Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Соціологічні науки / Спеціальні та галузеві соціології


Бірченко Олена Володимирівна. Оптимізація професійного самовизначення випускників вищих навчальних закладів України в умовах становлення ринку праці. : Дис... канд. наук: 22.00.06 - 2002.



Анотація до роботи:

Бірченко О. В. Оптимізація професійного самовизначення випускників вищих навчальних закладів України в умовах становлення ринку праці. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата соціологічних наук за спеціальністю 22.00.06 – соціологія культури, науки та освіти. – Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, Харків, 2001.

Досліджуються економічні, соціальні, психологічні детермінанти післявузівського професійного самовизначення, здійснюється пошук механізмів цілеспрямованого впливу вищої школи на його оптимізацію.

У дисертації аналізується процес становлення ринку праці в Україні та висвітлюються найбільш вагомі залежності між актуальною соціально-економічною ситуацією на ринку праці та професійним самовизначенням випускників ВНЗ.

Доводиться, що соціально-психологічні ресурси особистості, засновані на самостійних поведінкових проектах і гнучкій самосвідомості, є зростаючою детермінантою успішної реалізації професійного вибору у процесі працевлаштування.

На матеріалах конкретного соціологічного дослідження розкриваються особливості та рівень адаптаційного потенціалу випускників ВНЗ в умовах конкуренції й свободи реалізації професійного вибору на ринку праці.

Запропоновано комплекс інноваційних технологій освітньої діяльності, спрямованих на підвищення конкурентоспроможності молодого спеціаліста.

Практичне значення роботи полягає в розробці моделі вузівської служби планування кар’єри, в якій враховані необхідні структурно-функціональні характеристики та узагальнення практичного досвіду роботи.

У висновках дисертації підбито підсумки виконаного автором дослідження професійного самовизначення випускників ВНЗ в умовах становлення ринку праці в Україні. Визначено можливості впливу вищої школи на оптимізацію цього процесу.

Комплексне вивчення чинників, що впливають на кон'юнктуру ринку праці, виявило нестабільний і несприятливий характер соціального середовища, у якому відбувається процес професійного самовизначення випускників. Ці умови в сукупності зі зниженням регулюючої функції держави у сфері зайнятості молоді актуалізують саморегуляцію й мобілізацію особистісних ресурсів майбутніх фахівців у реалізації свого професійного вибору і соціальних настанов у працевлаштуванні.

Формування самостійних поведінкових проектів і гнучкості самосвідомості розглянуто через призму адаптаційного потенціалу, під яким розуміється рівень розвитку особистісних і професійних ресурсів випускника, що забезпечують йому успішну реалізацію соціально-професійного вибору.

Виявлено, що соціально-психологічна адаптація майбутніх фахівців має амбівалентний характер, який виявляється в суперечливих соціальних настановах у працевлаштуванні, значній диференціації ціннісних орієнтацій у професійно-трудовій сфері, соціальному самопочутті. Тільки половині студентів-випускників властиві соціальний оптимізм, відчуття сприятливості життєвих перспектив. Третина респондентів приймає соціальну реальність як даність, що дозволяє їм зберігати себе в ній. Кожний десятий не бачить перспектив для самореалізації.

Для більшості дослідженої групи студентської молоді властива пасивна стратегія соціально-психологічної адаптації. Тільки кожний п'ятий-шостий студент-випускник націлений на творчу самореалізацію в майбутній трудовій діяльності, лише 49% майбутніх фахівців демонструють стійкість професійного вибору.

Підкреслено, що виявлені тенденції соціально-психологічної адаптації зумовлюють необхідність цілеспрямованого впливу вищої школи на посилення адаптаційного потенціалу випускників. Він може здійснюватися через систему “гуманістичних” освітніх технологій, пріоритетними серед яких визначені самостійна робота студентів, індивідуалізація навчання і педагогіка партнерства.

У підвищенні конкурентоспроможності випускників ВНЗ великого значення набуває спеціальна підготовка до самостійного й успішного працевлаштування. У праці обгрунтовано і схарактеризовано її основні технології: інформування, консультування, психологічне забезпечення, планування кар'єри.

Для практичної реалізації системи спеціальної підготовки розроблено організаційно-функціональну модель служби планування кар'єри, що функціонує у ВНЗ. Її діяльність орієнтована на стимулювання саморегуляції й мобілізації особистісних ресурсів майбутніх фахівців у працевлаштуванні. Вона є дійовим механізмом оптимізації професійного самовизначення випускників ВНЗ в умовах становлення ринку праці в Україні.

Публікації автора:

  1. Проблемы профессионального самоопределения молодежи и студенчества в современной научной литературе // Вчені записки Харківського гуманітарного інституту “Народна українська академія”. – 1998. – Т. 4. – С. 109–123.

  2. Конкурентоспособность выпускника вуза: взгляд работодателя // Вчені записки Харківського гуманітарного інституту “Народна українська академія”. – 1999. – Т. 5. – С. 62–70.

  3. Молодежь с высшим образованием на рынке труда: общегосударственный и региональный аспекты анализа // Вчені записки Харківського гуманітарного інституту “Народна українська академія”. – 2000. – Т. 6. – С. 83–90.

  4. Социально-психологическая адаптация выпускников вузов к условиям конкуренции на рынке труда // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Зб. наук. ст. / Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна. – Х., 2000. – С. 247–250.

  5. Особенности экономического поведения выпускников вузов в условиях рыночных трансформаций // Выпускники вузов Украины на рынке труда: Материалы междунар. науч.- практ. конф. Харьков, 5 февр. 1999 г. – Х., 1999. – С. 47–48.

  6. Профессионально-трудовые ориентации студентов выпускных курсов приватных вузов: социологический анализ // Выпускники вузов Украины на рынке труда: Материалы междунар. науч.- практ. конф. Харьков, 5 февр. 1999 г. – Х., 1999. – С. 49–50.

  7. Сучасні тенденції зайнятості жінок на ринку праці // Жінки та соціальна політика в Україні: Матеріали регіон. наук.- практ. конф. Харків, 25 берез. 2000 р. – Х., 2000. – С. 43–45.

  8. Жіноча зайнятість: стереотипи та очевидності // Духовність і художньо-естетична культура: Аналіт. розроб., пропозиції наук. та практ. працівників / НДІ “Пробл. людини”. – К., 2000. – С. 113–115.

  9. Глоссарий современного образования / Харьк. гуманит. ин-т “Нар. укр. акад.”. – Х.: Око, 1998. – 273 с.

Автором подготовлены 22 словарные статьи.

  1. Роль вуза в решении проблем трудоустройства выпускников в условиях перехода к рыночной экономике // Инновационность в образовательной деятельности: методология, методика, практика / М-во образования и науки Украины, Харьк. гуманитар. ин-т “Нар. укр. акад.”. – Х., 1997. – С. 117–121. – Деп. в НИИВО 17.07.97, № 106–97.