Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Бухгалтерський облік, аналіз та аудит


Гнезділова Олена Михайлівна. Організація обліку та аналізу роботи транспортних засобів аграрних підприємств : дис... канд. екон. наук: 08.06.04 / УААН; Національний науковий центр "Інститут аграрної економіки". — К., 2006. — 245арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 178-196.



Анотація до роботи:

Гнезділова О.М. Організація обліку та аналізу роботи транспортних засобів аграрних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.06.04 – бухгалтерський облік, аналіз та аудит. – Національний науковий центр “Інститут аграрної економіки” УААН. – Київ, 2006.

Дисертація присвячена обґрунтуванню теоретико-методичних засад і розробці практичних рекомендацій щодо вдосконалення організації обліку й аналізу використання транспортних засобів в аграрних підприємствах для забезпечення ефективного управління транспортною ланкою.

Досліджено вплив реформування аграрного сектору економіки на організацію транспортного обслуговування виробників сільськогосподарської продукції та формування інформаційних потреб з метою ефективного управління транспортним процесом аграрних підприємств. Визначено недоліки та напрями вдосконалення обліку для інформаційного забезпечення аналізу й управління. Уточнено методику обліку та аналізу використання транспортних засобів. Розроблено форми первинних і нагромаджувальних документів з обліку транспортної роботи, документи оперативного обліку та електронні таблиці для його здійснення.

Результати дослідження теоретичних і практичних аспектів організації обліку й аналізу роботи транспортних засобів у сільськогосподарських підприємствах дають змогу зробити наступні висновки.

1. Із зростанням обсягів вантажоперевезень в агропромисловому виробництві, що вимагає нових підходів до організації транспортного обслуговування, визначено потреби у масиві точної інформації про обсяги виконаних транспортних робіт кожним видом транспорту, джерелом якої є система обліку.

2. Встановлено, що організація обліку й інформаційного забезпечення аналізу використання транспортних засобів має суттєві недоліки, які умовно поділяються на три групи: методичні (недосконалість форм первинних і нагромаджувальних документів; відсутність синтетичного рахунка з обліку допоміжних виробництв та транспортних послуг; відсутність єдиного методологічного підходу щодо відображення в системі обліку й звітності транспортних робіт); організаційні (відсутність технологічних схем і забезпечення управління необхідною інформацією; інформаційне узагальнення тільки за автомобільним видом транспорту; відсутність системи оперативного збору, нагромадження й обробки облікової інформації; неопрацьованість єдиних організаційних підходів щодо використання облікової інформації для звітності різних рівнів); технічні (документування та нагромадження інформації без використання сучасних інформаційних технологій; відсутність програмного забезпечення оперативного обліку та аналізу роботи транспортних засобів).

3. Враховуючи фактори ефективності аналітичної роботи та принципи системного підходу, запропоновано систему показників роботи транспортних засобів у сільськогосподарських підприємствах, яка передбачає розмежування економічних показників на підгрупи, що характеризують рівень капіталізації, економічності та економічної ефективності. Це дозволяє контролювати рівень постійних і змінних витрат, визначати напрями їх мінімізації та оптимізувати організацію роботи транспортної ланки через встановлення мінімального обсягу транспортних робіт для забезпечення беззбиткового ведення господарства.

4. Дослідження теоретичних та практичних аспектів організації обліку наявності та роботи транспортних засобів у сільськогосподарських підприємствах і їх виробничих підрозділах дозволило визначити мету обліку роботи транспортних засобів, сутність якої полягає у наданні достатньої, повної й достовірної інформації про наявність і використання транспортних засобів внутрішнім користувачам на рівні управління структурними підрозділами та підприємства в цілому для прийняття відповідних рішень.

5. В результаті дослідження та аналізу форми і змісту різних видів звітності встановлено, що їх зміст зумовлює основні напрями первинного документування господарських операцій, подальшого групування їх на рахунках бухгалтерського обліку. Стосовно даного напряму у роботі запропоновано комплекс первинних і нагромаджувальних документів, удосконалена номенклатура статей для обліку витрат та калькулювання собівартості транспортних робіт, деталізація рахунків обліку допоміжних виробництв, що дасть змогу складати усі необхідні звітні форми.

6. Аналіз стану організації облікової роботи в сільськогосподарських підприємствах Запорізької області показав, що 45,8% підприємств не визначилися з обліковою політикою; 37,5% – не мають робочого Плану рахунків бухгалтерського обліку; 19,4% – не мають графіка документообороту, 77,3% використовують журнально-ордерну форму обліку, 15,3% – меморіально-ордерну, і тільки на 6,9% підприємств бухгалтерський облік автоматизовано повністю (як правило, використовується програма "1:С Бухгалтерія"). Для поліпшення стану організації бухгалтерського обліку визначено послідовність дій при формуванні облікової політики щодо обліку транспортних робіт, а запропонована форма графіка документообороту має практичну цінність та сприяє підвищенню рівня організаційної складової системи бухгалтерського обліку в сільськогосподарських підприємствах.

