Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Гігієна


Єщенко Віталій Іванович. Обґрунтування психофізіологічних критеріїв професійного відбору лікарів до служби в Збройних Силах : Дис... канд. наук: 14.02.01 - 2007.



Анотація до роботи:

Єщенко В.І. Обґрунтування психофізіологічних критеріїв професійного відбору лікарів до служби в Збройних Силах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.02.01. – Гігієна. – Інститут медицини праці АМН України, Київ, 2007.

Представлено нові підходи до вирішення актуальної гігієнічної проблеми щодо професіонального психофізіологічного відбору та професійної орієнтації військових лікарів в умовах реформування ЗС України. Розроблена психограма та виділені інтегральні фактори, що характеризують професійно важливі якості військових лікарів різного профілю. Виявлені особливості структури взаємозв'язків психофізіологічних та психологічних функцій для забезпечення успішної діяльності військового лікаря. На основі вивчення професійно важливих психофізіологічних і особистісних якостей розроблено спеціальні шкали, розвязувальні правила і алгоритм їх застосування для здійснення професійного відбору і професійної орієнтації майбутніх військових лікарів до хірургічної або терапевтичної спеціалізації.

У дисертаційній роботі наведено теоретичне узагальнення та нове вирішення наукової проблеми щодо обґрунтування психофізіологічних критеріїв професійного відбору лікарів до служби в Збройних Силах. Це дозволило удосконалити систему професійного психофізіологічного відбору та раціонального розподілу військових лікарів за окремими спеціалізаціями.

  1. Представлено нові підходи до вирішення актуальної фізіолого-гігієнічної проблеми щодо професійного психофізіологічного відбору та професійної орієнтації військових лікарів в умовах реформування ЗС України. Виявлені особливості структури взаємозв'язків психофізіологічних та психологічних функцій для забезпечення успішної діяльності військового лікаря. Розроблено спеціальні шкали, розвязувальні правила і алгоритм їх застосування для здійснення професійного відбору і професійної орієнтації військових лікарів.

  2. За своїми функціональними обов'язками і комплексом професійно важливих якостей військові лікарі поділяються на дві групи: з терапевтичною (терапевти, лікарі загальної практики) та хірургічною (хірурги, анестезіологи, стоматологи) спеціалізацією. Напруженість праці військових лікарів з терапевтичною спеціалізацією відноситься до 3.2 класу, а хірургічного – до 3.3 класу.

  3. Виділені інтегральні фактори, що характеризують професійно важливі якості військових лікарів різного профілю. За психофізіологічними показниками хірургам більш притаманні емоційно-вольові (35%) і психодинамічні (сприйняття та збереження інформації) – 29% якості, а терапевтам - комунікативні якості (38%) і образне мислення (19%); за психологічно значимими показниками хірургам притаманні якості, які представлені факторами “впливу оточуючих” (27%), “впливу майбутнього” (18%), “життєвої активності” (17%), а терапевтам - “життєвої перспективи” (44%) та “обачливості” (14%).

  4. Встановлено, що досліджені військові лікарі за своїми психофізіологічними характеристиками поділяються на дві групи, в одній з яких превалюють терапевтичні спеціалізації з успішністю навчання "добре" (81%; р<0,001 ), а в іншій – хірургічні спеціалізації з такою ж успішністю навчання (59%; р<0,01 ). Зв‘язок психофізіологічних функцій з успішністю навчання в групі “терапевтичного” профілю складає R=0,35 (p< 0,05), в групі “хірургічного” - R=0,38 (p< 0,01).

  5. Підтверджена гіпотеза і виявлений механізм “сфероцентричної” структури взаємодії окремих психофізіологічних функцій за принципом компліментарності. Функції, що мають нижчий рівень, “притягують” (підвищений середній коефіцієнт кореляції) до себе більш “розвинуті” функції. “Ядерною” функцією у хірургів є короткочасна пам'ять, а у терапевтів – концентрація уваги і оперативне мислення.

  6. Виявлені професійно важливі особистісні якості військових лікарів. Множинний коефіцієнт кореляції комплексу оцінок цих характеристик з успішністю навчання складає 0,76 (p< 0,001), а з характеристикою стабільності успішності навчання 0,80 (p< 0,001).

