У дисертації наведене теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової проблеми, що полягає у виявленні можливості виробити науково обґрунтовані положення щодо вдосконалення методики обліку оборотного капіталу на торговельному підприємстві в умовах дії ринкових відносин, розробці конкретних практичних рекомендацій, спрямованих на удосконалення бухгалтерського обліку оборотного капіталу з урахуванням специфіки діяльності торговельного підприємства. Загальні висновки, одержані в результаті дослідження, такі: 1. Важливою умовою побудови бухгалтерського обліку певного об’єкта дослідження є визначення категорійного апарату. Тому було уточнено зміст понять „капітал”, „оборотний капітал”, „оборотні активи”. Дана характеристика оборотного капіталу. Під терміном „оборотний капітал” розглядалась економічна категорія, яка являє собою майно суб’єкта господарювання, авансоване у матеріальну, грошову та розрахункову форми, що споживається протягом одного операційного циклу, та здійснює безперервний кругообіг. 2. Оновлено класифікацію майна підприємства за ступенем ліквідності: абсолютноліквідні активи, високоліквідні активи, середньоліквідні активи, низьколіквідні активи та неліквідне майно або “екс-активи“. Така класифікація спрямована на виділення в окрему групу майна, яке контролюється підприємством в наслідок певних подій, що відбулися, і використання яких, як очікується не зумовить отримання економічних вигод в очікуваному майбутньому. Для цього майна запроваджений новий термін „екс-активи”. Розроблена методика обліку виведення зі складу активів такого майна, його наявності та руху на підприємстві. 3. Удосконалено зарахування транспортно-заготівельних витрат до складу первісної вартості придбаних товарів на основі їх розподілу при отриманні товарних цінностей. Це дозволить підвищення точності розрахунку фінансового результату діяльності та більш точної оцінки майна оптового підприємства. Включення відповідних транспортних витрат до вартості придбаних товарно-матеріальних цінностей безпосередньо у момент їх надходження зі збільшенням собівартості як партії, так і одиниці отриманих запасів, дозволить, дотримуючись принципів бухгалтерського обліку історичної (фактичної) собівартості й нарахування та відповідності доходів і витрат, визначати фінансовий результат відповідно до фактично понесених витрат підприємства на придбання запасів. 4. Запропоновано здійснення оцінки строку корисного використання малоцінних та швидкозношуваних предметів під час проведення інвентаризацій для підвищення точності розрахунку фінансового результату діяльності та більш точної оцінки майна оптового підприємства. Запропонована форма для внесення даних про уточнений строк малоцінних та швидкозношуваних предметів дозволить при необхідності своєчасно їх зараховувати до складу малоцінних необоротних матеріальних активів. Рекомендовано до основних завдань інвентаризації додати перевірку визначення строку корисного використання матеріальних цінностей. 5. Для оптимізації документального оформлення руху товарів та відповідальності відповідних осіб за їх збереження вдосконалена форма товарної накладної. Документ доповнений двома реквізитами: датою і підписом експедитора, який здав товар на склад оптового підприємства, та датою і підписом комірника, який прийняв під свою відповідальність зберігання цінностей. Документ формується у трьох примірниках: 1 – комірникові продавця, 2 – експедитору (представнику) покупця; 3 – комірникові покупця. Це дозволить не лише усунути такий недолік, як невідповідність між передачею таких цінностей та матеріальною відповідальністю за них, а й зменшити час на документальне оформлення прийому запасів на складі підприємства. 6. Вдосконалено форми внутрішньої звітності щодо контролю за наявність та рухом товарно-матеріальних цінностей, станом розрахунків із кредиторами. В умовах ринкової економіки передбачається розмежування потреб різних користувачів у повноті, деталізації облікової інформації, яка їм надається. Це відповідно впливає і на форму представлення інформації для здійснення оперативного управління наявними товарними цінностями та забезпечення безперервного процесу господарювання. Розроблені документи щодо вдосконалення обліку та управління коштами підприємства та станом розрахунків із дебіторами та кредиторами. Отримання своєчасної та повної інформації дозволить оптовому підприємству вплинути на своєчасність отримання коштів від дебіторів та виконати вчасно свої зобов’язання перед кредиторами. Це дозволить досягнути підвищення платіжної дисципліни суб’єкта господарювання, а також його фінансової стійкості та конкурентоспроможності. 7. Розроблено концептуальну модель організації обліку та управління товарними запасами на основі застосування засобів обчислювальної техніки, яка дозволяє оптимізувати витрати часу, підвищити рівень інформаційного забезпечення та оперативності управління такими активами. 8. Запропоноване формування інформації на рахунках бухгалтерського обліку або допоміжних рахунках для потреб працівників управлінської ланки з різним рівнем деталізації та обмеження доступу до інформації з метою збереження комерційної таємниці. 9. Внесенно доповнення до діючого Плану рахунків та Інструкції щодо його застосування. Рекомендується ввести додаткові рахунки другого порядку до рахунку 07 „Списані активи”, а саме: 073 „Списані неліквідні активи”; 074 „Запаси у використанні”; 075 „Вибуття товарних цінностей”. та такі рахунки третього порядку: 0741 “Виробничі запаси у використанні”; 0742 “Малоцінні та швидкозношувані предмети у використанні”. Застосування додаткових рахунків обліку оборотного капіталу дозволить значно підвищити рівень продуктивності праці працівників бухгалтерської служби, точніше оцінити наявне майно, якісно підвищити фінансовий стан оптового підприємства. |