Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Бухгалтерський облік, аналіз та аудит


Фоміна Олена Володимирівна. Облік і аудит в управлінні продажами товарів : Дис... канд. наук: 08.00.09 - 2008.



Анотація до роботи:

Фоміна О.В. Облік і аудит в управлінні продажами товарів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.09 – Бухгалтерський облік, аналіз та аудит (за видами економічної діяльності). – Київський національний торговельно-економічний університет. – Київ, 2008.

Дисертацію присвячено актуальним проблемам удосконалення обліку й аудиту в управлінні продажами товарів торговельних підприємств. Об’єктом дослідження обрано операції з продажу товарів на підприємствах роздрібної торгівлі, предметом – сукупність теоретичних, методичних і практичних питань обліку та аудиту операцій із продажу товарів у системі управління.

Обґрунтовано пропозиції щодо вдосконалення обліку й аудиту операцій із продажу товарів, які полягають в уточненні сутності облікової категорії “продаж”, розробленні документального забезпечення та дозволяють здійснювати комплексне дослідження системи управління продажами товарів і забезпечують оперативність та ефективність контролю форм документів.

Запропоновано систему збалансованих показників в управлінні продажами товарів підприємств роздрібної торгівлі та методики прогнозування результатів від продажу із застосуванням активізаційних заходів, що є інформаційним джерелом для прийняття управлінських рішень.

Побудовано, як інструмент аудиту, модель інформаційних потоків даних обліку операцій із продажу товарів.

Удосконалено методику аудиту операцій із продажу товарів на основі виділення джерел дослідження інформації, методичних прийомів, які забезпечують комплексне вивчення цих операцій.

Проведене в дисертаційній роботі комплексне дослідження обліку та аудиту в управлінні продажами товарів дозволили сформулювати ряд висновків теоретичного, методичного та науково-практичного змісту, які вирішують основні завдання відповідно до поставленої мети, а саме:

  1. Проведено дослідження використовуваних у бухгалтерському обліку термінів „продаж”, „реалізація”, „збут”. Це дозволило виявити відмінності та уточнити зміст поняття „продаж”. З’ясовано, що продаж (процес реалізації) доцільно трактувати як тристоронній процес доведення товару до споживача, в якому в момент продажу, по-перше, передаються права власності на об'єкт продажу від продавця до покупця й визнається очікуване надходження економічних вигод – виручка, по-друге, визнаються витрати, і, по-третє, здійснюється зіставлення доходів і витрат, що дає можливість визначити фінансовий результат від продажу – прибуток, збиток або беззбитковість.

2. Сформульовано висновки про основні тенденції торговельної діяльності підприємств роздрібної торгівлі України за результатами аналізу обороту роздрібної торгівлі (на основі матеріалів органів державної статистики, даних державних податкових органів та матеріалів спеціалізованих періодичних видань), та виявлено:

значне зростання показників товарообороту торговельної галузі;

посилення конкуренції на ринку товарів;

ускладнення господарських зв’язків між торговельними підприємствами та їх контрагентами;

поява ефективних методів активізації продажу товарів;

створення значної кількості розгалужених торговельних мереж, що обумовило необхідність дослідження економічних аспектів та сучасних проблем продажу товарів споживачам як основної функції торгівлі, з метою ефективного управління.

3. Визначено, що з позиції системного підходу до управління, де об'єктом є процес продажу, управління продажами товарів являє собою цілеспрямовану структуру, в якій поставлені перед персоналом цілі і виконані ним за допомогою матеріального та інформаційного потенціалу дії для досягнення цих цілей над об'єктами системи. При цьому бухгалтерський облік є основним інформаційним джерелом при прийнятті управлінських рішень.

Системний підхід у дисертації розглядається як один із методів економічного дослідження, це дозволяє представити процес продажу, з одного боку, як сукупність елементів, що його утворюють, а з іншого – як частину єдиної системи управління підприємством.

4. Удосконалено класифікацію інформації про управління продажами товарів, яка являє собою визначену кількість ознак, що задовольняють висунуті до них вимоги. Обґрунтовано доцільність запропонованої класифікації у зв’язку з відсутністю системних підходів до вивчення продажу як об'єкта бухгалтерського обліку в необхідному для сьогодення вигляді. Формування подібної інформації можна здійснити в системі синтетичного обліку.

5. Уточнено поняття „документооборот” та запропоновано форми первинних документів та регістрів обліку з метою підвищення оперативності обліку операцій із продажу товарів, ураховуючи застосування заходів активізації на торговельному підприємстві. Створення нових облікових форм веде до змін чи доповнень графіка документообороту, графік запропоновано зробити складовою наказу про облікову політику.

