Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Соціальна медицина


488. Марунич Володимир Васильович. Оптимізація структурно-функціональної моделі служби медико-соціальної експертизи України (обгрунтування та реалізація): дис... канд. мед. наук: 14.02.03 / Київська медична академія післядипломної освіти ім. П.Л.Шупика. - К., 2004.



Анотація до роботи:

Марунич В.В. Оптимізація структурно-функціональної моделі служби медико-соціальної експертизи України (обгрунтування та реалізація). - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата медичних наук за спеціальністю 14.02.03 - соціальна медицина. - Київська медична академія післядипломної освіти ім. ПЛ. Шупика МОЗ України, Київ, 2004.

На підставі детального вивчення висвітлена діяльність існуючої мережі установ медико-соціальної експертизи (МСЕ); виявлені недоліки у її організації: відсутність технологічних нормативів функціонування установ служби МСЕ різного рівня та профілю, які необхідні для раціонального нормування витрат часу на виконання окремих технологій та операцій; відсутність критеріїв оцінки якості і ефективності діяльності служби. Запропоновано диференційований підхід до розвитку мережі установ МСЕ різного рівня з урахуванняи нормативної та фактичної потреби і навантаження МСЕК, регіональню особливостей. Розроблені форми управління, структури ті функціонування керівної ланки регіональної служби МСЕ - обласню Центрів МСЕ та рекомендовані види діяльності і нормативи витрат час; на їх виконання для головних експертів - головних лікарії Обгрунтована необхідність і розроблено Положення про організацію т функціонування вищої ланки служби медико-соціальної експертизи Республіканської (Центральної державної) МСЕК. Науков обгрунтована методологія комплексної оцінки якості роботи устано МСЕ, модель кінцевих результатів їх діяльності та визначені критер оцінки її ефективності. Розроблена структурно-функціональна модеї служби медико-соціальної експертизи України у сучасних умовах.

У дисертації запропоновано нове вирішення однієї з актуальних медико-соціальних проблем щодо вдосконалення діяльності установ медико-соціальної експертизи завдяки науковому обґрунтуванню оптимізованої структурно-функціональної моделі служби медико-соціальної експертизи України та моделі кінцевих результатів її діяльності, визначенню критеріїв оцінки її ефективності, що відповідає

13

основним напрямам державної політики стосовно соціального захисту інвалідів.

  1. Комплексним соціально-гігієнічним дослідженням встановлена
    невідповідність існуючої служби медико-соціальної експертизи новим
    соціально-економічним умовам в частині мережі МСЕК, їх штатів,
    відсутність нормативів та алгоритмів функціонування, інструментарію
    оцінки їх діяльності, а також невизначеність моделі кінцевих
    результатів, що знижує доступність і якість медико-соціальної
    допомоги населенню, обмежує роботу з профілактики інвалідності та
    реабілітації інвалідів.

  2. Показано, що недостатність мережі МСЕК загального профілю
    стала наслідком надлишкового розвитку спеціалізованих МСЕК, що
    утруднює доступність первинної медико-експертної допомоги для
    населення, особливо сільського. В даних умовах фактичне річне
    навантаження МСЕК загального профілю перевищує оптимальне у
    середньому на 9,8%, а в окремих регіонах - від 11,3% до 59,6%, що на
    7,5-37,5% скорочує час на огляд хворого або інваліда та опрацювання
    індивідуальної програми реабілітації. Виявлене нерівномірне
    навантаження МСЕК навіть в межах однієї „області свідчить про
    відсутність планомірного підходу управлінь охорони здоров'я
    облдержадміністрацій щодо створення їхньої мережі з урахуванням як
    нормативної, так і фактичної потреби в МСЕ.

  3. Доведено, що за існуючим нормативом в Україні недостає 10
    обласних МСЕК, а їх навантаження оглядами окремих категорій
    громадян в деяких областях перевищує середній показник на 18,4—
    62,6%, що в 1,1-1,5 рази скорочує час на виконання ними основних
    функцій: контрольної, арбітражної, консультативної та організаційно-
    методичної. Для оптимізації медико-експертної та арбітражної роботи,
    підвищення рівня соціальної захищеності населення обгрунтовано
    створення в Україні вищого експертного та арбітражного органу
    служби медико-соціальної експертизи - Центральної державної МСЕК.

  4. Встановлено, що витрати часу на виконання огляду та
    опрацювання документів одного хворого у МСЕК загального профілю
    залежать від нозологічної форми захворювання (на хворого
    терапевтичного профілю витрачається 44,4±1,5 хв.; неврологічного -
    42,7±1,8 хв.; хірургічного - 40,9±1,9 хв.), спеціальності лікаря та його
    посади (голова, член МСЕК), виду огляду (первинний, повторний),
    місця проведення огляду (МСЕК, виїзне засідання до ЛПЗ або вдома),
    укомплектованості штатів лікарів-експертів та реабілітологів. Отримані
    результати дозволили обґрунтувати річний розподіл робочого часу

14

первинних МСЕК, при якому 70% відводиться на проведення безпосередньо оглядів, 30% - на інші види діяльності.

