат по наданню послуг зв’язку та тарифоутворення на телекомунікаційних підприємствах України. Сформульовано низку висновків концептуально-теоретичного та науково-практичного характеру, які свідчать про досягнення поставленої мети і вирішення головних завдань дослідження.

1. Оцінка діяльності телекомунікаційної компанії як з боку користувачів, так і з боку зацікавлених інвесторів внутрішньо пов’язана з тарифами. Це викликає потребу створення умов для прозорого і об’єктивного механізму тарифоутворення і тарифного регулювання, який має ґрунтуватись на такому показнику, як «витрати на надання послуг». Тому побудова і чітка організація обліку витрат, їх класифікація, розподіл є основними завданнями кожного телекомунікаційного підприємства.

2. Доведено, що альтернативні види цінового регулювання, які широко використовують розвинені країни в галузі телекомунікації, мають великі переваги як з боку регулювання ставки дохідності, так і з боку інвестиційної привабливості. Найбільш поширеним методом цінового регулювання в галузі телекомунікацій є метод граничного ціноутворення (Pries Cap), який полягає у використанні спеціальної формули, заздалегідь встановленої регуляторним органом для визначення того, наскільки фірма-монополіст може збільшувати ціну на послуги.

3. Методика та організація обліку й аналізу витрат діяльності підприємства суттєво залежать від економічних, організаційних, технологічних особливостей основного виробництва, оскільки саме тут найбільш чітко відображується специфіка галузі. Так, до групи чинників, які впливають на структуру витрат і собівартість послуг зв’язку, що надаються телекомунікаційними підприємствами, належать: одночасність надання і споживання послуг зв’язку в часі, що унеможливлює відокремленість собівартості виготовлених послуг від собівартості реалізованих послуг; відсутність незавершеного виробництва; велика частка постійних витрат; одні й ті самі виробничі ресурси підприємства беруть участь у створенні різних видів послуг зв’язку.

4. Одним із найважливіших завдань системи управління витратами телекомунікаційної галузі є економічно обґрунтована і виважена їх класифікація. На основі вивчення праць вітчизняних та зарубіжних науковців з цього питання і здійснення аналізу існуючих підходів до визнання, оцінки, класифікації та розподілу витрат запропоновано вдосконалити діючу класифікацію витрат із введенням до П(С)БО 16 «Витрати» наступних термінів: витрати періоду та затрати за елементами, Виходячи із організаційно-технологічних особливостей телекомунікаційних підприємств ввести в облікову систему класифікацію витрат на постійні та змінні й рекомендувати її впровадження на підприємствах досліджуваної галузі.

5. Вперше для телекомунікаційної галузі розроблено модель розподілу витрат залежно від обсягу наданих послуг і встановлено, що в галузі зв’язку таке співвідношення становить: 70% - постійні витрати і 30% - змінні витрати. Запропоновано здійснювати такий розподіл на стадії первинного обліку введенням до бухгалтерських регістрів з обліку витрат цієї класифікаційної ознаки.

6. Здійснено поглиблений аналіз витрат за такими класифікаційними ознаками, як постійні та змінні витрати, і на їх основі проведено аналіз, який враховує взаємодію обсягів виробництва послуг зв’язку і прибутку (CVP- аналіз). Такий аналіз дасть змогу підприємствам зв’язку визначати обсяги виробництва при яких покриваються як змінні так і постійні витрати, а також, визначати критичну точку беззбитковості або поріг рентабельності.

7. Наведено методику визначення критичного рівня тарифу, при якому він дорівнюватиме собівартості, а прибуток і рентабельність будуть нульовими. Це дозволить операторам зв’язку оптимізувати тарифи на основні телекомунікаційні послуги, забезпечити рентабельність цих послуг, підвищити ефективність функціонування операторів зв’язку на ринку послуг, обґрунтувати прийняття управлінських рішень з тарифної політики.

