Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Лозікова Ганна Миколаївна. Організація потокових процесів на мережевих підприємствах в умовах інформатизації. : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Лозікова Г. М. Організація потокових процесів на мережевих підприємствах в умовах інформатизації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – Економіка та управління підприємствами (підприємства машинобудівної та металургійної галузей). – Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля Міністерства освіти і науки України, Луганськ, 2008.

У дисертаційній роботі розглянуто теоретичні положення та розроблено практичні рекомендацій щодо організації в умовах інформатизації потокових процесів на мережевих підприємствах металургійної галузі. Досліджено теоретичні положення концепцій нової економіки, в основі якої лежить процес інформатизації та його вплив на трансформацію інституту підприємництва, сутність категорії «мережеве підприємство», його форми, передумови виникнення. Встановлено об’єктивні передумови використання логістики для управління потоковими процесами. На основі аналізу стану українських металургійних підприємств обґрунтовано можливість і доцільність процесів інтеграції бізнес-процесів з формування інформації за ланцюжком доданої вартості. Досліджено основну мережеву форму організації підприємницької діяльності в умовах інформатизації – електронний бізнес та організацію потокових процесів у його моделях. Удосконалено класифікацію інформаційних потоків підприємств для умов нової економіки. В роботі запропоновано поняття «контекст», яке в залежності від об’єкта діяльності мережевого підприємства слід розглядати або як місце концентрації інформації, або як метод організації та подачі інформації про певний вид товару або групу товарів. Розглянуто особливості створення мережевих підприємств та їх об'єднання – гіперлогістичні мережі. Запропоновано програмне забезпечення для виконання процедури незбалансованого двофакторного дисперсійного аналізу, яка використовується для оцінки досліджень при виборі моделі інтеграції мережевого підприємства. Розроблено процедуру введення підприємства в електронний бізнес, рекомендації щодо вибору типу інформаційної системи електронного бізнесу, комплексну систему показників для оцінки ефективності інвестицій в інформатизацію підприємства.

У дисертаційній роботі проведено теоретичне дослідження та розроблено практичні рекомендації щодо доцільності та можливості створення мережевих підприємств як форми організації електронного бізнесу, умовами якого є перетворений статус потоків інформації та поява нового виду товару – інформації про товар. Основні висновки та результати, отримані в ході проведеного дослідження, є такими.

1. На основі дослідження передумов виникнення мережевих підприємств в умовах інформатизації доведено, що використання інформаційно-комунікаційних технологій сприяє організації потокових процесів на мережевих підприємствах. Обставини відділення інформаційних потоків від фізичних дають змогу розглядати інформаційний компонент підприємницької діяльності як самостійний товар, що відділений від матеріальних потоків, або як послуги. Електронний бізнес, який за рахунок організації потокових процесів привносить у бізнес-модель мережевого підприємства свою здатність розвиватися в обмеженому взаємозв'язку з інноваціями, виробничими системами та потребами ринку, зберігаючи при цьому кінцеву мету будь-якого бізнесу – отримання прибутку, є основою мережевих підприємств.

2. Для аналізу змін в організації потокових процесів на мережевих підприємствах було проведено дослідження сучасного стану діяльності підприємств української металургії, яке показало, що особливістю українських підприємств металургійної галузі є їх вертикальна інтеграція. Важливість ефективного управління посилюється тому, що підприємства галузі, як правило, інтегровані у великі об’єднання. Створення подібних об’єднань спрямоване на підвищення ефективності діяльності за рахунок загальних інтересів і реалізації загальних цілей. Таким чином, усі розглянуті підприємства є мережевими. Такі особливості, як експортна орієнтація, складна інфраструктура діяльності, висока світова конкуренція металургійної галузі вимагають для організації потокових процесів використовувати інформаційні системи для інтеграції бізнес-процесів з формування інформації за ланцюжком доданої вартості.

3. Електронний бізнес запропоновано розглядати як сукупність економічних потокових процесів, які відбуваються на мережевих підприємствах. Дослідження організації потокових процесів у моделях електронного бізнесу дозволило сформулювати вимоги до інформаційних потоків, які пов'язані зі складністю обробки, швидкістю відновлення, рівнем співтовариства користувачів, рівнем інтеграції інформаційної системи. Це розширює класифікацію інформаційних потоків і дає можливість вибирати тип інформаційної системи, який є підґрунтям електронного бізнесу як основи мережевого підприємства.

4. Перенесення бізнесу в Internet закладає потенціал для підприємств малого й середнього бізнесу, оскільки фізичний та обіговий капітал втрачають своє первинне значення для розвитку бізнесу, бо першочерговою позицією в бізнесі стає контекст. У роботі запропоновано поняття «контекст», яке в залежності від об’єкта діяльності мережевого підприємства слід розглядати або як місце концентрації інформації, або як метод організації та подачі інформації про певний вид товару або групу товарів. Контекст може бути трьох видів: відкритий контекст – місце концентрації інформації; закритий контекст – метод організації та подачі інформації про визначений товар або групу товарів, недоступний для вільної експлуатації; вертикальний контекст – контекст, обмежений рамками галузі. Об’єднання підприємств навколо контексту створює багаторівневі мережі. Дослідження показали, що металургійна галузь представлена тільки в багаторівневих мережах, побудованих навколо вертикального контексту,

5. Аналіз особливостей створення мережевих підприємств та їх об'єднання, перетинання багаторівневих мереж, динамічна взаємодія між ними приведе до створення більш складної формації – гіперлогістичної мережі, забезпечення компетентності якої потребує універсальної логістичної та інформаційної платформи. Рисами гіперлогістичної мережі є постійна динаміка для поліпшення якості, прозорість для розуміння архітектури бізнес-процесів у своїх партнерів, управління бізнес-процесами через Internet. Створення гіперлогістичної мережі передбачає використання таких моделей електронного бізнесу, як E-supply chain / e-procurement.

