Проведене дослідження і здобуті результати щодо розв’язання проблеми організації самостійної роботи майбутніх учителів обслуговуючої праці в системі модульного навчання дали можливість зробити наступні висновки: 1. На основі аналізу сучасної педагогічної літератури розкрито наукові підходи до визначення змісту системи модульного навчання у вітчизняній та зарубіжній вищій школі. Встановлено, що модульне навчання відноситься до персоніфікованих технологій (які орієнтовані на індивідуалізацію навчання). Особливістю модульної технології навчання є модульна структура навчальних планів та програм, що зумовлює використання певних форм та методів навчання, при яких провідну роль відіграє самостійна робота студентів. Уточнено поняття “навчальний модуль” – це змістовно і логічно завершена, уніфікована самостійна дидактична одиниця навчального матеріалу, змістом якої є системно впорядкована частина теоретичних знань і практичних умінь, що має засвоїти студент. 2. Самостійна робота студентів у системі модульного навчання розглядається як цілеспрямована, систематична пізнавальна діяльність студентів, яка спрямована на: засвоєння умінь, знань та навичок; формування творчих здібностей, самостійності як якості особистості і здійснюється за всіма організаційними формами навчання в аудиторній та позааудиторній роботі. 3. Форми організації самостійної роботи в модульній системі навчання представлені структурно, де визначено основні її різновиди: аудиторна і поза аудиторна – включає нові форми лекцій (проблемні, діалогово-дискусійні, бінарні, лекції-конференції, лекції відкритих думок, лекції з запланованими помилками) та практичних і лабораторних занять (розв’язування задач, дослідницька робота, проектування, конференція); індивідуальна (робота з навчальною літературою), групова (робота в парах, малих групах, з тьютором) та фронтальна (круглий стіл, симпозіум, ділові та ситуативні ігри). 4. Виявлено і обґрунтовано педагогічні умови успішної організації самостійної роботи студентів у модульній системі навчання: розробка системи організації самостійної роботи майбутніх учителів обслуговуючої праці в модульній технології навчання (що включає суб’єкт, мету, завдання, зміст, форми, методи навчальної діяльності та управління нею); взаємодія викладача і студента на основі особистісно орієнтованого підходу; розробка і використання комплексного методичного забезпечення самостійної роботи (що передбачає структурування змісту навчального матеріалу з дисципліни згідно принципів побудови модульних програм; створення і використання цілісної системи завдань самостійної роботи); дотримання мотиваційно-цільової основи самостійної роботи студентів; збалансованого управління та самоуправління системою самостійної роботи студентів з використанням моделей управління. 5. Розроблено множину навчальних модулів з дисциплін “Обладнання швейного виробництва”, “Матеріалознавство”, “Основи конструювання і моделювання одягу” включає методичні рекомендації до вибору форм та методів вивчення змісту дисципліни, інформаційну базу, дидактичні цілі, завдання для вправ та досліджень, критерії оцінювання та тестові питання. 6. Процес організації самостійної роботи майбутніх учителів обслуговуючої праці в модульній технології навчання розглядається як відносно цілісна педагогічна система, представлена в такій структурі: мета навчальної діяльності; вибір студентом рівня складності навчального матеріалу; складання проекту власної діяльності; виконання самостійної роботи (з можливістю вибору форм та методів самостійної роботи над модулями в залежності від індивідуальних можливостей); контроль (що включає і самоконтроль); діагностика рівня навченості; корекція самостійної навчальної діяльності. Мета функціонування системи організації самостійної роботи майбутніх учителів обслуговуючої праці – досягнення студентами достатнього рівня знань, умінь та навичок, сформованості самостійності як важливої професійної якості особистості. Розроблена організаційна модель оперативного управління самостійною роботою дала змогу опосередковано здійснювати управління навчальною діяльністю студентів, децентралізувати управлінський вплив викладача і надати більшої самостійності студентам у навчальній діяльності. 7. Ефективність організації самостійної роботи як системи досліджувалася в процесі дослідно-експериментальної роботи, основою якої став педагогічний експеримент, що складався з двох етапів: констатуючого і формуючого. Порівняння результатів дослідження на цих етапах підтвердило, що запропонована і впроваджена система організації самостійної роботи студентів та організаційна модель оперативного управління нею сприяє: значному зростанню прагнення студентів виконувати завдання більш високого рівня; здійсненню самоконтролю та самоуправління; формуванню самостійності як важливої якості майбутнього вчителя, підвищенню успішності студентів та забезпечує науковий рівень управління самостійною роботою. 8. За результатами дослідження підготовлено навчальний посібник “Обладнання швейного виробництва”, який запроваджено в навчально-виховний процес підготовки вчителів обслуговуючої праці вищих навчальних закладів. Проведене дослідження не вичерпує всіх проблем, розв’язання яких в умовах підготовки майбутніх учителів обслуговуючої праці потребує подальшого пошуку способів вирішення таких питань: поширення досвіду використання модульно-рейтингової технології та моделей організації самостійної роботи у практику викладання інших дисциплін, зокрема при підготовці та проведенні виробничої практики майбутніх учителів; узгодження навчальних планів та програм підготовки вчителів в університетах згідно принципу вільного переміщення. |