  7. Виявлені специфічні психологічні характеристики притаманні військовим лікарям різних спеціальностей. Встановлено наявність достовірних зв'язків між комплексом особистісних якостей (з урахуванням їх коваріацій) і успішністю навчання у лікарів терапевтичного (R=0,72; р<0,001) і хірургічного (R=0,33; р<0,05) профілю.

  8. Розроблені спеціальні шкали для проведення професійного відбору і професійної орієнтації військових лікарів за особистісними характеристиками. Показано, що для підвищення надійності висновків щодо професійного відбору необхідно спільно застосовувати шкали придатності і непридатності до військово-лікарської діяльності, а щодо професійної орієнтації - шкали схильності до терапевтичної і хірургічної спеціалізації.

  9. Розроблено комплекс фізіолого-гігієнічних заходів, щодо проведення професійного психофізіологічного відбору майбутніх військових лікарів. Запропоновано “жорсткий” і “гнучкий” підходи до проведення професійного відбору і професійної орієнтації. Розроблено розвязувальні правила та алгоритм організації проведення психофізіологічної експертизи військових лікарів. Впровадження результатів дослідження в практику відбору дозволило підвищити якість навчання і кваліфікаційної підготовки військових лікарів та зменшити плинність кадрів.

Публікації автора:

Статті у наукових провідних виданнях, затверджених ВАК України:

  1. Ещенко В.І., Кальниш В.В. Особенности осуществления профессиональной ориентации военных врачей // Український журнал з проблем медицини праці. – 2006. – №3. – С.37–42. (задум, математична обробка, аналіз і узагальнення результатів, написання статті і участь у формуванні висновків)

  2. Єщенко В.І., Кальниш В.В., Красовський В.В. Шляхи вдосконалювання професійного відбору військових лікарів // Військова медицина України. – 2006. – Т. 6. - № 3.- С.79-83. (задум, математична обробка, аналіз і узагальнення результатів, участь у написанні, оформленні статті і формуванні висновків)

  3. Кальниш В.В., Єщенко В.І. Психологічний портрет сучасного військового лікаря // Проблеми військової охорони здоров’я. Збірник праць Української військово-медичної академії. – Курсор. – 2006. – Вип. 16. – С. 439-444. (огляд літературних джерел, проведення досліджень, математична обробка результатів дослідження, участь у написанні і оформленні статті)

  4. Кальниш В.В., Ещенко В.И., Красовский В.В., Гладских К.А. Психофизиологические особенности военных врачей разных специальностей // Український журнал з проблем медицини праці. – 2006.- №1.- С.18 – 25. (задум, проведення досліджень, математична обробка, аналіз і узагальнення результатів, участь у написанні, оформленні статті і формуванні висновків)

  5. Кальниш В.В., Єщенко В.І. Компенсаторні механізми формування високої навчальної діяльності слухачів УВМА // Проблеми військової охорони здоров’я. Збірник праць Української військово-медичної академії. – К. – 2006. – Вип. 15. – С. 462-470. (огляд літературних джерел, проведення досліджень, математична обробка результатів дослідження, участь у написанні і оформленні статті)

  6. Кальниш В.В., Єщенко В.І. Особливості психофізіологічного статусу слухачів української військово-медичної академії різних спеціальностей //Військова медицина України. – 2006. – Т. 6. - № 1-2. – С. 64-70. (задум, математична обробка, аналіз і узагальнення результатів, написання статті і участь у формуванні висновків)

Публікації в інших наукових виданнях:

  1. Гладських К.О., Єщенко В.І., Красовський В.В. Професійно важливі якості військових лікарів різних спеціальностей // Матеріали наукової конференції молодих вчених Української військово-медичної академії (26-27 травня 2004 р.).– Київ: 2006. – С. 45. (участь у проведенні досліджень, математичній обробці результатів, написанні і оформленні тез)

  2. Деклараційний патент на винахід (Україна UA) № 32374 А від 15.12.2000, Бюл. № 7-ІІ 2000 р. Седаков І.О., Єщенко В.І., Єна А.І., Худецький І.Ю. та ін. “Спосіб “ДІМА” визначення екстремального інформаційного навантаження людини” / Міністерство освіти і науки України, Державний департамент інтелектуальної власності, № 6 А61В5/16 (участь у проведенні експерименту, систематизація, математична обробка і узагальнення результатів, редагування).