5. Аналіз витрат робочого часу обласних МСЕК, де на огляд
одного хворого виділяється у середньому 39,3±0,6 хв., дав можливість
обгрунтувати його розподіл з визначенням на огляди окремих категорій
населення та з приводу оскарження рішення 40,0% часу; консультації
первинних МСЕК - 9,0%; на контроль за діяльністю підпорядкованих
первинних МСЕК - 20,0%; на організацшно-методичну роботу,
взаємодію з різними установами щодо профілактики та зниження
інвалідності, реабілітації інвалідів, аналітичній роботі безпосередньо
обласної МСЕК - 31,0%.

У розподілі робочого часу головного експерта (вивільненого та невивільненого) 39,5% відводиться на управлінську діяльність, 30,6% та 50,4% відповідно - на проведення МСЕ і контроль за її якістю у первинних та обласних МСЕК, решта - на організацшно-методичну роботою та зв'язки з різними установами.

  1. Результати дослідження стали підставою для обґрунтування і
    розробки оптимізованої структурно-функціональної моделі служби
    МСЕ, впровадження уперше розробленої моделі кінцевих результатів
    установ медико-соціальної експертизи, що суттєво відрізняється від
    існуючих в охороні здоров'я. її особливістю стало пов'язування
    показників результативності служби МСЕ (первинної інвалідності,
    частоти встановлення тяжких груп інвалідності, реабілітації,
    ефективності продовження листків непрацездатності) з якістю роботи
    лікувально-профілактичних закладів.

  2. Ефективність запропонованої методики комплексної оцінки
    якості роботи установ МСЕ та ЛПЗ та моделі кінцевих результатів
    служби МСЕ підтверджується позитивною оцінкою діяльності
    останньої інвалідами (у 48,9% вона була оцінена як задовільна, у 50,4%
    - як добра) та зниженням за 2000-2002 pp. показників інвалідності
    дорослого населення на 3,5%; зменшенням на 6,2% оскаржені
    експертних рішень та їх відміни як за конфліктом, так і по контролю (нг
    10,1%), необгрунтованих направлень до МСЕК (на 5,0%); зростання*
    показників повної реабілітації інвалідів на 3,8%, часткової - на 3,6%.

  3. Впроваджена у практику служби МСЕ запропонована моделі
    кінцевих результатів уперше дозволила проводити рейтингову оціню
    діяльності її установ, оцінювати якість роботи служби за кінцевш
    результатом - соціальним ефектом внаслідок підвищення якосі
    медико-експертної допомоги населенню. Методика комплексної оцінк
    якості роботи установ МСЕ забезпечує впровадження нормативів

15

послідовність медико-експертних та виробничо-технологічних операцій, дозволяє оцінити якість діяльності та відповідності її результатів поточним та довготривалим нормативам, ранжирування роботи регіональних структур служби, виявлення та усунення недоліків в медико-експертному обслуговуванні населення.

ПРОПОЗИЦІЇ ЩОДО ОПТИМІЗАЦІЇ СТРУКТУРИ ТА ЯКОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ СЛУЖБИ МСЕ

Результати дослідження дають підставу рекомендувати: Міністерству охорони здоров'я України змінити норматив для організації первинних МСЕК - одна МСЕК на 70-90 тис. дорослого населення з урахуванням фактичної потреби регіонів в медико-експертному обслуговуванні; створити вищу ланку служби МСЕ -Республіканську (Центральну державну) МСЕК.

Управлінням охорони здоров'я обласних держадміністрацій: визнати пріоритетним напрямом реформування мережі МСЕК, наближення її первинної ланки до населення, у першу чергу сільського, та підвищення якості їх роботи; привести мережу та кадровий склад МСЕК у відповідність до вимог нормативних документів та фактичної потреби в медико-соціальній експертній допомозі належного обсягу та якості населення регіону; ввести до складу МСЕК фахівця з медичної професійної орієнтації для складання обґрунтованих реабілітаційних програм інвалідів відповідно до їх інтересів, здібностей, стану здоров'я, освіти, та професійно-кваліфікаційного рівня, а також для контролю і коригування цих програм на виконання Указу Президента України "Про Національну програму професійної реабілітації та зайнятості осіб з обмеженими фізичними можливостями на 2001-2005 pp." від 13.07.2001 № 519/2001; розробити та запровадити в усіх областях систему автоматизованого обліку та аналізу інвалідності, складання статистичної звітності, створити моніторинг первинної та накопиченої інвалідності; використовувати результати роботи в управлінні службою МСЕ при плануванні мережі МСЕК, основних видів діяльності і витрат робочого часу на їх виконання, для оцінки кінцевих результатів та якості роботи установ МСЕ.

