Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Медведенко Олена Василівна. Обґрунтування основних напрямів розвитку підприємств дитячого харчування в Україні на основі маркетингових досліджень. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Медведенко О.В. Обґрунтування основних напрямів розвитку підприємств дитячого харчування в Україні на основі маркетингових досліджень. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (харчова промисловість). – Національний Університет Харчових Технологій, Київ, 2007.

У дисертації аналізуються основні теоретичні засади проведення маркетингових досліджень, розроблено авторську методику прогнозування основних тенденцій розвитку підприємств дитячого харчування в Україні.

Дослідження макро- та мікромаркетингового середовища дало змогу узагальнити основні перешкоди, тенденції та перспективи розвитку підприємств дитячого харчування, розробити можливі шляхи зниження загроз та використання можливостей українських виробників. Обґрунтування потреби в продуктах дитячого харчування різних видів та виявлення груп продукції, потреба в яких задоволена найменше, дозволили узагальнити напрями забезпечення потреби вітчизняними виробниками та розробити концепцію виведення на ринок продуктів дитячого харчування нового покоління. Запропонована організаційно-економічна модель розвитку підприємств дитячого харчування обґрунтовує основні показники їх розвитку за сегментами ринку та спрямована на виконання положень Закону України «Про дитяче харчування». Основна мета моделі - зайняття українськими виробниками лідируючих позицій в галузі продуктів дитячого харчування.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення актуального наукового завдання щодо обґрунтування основних напрямів розвитку ринку продуктів дитячого харчування в Україні. Результати дисертаційного дослідження дозволили сформувати наступні основні положення, висновки та відповідні практичні та методологічні рекомендації, виходячи з переліку завдань, сформульованих у вступі, а саме:

1. Розроблено авторську методику прогнозування тенденцій розвитку та визначено особливості проведення маркетингових досліджень підприємств дитячого харчування в Україні. Центральне питання методики - визначення мети та постановка завдань дослідження. Мета має бути конкретною та окресленою чіткими кінцевими строками виконання. Базою для вирішення поставлених завдань дослідження ринку дитячого харчування в Україні є дослідження 3-х основних складових: факторів мікро- та макромаркетингового середовища, факторів конкуренції на ринку та їх сили дії, виокремлення ринкових сегментів, оцінка їхньої привабливості на основі виявлення ринкового потенціалу, виявлення «вільних ніш». Третій етап методики проведення маркетингового дослідження ринку продуктів дитячого харчування – аналітичний. Використовуються такі інструментами як: аналіз за допомогою розрахунку фактичних показників збуту і з використанням часових рядів, аналіз динаміки збуту в цілому за останні кілька років, динаміки окремих елементів (за видами продукції, за групами споживачів, у тому числі кінцевих, по районах, по каналах збуту). Четвертий рівень дослідження включає проведення «пілотного» маркетингового дослідження ринку. Визначаються основні стратегічні напрямки розвитку, обґрунтовуються передумови та необхідність впровадження нових видів продукції, окреслюються межі державного втручання, складаються прогнозні таблиці розвитку ринку дитячого харчування в часі за його сегментами. Основна особливість проведення маркетингових досліджень в Україні - швидка не прогнозована зміна факторів маркетингового середовища і, як наслідок, надзвичайно стислі строки здійснення процесу маркетингових досліджень.

2. Подано аналіз економічної діяльності вітчизняних та іноземних контрагентів, що діють на території України в галузі дитячого харчування, визначено головні недоліки та переваги цієї діяльності для оцінки стану, основних тенденцій і перспектив розвитку ринку дитячого харчування. Світовий ринок дитячого харчування розвивається прискореними темпами, має величезний потенціал росту та характеризується значною ємкістю. Основні перешкоди розвитку українського ринку дитячого харчування:

дефіцит якісної сировини через екологічну ситуацію в країні та незацікавленості селян в «чистих» зонах виробляти сировину саме для продукції дитячого харчування.

низька рентабельність вітчизняного виробництва через обмеження державою її рівня (до 10-25% по областях) як для виробників, так і для торгових компаній. І це при повній відсутності державного замовлення .

технологічний розрив в оснащенні обладнанням у порівнянні з іноземними виробниками, і як наслідок цього - швидкорозчинні адаптовані молочні суміші вітчизняні виробники поки що не виготовляють.

повільне впровадження у виробництво нових видів дитячого харчування, зокрема лікувально - профілактичного призначення, незважаючи на широкий спектр нових розробок в цьому напрямку.

3. Науково обґрунтована потреба в продуктах дитячого харчування різних видів становить: в сухих адаптованих сумішах – 10,04 т/рік, сухих сумішах на зерновій основі -19,19 тис. т / рік , рідких та пастоподібних молочних продуктах 324,38 тис. т / рік, банковій продукції, в т.ч. фруктових і овочевих соках та пюре, м'ясо- та рибо- овочевих консервах – 232 тис. т / рік. Показник задоволення потреб внутрішнього ринку вітчизняними виробниками коливається від 1 до 65% залежно від виду продукції. Таким чином, існують значні «перекоси» розвитку ринкових сегментів. Для виходу з становища, що склалося, в третьому розділі роботи розроблено програму розвитку ринку дитячого харчування на період до 2020 року, основна мета якої - охоплення українськими виробниками 90% вітчизняного ринку продукції дитячого харчування. Комплекс цих заходів матиме значний етичний, соціальний та економічний ефект.

