Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Ярещенко Олег Артурович. Обґрунтування змісту і організації спеціальної фізичної підготовки курсантів вищих навчальних закладів МВС України : Дис... канд. наук: 24.00.02 - 2008.



Анотація до роботи:

Ярещенко О. А. Обґрунтування змісту і організації спеціальної фізичної підготовки курсантів вищих навчальних закладів МВС України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту за спеціальністю 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення. – Харківська державна академія фізичної культури, Харків, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми вдосконалення спеціальної фізичної підготовки курсантів вищих навчальних закладів МВС України.

Мета дослідження полягає у теоретичному й експериментальному обґрунтуванні змісту й організації спеціальної фізичної підготовки курсантів вищих навчальних закладів МВС України в умовах кредитно-модульної організації навчального процесу.

Наукова новизна полягає в тому, що вперше проведено комплексне дослідження змісту і організації спеціальної фізичної підготовки курсантів у вищих навчальних закладах МВС України в умовах впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу. В результаті виявлено недостатній рівень ефективності існуючої програми спеціальної фізичної підготовки курсантів. Встановлено значний внесок занять рукопашним боєм при формуванні професійно-важливих якостей курсантів, визначено ступінь впливу рухово-координаційних фізичних і психофізіологічних якостей курсантів на рівень їх спеціальної фізичної підготовленості. В результаті досліджень обґрунтовано диференційований підхід до побудови процесу навчання і методики навчання рукопашному бою в умовах масового навчання, використання засобів ЗФП і сформовані вимоги до їх вибору. Визначено ряд чинників, що впливають на успішність навчання спортсменів-початківців рукопашному бою.

1. Реформування відомчої системи освіти МВС України, розробка нових стандартів вищої освіти потребує необхідності дослідження відповідності змісту спеціальної фізичної підготовки нормативно-законодавчим документам, визначення існуючих проблем і шляхів їх вирішення. Так, у сфері спеціальної фізичної підготовки основними шляхами розвитку процесу організації та проведення занять з дисципліни є :

- постійне оновлення змісту дисципліни з метою більш повного забезпечення потреб фахівців, у тому числі й майбутніх;

- формування у курсанта професійних та соціально-особистісних якостей за допомогою використовування спортивних технологій, які б дозволили йому повністю реалізувати свій потенціал;

- посилення зв’язків навчальних закладів із замовниками фахівців.

2. В сучасних умовах професія фахівців органів внутрішніх справ полягає у виконанні визначених функцій, які не виключають діяльність, пов’язану з заходами фізичного впливу, затриманням правопорушників.

3. В результаті роботи експертів визначено найбільш важливі для професійної діяльності офіцера МВС властивості: сенсорно-перцептивні, емоційно-вольові та психомоторні й відповідні їм якості.

4. Унікальність практики рукопашного бою і будь-яких бойових мистецтв (незалежно від їх специфіки) полягає ще в тому, що в процесі занять створюються стійкі зв'язки в психіці тих, які навчаються, розвиваються найважливіші для офіцера внутрішніх справ якості такі, як сміливість, упевненість у власних силах при зближенні з супротивником, психічна стійкість у стресових ситуаціях, пов'язаних із ризиком для життя, наполегливість у досягненні мети, рішучість у діях, прагнення атакувати й перемогти. Тому можна з упевненістю констатувати, що рукопашний бій займатиме важливе місце в спеціальній фізичній підготовці курсантів.

5. Технологія формування найбільш раціонального змісту програми „Спеціальна фізична підготовка” повинна враховувати: закономірності масового навчання складним руховим діям у короткі терміни; використовування змістовного і методичного арсеналу різних єдиноборств при навчанні курсантів рукопашному бою; вибір оптимальної базової техніки; алгоритмізацію тактичних ситуацій, що відпрацьовуються в обумовлених сутичках; обґрунтування необхідних тимчасових витрат часу на оволодіння програмним матеріалом.

6. Тестування курсантів-спортсменів 1 і 2 спортивних розрядів засвідчує позитивний взаємозв'язок між формуванням підготовленості до рукопашного бою і розвитком психічних, психомоторних якостей та координаційних здібностей. Але тестування психічних процесів простежує невисокий рівень результатів, особливо, з логічності та асоціативності мислення, оперативної пам'яті. Слід також враховувати наявність дещо більшого прояву акцентуації. Ці особливості необхідно враховувати в навчально-виховному процесі.

7. Експериментальна програма за два роки експерименту дозволила достовірно поліпшити 13 показників з 26 досліджуваних даних у порівнянні з показниками КГ (значення р коливалося < від 0,05 до 0,01, а t від 2,12 до 3,67). Це показники: сила кисті (40,0±1,38 кг проти даних КГ – 40,9±1,38 кг); підтягування (16,0±0,90 разів проти даних КГ – 10,0±0,97 разів), підйом тулуба (58,0±0,58 і 44,8±2,74 раз. хв-.); підйом ніг до перекладини (16,0±0,5 разів проти даних КГ – 11,0±1,23 разів); біг 100 м (13,4±0,13 с проти даних КГ – 14,36±0,37 с); біг 3000 м (741,7±8,32 с проти даних КГ – 851,0±19,12 с); потужність (W) (262,6±3,01 у. о. проти даних КГ – 176,9±5,08 у. о.); гнучкість (15,9±0,49 разів проти даних КГ – 7,8±0,5 разів); помилка відтворення сили руки (16,7±0,59 % проти даних КГ – 18,5±0,32 %); човниковий біг 4х9 м (8,9±0,07 с проти даних КГ – 9,84±0,25 с); психологічний тест (31,45±1,5 проти даних КГ – 38,3±1,99 с); ЧСС (24,9±1,7 проти даних КГ – 32,8±4,61 уд. хв-); середньотестовий пульс (99,0±2,49 уд. хв- проти даних КГ – 113,1±5,08 уд. хв-).