  3. Деклараційний патент на винахід (Україна UA) № 34960 А від 15.03.2001, Бюл. № 2 2001 р. Седаков І.О., Єщенко В.І., Єна А.І., Худецький І.Ю. та ін. “Спосіб визначення функціонального стану мозку людини” / Міністерство освіти і науки України, Державний департамент інтелектуальної власності, № 6 А61В5/16 (участь у проведенні експерименту, систематизація, математична обробка і узагальнення результатів, редагування).

  4. Деклараційний патент на винахід (Україна UA) № 56052 А від 15.04.2003, Бюл. № 4 2003 р. Седаков І.О., Єщенко В.І., Єна А.І., Ничипорук В.І. та ін. “Спосіб “ДІМАНТПР” дослідження найвищого темпу правильного реагування” / Міністерство освіти і науки України, Державний департамент інтелектуальної власності, № 7 А61В5/16 (участь у проведенні експерименту, систематизація, математична обробка і узагальнення результатів, редагування).

  5. Єщенко В.І., Єна А.І., Сергієнко А.В., Озерянський А.В. Метод психофізіологічного дослідження передумов до успішного навчання і схильності до високої розумової працездатності - модифікований метод А.Є.Хільченка // Проблемы военного здравоохранения и пути его реформирования / Сборник научных трудов. – К.: "Логос", 1998. – С.74-77. (збір, математична обробка, аналіз результатів, написання, оформлення статті )

  6. Кальниш В.В., Єна А.І., Дорошенко М.М., Єщенко В.І. Актуальні питання професійного психофізіологічного відбору при навчанні в УВМА // Матеріали науково-практичної конференції “Вищі навчальні заклади – Києву” (12.03.2004 р.).– Київ: 2004. – Ч.1. – С. 5–7. (огляд літературних джерел, участь у проведенні досліджень, математичній обробці результатів, написанні і оформленні тез)

  7. Кальниш В.В., Єщенко В.І. Психофізіологічні механізми формування успішної навчальної діяльності слухачів УВМА // Матеріали всеукраїнського наукового симпозіуму “Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі” (13-15.11.2006 р.).– Черкаси: 2006. – С.37 (огляд літературних джерел, участь у проведенні досліджень, математичній обробці результатів, написанні і оформленні тез)

  8. Красовський В.В, Єщенко В.І., Гладських К.О. Професійний відбір військових лікарів за комплексом особистісних характеристик // Матеріали наукової конференції молодих вчених Української військово-медичної академії (26-27 травня 2006 р.).– Київ: 2006. – С. 46-47. (участь у проведенні досліджень, математичній обробці результатів, написанні і оформленні тез)

  9. Організація проведення професійного психофізіологічного відбору та професійної орієнтації претендентів на набуття післядипломної освіти військово-медичного напряму // Методичні рекомендації Департаменту охорони здоров’я МО України / Єна А.І., Кальниш В.В., Єщенко В.І., Кравчук В.В. та ін. (всього 8 осіб). – К.: Редакційно-видавничій відділ УВМА, 2006. – 40 с. (огляд літературних джерел, підготовка рукопису, оформлення методичних рекомендацій)

  10. Панченко Л.В., Єщенко В.І. Професійно важливі якості лікарів-терапевтів // Матеріали наукової конференції молодих вчених Української військово-медичної академії (26-27 травня 2006 р.).– Київ: 2006. – С. 46. (участь у проведенні досліджень, математичній обробці результатів, написанні і оформленні тез)

  11. Пасько В.В., Єна А.І., Дорошенко М.М., Єщенко В.І. Професійний психофізіологічний відбір абітурієнтів та кандидатів у слухачі Української військово-медичної академії // Проблеми військової охорони здоров’я. Збірник праць Української військово-медичної академії. – К. – 2002. – Вип. 9. – С. 33-37. (огляд літературних джерел, проведення досліджень, математична обробка результатів дослідження, участь у написанні і оформленні статті)