6. Удосконалено обліково-аналітичне забезпечення управління продажами товарів за основними видами операцій шляхом введення рахунків третього порядку до рахунків ”Дохід від продажу товарів” та „Вирахування з доходу” та запропоновано аналітичні рахунки для обліку операцій з продажу товарів з урахуванням активізаційних заходів.

Виділення синтетичних та аналітичних рахунків покликано стати ефективним інформаційним джерелом для прийняття управлінських рішень щодо продажу товарів.

7. Визначено етапи прийняття управлінського рішення та запропоновано класифікацію управлінських рішень, які займають центральне місце в управлінні продажами товарів.

З’ясовано, що при прогнозуванні управлінських рішень, які спрямовані на активізацію продажів та отримання максимального доходу, необхідно спрогнозувати проміжні результати за такими підцілями:

максимальний рівень товарообігу найбільш прибуткових груп товарів;

найпривабливіша асортиментна політика;

встановлення найбільш оптимальної ціни та визначення допустимої нижньої межі ціни для застосування системи стимулювання продажу товарів, що в бухгалтерському обліку виявляється у відображенні результату від застосування різноманітних методів зниження ціни;

вибір найефективніших додаткових послуг, що надаються покупцям магазином;

управління якістю товарів, які пропонуються для продажу торговельними підприємствами. За визначеними підцілями запропоновано відповідні методики прогнозування як ефективний засіб інформаційного забезпечення управління продажами товарів.

8. Запропоновано, шляхом адаптації концепції, розробленої західними вченими, до підприємств роздрібної торгівлі, систему збалансованих показників продажу товарів, яка являє собою взаємопов’язані показники стратегічного й оперативного рівнів управління.

Розроблено карту результатів застосування збалансованої системи показників в управлінні продажами товарів.

Визначено такі ключові показники ефективності роботи торговельного підприємства для забезпечення виконання планових показників по товарообороту:

коефіцієнт обслуговування відвідувачів, або коефіцієнт конверсії;

коефіцієнт „чеки-товари”.

Застосування збалансованої системи показників покликано підтримувати стратегічні рішення на оперативному рівні та інформувати про відповідні актуальні способи досягнення поставленої мети в управлінні продажами товарів.

9. Визначено основні елементи, документальне забезпечення та роль внутрішнього аудиту в управлінні продажами товарів. Запропонована модель внутрішнього аудиту операцій з продажу товарів із позицій системного підходу розкриває його сутність. Це дозволяє визначити потоки й обсяги облікової інформації, найбільш завантажені збором і обробленням даних точки контролю.

  1. Уточнено сутність аудиторських процедур та удосконалено їх класифікацію шляхом систематизації інструментарію аудиту, представленого в нормативно-правових актах та розширеного додатковими ознаками класифікації з огляду на можливість їх застосування при проведенні аудиту на торговельних підприємствах.

Обґрунтовано необхідність використання аналітичних процедур на всіх стадіях аудиту операцій із продажу товарів у системі управління господарськими процесами торговельного підприємства, а також визначено передумови розширення їх можливостей.

  1. Побудовано прогнозну модель за факторами впливу на дохід від продажу товарів за допомогою регресійного моделювання. Метою використання цієї моделі є надання допомоги керівництву підприємства роздрібної торгівлі у прийняття управлінських рішень, а також під час аудиту, коли доводиться аналізувати облікові дані торговельного підприємства з численними об'єктивними і суб'єктивними особливостями діяльності та організації обліку.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях

  1. Фоміна О.В. Продаж товарів із використанням дисконтних карток // Формування ринкової економіки в Україні: Міжнар. наук.-практ. конф. Львів, 25-26 берез. 2005 р. – Л., 2005. – С. 252-253 (0,18 друк. арк.).

  2. Фоміна О.В. Облік повернення товарів, проданих по дисконтних та платіжних картках // Концепція розвитку бух. обліку, аналізу і аудиту в умовах міжнар. інтеграції: Міжнар. наук. практ. конф. Київ, 20-22 квіт. 2005 р. – К., 2005. – Ч.1. – С. 33-35 (0,14 друк. арк.).

  3. Морозова Н.І. Фоміна О.В. Відображення в бухгалтерському обліку операцій із розпродажу товарів // Бух. облік і аудит. – 2005. – №7. – С. 18-24 (0,55 друк. арк. особисто автора – 0,53).

  4. Фоміна О.В. Дисконтні картки в управлінні продажами товарів // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Д., 2005. – Вип. 205, Т. ІІІ. – С. 730-738 (0,45 друк. арк.).

  5. Фоміна О.В. Бухгалтерський облік в реалізації інформаційних потреб управління продажами товарів // Розвиток наук. досліджень 2005: Міжнар. наук. практ. конф., 7-9 листоп. 2005 р. – Полтава, 2005. – Т.10. – С. 157-159 (0,14 друк. арк.).