8. Розглянуті підходи до формування змісту дисципліни дають можливість якісніше організувати підготовку фахівців органів внутрішніх справ відповідно до Закону України „Про вищу освіту”. Розроблена програмно-навчальна документація використовується при підготовці курсантів та слухачів до державного екзамену, в системі командирської та професіональної підготовки офіцерів ВВНЗ і військових частин.

Публікації автора:

Статті в наукових і спеціальних виданнях

  1. Ярещенко О. А. Значение морально-духовного наследия восточных единоборств в подготовке сотрудников органов внутренних дел // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. за ред.. Єрмакова С. С. – Харків-Донецьк : ХДАДМ (ХХПІ), 2004. – № 18. – С. 114–120.

  2. Ярещенко О. А. Особливості впливу психомоторних здібностей курсантів на спеціальну фізичну підготовленість // Педагогіка, психологія та методико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за редакцією проф. Єрмакова С. С. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2007. – № 12. – С. 161–163.

  3. Ярещенко О. А. Обоснование эффективной программы специальной физической подготовки курсантов высших учебных заведений правоохранительного профиля // Педагогіка, психологія та методико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: наукова монографія за редакцією проф. Єрмакова С. С. – Харків : ХДАДМ (ХХПІ), 2008. – № 7. – С. 164–168.

  4. Артемьев В. О., Ярещенко О. А. Пути совершенствования процесса обучения приемам физического воздействия курсантов учебных заведений // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. пр. за ред. Єрмакова С. С. – Харків-Донецьк: ХДАДМ (ХХПІ), 2005. – № 23. – С. 97–99. Особистий внесок здобувача полягає у здійсненні досліджень, їх аналізу,опрацюванні, узагальненні та формулюванні висновків .

  5. Камаев О. И., Ярещенко О. А., Филиппенко П. И. Динамика общефизической подготовленности курсантов в процессе обучения в национальном университете внутренних дел // Слобожанський науково-спортивний вісник. – 2004. – № 7. – С. 66–69. Особистий внесок здобувача полягає у здійсненні досліджень, їх аналізу, опрацюванні, узагальненні та формулюванні висновків .

Матеріали конференцій, тези доповідей

  1. Ярещенко О. А. Шляхи підвищення ефективності занять з фізичної підготовки майбутніх співробітників міліції // Фізична підготовка військовослужбовців: матеріали відкритої науково-методичної конференції (29-30 квітня 2003 р). – К., 2003. – С. 44–47.

  1. Ярещенко О. А. Особливості навчання курсантів прийомам та заходам фізичного впливу // Спортивные единоборства: теория, практика и перспективы развития. Материалы электронной научной конференции, 15 января 2004 года. – Харьков : НФУ-ХГАФК, 2004. – С. 62–64.

  2. Ярещенко О. А. Особливості застосування комплексних знань із службово-прикладної фізичної підготовки курсантів // Удосконалення фізичного виховання та спеціальної фізичної підготовки курсантів ВНЗ МВС України: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (14 лютого 2005 р.). – Івано-Франківськ: Прикарпатський юридичний інститут МВСУ, 2005. – С. 263–264.

  3. Камаєв О. І., Филипенко П. І., Ярещенко О. А. Фізична підготовленість як фактор професіоналізму співпрацівника міліції (проблеми та шляхи розвитку // Теорія та практика виховної роботи в органах внутрішніх справ України: Науково-практична конференція (1–2 жовтня 2004 року). – Харків, 2004. – С. 308–311. Особистий внесок здобувача полягає у здійсненні досліджень, їх аналізу,опрацюванні, узагальненні та формулюванні висновків.

  4. Дьяченко И. О., Назаренко О. Н., Ярещенко О. А. Развитие двигательно-координационных способностей курсантов посредством обучения приемам физического воздействия на вооруженного ножом противника // Право і безпека. – 2005. – № 4/5. – С. 186–188. Особистий внесок здобувача полягає у здійсненні досліджень, їх аналізу, опрацюванні, узагальненні та формулюванні висновків.

  5. Камаев О. И., Забора А. В., Колесников В. В., Ярещенко О. А. Особенности организации и содержания спортивно-массовой работы с курсантами Национального университета внутренних дел // Опыт, проблемы перспективы и качество высшего инженерного образования: Международная научно-методическая конференция (3–4 октября, 2006 год). – Белгород, 2006. – С. 24. Особистий внесок здобувача полягає у здійсненні досліджень, їх аналізу, опрацюванні, узагальненні та формулюванні висновків.

  6. Ярещенко О. А., Дьяченко И. О., Сергиенко В. В. Современные технологии обучения курсантов приемам физического воздействия против нападающего ножом // Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях: Сборник статей ІІ международной электронной научной конференции, 7 февраля 2006 года. – Харьков-Белгород-Красноярск, 2006. – С. 280–282. Особистий внесок здобувача полягає у здійсненні досліджень, їх аналізу, опрацюванні, узагальненні та формулюванні висновків .

  7. Ярещенко О. А. Пути повышения эффективности процесса совершенствования техники приемов физического воздействия // Проблемы и перспективы развития спортивных игр и единоборств в высших учебных заведениях: Сборник статей ІІІ международной электронной научной конференции, 6 февраля 2007 года. – Харьков-Запорожье-Белгород-Красноярск, 2007. – С. 132–134.