7. Проблему оперативного інформування управлінського персоналу про стан і потреби транспортного обслуговування рекомендовано вирішувати шляхом формування наступних документів оперативного обліку: заявка на надання транспортних послуг; інформація про технічний стан транспортних засобів; наряд-розпорядження на виконання транспортної роботи. На основі даних документів щоденно формується оперативний звіт про наявність і потребу транспортних засобів. Ці документи забезпечать керівництво документально підтвердженою оперативною інформацією та дозволять формувати базу даних про потребу в транспортних засобах за видами, марками тощо. Запропоновані форми придатні як для ручного заповнення, так і для автоматизованої системи обробки даних.

8. Дослідження стану організації економічного аналізу в Запорізькій області показало, що ряд великих підприємств мають у своїй структурі аналітичні відділи. Але більшість підприємств не мають можливостей здійснювати ефективний економічний аналіз роботи транспортних засобів через відсутність кваліфікованих кадрів, достатнього фінансування та матеріально-технічного забезпечення. Тому в роботі рекомендовано створювати районні аналітичні центри, наприклад у формі обслуговуючих виробничих кооперативів, що дасть можливість оптимізувати процес управління й використання наявних транспортних засобів сільськогосподарських підприємств певного району.

9. Ефективність прийняття управлінських рішень залежить від успішного виконання основних функцій управління – облікової та аналітичної, які є окремими галузями, але розвиваються як взаємопов’язані та взаємозалежні в єдиному інформаційному просторі. Визначено, що в умовах розвитку інформаційних технологій вирішення проблем інформаційного забезпечення потреб управління транспортними засобами повинно здійснюватись через створення єдиної інформаційної системи, складові якої обґрунтовано в дисертаційному дослідженні.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

  1. Гнезділова О.М. Реорганізація автотранспортного обслуговування АПК в сучасних умовах // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2003. – № 4. – С. 19-20.

  2. Гнезділова О.М. Транспортне обслуговування АПК в сучасних умовах // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 1. – С. 78-84.

  3. Гнезділова О.М. Удосконалення первинного обліку використання транспортних засобів в аграрних підприємствах // Економіка АПК. – 2003. – № 8 (106). – С. 112-119.

  4. Гнезділова О.М. Аналіз наявності та ефективності використання транспортних засобів у сучасних умовах // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2004. – № 3. – С. 53-57.

  5. Гнезділова О.М. Організація обліку наявності та використання транспортних засобів в автотранспортних підприємствах // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 4. – С. 53-57.

  6. Гнезділова О.М. Удосконалення інформаційного забезпечення поточного й оперативного аналізу наявності і використання транспортних засобів // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2005. – № 5. – С. 43-47.

  7. Гнезділова О.М. Система класифікації показників наявності та використання транспортних засобів в аграрних підприємствах // Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. – 2006. – № 1. – С. 55-58.

Тези доповідей

  1. Гнезділова О.М. Еколого-економічні проблеми використання та обліку паливно-мастильних матеріалів в автотранспортних підрозділах сільськогосподарських підприємств // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. “Наука і освіта 2000”. – Т. 30. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2000. – С. 33-35.

  2. Гнезділова О.М. Реорганізація транспортного обслуговування в АПК та вплив податків з власників транспортних засобів на формування місцевих бюджетів // Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. “Динаміка наукових досліджень”. – Т. 20. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С.17-19.

  3. Гнезділова О.М. Результативність інформації про роботу транспортної ланки АПК // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. “Економіка підприємства”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 4-6.

  4. Гнезділова О.М. Основні напрямки удосконалення обліку в автотранспортній ланці АПК // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. “Бухгалтерський облік та аудит”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 38-39.

  5. Гнезділова О.М. Удосконалення оперативного обліку роботи автотранспорту в сільськогосподарських підприємствах // Зб. тез доп. учасників “Тижня науки” в ГУ “ЗІДМУ”: В 3 т. – Т. 1, ч. 1. Наук.-практ. конф. “Актуальні проблеми державного управління та менеджменту”. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2003. – С. 46-47.

  6. Гнезділова О.М. Організація обліку в автотранспортних підприємствах АПК // Дні науки: Зб. тез доп.: В 3 т. – Т. 2.– Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2004. – С. 163-164.

  7. Гнезділова О.М. Трансформація форм господарювання в АПК та її вплив на організацію обліку // Матеріали міжнар. круглого столу “Наукові проблеми розвитку суспільства з транзитивною економікою”. – Мелітополь: МІДМУ ГУ “ЗІДМУ”, 2005. – С. 87-89.

  8. Гнезділова О.М. Основні засади організації обліку наявності і використання транспортних засобів сільськогосподарських підприємств // Дні науки: Зб. тез доп.: В 3 т. – Т. 1. – Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”, 2005. – С. 206-207.

Публікації в інших виданнях

  1. Гнезділова О.М. Оперативний облік використання автотранспорту в сільськогосподарських підприємствах // Реформування обліку, звітності та аудиту в системі АПК України: стан та перспективи. Ч. І. Проблеми адаптації бухгалтерського обліку АПК України до міжнародних правил та вимог / За ред. П.Т. Саблука, М.Я. Дем’яненка, В.М. Жука. – К.: Ін-т аграр. екон., 2003. – С. 72-78.

  2. Гнезділова О.М. Організація синтетичного й аналітичного обліку витрат і послуг автомобільного транспорту в АПК і його удосконалення // Держава та регіони. Серія: Державне управління. – 2002. – № 1. – С. 30-33.