У дисертаційній роботі здійснено теоретичне обґрунтування та вирішення актуального науково-практичного завдання з побудови й належного функціонування обліку та аудиту на малих підприємствах, що передбачає органічне поєднання методичних та організаційних принципів його проведення. Необхідність формування цілісного, науково-обгрунтованого підходу до обліку та аудиту малих підприємств, що враховує сучасні особливості розвитку цих підприємств визначила доцільність створення методичних рекомендацій щодо удосконалення обліку та аудиту на них. Проведене дослідження дозволило сформулювати такі висновки та пропозиції: 1. Успішна діяльність малих підприємств є важливим фактором розвитку вітчизняної економіки. Розвиток підприємств малого бізнесу сприяє усуненню диспропорцій на окремих товарних ринках, створенню додаткових робочих місць та скороченню безробіття, активізації інноваційних процесів, розвитку конкуренції, що доводить велике значення їх діяльності для України. До теперішнього часу поняття малого підприємства не має єдиного трактування. Аналіз чинного законодавства та літературних джерел дозволив узагальнити інформацію та дати визначення, яке на думку автора, відповідає цілям бухгалтерського обліку. Запропоновано науково-обгрунтовану класифікацію малих підприємств за такими ознаками: форма власності, організаційно-правова форма, організаційна відособленість, сфера діяльності, розмір підприємства, форма обліку, система оподаткування. Це надає можливість приймати вірні управлінські рішення щодо вибору оптимальних параметрів новоствореного підприємства. Проведене дослідження розвитку підприємств малого бізнесу дає підставу стверджувати, що процес становлення відбувається нерівномірно – темпи його прискорюються й уповільнюються відповідно до змін зовнішнього середовища. Типовою рисою малого бізнесу України є його слабка життєздатність і нестійкість. Тому, для підвищення його активності необхідно створити дієвий механізм підтримки його суб’єктів як на державному, так і на регіональному рівнях, а саме: необхідно удосконалити роботу над проектами законодавчих актів в цій сфері; проводити поетапне введення Податкового кодексу; організувати систему навчання підприємців на місцях. Під час організації облікового процесу на підприємстві облікова політика займає перше місце за складністю та відповідальністю. Автором розроблено модель формування облікової політики, яка містить три основні етапи, а саме: виявлення факторів та їх вплив на елементи облікової політики; проведення аналізу впливу кожного варіанту елементу облікової політики на фінансові результати та порівняння отриманих результатів з плановими або торішніми; оформлення наказу про облікову політику. Малим підприємствам надано право вибору найбільш придатної системи бухгалтерського обліку та звітності. Формування системи бухгалтерського обліку на малих підприємствах повинно будуватися на принципах раціональності та економічності формування інформації при складанні фінансової звітності. Запропоновано вибір форми бухгалтерського обліку проводити залежно від сфери діяльності малих підприємств.
Для малих підприємств виробничої галузі доцільно застосовувати традиційну форму бухгалтерського обліку, як найбільш оптимальну в умовах відображення складного процесу виробництва. На малих підприємствах торгівлі – спрощену форму обліку з веденням Книги обліку господарських операцій, а на підприємствах сфери послуг, частіш за все це індивідуальні підприємці, ведення обліку полягає у заповненні Книги обліку доходів та витрат. 6. Для розширення інформаційної місткості даних, що використовуються у системи управління, і посилення їхньої ролі в процесі прийняття управлінських рішень необхідно забезпечити накопичення аналітичної інформації. У зв’язку з цим доцільно використовувати розроблені регістри бухгалтерського обліку малих підприємств, які дозволяють спростити та підвищити ефективність прийняття управлінських рішень. Діючі форми фінансової звітності не здатні відобразити всі показники фінансово-господарської діяльності окремих малих підприємств в силу їх галузевої специфіки. Фінансова звітність малих підприємств повинна мати рекомендаційний характер, вона має містити основні показники, які використовують статистичні органи, а інші повинні відповідати принципу суттєвості та професійного судження.
8. В результаті наукового дослідження з проблем проведення аудиту на малих підприємствах були виявлені його переваги та недоліки. Комплексно та систематизовано представлено організаційну структуру аудиту підприємств малого бізнесу, вирішено проблемні теоретичні й практичні питання з його виконання. Запропоновано робочі документи аудитора та тести для перевірки системи внутрішнього контролю, які дозволяють аудитору виявити зони підвищеного ризику перекручувань та допущення помилок. 9. Закон України «Про спрощену систему оподаткування та бухгалтерського обліку та фінансової звітності» надав малим підприємствам не тільки право вибору оптимальної системи оподаткування, але й поставив питання з доцільності тієї або іншої системи. Аудитор в межах фінансового аналізу має можливість надати рекомендації з цього вибору. Автор пропонує проводити аналіз на підставі порівняння сум податків та зборів за традиційною та спрощеною системою оподаткування. Модель вибору оптимальної системи оподаткування рекомендується доповнити коефіцієнтами податкоємості реалізації продукції та коефіцієнтом податкоємкості витрат підприємства. |