1. Реформування відомчої системи освіти МВС України, розробка нових стандартів вищої освіти потребує необхідності дослідження відповідності змісту спеціальної фізичної підготовки нормативно-законодавчим документам, визначення існуючих проблем і шляхів їх вирішення. Так, у сфері спеціальної фізичної підготовки основними шляхами розвитку процесу організації та проведення занять з дисципліни є : - постійне оновлення змісту дисципліни з метою більш повного забезпечення потреб фахівців, у тому числі й майбутніх; - формування у курсанта професійних та соціально-особистісних якостей за допомогою використовування спортивних технологій, які б дозволили йому повністю реалізувати свій потенціал; - посилення зв’язків навчальних закладів із замовниками фахівців. 2. В сучасних умовах професія фахівців органів внутрішніх справ полягає у виконанні визначених функцій, які не виключають діяльність, пов’язану з заходами фізичного впливу, затриманням правопорушників. 3. В результаті роботи експертів визначено найбільш важливі для професійної діяльності офіцера МВС властивості: сенсорно-перцептивні, емоційно-вольові та психомоторні й відповідні їм якості. 4. Унікальність практики рукопашного бою і будь-яких бойових мистецтв (незалежно від їх специфіки) полягає ще в тому, що в процесі занять створюються стійкі зв'язки в психіці тих, які навчаються, розвиваються найважливіші для офіцера внутрішніх справ якості такі, як сміливість, упевненість у власних силах при зближенні з супротивником, психічна стійкість у стресових ситуаціях, пов'язаних із ризиком для життя, наполегливість у досягненні мети, рішучість у діях, прагнення атакувати й перемогти. Тому можна з упевненістю констатувати, що рукопашний бій займатиме важливе місце в спеціальній фізичній підготовці курсантів. 5. Технологія формування найбільш раціонального змісту програми „Спеціальна фізична підготовка” повинна враховувати: закономірності масового навчання складним руховим діям у короткі терміни; використовування змістовного і методичного арсеналу різних єдиноборств при навчанні курсантів рукопашному бою; вибір оптимальної базової техніки; алгоритмізацію тактичних ситуацій, що відпрацьовуються в обумовлених сутичках; обґрунтування необхідних тимчасових витрат часу на оволодіння програмним матеріалом. 6. Тестування курсантів-спортсменів 1 і 2 спортивних розрядів засвідчує позитивний взаємозв'язок між формуванням підготовленості до рукопашного бою і розвитком психічних, психомоторних якостей та координаційних здібностей. Але тестування психічних процесів простежує невисокий рівень результатів, особливо, з логічності та асоціативності мислення, оперативної пам'яті. Слід також враховувати наявність дещо більшого прояву акцентуації. Ці особливості необхідно враховувати в навчально-виховному процесі. 7. Експериментальна програма за два роки експерименту дозволила достовірно поліпшити 13 показників з 26 досліджуваних даних у порівнянні з показниками КГ (значення р коливалося < від 0,05 до 0,01, а t від 2,12 до 3,67). Це показники: сила кисті (40,0±1,38 кг проти даних КГ – 40,9±1,38 кг); підтягування (16,0±0,90 разів проти даних КГ – 10,0±0,97 разів), підйом тулуба (58,0±0,58 і 44,8±2,74 раз. хв-.); підйом ніг до перекладини (16,0±0,5 разів проти даних КГ – 11,0±1,23 разів); біг 100 м (13,4±0,13 с проти даних КГ – 14,36±0,37 с); біг 3000 м (741,7±8,32 с проти даних КГ – 851,0±19,12 с); потужність (W) (262,6±3,01 у. о. проти даних КГ – 176,9±5,08 у. о.); гнучкість (15,9±0,49 разів проти даних КГ – 7,8±0,5 разів); помилка відтворення сили руки (16,7±0,59 % проти даних КГ – 18,5±0,32 %); човниковий біг 4х9 м (8,9±0,07 с проти даних КГ – 9,84±0,25 с); психологічний тест (31,45±1,5 проти даних КГ – 38,3±1,99 с); ЧСС (24,9±1,7 проти даних КГ – 32,8±4,61 уд. хв-); середньотестовий пульс (99,0±2,49 уд. хв- проти даних КГ – 113,1±5,08 уд. хв-). 8. Розглянуті підходи до формування змісту дисципліни дають можливість якісніше організувати підготовку фахівців органів внутрішніх справ відповідно до Закону України „Про вищу освіту”. Розроблена програмно-навчальна документація використовується при підготовці курсантів та слухачів до державного екзамену, в системі командирської та професіональної підготовки офіцерів ВВНЗ і військових частин. |