У дисертаційній роботі викладено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової проблеми організації бюджетування промислових підприємств в Україні. Система організації бюджетування промислового підприємства повинна бути заснована на цілісній концепції організації бюджетування і доповнена дієздатними інструментами бюджетування. 1. Метою організації бюджетування є зростання економічної ефективності й зміцнення фінансової стійкості підприємства, що досягається за допомогою координації діяльності всіх його структурних підрозділів, направленої на досягнення кількісно й якісно визначеного кінцевого результату діяльності. 2. Прогнозованими результатами системи організації бюджетування на промисловому підприємстві, про що свідчить дослідження, є: становлення системи регулярного фінансового планування й контролю; можливість складання зведеного бюджету підприємства на різні часові інтервали (місяць, квартал, півріччя, рік та ін.); підвищення рівня керованості підприємством; зростання кваліфікації персоналу підприємства внаслідок вивчення методик фінансового планування та наділення додатковими повноваженнями за складання того чи іншого бюджету; покращення показників фінансово-господарської діяльності підприємства в цілому тощо. 3. Система організації бюджетування взаємопов’язана з системами оперативного, фінансового, управлінського обліків, що складає єдину облікову систему підприємства. Методом управлінського обліку з метою ефективності системи організації бюджетування є метод обліку по центрах фінансової відповідальності, застосування якого є найбільш доцільним. 4. Розроблено інструментарні засоби системи організації бюджетування промислових підприємств: бюджет доходів і витрат, бюджет руху грошових коштів, операційні та спеціальні бюджети. 5. Розроблено бюджет балансового аркуша (ББА) підприємства і таблиця його інформаційного забезпечення. Визначальними критеріями доцільності впровадження ББА є: рівень автоматизації системи бюджетування, контроль збалансованості бюджетної системи, необхідність комплексної оцінки перспективного фінансового стану підприємства. Інтеграція, що виражається за допомогою адаптивності розглянутих бюджетних форм до вимог стандартів бухгалтерського обліку й умовам господарської діяльності підприємства є доцільною. 6. В якості основних принципів ефективного функціонування системи операційних бюджетів підприємства доцільно використовувати принцип адаптивності і принцип повного висвітлення. Адаптація уніфікованих форм операційних бюджетів системи організації бюджетування до умов господарської діяльності підприємства-реципієнта повинна відбуватися за типовими етапами, що дозволяє використовувати бюджетний інструментарій в умовах підприємств різних галузей національної економіки. 7. Бюджет руху грошових коштів підприємства дозволяє оцінювати короткострокову й довгострокову платоспроможність підприємства, виробити східчасту модель прийняття управлінських рішень на підставі бюджетної інформації, визначити взаємозв’язок в управлінні грошовими потоками підприємства й формуванням фінансового результату діяльності. 8. Механізм адаптації зведених форм бюджетів до умов діяльності підприємств, що реалізують маштабні інвестиційні проекти, повинен містити розрахунок окупністі проекту, баланс інвестиційних ресурсів в довгостроковому періоді, визначення економічного ефекту від реалізації проекту. 9. Доцільним є впровадження єдиної облікової політики на підприємстві з урахуванням вимог, що висовуються системою організації бюджетування. Практика впроваджень свідчить, що в разі відсутністі єдиних правил обліку й відображення операцій неможливо отримання консолідованих бюджетних даних, що автоматично призводе організацію системи бюджетування в розряд некерованих процесів. 10. Доцільним є практичне застосування аутсорсингу з метою спрощення організаційно-штатної структури підприємства й визначення його цільової функції. Коефіцієнтний аналіз фінансово-господарської діяльності підприємства необхідно вдосконалити в частині адаптивності його методики до діяльності кожного окремого промислового підприємства (підприємства-реципієнта) і максимального використання бюджетних показників з метою аналізу. 11. Експертна оцінка інформаційних систем для потреб автоматизації бюджетування свідчить, що зі зростанням маштабів діяльності підприємства недоцільним й економічно невиправданим є вибір локального програмного продукту виключно для потреб системи організації бюджетування, тобто без врахування інших вимог з комплексного управління підприємством. 12. Підхід по виявленню потреб підприємства в додаткових і спеціальних бюджетах на ВАТ "Донбаскабель" відображає необхідність аналізу ступеня ситуативності окремих господарських процесів у діяльності підприємства. 13. Запропоновано методику реінжинірінгу організаційної структури підприємства на ВАТ “Донбаскабель”, що припускає визначення центрів фінансової відповідальності й визначення їх повноважень в рамках системи організації бюджетування. Невідємність даного етапу реінжинірінгу з метою ефективного функціонування пропонованої бюджетної моделі доведена практично. 14. Удосконалено методику визначення економічного ефекту від впровадження бюджетування, що предбачається вимірювати за допомогою аналізу динаміки сукупності кількісних і якісних показників, аналізу результативності й ефективності діяльності кожного з структурних підрозділів і підприємства в цілому, ступенем свободи й ефективністю керування підприємством. Економічний ефект системи організації бюджетування, що виражається через оптимізацію результату господарської діяльності ВАТ “Донбаскабель” (за даними матриці фінансових стратегій) за друге півріччя 2003 року дорівнює 457 тис. грн., від’ємне сальдо результату фінансової діяльності скоротилося на 327 тис. грн., від’ємне сальдо результату фінансово-господарської діяльності підприємства скоротилося майже на 131 тис.грн. Практична апробація запропонованої в дисертації системи бюджетування промислових підприємств підтвердила доцільність її використання. |