Існуючі форми і методи технічного обслуговування і ремонту мобільних машин в сільськогосподарських підприємствах АПК не в повній мірі відповідають умовам ринкових відносин. Подальшого наукового обґрунтування потребують пошуки шляхів зближення економічних інтересів ремонтно-обслуговуючих підприємств і товаровиробників, зокрема в умовах посиленого екологічного навантаження.
Встановлено, що для північних районів Житомирської області раціональною є кооперована форма технічного обслуговування і ремонту мобільних машин на основі оптимального розподілу обсягів робіт, функцій та відповідне формування комплексної ремонтно-обслуговуючої бази обслуговуючих підприємств різних рівнів. Впровадження даної форми дозволяє не лише отримати максимальний прибуток за рахунок ефективного використання трудових, матеріальних і грошових ресурсів, а і значно зменшити викиди забруднень у довкілля які виникають при проведенні технологічних процесів технічного обслуговування і ремонту. При реалізації даної форми створюються умови для припинення міграції радіонуклідів з радіаційно забруднених територій.
Розроблені і реалізовані на ПЕОМ математичні моделі визначення раціонального радіусу централізації ТО-1 і формування сукупного прибутку кооперованої системи ремонту автомобілів. Розподіл ремонтно-обслуговуючих робіт проводиться з урахуванням потужності автопарків сільськогосподарських підприємств, їх відстані до підприємства централізованого обслуговування, вартості ремонтно-технологічного обладнання, споруд, будівель, енергоресурсів, втрат товаровиробника внаслідок простоїв автомобілів в ремонті і обслуговуванні, платежів за забруднення довкілля і інших чинників.
На основі аналізу типових проектів ремонтно-обслуговуючої бази встановлено, що нормативна величина відношення балансової вартості об’єктів технічного сервісу автомобілів до балансової вартості автомобільного парку повинна складати не менше 0,2. Фактична величина цього відношення в північних районах Житомирської області складає 0,02. Причому активна частина складає 5-10% при нормативній величині 25-30%.
Обґрунтована в дисертаційній роботі кооперована форма технічного обслуговування автомобільного транспорту сільськогосподарських підприємств забезпечує, порівняно з іншими формами, мінімальні витрати коштів на формування ремонтно-обслуговуючої бази.
Раціональний радіус централізації ТО-1 вантажних автомобілів, залежно від умов експлуатації і марок автомобілів складає від 7 до 20 км.
Залежно від відстані підприємств товаровиробника і підприємства централізованого обслуговування доцільно централізувати роботи поточного ремонту трудомісткістю від 5,8 до 10,1 люд.год. Децентралізовано, в підприємствах товаровиробника, економічно доцільно виконувати роботи малої трудомісткості, які не потребують складного ремонтно-технологічного обладнання і працюючих високої кваліфікації. У загальній структурі вимог на поточний ремонт ці роботи складають 74%.
При проведенні розподілу робіт поточного ремонту на підприємстві централізованого обслуговування доцільно виконувати виробництво, поглибленого діагностування, роботи з заміни агрегатів капітально відремонтованими, поточному ремонтові агрегатів із зняттям з автомобіля, розчленовуванням і відкриттям внутрішніх робочих порожнин, ремонтні роботи, що вимагають складного контрольно-вимірювального устаткування та операції відновлення деталей.
При реалізації кооперованої форми обслуговування автомобілів сільськогосподарських підприємств Народицького району Житомирської області прогнозований річний прибуток складатиме 150 тис. грн. при виконанні на підприємстві централізованого обслуговування робіт трудомісткістю більше 7 люд.год.