4. Обґрунтовано необхідність та можливість виведення на ринок продуктів дитячого харчування нового покоління – сухих кисломолочних сумішей «Наріне» та «Лактіум», використовуючи виробничо-технічну базу Хорольського та Балтського МКК ДХ. В перший рік виконання проекту можливо виробити 5,6 тис. т цього продукту, що дозволить збільшити показник задоволення потреби в кисломолочній продукції до 8,4%.

5. Визначено пріоритетні напрямки розвитку підприємств дитячого харчування:

державна підтримка на кожній стадії процесу виробництва, розподілу та споживання продуктів дитячого харчування;

впровадження 50% державного замовлення;

відновлення роботи закритих об’єктів дитячого харчування;

побудова 3-х нових заводів дитячого харчування для виробництва банкової продукції;

поетапна заборона імпорту дитячого харчування та організація виробництва іноземних торгових марок на українських заводах-виробниках;

приділення особливої уваги виробництву продукції лікувально-профілактичного призначення. Розробка нових рецептур;

- вдосконалення організаційної моделі управління.

6. Розроблено організаційно-економічну схему розвитку підприємств дитячого харчування, яка логічно пов’язує три складові ринку, забезпечує гармонійну взаємодію в ланцюгу Держава-Виробник-Споживач. Ключова роль в новій структурі надається створенню Служби підтримки та оперативного реагування на потреби виробників дитячого харчування – органу державної влади, до якого б напряму надходили рішення КМУ та Верховної ради. Основна функція Служби - координація діяльності обласних держадміністрацій та Комітету Харчової промисловості в розрізі стимулювання вітчизняного виробництва дитячого харчування.

7. Розвиток окремих сегментів ринку дитячого харчування ґрунтується на загальних засадах, описаних в пункті 5. При виконанні програми розвитку ринку, представленої в роботі, до 2020 року українські оператори зможуть забезпечити виробництво адаптованих молочних сумішей у розмірі 26,3 тис.т, що в чотири рази перевищує рівень виробництва у 2006 році; 13,43 тис.т каш; 57 тис т рідких кисломолочних продуктів, які на сьогоднішній день майже не виробляються; 195,08 тис. т банкової продукції і забезпечать 100% покриття потреб внутрішнього ринку в даному виді продукції; 37,7 тис. т м'ясо-овочевої та рибо-овочевої банкової продукції, яка поки що не виробляється українськими виробниками. У перший рік виконання програми необхідно виділити 212319 тис. грн. державних коштів на розвиток галузі дитячого харчування.

Розвиток підприємств-виробників дитячого харчування в Україні є стратегічно важливим в етичному, соціальному та економічному розумінні. Результатом розвитку ринку повинно стати покращення здоров'я дітей України і, як наслідок, нації в цілому.

Публікації автора:

Публікації у наукових фахових виданнях:

1. Медведенко О.В. Обґрунтування основних напрямів розвитку ринку дитячого харчування в Україні // Наукові праці Національного Університету Харчових Технологій: Зб. наук. пр. – К.: НУХТ, 2004. – С. 111-113. (0,29 д.а.)

2. Медведенко О.В. Ринок дитячого харчування: проблеми розвитку // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. - С. 743-747. (0,28 д.а.)

3. Медведенко О.В. Маркетингові дослідження на ринку дитячого харчування України // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С. 713-717. (0,28 д.а.)

4. Медведенко О.В. Обґрунтування доцільності організації виробництва нового виду кисломолочного продукту дитячого харчування на базі Хорольського молочно-консервного комбінату // Вестник Національного Технического Университета «ХПИ»: Зб. наук. пр. – Харків: ХПІ, 2005. - С. 99-101. (0,4 д.а.)

5. Медведенко О.В., Слободян Н.Г. Організація виробництва і збуту нових видів вітчизняних продуктів дитячого харчування лікувально-профілактичного призначення // Наукові праці Національного Університету Харчових Технологій: Зб. наук. пр. – К.: НУХТ, 2007. – С. 136-138. – (особистий внесок – 0,24 д.а.: розроблено модель розвитку підприємств дитячого харчування та обґрунтування привабливості ринкового сегменту продукції лікувально-профілактичного призначення, С.137-138.

Тези доповідей:

1. Медведенко О.В. Дитяче харчування лікувально-профілактичного призначення: перспективи розвитку на ринку України // Всеукраїнська науково-практична конференція «Організаційно-правові та фінансово-економічні проблеми адаптації підприємств АПК до ринкових умов господарювання та шляхи їх вирішення»: Тези доповідей. – К.: НУХТ, 2005. - С. 17-18. (0,07 д.а.)