  6. Фоміна О.В. Економічна сутність управління продажами // Вісн. НТУ „Харків. політехн. ін-т”: Темат. вип.: Розвиток обліку та аудиту як основи інформаційно-аналітичного підприємства. – 2005. – Т.1 (№58). – С. 181-183 (0,27 друк. арк.).

  7. Фоміна О.В. Документальне забезпечення первинного обліку операцій з продажу товарів // Вісн. нац. у-ту вод. господарства та природокористування: Зб. наук. праць. – Рівне, 2006. - С. 464-472 (0,73 д.а.).

  1. Фоміна О.В. Інформаційне забезпечення прийняття управлінських рішень щодо продажу товарів // Вісн. Чернівец. нац. торг.-екон. ун-ту: Зб. наук. праць. – Чернівці, 2007. – № 2. – С. 306-312 (0,5 друк. арк.).

  2. Фоміна О.В. Поняття і сутність процесу продажу // Вісн. Київ. нац. торг.-екон. ун-ту: Зб. наук. праць. – К., 2007. – №2 – С. 116-121 (0,64 друк. арк.).

  3. Фоміна О.В. Зміст і роль аудиторських процедур в аудиті операцій із продажу товарів // Актуал. проблеми економіки. – 2007. – №9 (75) - С. 196-201 (0,32 друк. арк.).

  4. Морозова Н.І. Фоміна О.В. Особливості обліку операцій із продажу товарів за різними методами продажу // Проблеми та шляхи вдосконалення економічного механізму підприємницької діяльності в умовах глобалізації: Зб. наук. праць. – Ужгород, 2007. –С. 214- 223 (0,41 друк. арк., особисто автора – 0,39).

  5. Фоміна О.В. Актуальні питання аудиту в управлінні продажами товарів // Дні науки: Міжнар. наук.-практ. конф. Запоріжжя, 11-12 жовт. 2007 р. – Запоріжжя, 2007. – С. 211-213 (0,09 друк. арк.).

  6. Фоміна О.В. Облік і аудит в управлінні продажами товарів // Вісн. Хмельниц. нац. ун-ту: Зб. наук. праць. – Хмельницький, 2007. – С. 167-171 (0,36 друк. арк.).

В інших виданнях

  1. Фоміна О.В. Облік продажу товарів зі знижками // Методика обліку, аналізу і аудиту в контексті світової та вітчизняної практики їх вдосконалення: Міжнар. наук. практ. конф. Київ, 27-28 квіт. 2005 р. – К., 2005. – С. 86-88 (0,23 друк. арк.).

  2. Фоміна О.В. Склад і класифікація користувачів інформації про продаж // Розвиток системи обліку, аналізу та аудиту в Україні: традиції, проблеми, перспективи: IV міжвузів. наук. конф. присвячена пам’яті О.С. Бородіна. Київ, 14-15 берез. 2006 р. – К., 2005. – С. 120-122 (0,18 друк. арк.).

  3. Фоміна О.В. Місце бухгалтерського обліку в управлінні продажами // Wykstalcenie I nauka bez granic – ‘2005: II Miedzynarodowej naukowe-praktycznej konferencji. Przemysl-Praha, 19-27 груд. 2005 р. – Przemysl, 2005. – T. 6. – С. 21-23 (0,14 друк. арк.).

  4. Фоміна О.В. Обліково-аналітичне забезпечення прийняття рішень щодо асортименту товарів у системі управління продажами // Пріоритети економічного розвитку України: історія та сьогодення: Всеукр. наук.-практ. конф. Вінниця, 10-11 квіт. 2007 р. – Вінниця, 2007. – С. 425-429 (0,23 друк. арк.).

  5. Фоміна О.В. Внутрішній аудит в управлінні продажами товарів // Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть: Міжнар. наук.-теорет. конф. студ., асп. і молодих учених. Тернопіль, 17 квіт. 2007 р. – Тернопіль, 2007. – С. 392-394 (0,09 друк. арк.).

  6. Управлінський облік / Л.В. Нападовська, О.А. Бакурова, В.М. Горностаєва та ін. – Розд. 6. Облік релевантних затрат і доходів для прийняття поточних і довгострокових рішень. – К.: КНТЕУ, 2006. – 346 с. (22,8 друк. арк., особисто автора – 3,27 ).

  7. Фоміна О.В. Особливості відображення в обліку застосування заходів активізації продажу // Розвиток інноваційної культури суспільства: проблеми та перспективи.: II наук.-практ. конф. Сімферополь, 15 трав. 2007 р. – Сімферополь, 2007. – С. 214-216 (0,14 друк. арк.).