6. Розроблені процедури введення підприємства в електронний бізнес дозволяють оцінити ступінь готовності підприємства до умов нової економіки та особливостей галузі. За результатами дослідження типів інформаційних систем електронного бізнесу розроблено рекомендації щодо їх вибору. Це дає можливість підприємству зіставляти свої можливості, у тому числі за витратами на впровадження інформаційної системи та галузевими потребами. Запропоновано комплексну систему показників на базі методів опціонів і BSC для оцінки ефективності інвестицій в інформатизацію підприємства на основі розроблених характеристик. Для виконання процедури вибору типу інформаційної системи електронного бізнесу розроблено комп'ютерну програму, яка виконує розрахунки з двофакторного дисперсійного аналізу.

Публікації автора:

Монографії

  1. Дубницкий В.И., Лозикова А.Н. Эволюция, сущность, классы, инструментарий электронного бизнеса: Монографія. – Донецк: ООО «Юго-Восток, Лтд», 2004. – 86 с.

Особистий внесок автора: досліджено класи та інструментарій електронного бізнесу; проаналізовано український сегмент електронного бізнесу; розроблено методику введення підприємства в електронний бізнес.

Статті в наукових фахових виданнях

  1. Лозикова А.Н. IT-решения в области управления цепочками поставок// Прометей: Регіональний зб. наук. праць з економіки. Вип. 2(11). – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2003. С. 153-162.

  2. Лозікова Г.М. Перехід від традиційної економіки до інформаційної: роль інформації й інформаційних провайдерів // Економіка. Менеджмент. Підприємництво: Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип. 11.– Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2003. – С. 82-88.

  3. Лозікова Г.М. Аналіз принципів логістичного менеджменту //Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия «Экономика». – 2003. – № 1. Т. 16 (55). – С. 89-97.

  4. Дубницький В.І., Лозікова Г.М. Нормативно-правові аспекти інформатизації: логістизація // Економіка та право. – 2004. – № 1(8). – С. 101-107.

Особистий внесок автора: досліджено нормативно-правові аспекти при розробці стратегії інформатизації безпеки в контексті економічних інтересів суб'єктів господарської діяльності України; класифіковано інформаційні потоки в ЛІС, розроблено заходи для захисту інформації в таких системах; проаналізовано програмно-технічні засоби інформаційної безпеки для ЛІС.

  1. Лозикова А.Н. Условия формирования гиперлогистических сетей // Прометей: Регіональний зб. наук. праць з економіки. Вип. 2 (14). – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2004. – С. 123-132.

  2. Лозикова А.Н., Ищенко А.А. Информационный подход к управлению персоналом // Прометей: Регіональний зб. наук. праць з економіки. Вип. 1(16). – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2005. – С. 244-249.

Особистий внесок автора: досліджено підходи до управління персоналом, проблеми, розв'язувані сучасними HRMS; проведено аналіз регіональних (зовнішніх) факторів оцінки соціально-трудової сфери.

  1. Лозікова Г.М. Термінологічний апарат логістики // Маркетинг: теорія і практика. Зб. наук. праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Вип.11. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2005. – С. 153-163.

  2. Лозікова Г.М. Використання методів оцінки вартості підприємств електронного бізнесу // Прометей: Регіональний зб. наук. праць з економіки. Вип. 1(19). – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2006. – С. 237-241.

  3. Лозікова Г.М. Дослідження сучасного стану українських металургійних підприємств // Прометей: Регіональний зб. наук. праць з економіки. Вип. 1(22). – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2007. – С. 144-149.

Друковані праці наукових конференцій

  1. Ламбина А.Н., Нечаевский А.В. Маркетинг в условиях глобализации экономики: Интернет-маркетинг // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Україна та її регіони у світовий глобалізованій системі». – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2000. – С. 292-294.

Особистий внесок автора: досліджено особливості маркетингового інструментарію в умовах глобалізації економіки.

  1. Лозикова А.Н. Информационные технологии: управление предприятием // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Глобалізація: трактування та дійсність». – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток, Лтд», 2002. – С. 203-207.

  2. Лозікова Г.М. Напрямки розвитку логістики // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сучасні проблеми економіки підприємства». Т. 1. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С.81-82.

  3. Лозікова Г.М. Вплив інноваційних технологій на комплекс маркетингу // Матеріали XIV Міжнародної науково-практичної конференції «Формування стратегії розвитку регіону на інноваційній основі». – Чернігів, 2004. – С. 339-342.

  4. Лозикова А.Н. Оценка стоимости предприятий электронного бизнеса // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих учених «Шевченківська весна. Сучасний стан науки: досягнення, проблеми та перспективи розвитку». Вип. 3. Ч. 2 «Природничі, техничні та економічні науки». – К.: Логос, 2005. – С.114-116.