8. Виходячи з того, що підвищення ефективності роботи телекомунікаційних підприємств потребує досягнення найбільшого ефекту на одиницю (1 грн.) здійснених витрат, запропоновано два шляхи:

перший – підвищення прибутковості. Однак аналіз показників діяльності свідчить про зменшення прибутковості телекомунікаційних підприємств

ВАТ «Укртелеком», що відбувається за рахунок зростання обсягів наданих послуг зв’язку мобільними операторами зв’язку та за рахунок фіксованих тарифів на основні послуги зв’язку в національного оператора зв’язку;

другий – скорочення витрат. Запропонована методика проведення аналізу дає змогу оцінити зміну витрат, особливо їх постійної частини при зменшенні обсягів наданих послуг (трафіку).

9. Доведено, що здійснення аналізу впливу витрат на прибуток та обсяг послуг і виявлення шляхів їх скорочення матиме більший вплив на рівень рентабельності, ніж збільшення прибутковості за рахунок підвищення тарифів.

10. Процес встановлення цін має бути максимально чутливим до будь-яких змін (зовнішніх та внутрішніх) і тут суттєву роль відіграє вірогідна інформація про отримання прибутку від різних тарифних планів, що можуть надати своїм користувачам оператори зв’язку. Тому запропонована методика щодо визначення оптимального тарифного плану є актуальною в процесі демонополізації галузі зв’язку.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Ніколенко Л.А. Методичні проблеми формування тарифів на послуги зв’язку// Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Вип.184: в 3 т. Том ІІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 548-551 (0,23 д.а.)

  2. Ніколенко Л.А. Інформація з обліку витрат – база для прийняття рішень при встановленні тарифів на послуги зв’язку// Вісник Житомирського державного технологічного університету: Економічні науки. – Житомир: ЖДТУ, 2004. – № 4(30). – С. 168–171 (0,3 д.а.)

  3. Ніколенко Л.А. Основні напрямки автоматизації обліку на підприємствах зв’язку// Фінанси, облік і аудит: Наук. зб. – Вип.1 / Відп. ред. А.М. Мороз. – К: КНЕУ, 2003. – С. 242-245 (0,2 д.а.)

  4. Ніколенко Л.А. Сучасні інформаційні технології в управлінні бізнес-процесами на підприємствах зв’язку// Моделювання та інформаційні системи в економіці: Міжвідомчий науковий збірник. Вип. 71 / Відп. ред. В.К. Галіцин. – К.: КНЕУ, 2004. – С. 122–128 (0,4 д.а.)

  5. Ніколенко Л.А. Сучасні підходи і ефективні рішення по управлінню підприємствами зв’язку// Проблеми системного підходу в економіці: Збірник наукових праць: Вип. 5. – К.: НАУ, 2003. – С. 183–187 (0,23 д.а.)

  6. Ніколенко Л.А. Проблеми визнання та класифікації витрат// Фінанси, облік і аудит: Наук. зб. – Вип.7 / Відп. ред. А.М. Мороз. – К: КНЕУ, 2006. – С. 254-260 (0,3 д.а.)

В інших виданнях:

7. Ніколенко Л.А.Шляхи вдосконалення національних стандартів// Матеріали Другої всеукраїнської наукової конференції, присвяченої видатним вченим в галузі бухгалтерського обліку «Зимові читання, присвячені ідеям проф. П.П. Німчинова та проф. І.В. Малишева». – Житомир: ЖДТУ, 2004. – С. 54-55

(0,1 д.а.)

8. Ніколенко Л.А. Аналіз впливу використання виробничої потужності на обсяг і собівартість послуг зв’язку// Матеріали Третьої всеукраїнської наукової конференції, присвяченої видатним вченим в галузі бухгалтерського обліку «Зимові читання, присвячені ідеям проф. П.П. Німчинова та проф. І.В. Малишева». – Житомир: ЖДТУ, 2005. – С. 77-79 (0,1 д.а.)

9. Ніколенко Л.А. Напрямки інвестиційного розвитку телекомунікаційної галузі// Міжнародна науково практична конференція «Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти». – Запоріжжя, 2005. – С. 48-49 (0,12 д.а.)

10. Ніколенко Л.А. Аналіз впливу змін тарифної політики на ведення обліку в телекомунікаційних компаніях// Матеріали Першої всеукраїнської науково практичної конференції, присвяченій 40-й річниці Криворізького економічного інституту Київського національного економічного університету. – Кривий Ріг, 2005. – С. 216-217 (0,11 д.а.)