Публікації автора:

І.Стан та перспективи наукових досліджень у системі медико-соціальної експертизи та реабілітації інвалідів в Україні /А.М.Сердюк, Є.М.Горбань, В.В.Марунич, В.П.Топка, В.І.Шевчук, О.В.Сергієні

16

//Лікарська справа.- 1998.- № 5,- С. 148-155. (Особистий внесок здобувана: узагальнення фактичного наукового матеріалу, визначення перспектив подальшого розвитку наукових досліджень в галузі).

2.Наукове обґрунтування і концепція оптимізації та управлінш службою медико-соціальної експертизи України в період реформуванні /В.В.Марунич, О.В.Сергієні, Т.Ґ.Войтчак, ОЛ.Татаровський //Вісниі Дніпропетровського державного університету. - Дніпропетровськ 1998.- С.85-94. (Особистий внесок здобувана: дослідженні функціонування та викладення принципів оптимізації діяльносі системи медико-соціальної експертизи України з позицій теорі управління та засад її реформування).

З.Марунич В.В. Первинна інвалідність населення України та шлях її зменшення //Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров' України. - 1999.- № 2.- С. 25-27.

4.Марунич В.В. Організаційні питання розвитку первинної ланк служби медико-соціальної експертизи //Вісник соціальної гігієни і організації охорони здоров'я України. - 2000.- № 2.- С 19-22.

5.Організація та оптимізація медико-соціальної експерт» допомоги дитячому населенню, яке постраждало внаслідс Чорнобильської катастрофи /В.В.Марунич, А.В.Іпатов, О.В.Сергіє* Л.І.Матвєєнко, Т.Ґ.Войтчак, О.М.Матяш //Вісник соціальної гігієни організації охорони здоров'я України. - 2000.- № 4.- С 13-1 (Особистий внесок здобувана: розробка пропозицій що; удосконалення медико-соціальної допомоги дітям-інвалідам у зв'язку аварією на ЧАЕС).

б.Марунич В.В. Стан та удосконалення організації спеціалізован медико-соціальної експертизи в Україні //Медичні перспективи.- 200( Т. 5,№3.-С.131-134.

7.Марунич В.В. Деякі питання перебудови системи управлін службою медико-соціальної експертизи //Охорона здоров'я Україні 2001-№2(2).-С 59-64.

8.Роль галузевої науки у реформуванні служби медико-соціальі експертизи /В.Ф.Москаленко, Є.М.Горбань, В.В.Марунич, А.В.Іпат О.В.Сергієні, Т.Ґ.Войтчак //Лікарська справа. - 2001. - № З- С. 2 (Особистий внесок здобувача: постановка мети дослідження узагальнення наукових підходів до реформування служби МСЕ).

9.Методологія комплексної оцінки якості діяльності устаї медико-соціальної експертизи /В.Ф.Москаленко, Є.М.Горбг В.В.Марунич, А.В.Іпатов, О.В.Сергієні //Лікарська справа. - 2001-4. - С 3-9. (Особистий внесок здобувача: дослідження функціонува*

17

викладення принципів оцінки та визначення якості діяльності установ медико-соціальної експертизи).

Ю.Состояние и возможности стабилизации инвалидности вследствие онкологических заболеваний в Украине /А..В.Ипатов, Л.И.Матвеенко, Е.В.Сергиени, В.В.Марунич, Т.Г.Войтчак //X з'їзд онкологів України: Матер, з'їзду. - Київ, 2001.- С. 15. (Особистий внесок здобувача: постановка мети дослідження та визначення тенденцій інвалідності при онкопатології).

П.Марунич В.В., Черняк СІ. До організації системи реабілітації інвалідів в Україні //Ортопедия, травматология и протезирование. -2002.- № 4.- С.9-11. (Особистий внесок здобувача: постановка мети дослідження і визначення засад формування системи реабілітації інвалідів в Україні).

12.Марунич В.В. Інвалідизація населення: стан, перспективи, проблеми і шляхи вирішення //Охорона здоров'я України.- 2002.- № 3-4.-С 18-24.

13-16.Основні показники інвалідності та діяльності медико-соціальних експертних комісій України за 1999-2002 pp.: Щорічний аналітико-інформаційний довідник /Під ред. В.В.Марунича. -Дніпропетровськ, 1999- 89 с; 2000.- 88 с; 2001- 112 с; 2002- 92 с (Особистий внесок здобувача: постановка мети і узагальнення фактичного наукового матеріалу).

П.Методика составления индивидуальной программы медицинской реабилитации инвалидов, управление процессом ее реализации и контроля: Учебно-методическое пособие /А.В. Ипатов, Е.В. Сергиени, В.В.Марунич, Л.Ю.Науменко, Т.Г.Войтчак.-Днепропетровск: Пороги, 2003.- 107 с. (Особистий внесок здобувача: визначення принципів організації регіональної служби медичної реабілітації, обгрунтування меж компетенції реабілітаційних установ, видів функціональних зв'язків між ними).

18